Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støyforbedringer i X?

Startet av Bjoris, lørdag 01. april 2017, klokken 17:11

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg har selv erfart og lest mye om støy i X'en. Første turene tok jeg i US demobilen med 22 og tenkte det var tidlige modeller med svære hjul. Så prøvde jeg en ny levert i Sept med 20 og ble negativt overrasket. På vei hjem var Leafen med 17 Dunlop da påtagelig stillere...

Håpet var at X skulle bli bedre, men jeg hadde gitt opp etter å ha lest jevnlig om at det fortsatt er mye støy også i nye biler...

Til poenget, vår X levert på torsdag er ikke ille på støy, veldig mye bedre enn forventet. Er det bare 19 Nokian som er grunnen eller har de blitt bedre? Jeg kjørte nettopp Leafen nå, som er en stillegående bil, og jeg vil si den var ganske likt støynivå i, men har ikke kjørt mye over 100 så sammenligningen er i lav fart opp til 70.

Nå går begge på vinterdekk så kan endre seg med sommerdekk, men funderer på om ikke støyisoleringen har blitt bedre?

Jeg er forøvrig knallfornøyd med X'en, det har vært mye tvil underveis, men fyflate for en bil, det å gå tilbake til S nå er utenkelig!

Bilene endres hele tiden, det fikk vi se når Flesland Auto monterte dashkamera, forrige X, denne var også en AP2.0 modell, hadde strøm til venstre på førerside, men ikke vår... Vi måtte hente alt fra OBD2 kontakten

Kilroy

Mye ligger nok på dekkene. Jeg kjørte litt i fjor høst på originale 20" og dekk, byttet så til Nokian 19" R2 og merket enorm forskjell på støy på samme strekninger. Vurderer veldig seriøst å gjøre noe med støyisoleringen til våren. Men ellers så er det en kongebil
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Øggen

Ei truverdig kilde fortalte meg at støydemping av model X kjem fra og med august/september produksjon. Dette pga at mange klaga på støy, som ej forøvrig e enig i.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Øyvind.h

Ja X er der S var i 2013-2014. Helt kurant med Nokian R2, men støyer helt klart mer enn nyere Model S. Og ikke bra nok for denne klassen. Støyen gjør et hopp når man bytter fra 19" piggfri til de medfølgende 20" Michelin Latitude Sport 3 dekkene, som i følge merking skal være ganske gode på støy.

Når jeg prøvekjørte bilen jeg valgte å kjøpe ble jeg faktisk positivt overrasket over støynivået, noe som var en medvirkende årsak til at jeg valgte å kjøpe. Syntes Maxxis Presa dekkene som satt på støyet mindre enn den splitter nye AP2 bilen jeg prøvekjørte med R2 i januar.

Om støynivået er "OK" avhenger nok av hva slags bil man kommer fra. Går man fra 2013/2014 Model S eller en rimelig bil til 2017 Model X synes man sikkert det er bra nok. Går man fra 2015-2017 Model S over til 2016/17 X blir man skuffet. Spesielt når sommerdekkene kommer på.

Heldigvis koster det ikke mange tusenlapper å fikse. 7000,- er prisen for front og sidedører foran, der jeg opplever at dekkstøyen i min bil kommer fra. En dråpe i havet og nobrainer for de som irriterer seg over støy.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. april 2017, klokken 08:53

Går man fra 2015-2017 Model S over til 2016/17 X blir man skuffet. Spesielt når sommerdekkene kommer på.


Nei, dette stemmer ikke.  Kommer fra 2015 model S og jeg synes X var bedre. Ikke lydløs, men en annen frekvens som ikke er så slitsom. Også med sommerdekk som den ble levert med
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Kanskje det nå nettopp har skjedd et enormt løft på lyddempingssiden? Slik som bjoris foreslår.

Jeg hadde mars 2016 Model S. Den var mye mer stillegående og komfortabel enn X`en. Frekvenser aner jeg ikke. Det er rumlestøy fra dekkene som er problemet. Løftet fra 2013-2014 til 2016 Model S har vært formidabelt på støysiden.

Om noen bor i Oslo og har blodfersk Model X stiller jeg gjerne opp til test med sommerdekkene :) Evt. litt uhøytidelig test med iPhone plassert samme sted og støymålingsapp (uten at det blir spesielt nøyaktig).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Ok, dersom det blir MYE mer støy med 20 sommer så lover det ikke bra. Det skal vel godt gjøres at min er bedre isolert, er jo produsert i januar så mange har nok fått januar biler nå. Vel, det er nok subjektivt, men det var så påfallende forskjell mellom min 2016 Leaf og X i Sept i fjor, begge stod da som sagt på sommerdekk. Når jeg nå kjører min Leaf på vinterhjul (R2, Nokian) og Xen på samme type dekk så er det ikke stor forskjell jeg vil si de er like og vil nesten si Xen er bedre, men kanskje det er den litt massive lyden som oppfattes bedre enn i Leafen som har litt mer markerte lyder... Vel, det må da være at sommerdekkene relativt sett gir mye mer støy på Xen enn Leafen. Også Leafen har større dekk på sommer, 17 vs 16 og Dunlop er vel heller ikke på topp støymessig.

Vel, vi får se til sommeren, her jeg bor så kjører vi jo veldig mye i 70 km/t, har vel knapt hatt den over 100 enda og jeg merker at det øker på når farten øker, så hvordan det er i 120 f.eks vet jeg ikke, men det er naturlig at det blir mer støy da pga den massive fronten og glass isolere jo dårligere så det er vel nærmest umulig å få støynivået ned på S nivå i høy fart...

Øyvind.h

Støyhoppet fra Maxxis piggfrie til Michelin sommerdekkene var i hvert fall såpass at jeg inntil videre har skrinlagt planene om 21" med Vredestein dekk som jeg holdt på å bestille.

Men det er veldig individuelt hva man synes er OK støynivå. Når jeg fikk S`en i 2013 syntes jeg den var stille og komfortabel (på 19"). Etter hvert kjente jeg litt på det at dekkstøyen var i overkant, men under 50km/t var den stillegående. 2016-modellen tenkte jeg derimot umiddelbart at "nå er bilen der den bør være". Den var veldig stille. Såpass stille at jeg fint kunne gå for 21" med 35-profil dekk og fortsatt mye lavere støynivå enn 2013-modellen.

X`en var litt tilbake til 2013. En kamerat har 2014-modell P85. Han mener bilen min støyer mer med Maxxis dekkene enn hans gjør med R2. Jeg tipper de er relativt lie.

Det som gjør sammenligningene så variable er at S`en har fått jevnlige løft på lyddemping, og folk har varierende dekkutrustning. Dermed blir en "sannhet" vel så riktig som en annen.

Har fyrt av en ny e-post til Sondre for å høre hvordan jeg gjør det praktisk ift. lyddemping. Mtp. hva bilen koster burde det ikke sitte så langt inne å bruke noen tusenlapper ekstra. Men så var det dette med å bruke penger utenfor kjøpsprosessen da. Helt annet budsjett der :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. april 2017, klokken 09:49
Støyhoppet fra Maxxis piggfrie til Michelin sommerdekkene var i hvert fall såpass at jeg inntil videre har skrinlagt planene om 21" med Vredestein dekk som jeg holdt på å bestille.

Men det er veldig individuelt hva man synes er OK støynivå. Når jeg fikk S`en i 2013 syntes jeg den var stille og komfortabel (på 19"). Etter hvert kjente jeg litt på det at dekkstøyen var i overkant, men under 50km/t var den stillegående. 2016-modellen tenkte jeg derimot umiddelbart at "nå er bilen der den bør være". Den var veldig stille. Såpass stille at jeg fint kunne gå for 21" med 35-profil dekk og fortsatt mye lavere støynivå enn 2013-modellen.

X`en var litt tilbake til 2013. En kamerat har 2014-modell P85. Han mener bilen min støyer mer med Maxxis dekkene enn hans gjør med R2. Jeg tipper de er relativt lie.

Det som gjør sammenligningene så variable er at S`en har fått jevnlige løft på lyddemping, og folk har varierende dekkutrustning. Dermed blir en "sannhet" vel så riktig som en annen.

Har fyrt av en ny e-post til Sondre for å høre hvordan jeg gjør det praktisk ift. lyddemping. Mtp. hva bilen koster burde det ikke sitte så langt inne å bruke noen tusenlapper ekstra. Men så var det dette med å bruke penger utenfor kjøpsprosessen da. Helt annet budsjett der :D

Hehe, jo kjenner til den der med penger etterpå. Nå er det andre ting som står for tur. Vi får erfare med sommerdekkene, med 19 R2 så er det helt klart ok for min del, selv om jeg tenker at jeg kanskje skal takke pent nei til prøveturen med Q7 Etron som naboen har fått;)

Rico

Kan anbefale piggdekk om vinteren, da blir den så og si helt lydløs på sommerhjul ;)

nie

Sitat fra: bjoris på søndag 02. april 2017, klokken 11:16
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. april 2017, klokken 09:49
Støyhoppet fra Maxxis piggfrie til Michelin sommerdekkene var i hvert fall såpass at jeg inntil videre har skrinlagt planene om 21" med Vredestein dekk som jeg holdt på å bestille.

Men det er veldig individuelt hva man synes er OK støynivå. Når jeg fikk S`en i 2013 syntes jeg den var stille og komfortabel (på 19"). Etter hvert kjente jeg litt på det at dekkstøyen var i overkant, men under 50km/t var den stillegående. 2016-modellen tenkte jeg derimot umiddelbart at "nå er bilen der den bør være". Den var veldig stille. Såpass stille at jeg fint kunne gå for 21" med 35-profil dekk og fortsatt mye lavere støynivå enn 2013-modellen.

X`en var litt tilbake til 2013. En kamerat har 2014-modell P85. Han mener bilen min støyer mer med Maxxis dekkene enn hans gjør med R2. Jeg tipper de er relativt lie.

Det som gjør sammenligningene så variable er at S`en har fått jevnlige løft på lyddemping, og folk har varierende dekkutrustning. Dermed blir en "sannhet" vel så riktig som en annen.

Har fyrt av en ny e-post til Sondre for å høre hvordan jeg gjør det praktisk ift. lyddemping. Mtp. hva bilen koster burde det ikke sitte så langt inne å bruke noen tusenlapper ekstra. Men så var det dette med å bruke penger utenfor kjøpsprosessen da. Helt annet budsjett der :D

Hehe, jo kjenner til den der med penger etterpå. Nå er det andre ting som står for tur. Vi får erfare med sommerdekkene, med 19 R2 så er det helt klart ok for min del, selv om jeg tenker at jeg kanskje skal takke pent nei til prøveturen med Q7 Etron som naboen har fått;)
Anbefaler absolutt å IKKE prøvekjøre e-tron med mindre du kan tenke deg å skifte :-)
Lånte en slik ett døgn i vinter og det er vel noe av grunnen til at jeg ikke har fått bestilt X ennå.
Svært spent på Q6 etron som kommer neste år.

Øyvind.h

Ja ettersom det sitter lenger inne å bruke 10.000,- på støydemping enn å bruke en mill på en ny bil og ta et tap på 100-200.000,- på den man har er det ikke lurt å prøvekjøre ny bil :)
Men om støy er eneste parameter bør man jo heller bruke noen tusenlapper på å løfte Model X til et godt nivå enn å kjøpe seg helt ny bil.

Jeg fikk epost om E-tron nå ser jeg, med varsel om at jeg får personlig link til bestilling på fredag. E-tron vil jeg ikke kjøpe usett, og etter en tur innom en CHAdeMO lader nå i påsken ble det soleklart at biler av denne typen trenger 150kW nettverk eller mer, slik Tesla har. Å lade med 40-45kW som dagens kommersielle ladere leverer er ubrukelig på langtur i store SUV`er.

Men om Audi eller andre setter opp et 150kW nettverk som dekker Europa vil E-tron absolutt være aktuell om et par år! Da kan det hende X`en selges. Da er jeg også antakelig nede på kun 5-seters behov, ikke 6 som i dag. E-tron tror jeg bare man får med 5 seter dessverre, så den blir litt amputert på det området. Men det blir et kompromiss man må inngå om man egentlig har lyst på 6 eller 7 seter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. april 2017, klokken 13:38
Jeg fikk epost om E-tron nå ser jeg, med varsel om at jeg får personlig link til bestilling på fredag. E-tron vil jeg ikke kjøpe usett,....

Fikk også den meldingen i dag. Jeg kommer nok å reservere en slik en også, så får jeg se hva som skjer neste år og hva jeg da ender opp med å kjøpe. Jeg tror helt klart at det vil komme kraftige ladere også for Auidi'en. Jeg håper at det etter hvert blir en avtale om at Audi og andre kan kjøpe seg inn i Tesla sitt nettverk på en slik måte som gjøre at de bygger fort ut mange flere ladere. (Kan godt bli slik at de må spytte inn masse peng og bygge mange før de får lov til å lade på SC, men det bør skje både for Tesla eiere og andre sin del. Det er ikke langsiktig bærekraftig at en skal ha egne ladestasjoner kun for egne biler)

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jlan

Som nevnt i en annen tråd tetter ikke pakningen i underkant av fwd skikkelig. Jeg antar at det har betydning for støyen også, jeg synes ihvertfall det er høyt støynivå bak. Det kommer altså en modifisert pakning - Tesla snart.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Bjoris

Har kjørt en del med sommerdekkene nå og det er klart bilen har en del dekkstøy, veldig avhengig av type asfalt, mener fortsatt at den likevel går stillere enn 2016, men har ikke fått sjekket om det bare er subjektivt. Sammenlignet med Leafen på Dunlop 17 så syns jeg ikke X'en støyer så mye mer som jeg husket fra testturen i 2016 modellen! Tror ikke jeg gidder å etterisolere iallefalll

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA