Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 09. august 2011, klokken 18:28

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: HHF på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:31
Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:29
Annonse Aftenposten idag 1.11.2011
Jeg hadde jo håpet det var en gammel sak som "hang igjen". At de annonserer slik i dag når de har denne saken gående, er jo helt hårreisende !

Vel, vi har ihvertfall en råsterk sak mot Nissan hos forbrukerrådet når de slenger ut slike tekster og annonser mens saken pågår  ;D

Nå begynner det å falle på plass slik at jeg vil tro det vil lønne seg å kjøpe Leaf. Nissan har ingen utvei ovenfor forbrukerkjøpsloven og batteriet sitt nå. Det eneste som kan ødelegge er at FRP blir valgt inn i 2013 og avvikler Forbrukerrådet fordi det er sosialistisk og pengeslukende  :P
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:39
Sitat fra: HHF på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:31
Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:29
Annonse Aftenposten idag 1.11.2011
Jeg hadde jo håpet det var en gammel sak som "hang igjen". At de annonserer slik i dag når de har denne saken gående, er jo helt hårreisende !

Vel, vi har ihvertfall en råsterk sak mot Nissan hos forbrukerrådet når de slenger ut slike tekster og annonser mens saken pågår  ;D

Nå begynner det å falle på plass slik at jeg vil tro det vil lønne seg å kjøpe Leaf. Nissan har ingen utvei ovenfor forbrukerkjøpsloven og batteriet sitt nå. Det eneste som kan ødelegge er at FRP blir valgt inn i 2013 og avvikler Forbrukerrådet fordi det er sosialistisk og pengeslukende  :P

Je ser det også slik, men det er jo veldig dobbeltkommunikasjon fra Nissans side her.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Bare husk å skrive ut og lagre på sikkert sted. Det blir ikke vanskelig å dokumenter forventet levetid ved normalt bruk :-).

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Joakim Sveli

Etter å ha kranglet med Think-gjengen gjennom Forbrukerrådet en stund, så anbefaler jeg alle LEAF- kunder på det sterkeste å lagre og arkivere alt av markedsføringsmateriell og uttalelser fra Nissan om deres produkt. Du vet aldri når det kan være avgjørende i en reklamasjons- eller garantisak.

Det skal i alle fall jeg gjøre.

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Trond Arve

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 01. november 2011, klokken 10:47
Elbilforeningen er i mine øyne nå midt i en brytningstid der en har vært en forening for entusiaster som holder på med Elbil fordi de er interessert, mange kan mye, liker å skru og gjør dette som en hobby. Vi er nå på vei inn til noe som kan bli noe helt annet, og Leafen er elbilen som for mange vil ville kunne være ett seriøst alternativ til en annen bil. Det betyr at elbilisten og potensielt fremtidig elbilister vil endres dramatisk (de fleste er selvsagt aldri sitt tastatur på et elbil forum som dette der er bare vi som er superinteresserte...) og behovene  for disse er noen helt andre enn det de som har vært der i frem til i dag.

Skal foreningen treffe denne nye gruppen så må den arbeide på en annen måte.
...

Antar at du og alle andre som maner Elbilforeningen til kamp allerede er medlemmer?  ;)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 01. november 2011, klokken 22:05
Antar at du og alle andre som maner Elbilforeningen til kamp allerede er medlemmer?  ;)

Den tanken slår meg også når jeg leser denne diskusjonen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Aspiranten

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 01. november 2011, klokken 22:05
Antar at du og alle andre som maner Elbilforeningen til kamp allerede er medlemmer?  ;)

Nå må dere gamlekara huske på at vi er kommende medlemmer. Medlemskapet følger med Leafene som vi har skrevet kontrakt på.

Ser ingen grunn til å ha doble medlemskaper.
Nissan Leaf

Elmo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:29
Sitat fra: HHF på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:23
Den teksten er jo nettopp et eksempel på hvordan Nissan skader seg selv i kommunikasjonen med markdet. Nå vet jeg ikke hvor gammel denne annonsen egentlig er heller, for det står vel ikke noen dato der.

Annonse Aftenposten idag 1.11.2011

Sitat fra: HHF på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:31
Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. november 2011, klokken 14:29
Annonse Aftenposten idag 1.11.2011
Jeg hadde jo håpet det var en gammel sak som "hang igjen". At de annonserer slik i dag når de har denne saken gående, er jo helt hårreisende !

Denne annonseteksten se uforandret fra tidligere (feks. 29. Oktober 2011)

Ref min kommentar til hvordan hurtiglading påvirker batterilevetiden

Sitat fra: Elmo på lørdag 29. oktober 2011, klokken 12:56
Sitat fra: Leafy på lørdag 29. oktober 2011, klokken 10:05
Sjekk denne reklamen for batteriet på Leaf:

http://kampanje.aftenposten.no/t/nissan/article4003.ece

Vi tror ikke batterilevetiden, og fall i kjørelengden for et fulladet batteri vil bli noe svakt punkt for LEAF. Etter fem års bruk vil ikke kapasiteten være redusert med mer enn knappe 20 prosent.
"Vi tror . . "; det er jo mildt sagt usikkert når en produsent sier noe sånt i en reklame, som i utgangspunktet vel skal være 100% ?!

Og svaret på spørsmålet om hurtigading er jo mildt sagt unnvikende (minner om politikersvar):

–Er det riktig at hurtigladere vil svekke batteriene mer enn om man lader dem I ro og mak hjemme?
–Jeg har også lest skrekkscenariene på Internett om hvordan batteriene vil dø i løpet av tre år hvis man bruker hurtiglader hver eneste dag. Jeg vil bare minne om at kjørelengden for et fullt batteri er 175 kilometer. Hvis noen må hurtiglade bilen hver eneste dag betyr det en årlig kjørelengde på godt og vel 60.000 kilometer. Da er det mer sannsynlig at folk setter på laderen hjemme over natten og fyller opp batteriet sitt langsomt et par-tre ganger i uken.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

daggad

SitatNå må dere gamlekara huske på at vi er kommende medlemmer

Grinebitere...som de to gamlingene i losjen på Muppet Show !  :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Elmo

#354
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 01. november 2011, klokken 22:42
Nå må dere gamlekara huske på at vi er kommende medlemmer. Medlemskapet følger med Leafene som vi har skrevet kontrakt på.
Ser ingen grunn til å ha doble medlemskaper.

Sant nok, men ser ut som de som hyler høyest om hva foreningen MÅ gjøre har tenkt å avbestille sin Leaf ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Kallagtunet

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 01. november 2011, klokken 22:05
Antar at du og alle andre som maner Elbilforeningen til kamp allerede er medlemmer?  ;)

Er ikke medlem i dag nei, men hvis elbilforeningen vinner frem på denne helt essensielle for meg og mange andre som potensielt fremtidige elbil brukere så blir jeg det i desember.

Hvis de vinner frem i kampen så blir jeg medlem på livstid, enten jeg i fremtiden har elbil eller ei...

Aspiranten

#356
Sitat fra: Elmo på tirsdag 01. november 2011, klokken 23:09
Sant nok, men ser ut som de som hyler høyest om hva foreningen MÅ gjøre har tenkt å avbestille sin Leaf ;)

Og da tror du ikke at det blir medlemskap likevel siden vi har fått "elbil på tann"?  ;)

Sitter med en følelse av at det er litt drøyt å "anklage" nye medlemmer på den måten.

Edit:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4182.0.html

Her kan du lese hvorfor vi ikke er medlemmer enda.
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: ElRey på tirsdag 01. november 2011, klokken 21:23
Etter å ha kranglet med Think-gjengen gjennom Forbrukerrådet en stund, så anbefaler jeg alle LEAF- kunder på det sterkeste å lagre og arkivere alt av markedsføringsmateriell og uttalelser fra Nissan om deres produkt. Du vet aldri når det kan være avgjørende i en reklamasjons- eller garantisak.

Det skal i alle fall jeg gjøre.

Tenk hvor mye enklere det vil være for alle inklusive Nissan å etablere klare kriterier som går inn i klare garantivilkår som går ut over det som er lovmessige forbrukerrettigheter i Norge. Den strategien Nissan går med "rumpen først" inn i nå medfører at man:

•   Ikke lov til å bruke Garanti lenger i sin markedsføring
•   Negativ publisitet i media mot elbiler generelt
•   Skaper usikkerhet hos de som har bestilt biler.
•   Bestilte biler avbestilles
•   Mister positiv omtale fra entusiastene som kunne vært ambassadører mot menigmann
•   De som vurderer elbil vil vurdere en stund til
•   Man vil om 3 – 4 – 5 år potensielt få mange krevende diskusjoner med kunder som vil diskreditere elbilens rykte.

Det vil si masse nedsider uten at jeg kan se at man egentlig har noen oppsider... For Nissan vil uansett ikke klare å vi seg unna fleste krav med der det er oppstått stor redusert kapasitet på batteripakken de første 5  årene på grunn av våre lovpålagte forbrukerrettigheter og sin markedskommunikasjon...  (Dette vil i alle fall gjelde for de over 600 kundene som har bestilt bil før denne saken eksploderte eller kanskje til og med alle som skriver kontrakt før de endrer sin markedsføring. Og når denne saken smeller i media så tror jeg det tar en stund før de neste 600 skiver kontrakt....)

Hadde jeg vært Norsk Nissan representant ville jeg ha slått i bordet så finner, franskmenn og japanere hoppet. Det er nesten utrolig at den særnorske lovgivingen ikke har vært nøye vurdert når en velger oss som ett av sine utvalgte pilot markeder. Hvis man er redd for eller ikke kan følge Norsk lovgiving så burde de ikke ha lansert bilen her før de selv er trygge på den....

EL gringo

Jeg fikk nettopp en mail fra Peugeot om at de har fått med seg denne saken. De vil ikke gi noen bedre garanti enn den de allerede har. De velger heller at bilen fra i dag av får "En vesentlig lavere pris"

Kallagtunet

Sitat fra: EL gringo på onsdag 02. november 2011, klokken 10:29
Jeg fikk nettopp en mail fra Peugeot om at de har fått med seg denne saken. De vil ikke gi noen bedre garanti enn den de allerede har. De velger heller at bilen fra i dag av får "En vesentlig lavere pris"

Interessant, det vil vel trolig bety at de både setter ned prisen og vil av forbukermyndighetene vil tvinges til å utføre garanti reparasjoner for biler solgt og fjerne anninseringen sin på "beste elbil garanti" som defakto ikke er en garanti annet en en lovnad om at en har dårligere betingelser enn det som norsk lovverk gir gir forbrukeren....

Merkelig strategi, ellers så er de allerede klar over at batteriene er en fremtidig tapsbombe for dem som må ta regningen....

Nye prisen er nå 220 for trillingene synes jeg jeg så i en avisanonnse?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA