Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 09. august 2011, klokken 18:28

« forrige - neste »

daggad

SitatSer nå at fatterens litium pakke, som forøvrig er samme pakken Thundergjengen kjørte Viking rally med i 2007 kun yter 80 Ahr mot 90 Ahr for 5 år siden. En celle er død, og en svekket etter at de ble kjørt for langt ned i spenning, og er derfor forbikoblet.

Men dette forteller bare hvordan effekten er redusert og ikke noe om kapasiteten (rekkevidden) ikke sant ?
I så fall samsvarer vel dette med garantiene Nissan gir på effekt etter 5 år.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Litt tvetydig spørsmål, men vi ser Ahr kapasiteten direkte på Robometeret. Når svakeste celle utløser alarm er forbrukt kapasitet nå ca 80 Ahr. Cellene er 90 Ahr, så 10 Ahr mangler i alle fall på den svakeste cellen.

Så til rekkevidden, som er en funksjon av batteriets Whr og ikke Ahr. Denne er selvfølgelig redusert som følge av at en celle er tatt ut av pakken, og som følge at vi ikke kan kjøre pakken under 80 Ahr grunnet pakkens svakeste ledd.

Det hadde vært interresant å sammenligne cellespenning på denne tilårskomne og velbrukte pakken, mot en ny pakke. Er cellespenningen ved en gitt ladetilstand, og forbruk lavere enn før gir selvfølgelig det også redusert effekt og rekkevidde. Rekkevidden er forøvrig like over 80 Km, med 43 celler og 80 Ahr
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

BE

#167
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 27. oktober 2011, klokken 09:46
Sitat fra: mariowing på torsdag 27. oktober 2011, klokken 09:26
Jeg er enig i at ordlyden burde "mykes opp" men å få noen garanti (utover kjøpsloven) om at batteriene uansett forhold, bruk osv skal vare i x antall år synes jeg virker urealistisk.

En garanti som ikke gir noe utover kjøpsloven, er ingen garanti, og dermed forbudt å markedsføre som garanti.

Det må i såfall bli en kollosal nedtur for Nissan hvis de må gå ut i alle media og si at "Vi trekker tilbake garantien på Leaf i Norge", det vil ikke se særlig fint ut i Norske eller utenlandske medier.

Lars

Dette er det faktisk veldig få som kjenner til, og jeg er glad for at du poengterer dette i klartekst!

Frafall av garanti på batteriene er alene nok til å kansellere kontrakten. Min blir kansellert umiddelbart dersom ikke Nissan kan garantere en lett målbar minimum restkapasitet på batteriene. Jeg gambler ikke med pengene mine, og har ikke tenkt å begynne med denne investeringen.

Ingen garanti på restkapasitet   =    kansellert kjøp!
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Joachim

Saken følges opp med ny artikkel på tu.no

http://www.tu.no/motor/article293209.ece

Diskusjonen i kommentarfeltet er allerede i gang  :P

Aspiranten

Jeg kansellerer også dersom det ikke kommer 5 års garanti.

Jeg regner med å måtte kjøpe ett nytt batteri etter 8 år, men håper på 10 år. Å måtte risikere å kjøpe ett nytt batteri etter bare 4 år vil jeg aldri gå med på, og jeg håper så mange som mulig kansellerer Leafen sin og at den flopper dersom det ikke kommer 5 års batterigaranti på kapasitet. Dette for å sende signal til de andre som lanserer sine elbiler på løpende bånd fremover.

Suksess = tro på eget produkt = garanterte 5 år på nybil.

Nissan Leaf

BE

#170
Sitat fra: CarlosJardinero på torsdag 27. oktober 2011, klokken 12:04
Jeg håper jo Nissan har vett til å snu dette til en bedre garanti enn de først har lovet i markedsføringen, slik at de kan snu denne saken til noe positivt.

Men så for å spekulere: Jeg frykter at Nissan Norge i Nissan Nordic-suppen som er en del av Nissan Europa-suppen, alt i alt er så lite og de norske el-bilene såpass liten del av det komplette europeiske salget; at en beslutning må tas på ganske høyt nivå for at det skal skje en endring. Ellers sitter Nissan Norge igjen med et lavere resultat enn de må ha siklet etter i budsjettet. Så jeg tror ikke det blir noen drastiske endringer, kanskje bare en bedre kommunikasjonsrådgiver som skriver et bedre formulert infoskriv. Det er jo ingen andre produsenter som lover en viss kapasitet etter et visst antall år heller? De andre gir jo bare anslag på hva de tror.

Vi er kanskje små i antall innbyggere, men Norge antas å være nummer tre i verden målt i antall solgte elbiler. Link
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Rilum

Sitat fra: Joachim på torsdag 27. oktober 2011, klokken 13:41
Saken følges opp med ny artikkel på tu.no

http://www.tu.no/motor/article293209.ece

Diskusjonen i kommentarfeltet er allerede i gang  :P

"uansett har Nissan ikke noen dårligere garantivilkår enn noen av konkurrentene."
Da gjelder det jo bare å finne ut hva konkurrentene har, lurer på om vi kan få med den linja i "info skrivet "  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

CarlosJardinero

#172
Litt morsomt - selv om denne saken skjærer meg i hjertet og har fått meg til å begynne å se på fossile bruktbiler på finn.no - at Peugeot nå kjører kampanje i avisene og lover Norges beste el-bilgaranti OG umiddelbar levering.
http://peugeot.no/oppdag/ion/kombi-5-dorer/?addc=1818

Samtidig hevder Nissan i tu.no at de ikke har dårligere garantivilkår enn konkurrentene...
http://www.tu.no/motor/article293209.ece

Ser jeg var litt treg her. Men dette bør jo kunne gagne oss forbrukere om disse to begynner å konkurrere med hverandre om garantien.

RuneW

Jeg har ikke navigert meg gjennom alt på Peugeot-sidene, men står det noe håndfast om batteri-garantien noe sted?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lars C. Krogenæs

#174
Sitat fra: Rilum på torsdag 27. oktober 2011, klokken 15:10
Da gjelder det jo bare å finne ut hva konkurrentene har, lurer på om vi kan få med den linja i "info skrivet "  ;D

Jeg sendte en mail til B.O.S. (Peugeot) i går, med dette spørsmålet, men har ikke fått svar enda.

Ser vi på kjøpsveiledningen til elbilforeningen, som importørene har lest og godkjent, ser vi at Peugeot har 80% som leverandørens grense for når bateripakka anses som utslit og klar for byte, enten på garanti (innenfor garantiperioden) eller kundens regning, (utenfor garantiperioden). Kjøpsveilederen har ikke blitt oppdatert med at garantien på i-On er utvidet til 120.000km.
(Leaf står tilsvarende med 70% og 100.000km)

Jeg tipper Hans vil gjennomgå kjøpsveilederen på elbil.no for å forsikre oss om at de andre produsentene/importørene har oppgitt riktige garantier, etter at Nissan har bragt klarhet i den garantien de hitil har opplyst om.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

el-snorre

I samtale med Nissan skiller de mellom defekte celler og den generelle svekkelsen av batteripakken. Det er dette de nå avventer svar på fra Japan.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

snurre100

Dette fant jeg i brosjyren til Ion."Fremdriftsbatteri og drivverk har 5 års garanti med kilometerstand begrenset opp til 50.000 Km"
2020 Kia E-Niro

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: snurre100 på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:22
Dette fant jeg i brosjyren til Ion."Fremdriftsbatteri og drivverk har 5 års garanti med kilometerstand begrenset opp til 50.000 Km"

Gammel brosjyre.... De utvidet garantien til 120.000 forrige uke. I-miev har hatt 100.000km garanti, mens PSA har hatt 50k. I-miev har dermed solgt mye mye mer, mens PSA har slitt. Dette viser hvor viktig garanti er på bilen for oss kunder. Elbil er noe nytt og uoversiktlig. Da er god garanti med et faktisk innhold avgjørende for om man kjøper elbil eller ikke.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RuneW

#178
Sitat fra: snurre100 på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:22
Dette fant jeg i brosjyren til Ion."Fremdriftsbatteri og drivverk har 5 års garanti med kilometerstand begrenset opp til 50.000 Km"

Det er dette jeg mener! Hva mener de når de sier at "Fremdriftsbatteri har 5 års garanti"?  

Betyr det f.eks. garanti dekker at enkeltceller går ad undas, men ikke at den totale kapasitenten er under 60% (bare for å ta et tall)?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Terje

ftp://Hei.
Her er svaret jeg fikk fra TV2  etter jeg tok kontakt med Solveig Barstad.


Takk for tipset.



Vi har undersøkt saken med Nissan Nordic.



De erkjenner at informasjonsskrivet kan misforstås og er klønete skrevet. De vil derfor nå endre skrivet.



De sier at forbrukerne selvfølgelig har reklamasjonsrett, og at de følger norsk lov.



Årsaken til uklarheten i skrivet skal være at brevet er oversatt fra engelsk til finsk, så til norsk. Nissan vil fortsatt dele ut skrivet – men i en endret utgave.





Med vennlig hilsen

Jostein Olseng



Reporter, TV 2 hjelper deg
tel 22 38 98 00

Glad eier av Titanum Soul EV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA