Erfaringer med "Revneboks"

Startet av Caspar, onsdag 31. august 2011, klokken 09:16

« forrige - neste »

Caspar

Jeg kjøpte en delebil hvor det var montert en Revneboks. Etter å ha montert den inn i "Elwira" så går ikke lademeteret lenger helt opp til 100%. Den gjorde det første gangen jeg ladet etter montering, men nå stopper den på ca. 95 %. Er det noe naturlig forklaring på det ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Forklaringen er at Revneboksen stopper ladingen like etter at fase 2 har startet. ( Litt avhengig av hvilken versjon du har )

Think regner slutten av fase 1 ladingen som 80%, og dermed regnes ikke batteriet som fulladet så lenge du bruker Revneboksen.

Samme problemet får vi etter montering av Litium batteri, og tilslutt virker ikke kapasitetsmeteret lengre.

Kan du neste gang du har fulladet bilen, undersøke om foriglingen som hindrer deg å kjøre vekk med ladekabelen på plass fortsatt virker. Ønsker å vite dette, da Thundergjengen sim metode å stoppe laderen på samtidig fjerner denne vekkkjøringsfunksjonen.

Ellers bør du være ekstra obs på reversering nå som du har fjernet en del av SAFT sin ballanseringsfunksjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Det skal jeg sjekke

hens

Det er riktig at meteret stopper på 95-98 % når revneboksen er aktivert.
Årsaken er at meteret stopper når hovedladingen er ferdig, og utjevningsladingen ikke  blir registrert før den er fullført. Da først går meteret til fullt.
Revneboksen gjør stort sett det samme som jeg gjør når jeg benytter timer for å avbryte overladingen, den avbryter når den synes batteriet har fått nok overlading.
Men!
Det finnes forskjellige varianter av revneboksen, og jeg vil anbefale å notere ned hvor mye overlading batteriet får. Batteriene endrer karakteristikk når de eldes, og det som er passe for nye batterier, er alt for mye på gamle batterier. Omvendt får nye batterier kanskje for lite overlading fordi de bygger opp motspenning tidligere.

Da disse batteriene ble lansert på 90-tallet ble det anbefalt å benytte 7 % overlading.
På en brukt batterikasse stiger overladingen etter hvert som batteriet eldes, og ender opp mot 15-17 %. Dette gir øket vannforbruk og fare for tørrkjøring. Derfor benytter jeg timer for å avbryte ladingen når batteriet har fått ca 100 % Ah, + en halv til en time overlading avhengig av kapasitet når ladingen påbegynnes.

Av og til setter revneboksen inn en utjevningslading, og da kan den forårsake 30 % overlading. Dette er uheldig når batteritemperaturen er høy om sommeren.

Derfor bør du følge med på hva revneboksen gjør med batteriet ditt, er du heldig kan du spare mye vann og drøye vannservicene opp mot 5000 kilometer. Men da må det fylles, enten bilen spør eller ikke! Noter vannforbruket, og tilpass vannfyllingsfrekvensen slik at det fylles før vannforbruket er 8 liter.  Med revneboksen må du absolutt ikke vente til bilen varsler "maintenance charging"
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Ja i dag stod meteret på 95%, den gule lampen lyste ikke og bilen kunne kjøres med ladeledningen i

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA