Etter å ha kranglet med Think-gjengen gjennom Forbrukerrådet en stund, så anbefaler jeg alle LEAF- kunder på det sterkeste å lagre og arkivere alt av markedsføringsmateriell og uttalelser fra Nissan om deres produkt. Du vet aldri når det kan være avgjørende i en reklamasjons- eller garantisak.
Det skal i alle fall jeg gjøre.
Tenk hvor mye enklere det vil være for alle inklusive Nissan å etablere klare kriterier som går inn i klare garantivilkår som går ut over det som er lovmessige forbrukerrettigheter i Norge. Den strategien Nissan går med "rumpen først" inn i nå medfører at man:
• Ikke lov til å bruke Garanti lenger i sin markedsføring
• Negativ publisitet i media mot elbiler generelt
• Skaper usikkerhet hos de som har bestilt biler.
• Bestilte biler avbestilles
• Mister positiv omtale fra entusiastene som kunne vært ambassadører mot menigmann
• De som vurderer elbil vil vurdere en stund til
• Man vil om 3 – 4 – 5 år potensielt få mange krevende diskusjoner med kunder som vil diskreditere elbilens rykte.
Det vil si masse nedsider uten at jeg kan se at man egentlig har noen oppsider… For Nissan vil uansett ikke klare å vi seg unna fleste krav med der det er oppstått stor redusert kapasitet på batteripakken de første 5 årene på grunn av våre lovpålagte forbrukerrettigheter og sin markedskommunikasjon… (Dette vil i alle fall gjelde for de over 600 kundene som har bestilt bil før denne saken eksploderte eller kanskje til og med alle som skriver kontrakt før de endrer sin markedsføring. Og når denne saken smeller i media så tror jeg det tar en stund før de neste 600 skiver kontrakt….)
Hadde jeg vært Norsk Nissan representant ville jeg ha slått i bordet så finner, franskmenn og japanere hoppet. Det er nesten utrolig at den særnorske lovgivingen ikke har vært nøye vurdert når en velger oss som ett av sine utvalgte pilot markeder. Hvis man er redd for eller ikke kan følge Norsk lovgiving så burde de ikke ha lansert bilen her før de selv er trygge på den….