Kupévarmer til I-MIEV

Startet av Ernie, torsdag 22. september 2011, klokken 12:27

« forrige - neste »

bkv

Sitat fra: Kito76 på onsdag 10. oktober 2012, klokken 18:23
Forvarming Imiev 2012.

Vet at laderkabel må stå i for å bruke fjernkontroll til forvarming og start/stopp av ladning. Lurte på om charge lyset skal være på når heat er satt på, selvom bilen er fulladet? Ønsker ikke å klattlade hele tiden, hva anbefaler dere? Bør man bruke heat eller symbolet med av ising?
Takk for eventuelt svar.

Etter det jeg har sett, er den gule lampen (på kladden) tent når varmeappraratet går, selvom det ikke lades.
Mitsubishi i-Miev 2017

TB

Sitat fra: Ernie på onsdag 28. september 2011, klokken 00:22
Å ha kontakt bak på bilen mener jeg er lurt. Jeg har dessverre kjørt avgårde uten å koble fra ledningen på min andre bil. I motsetning til ladekabelen er det ikke noen sperre som hindrer det. Om kabelen er godt festet vil den kobles fra bilen om man skulle være uheldig!

1. Først har jeg laget hull bak det avtagbare panelet. Plastbeskyttelse i hjulbrønnen måtte løsnes litt og det oransje kabelen måtte flyttes mens hullet ble boret. Hullet måtte lages slik at Defa kabelen passer akkursat gjennom. Dessverre ble mitt hull litt for stor,  noe som gjørde at gummipakning ikke satt ordentlig.

Vekker opp igjen denne tråden, blir vel kaldere i år også...

Har starta montering etter denne oppskrift. Forespurte fyrst Citroën forhandler, men her var det montering av kontakt framme som einaste alternativ. Vil ha kontakten bak, slik at den er enkel og hugse på, samtidig som ladekabel blir tatt ut.

Har funne at det er enkelt og føre kabel frå rommet bak panelet og fram til passasjersida via dørterskel ved dør til baksete, og passasjersete. Her er det plastdeksel som har god plass innvendig, dei er enkle og ta av/sette på igjen.

Når det gjeld hol bak det avtagbare panelet, til hjulbrønnen har eg ikkje starta på dette enno, må forsikre meg at eg ikkje treffer kabler her. Slik det viser på bildet vil kabel komme ut bak innerskjermen. Dvs, vises ikkje så godt nøyaktig kvar kabel kjem ut på bildene.

Er det andre som har forsøkt seg på dette - og har gode råd / tips.

Har funne at DEFA Tilkoblingssett 460785 pluss 2 meter ekstra kabel er høveleg lengde. 1,5 meter vart litt knapt.
Bør ha på rustbeskyttelse i gjennomføring i skjermen. Kva type er anbefalt her?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Mr.Zero

Sitat fra: TB på mandag 09. september 2013, klokken 23:34
Sitat fra: Ernie på onsdag 28. september 2011, klokken 00:22
Å ha kontakt bak på bilen mener jeg er lurt. Jeg har dessverre kjørt avgårde uten å koble fra ledningen på min andre bil. I motsetning til ladekabelen er det ikke noen sperre som hindrer det. Om kabelen er godt festet vil den kobles fra bilen om man skulle være uheldig!

1. Først har jeg laget hull bak det avtagbare panelet. Plastbeskyttelse i hjulbrønnen måtte løsnes litt og det oransje kabelen måtte flyttes mens hullet ble boret. Hullet måtte lages slik at Defa kabelen passer akkursat gjennom. Dessverre ble mitt hull litt for stor,  noe som gjørde at gummipakning ikke satt ordentlig.

Vekker opp igjen denne tråden, blir vel kaldere i år også...

Har starta montering etter denne oppskrift. Forespurte fyrst Citroën forhandler, men her var det montering av kontakt framme som einaste alternativ. Vil ha kontakten bak, slik at den er enkel og hugse på, samtidig som ladekabel blir tatt ut.

Har funne at det er enkelt og føre kabel frå rommet bak panelet og fram til passasjersida via dørterskel ved dør til baksete, og passasjersete. Her er det plastdeksel som har god plass innvendig, dei er enkle og ta av/sette på igjen.

Når det gjeld hol bak det avtagbare panelet, til hjulbrønnen har eg ikkje starta på dette enno, må forsikre meg at eg ikkje treffer kabler her. Slik det viser på bildet vil kabel komme ut bak innerskjermen. Dvs, vises ikkje så godt nøyaktig kvar kabel kjem ut på bildene.

Er det andre som har forsøkt seg på dette - og har gode råd / tips.

Har funne at DEFA Tilkoblingssett 460785 pluss 2 meter ekstra kabel er høveleg lengde. 1,5 meter vart litt knapt.
Bør ha på rustbeskyttelse i gjennomføring i skjermen. Kva type er anbefalt her?

Har Defavifte i min Zero med kontakt bak. Boret hull i den sorte plasten i fangeren på høyre side slik at kontakten blir så anonym som mulig - og samtidig så nære ladetilkobling som mulig. Førte kabel under bilen og inn i h.kanalskjørt fremover. Ut i forkant av skjørt og inn gjennom stor plastplugg foran midtkonsoll. Stripset godt fast helebveien.
Kjøpte ny type vifte med tynn kabeltilkobling. Vifte er festet på midtkonsollens h.side. Fungerer bra! Løsnet forresten midkonsollen for å lettere få tak i kabelen. Tettet godt med guffe rundt hullet i pluggen.
Søker du på forumet her, vil du finne div bilder.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Hei
Takk for tips. Eg valgte og ta kabel inn via høgre skjermen, via deksel / rommet som er her.
Løsna innerskjermen, som beskrive tidlegare i denne tråden. Borra fyrst eit kontroll hol, fant dette vart litt feil pga. feste for ladekontakten var plassert rett innom her. Laga korrekt hol litt til venstre / lenger ned - då vart det perfekt plassering. Stripsa fast defa kabelen til ladekabelen, som er godt festa til bilen via eigne fester.

Har brukt gummipakning som tetter godt rundt defa kablen. 20 mm Ø på dette holet.

Kva bør eg bruke for og tette igjen holet som eg borra feil? Har lest noko om at silikon kan føre til rust?
Bør eg ha på ekstra beskyttelse rundt holet for og unngå rust? Fargen stemmer godt med Hammerite, denne lagar ein tett overflate - og slik har eg alt.
Lørenskog

TB

Fullførte montering i helga, vart bra resultat. Laga hol i fanger bak, slik som Mr. Zero skriv. Kontakten viser nesten ikkje.

Tetta med sillikon rundt kabel/gummipakning. Defa vifta er montert på passasjersida av midtkonsollen. Kabelen vises ikkje, den ligg skjult i plastdeksel heile vegen på høgre sida.

Kan legge ut fleire bilder, om det er andre som vil prøve seg.

Pris ca 1600 kr, uten tidsur / fjernstyring for kabler og kupevarmer. Det er mulig og kjøpe orginal Defa styring, god plass i rommet bak plastdeksel. Eg velger nok heller ein enklare styring / ur som nevnt før i tråden.
Lørenskog

svingen

Er det noen som har mulighet til og legge ut noen bilder av hvordan kabelen blir sende ut på utsiden av bilen (den som setter i strømmen)?
nå som det viser -12 ute og +2 på batteriet (har ikke måler i garasjen men er ikke varmt får og si det slik) ser jeg helt klart det ville vært en stor fordel og fått varmet bilen godt og varm før man skulle kjøre.
Men har ikke lyst til att kabelen skal se så stygg ut eller henge rart...bilde som var lagt ut var ikke mulig og zoome på så får ikke sett så bra,hvordan er det og legge strøm kontakten der hvor man fyller på spyleveske og 12v batteri osv står? er klar over att det er rimlig dumt og få åpnet det siden det er på pasasjer siden men går man ut av bilen og inn på pasasjer siden og åpner det lukket opp får og sette i kontakten og så sette i lade kabelen tror jeg det er rimlig fort gjort,og da er den litt beskytta og,så kan man ha kupevarmere inne på skrå på pasasjer siden trenger man ikke legge kabelen så langt eller.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på søndag 12. januar 2014, klokken 18:41
Ser jeg helt klart det ville vært en stor fordel og fått varmet bilen godt og varm før man skulle kjøre.
Men har ikke lyst til att kabelen skal se så stygg ut eller henge rart...bilde som var lagt ut var ikke mulig og zoome på så får ikke sett så bra,hvordan er det og legge strøm kontakten der hvor man fyller på spyleveske og 12v batteri osv står? er klar over att det er rimlig dumt og få åpnet det siden det er på pasasjer siden men går man ut av bilen og inn på pasasjer siden og åpner det lukket opp får og sette i kontakten og så sette i lade kabelen tror jeg det er rimlig fort gjort,og da er den litt beskytta og,så kan man ha kupevarmere inne på skrå på pasasjer siden trenger man ikke legge kabelen så langt eller.

Eg monterte kontakten bak, på den svarte plasten. Dermed visar den ikkje - og det er enkelt og koble til ladekabel + kupé varmer bak på bilen. Det var enkelt og lage hol i skjermen, som vist på bilder.

Men, har sett mange som har den montert framme - som fossilbilar har montert motorvarmer. Det blir enten laga eit hol som er ca Ø 24 mm, eller festa med ein brakett/vinkel i luftspaltene framme. Begge måtar kan bli brukt på trilling. I følge andre på forum som har montert er det ferdige proppar som kan bli brukt for og føre kabel frå rommet der spylerveske og 12 V batteri er, og inn i kupé.

Det er ingen fare for at kontakten blir stygg så lenge som den blir montert på "rett" plass. Eg er godt fornøgd med montering bak, og det var ikkje noko ekstra jobb, måtte berre ha litt lenger kabel.

Tips: Montering var mykje enklare og utføre i +20 grader. Trur ikkje eg hadde starta og styre med dette no. Om du kan gjere montering i garasjen er det enklare. Nødvendige kontaktar, kabler osv. kan du t.d. bestille frå http://www.bilradiospes.no , eller BilXtra.
Lørenskog

svingen

Sitat fra: TB på søndag 12. januar 2014, klokken 19:23
Sitat fra: svingen på søndag 12. januar 2014, klokken 18:41
Ser jeg helt klart det ville vært en stor fordel og fått varmet bilen godt og varm før man skulle kjøre.

Eg monterte kontakten bak, på den svarte plasten. Dermed visar den ikkje - og det er enkelt og koble til ladekabel + kupé varmer bak på bilen. Det var enkelt og lage hol i skjermen, som vist på bilder.

Men, har sett mange som har den montert framme - som fossilbilar har montert motorvarmer. Det blir enten laga eit hol som er ca Ø 24 mm, eller festa med ein brakett/vinkel i luftspaltene framme. Begge måtar kan bli brukt på trilling. I følge andre på forum som har montert er det ferdige proppar som kan bli brukt for og føre kabel frå rommet der spylerveske og 12 V batteri er, og inn i kupé.

Det er ingen fare for at kontakten blir stygg så lenge som den blir montert på "rett" plass. Eg er godt fornøgd med montering bak, og det var ikkje noko ekstra jobb, måtte berre ha litt lenger kabel.

Tips: Montering var mykje enklare og utføre i +20 grader. Trur ikkje eg hadde starta og styre med dette no. Om du kan gjere montering i garasjen er det enklare. Nødvendige kontaktar, kabler osv. kan du t.d. bestille frå http://www.bilradiospes.no , eller BilXtra.

Jeg har minst 10 tomeltotter så jeg skal nok ikke gjør det her selv ;) (gjorde det på en gammel stasjonsvogn en gang men det ble ikke spesielt bra)
jeg lurte bare på og finne en best mulig løsning før jeg får det lokale verkstedet til og gjøre den jobben her.
jeg tviler på dem har fått noen oppdrag på elbil før,tviler ikke dem er flinke på og montere kupévarmere,men greit og peke dem i korrekt retning :) (ble veldig overasket på priser på verksted etter jeg flytte 20 min ut av oslo hvordan prisene er og her er ikke alle "kjeltringer" og prøve og lure deg men det er et annet tema)

Du har ikke mulighet til og ta et bilde av bilen din på utsiden og? hvor kontakten står?

tenker og prøve og finne ei vifte som har litt futt slik att hvis man skal hurtiglade på vinteren får man opp lunken i bilen (har man 550w vil det da ta får lang tid) men kunne godt tenkt og finne ei vifte som gjør att man kan sette på 10a lading og samtidig ha på vifte uten att sikring ryker,men det er ikke ofte blir aktuelt tror jeg,hvis jeg har dårlig tid så tror jeg eller setter på 16a lading enn 10a og kupe vifte kommer nok lengre med 1000wat i batteriet enn litt varme i bilen.

taker inspill så langt TB :)

Bor i Nittedal (oslo)

Turist

Hei
Her er bilder av løsningen på min bil (i-miev). Innstallert at Motor Forum på Østre Aker vei (Oslo) da jeg kjøpte bilen.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

svingen

var veldig bra!
ser jo meget pent ut det her,takk får og dele :)

Bor i Nittedal (oslo)

dissern

Turist: Har du en styringsenhet i systemet ditt, tidsur, fjernkontroll?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Mr.Zero

Sitat fra: dissern på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:47
Turist: Har du en styringsenhet i systemet ditt, tidsur, fjernkontroll?

Skal man bare Defa-varme hjemme, funker et fjernstyrt "tidsur" perfekt. Får det på Claser'n til noen hundrelapper. Trykk på fjernkontrollen som du har strategisk plassert på nattbordet - og vips er bilen god og varm ved avreise. :-)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

dissern

Jepp, det er smart. Men i mitt tilfelle er garasjen omlag 50 meter fra huset og bygget i mur, så jeg er litt bekymret for evt. rekkevidde? Også var det dette med temperaturviser i bilen, kunne være kjekt å ha på skjermen på tidsuret siden det ikke er i bilen?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

svingen

Sitat fra: dissern på torsdag 13. februar 2014, klokken 14:02
Jepp, det er smart. Men i mitt tilfelle er garasjen omlag 50 meter fra huset og bygget i mur, så jeg er litt bekymret for evt. rekkevidde? Også var det dette med temperaturviser i bilen, kunne være kjekt å ha på skjermen på tidsuret siden det ikke er i bilen?

hvis klokka er hovedargumentet får du løsning på det fra DX.com til 120 kr og da med tempratur inne i bilen og ute + spenning på 12v bare søk på forumet :)

er du strukturert kan du ha fast timer på oppstart koster vel 50 kr på på biltema etc eller her http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=10834&katid=73&mid=m436&id=&vn=736

du kan jo kjøpe en uten mulighet til fjernkontroll og bruke timer,og ser du behovet kan du kjøpe fjernkontroll.
det tar vel fort 30 min og varme opp hvis de er kaldt,det er greit og kjøpe en justerbar vifte og slik att den ikke tar mere enn ca 1200wa så kan du lade på 10a samtidig som du bruker vifta :)

vurderte veldig og kjøpe det selv,men så har jeg bilen i garasjen og viser seg att bilen kommer frem og tilbake til jobb (ca 6 mil) og kan bruke varme så har ikke prioritert det,kommer det noen gode tilbud til våren er det mulig jeg slår til :)
Bor i Nittedal (oslo)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA