Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?

Startet av bobakka, onsdag 31. mai 2017, klokken 12:34

« forrige - neste »

bobakka

Jeg skal bytte til ny elbil snart med lenger rekkevidde og ser også behov for mer "hjemmehurtiglading" enn den medfølgende 10A laderen kan supplere.

Jeg har på gang en 32A 3fas 230V kurs hjemme, og på hytta har jeg allerede installert et 32A 3fas 400V stikk.

Finnes det en ladestasjon som jeg kan ta med meg i bilen og bruke hjemme når jeg har behov og på hytta når jeg har behov der?

Den må samtidig kunne settes opp til 32A hvis ikke hovedsikringen går, og ellers kan bruke både 20A, 16A og 10A 3fas på enten 230V eller 400V.

Jeg har sjekket forumet og mange webshop-sider, men det er vanskelig å bli klok på om en ladestasjon dekker mine behov. Jeg regner med at andre har det samme behovet for en portabel løsning uten å sette opp faste ladestasjoner på utallige steder.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

kodalse

Denne har det du etterspør, du må bare bestille overgangskabel fra rødt (400V 3-fas) til blått (230V 3-fas) samtidig
Jeg har den selv hjemme i garasjen. Fungerer som bare det:
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Orbit

Jeg var litt i samme situasjon selv, så satte opp noen forslag i en annen tråd.

For ditt behov, tror jeg dette er den løsningen som er mest portabel (men da med ulempen at du bare kan bruke den mot type-2 biler). Så kan du få laget det en overgang til blått industristikk til bruk hjemme (i praksis vil du bare kunne utnytte 1x32A = 7.4kW på dette). På hytta vil du på 22kW. Dersom du vil kunne støtte alle andre biler, er Elbilhjelpen sin boks som allerede er linket her et bra valg.

(Selv endte jeg med fast installasjon på hytta, da jeg ikke hadde noen mulighet for å bruke samme boks hjemme)

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Mye bra informasjon her - takk for det - men det er noen snags - og litt vanskelig å finne ut av med å lese spesikasjonene.

Det virker på meg som om de fleste lade stasjonene lader 3fas på 400V, men kun en fas på 230V.

Behovet mitt er heller motsatt, jeg ønsker 3fas 230V opptil 32A (12 kW) og kan leve med 1fas fra 400V (7,2kW).

Det beste er selvfølgelig 3fas 230V 32A (12kW) og 3fas 400V 32A (22kW) på en og samme ladestasjon, men finnes det til en OK pris?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Orbit

230V 3-fas er utenfor standarden, og derfor lite/ikke støttet. Så langt jeg vet er det kun Tesla og nye e-Golf som delvis kan benytte dette med noe ustandard lasking av to faser (men ikke alle tre).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Sitat fra: Orbit på onsdag 31. mai 2017, klokken 13:25
230V 3-fas er utenfor standarden, og derfor lite/ikke støttet. Så langt jeg vet er det kun Tesla og nye e-Golf som delvis kan benytte dette med noe ustandard lasking av to faser (men ikke alle tre).
Hva gjelder på i3?
Det ligger an til at det blir en i3 på meg også.

Det står i reklamen at du kan lade inntil 11kW på 3 fas - dvs. 16A 3fas 400V.

Hva kan du lade på 230V? Kun 16A 1 fas = 3,6 kW? Eller 32A 1 fas = 7,2 kW?

Vil det si at for en i3 er det ikke noe poeng med en større kurs enn 16A uansett anlegg?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

fredag

Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 13:17
Mye bra informasjon her - takk for det - men det er noen snags - og litt vanskelig å finne ut av med å lese spesikasjonene.

Det virker på meg som om de fleste lade stasjonene lader 3fas på 400V, men kun en fas på 230V.

Behovet mitt er heller motsatt, jeg ønsker 3fas 230V opptil 32A (12 kW) og kan leve med 1fas fra 400V (7,2kW).

Det beste er selvfølgelig 3fas 230V 32A (12kW) og 3fas 400V 32A (22kW) på en og samme ladestasjon, men finnes det til en OK pris?

Hva slags elbil skal du skifte til?

Norsk 230V IT trefas er ikke støttet i IEC 62196 standarden, kun enfas og 400V TN trefas.

Der du har 230V IT trefas kan du benytte enfas i stedet for trefas, trafo for å transformere opp til 400V TN trefas (dyrt, ofte plasskrevende og har en del tomgangstap) eller benytte Tesla Wall charger sin spesialkobling hvis du har en Tesla (må kun brukes fastmontert).

Den enkle løsningen er å sette opp 32A enfas kontakter, eller sette opp fastmonterte type2 ladebokser, koblet med enfas der du har IT og med trefas der du har TN.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bobakka

Sitat fra: fredag på onsdag 31. mai 2017, klokken 13:39
Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 13:17
Mye bra informasjon her - takk for det - men det er noen snags - og litt vanskelig å finne ut av med å lese spesikasjonene.

Det virker på meg som om de fleste lade stasjonene lader 3fas på 400V, men kun en fas på 230V.

Behovet mitt er heller motsatt, jeg ønsker 3fas 230V opptil 32A (12 kW) og kan leve med 1fas fra 400V (7,2kW).

Det beste er selvfølgelig 3fas 230V 32A (12kW) og 3fas 400V 32A (22kW) på en og samme ladestasjon, men finnes det til en OK pris?

Hva slags elbil skal du skifte til?

Norsk 230V IT trefas er ikke støttet i IEC 62196 standarden, kun enfas og 400V TN trefas.

Der du har 230V IT trefas kan du benytte enfas i stedet for trefas, trafo for å transformere opp til 400V TN trefas (dyrt, ofte plasskrevende og har en del tomgangstap) eller benytte Tesla Wall charger sin spesialkobling hvis du har en Tesla (må kun brukes fastmontert).

Den enkle løsningen er å sette opp 32A enfas kontakter, eller sette opp fastmonterte type2 ladebokser, koblet med enfas der du har IT og med trefas der du har TN.

Det er en i3 som er i kikkerten.

Denne diskusjonen er veldig oppklarende for meg, og forhåpentligvis for andre.
Ikke enkelt å finne ut av.

Må bare finne ut av hva i3 kan trekke fra en 1fas før jeg bestemmer meg for løsning.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Orbit

i3 kan lade med opptil 32A på 1-fas 230V gitt den har forsterket AC-lader (dvs 11 kW 16A på 400V 3-fas). Alle nye med DC-lading har også forsterket AC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

fredag

Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 13:43
Må bare finne ut av hva i3 kan trekke fra en 1fas før jeg bestemmer meg for løsning.

Hvis det er en ny i3, så kan den trekke opp til 32A på enfas (7,2kW), og opp til 16A på 400V TN trefas (11kW).

På gamle i3 modeller så var det ikke støtte for trefas, og 32A lading var vel tilleggsutstyr.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bobakka

Sitat fra: fredag på onsdag 31. mai 2017, klokken 15:19
Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 13:43
Må bare finne ut av hva i3 kan trekke fra en 1fas før jeg bestemmer meg for løsning.

Hvis det er en ny i3, så kan den trekke opp til 32A på enfas (7,2kW), og opp til 16A på 400V TN trefas (11kW).

På gamle i3 modeller så var det ikke støtte for trefas, og 32A lading var vel tilleggsutstyr.

Ja, det blir en ny i3.
Spørs om ikke løsningen da er 32A enfaslading i første omgang.
Hvis jeg trenger 3fas lading 230V så må jeg anskaffe en trafo som Zoe er avhengig av.
Spørs om det da ikke er vel så enkelt å bruke en hurtiglader i nærheten de få gangene jeg er avhengig av 11kW kontra 7,4 kW.

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Robert Sund

@bobakka
Ladestasjonen kodalese foreslo kan både forsyne 32A enfase på 230V IT, 32A enfase på TN på hytta, og 3 fase på TN på hytta.

Adapteret for å koble den til blått stikk (230V IT) kostet 300 kr sist jeg sjekket.

Den er portabel, og den kan stille inn strømstyrken.

KjellG

Mener det finnes "portable" DC-ladere, 3-fase, 230 eller 400V ved behov. Legg merke til, dette er ekstern DC-lader.

bobakka

Nå har jeg tenkt videre basert på innspill, kommentarer og andre tråder.

Jeg har kommet til at jeg må ha en jordfeilbryter type B integrert i ladestasjonen fordi to steder jeg tenker å lade ikke har det nå og elektriker som jeg snakket med sa at det var dyrt med type B hjemme i sikringsskapet hvor jeg tenker å sette opp en 32A kurs.

Jeg forstår at det er litt uenighet om portabel fast ladestasjon er lovlig og om en ladestasjon med jordfeilbryter type B er lovlig å koble til et vanlig stikk, men jeg går ut fra at begge deler er lovlig.

Da står jeg igjen med følgende aktuelle (størrelse, vekt og IP beskyttelse er også beslutningskriterier):
Elbilhjelpen: B3200RD til 8000,-, veier x kg og har IPxx.
Ladespesialisten: Ecolite til kr 6200,-, veier 5 kg og har IPxx.
Elbilgrossisten: Spark til 7999,-, veier x kg og har IPxx. Uklart om den tilfredsstiller kravene til type B...

Er det noen aktuelle jeg har oversett?

Jeg ser for meg at enheten blir levert med 3fas 32A 400V stikk, og jeg trenger overgang til 3fas 32A 230V, schuko, og CEE 2fase (brukes på OSL). Da får jeg en portabel fast ladestasjon som jeg kan bruke på 32A når det er tilgjengelig og 16A når det er tilgjengelig.

For 16A kurser er dette betydelig bedre enn en standard 10A schuko (som kan leveres med i3) hvor ladetiden reduseres med nesten 40%. 10 timer i stedet for 15 timer for å fullade bilen!
For 32A kurser blir ladetiden bare 30% - dvs. 5 timer i stedet for 15 timer for å fullade bilen.
Da kan jeg starte hver morgen med en toppet bil - uansett hva jeg har gjort dagen før :-)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

elektrolux

#14
Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 19:40
Da står jeg igjen med følgende aktuelle (størrelse, vekt og IP beskyttelse er også beslutningskriterier):
Elbilhjelpen: B3200RD til 8000,-, veier x kg og har IPxx.
Ladespesialisten: Ecolite til kr 6200,-, veier 5 kg og har IPxx.
Elbilgrossisten: Spark til 7999,-, veier x kg og har IPxx. Uklart om den tilfredsstiller kravene til type B...

Er det noen aktuelle jeg har oversett?


Ja: Frankenstein kabelen vår til 6490.-.

I praksis B3200RD komprimert ned til absolutt minimum innkapsling.

Tilsvarer Ladespesialisten sin Spark, bare med innebygget jordfeilvern type B  og bedre tettningsgrad ;)

Vil lade din nye i3 med 1 fase 32A fra 230V og med 3 fase 16A fra 400V.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA