Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Isolere vanntank / slanger..

Startet av ElDino, torsdag 24. februar 2011, klokken 12:38

« forrige - neste »

erik e

Som alle  (nesten) japse biler komme luften inn til kupen bak hanskerommet på høyre side. Denne kanalen bør isoleres frem til varmeapparatet.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kris

Sitat fra: el_el på torsdag 27. september 2012, klokken 10:18
Jeg tror det er på grunn av trekkraftbatteriet, som må holdes varm når billen kjører på minus kulder grader, so man for mest rekkevidet.

Et andre scenario ar når man lader og temperatur er høyt, automatisk kjøling av batteriet er mer effektiv med vannbasert system.  Jeg lest at det har vært noen Leaf eier som har sliter med det i Arizona, og batteriet har mistet batterikapasitet (opptil 10% over et år).

http://green.autoblog.com/2012/09/25/nissan-addresses-leaf-battery-woes-customer-communication-short/

Er det noe oppvarming eller kjøling av batteriene på Imiev?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: Kris på torsdag 27. september 2012, klokken 21:31
Er det noe oppvarming eller kjøling av batteriene på Imiev?

Ja, iflg. denne: http://www.autos.ca/first-drives/first-drive-2012-mitsubishi-imiev-electric-car/3/
Sitat
Since the main battery's performance degrades if its temperature is too hot or too cold, the iMiev features a battery cooling and warming system that automatically activates if the temperature goes above 20 degrees Celsius or falls below minus 25 degrees Celsius.
Perfekt for norskt klima m.a.o. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

el_el

Sitat
Ja, iflg. denne: http://www.autos.ca/first-drives/first-drive-2012-mitsubishi-imiev-electric-car/3/
Sitat
Since the main battery's performance degrades if its temperature is too hot or too cold, the iMiev features a battery cooling and warming system that automatically activates if the temperature goes above 20 degrees Celsius or falls below minus 25 degrees Celsius.
Perfekt for norskt klima m.a.o. :)

Lure på hvordan det er med en 2011 model ?

A vet at luft kjøle ned batteriet av og til mens ladding forigårs, og det høres at veske går rund kjøle agregat.  Har set bilder på det AC systemet (varmet og kjøling), men er ikke sikert hvordan luft kommer til batteriet for kjøling.  Kansje det små gronnen fire kant i middle. 

Bildet er fra: http://www.sae.org/events/aars/presentations/2010/W2.pdf


tomrh

Pakket inn vanntanken og den ene av slangene i går, så langt som jeg kom ned fra oversiden. Har jo ikke vært særlig kaldt ennå, men merker likevel at det har effekt. Varmlufta henger igjen mye lenger nå selv om jeg skrur ned termostaten.

Men en ting jeg lurer på: hvordan reagerer de hos Mitsubishi-forhandleren når man skal på service og de ikke kan se målestrekene fordi tanken er pakket helt inn?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

covi

Luften som går til batterien er indikert av den orange pilen nede til høyre. Denne går igjennom gulvet på bilen. Kjølevannet du hører er vel muligens kjølingen på laderen inni bilen?
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

Bjornt

Kjølevannet er nok med laderen å gjøre. Når jeg lader med 10 A kabelen hører jeg en kjølepumpe bakfra som starter med jevne mellomrom hvert 2- 3 minutter og går i ett minutts tid. Står en i en stille garasje, bak bilen ,kan en høre kjøleveske klukking når den stopper. Laderen blir vel god og varm med 2300 W konstant strøm  i timevis, bra varmeovn det. ;)
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tomrh

Sitat fra: Kris på mandag 24. september 2012, klokken 21:03
Her er et eksempel på hvordan man kan isolere varmeblokken, ledningene og tanken. Dette gjør tydeligvis orginalvarmen litt mindre ineffektiv. Lurer litt på hvorfor varmluften i Imiev er vannbasert og ikke direkte, men det er det vel en grunn til.

http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694
Varmeblokken under bilen kan vel kanskje bli ganske varm? Tenke å klippe til isolasjonsplater fra Biltema og klistre på, men de tåler maks 120 grader. Ser at lowracer i den lenka har brukt noe skumplastgreier.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bkv

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 30. september 2012, klokken 23:00
Pakket inn vanntanken og den ene av slangene i går, så langt som jeg kom ned fra oversiden. Har jo ikke vært særlig kaldt ennå, men merker likevel at det har effekt. Varmlufta henger igjen mye lenger nå selv om jeg skrur ned termostaten.

Men en ting jeg lurer på: hvordan reagerer de hos Mitsubishi-forhandleren når man skal på service og de ikke kan se målestrekene fordi tanken er pakket helt inn?

Kan  denne isoleringen av vanntanken ha noen uheldige  bivirkninger? Jeg kjenner til ikke hvordan kjølesystemet er oppbygd. Jeg har lyst til å gjøre det samme selv.

-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2017

tomrh

Sitat fra: bkv på søndag 07. oktober 2012, klokken 19:45
Kan  denne isoleringen av vanntanken ha noen uheldige  bivirkninger? Jeg kjenner til ikke hvordan kjølesystemet er oppbygd. Jeg har lyst til å gjøre det samme selv.
El_el gav en pdf-lenke ovenfor som beskriver klimaanlegget. Motorkjøling og varmeapparat er helt separate systemer så det kan ikke ødelegge noe så langt jeg ser.

Hadde god effekt av varmeapparatet nå i helga da jeg kjørte 10 mil uten ladestopp. Vanligvis har jeg ikke turt å skru det på fordi distansen er såpass lang for imiev'en. Men denne gangen kunne jeg faktisk ha det på i lange perioder. Utetemperaturen var ca 6-7 grader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

gmagnus

Tenkte jeg skulle prøve meg på å isolere rør/slanger og tank jeg også. Så de hadde isolsjon for rør på Biltema i mange ulike dimensjoner. Noen som vet hvilke dimmensjoner det er på disse rørene/slangene fra varmeren og opp til tanken/varmeapparatet?

Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

breitling

Gummislanger er 20 mm. Biltema har rørisolasjon med dimensjon 18 og 22mm.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Mr.Zero

Gjorde isolasjonsjobben her om dagen. Kjøpte 3 lengder med 22mm "isolasjonsrør for rør" samt isolasjonsteip fra Clas Ohlson. Kostet under en 200-lapp. Så handlet jeg et liggeunderlag(overkill - holder med et sitteunderlag) fra Biltema til kr.79,-. Tilpasset isolasjonen til vanntanken og vannslangene. Trenger god tid og god musikk til dette kosearbeidet. Og små hender! Hadde bilen på bukk og fikk isolert slangene hele veien. Trangt! Lot være å ta selve varmevekslern. Litt usikker på om den liker å bli isolert. Skal finne ut av dette. Resultat: Absolutt bedring på varmeanlegget, selv om ei "elbiljakke" av type tykk dun blir brukt når kulda setter inn... :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Eg brukte to stk 90 graders bend, (Biltema: 860037) og eit langt "røyr" (nr 860020) - kr 8,90 x 2 og 24,90
Kan sikkert bruke fleire bend, om ein skal lenger ned - eg tok berre det som var synleg - ikkje under - har ikkje bukk.

Rundt tanken, armaflex cellegummi - frå rørlegger. Tanken er så liten, at det er ikkje store biten som skal til eg fekk ein rest av rørleggeren :-)
For å feste det, "Mc Gyver tape", dermed er det enkelt å ta av igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA