Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsstøtte til elbiler øker i Norge

Startet av AppleKnocker, fredag 24. mars 2017, klokken 16:01

« forrige - neste »

AppleKnocker

Igjen noen som er så frekke å påstå at elbileiere mottar statsstøtte og pengestøtte. Dette er jo nesten like frekt som å kalle elbilstøtten for subsidier. Fint hvis noen kan tilskrive EFTAs overvåkningsorgan og Teknisk Ukeblad og fortelle dem at det ikke er politisk korrekt i Norge å snakke om at velfødde elbileiere mottar statsstøtte.

STATSSTØTTE TIL ELBILER
Pengepotten til statsstøtte økte: Norge brukte 2 mrd. mer på å fremme elbiler
Norge delte ut 24,6 milliarder kroner i statsstøtte i 2015. Spesielt elbilstøtten trakk opp.

https://www.tu.no/artikler/pengepotten-til-statsstotte-okte-norge-brukte-2-mrd-mer-pa-a-fremme-elbiler/378654
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Counterpointer

Er vel NTB som er artikkelkilde uten at det forandrer noe.

En burde kalle lavere formueskatt for støtte eller subsidie også da eller ?


gigafactory

#2
Tja, hvis det dukker opp en paragraf i skatteloven om at verdien av elkjøretøy ikke inngår i skattyterens formuesberegning, så blir vel det en (veldig mild) form for indirekte statsstøtte til elbilselgende virksomheter?  ??? Dog veldig diskuterbart  ;D

SitatHvorfor regnes elbil-ordningene som statsstøtte?
Statsstøttereglene gjelder ikke for støtte til privatpersoner. Men siden disse ordningene
gjør det mer attraktivt å kjøpe elbil, innebærer de en indirekte støtte til produsenter og
forhandlere av slike biler. Dermed slår statsstøttereglene inn

http://www.eftasurv.int/media/press-releases/Q&A-(NO)---Electric-cars-Norway.pdf

Øystein16

Sitat fra: gigafactory på fredag 24. mars 2017, klokken 18:06
Tja, hvis det dukker opp en paragraf i skatteloven om at verdien av elkjøretøy ikke inngår i skattyterens formuesberegning, så blir vel det en (veldig mild) form for indirekte statsstøtte til elbilselgende virksomheter?  ??? Dog veldig diskuterbart  ;D

SitatHvorfor regnes elbil-ordningene som statsstøtte?
Statsstøttereglene gjelder ikke for støtte til privatpersoner. Men siden disse ordningene
gjør det mer attraktivt å kjøpe elbil, innebærer de en indirekte støtte til produsenter og
forhandlere av slike biler. Dermed slår statsstøttereglene inn

http://www.eftasurv.int/media/press-releases/Q&A-(NO)---Electric-cars-Norway.pdf

Folk kan jo la vera å støtta dei som støttar at staten støttar MVA-fritak.... :-)

AppleKnocker

Sitat fra: gigafactory på fredag 24. mars 2017, klokken 18:06
Tja, hvis det dukker opp en paragraf i skatteloven om at verdien av elkjøretøy ikke inngår i skattyterens formuesberegning, så blir vel det en (veldig mild) form for indirekte statsstøtte til elbilselgende virksomheter?  ??? Dog veldig diskuterbart  ;D

SitatHvorfor regnes elbil-ordningene som statsstøtte?
Statsstøttereglene gjelder ikke for støtte til privatpersoner. Men siden disse ordningene
gjør det mer attraktivt å kjøpe elbil, innebærer de en indirekte støtte til produsenter og
forhandlere av slike biler. Dermed slår statsstøttereglene inn

http://www.eftasurv.int/media/press-releases/Q&A-(NO)---Electric-cars-Norway.pdf

Morsom vri! Du tenker at
1) reglene til ESA ikke gjelder støtte til privatpersoner
2) elbileiere er privatpersoner
3) elbilstøtte  til elbileiere er ikke statsstøtte.

Snedig tenkt, bortsett fra at det er en ganske stor forskjell på å falle inn under begrepet statsstøtte og å falle inn under ESAs regler for statsstøtte.
Litt som at drap i utlandet ikke faller inn under norsk lov. Det betyr ikke at det IKKE er drap.

Denne brukes vel i barnehagene: En sten kan ikke flyve. Mor Nille kan heller ikke flyve. Ergo er Mor Nille en sten.

Blir dere ikke lei av å argumentere for noe dere vet er feil? Elbilister og subsidiert/statsstøttet/pengestøttet så mye at det nesten er rart vi ikke har polakker til å skrive innlegg for oss  på elbilforum ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

gigafactory

Ja, det var kun en digresjon ut fra hva jeg oppfatter ESAs definisjon av statsstøtte til kommersielle virksomheter å være, så spant jeg videre ut fra Knuts innspill om formuesskatt at det muligens kan falle under ESAs definisjon av statsstøtte i denne sammenhengen. Jeg har ikke noe endgame utover det, men tråden handlet strengt tatt om ESAs rapport  :P

Hele den begrepsdiskusjonen med avgiftsfritak/subsidier holder jeg meg langt unna. Det er jævla billig å kjøpe/eie elbil i forhold konvensjonelle biler, enough said ;D



arthur

Er hovedkvarteret til AP i Oslo subsidiert siden bygget er unntatt eiendomsskatt? Er pensjonister subsidiert siden de betaler lavere sats for trygdeavgift? Er alle honnørrabatter skjulte subsidier?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Kan vel være statsstøtte til hurtigladere, offentlige ladepunkter mm ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

AppleKnocker

Er de som slipper å betale for seg subsidiert?

Ja.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. mars 2017, klokken 17:17
En burde kalle lavere formueskatt for støtte eller subsidie også da eller ?

Alle tilfeller av å ikke ta ut det maksimale potensialet i skatter og avgifter er tydeligvis statsstøtte og derved subsidier er det vist noen her som mener. Så ja, det har fungert lenge å ta ut en høyere formueskatt enn den som er i dag, så da må nok dagens formueskatt være en subsidie om man skal følge den logikken ;)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 08:41
Er de som slipper å betale for seg subsidiert?

Ja.
Det er hårreisende med alle subsidiene på frisk luft!
Siden det er noe alle trenger er og slipper å betale for er jo dette gigantisk.

Øyvind.h

Eller snylterne som drikker vann fra springen istedenfor flaskevann eller brus.

De drøyeste snylterne er dog de som kjøper Passat 1,6tdi og kjører sparsommelig, uten å passere en eneste bomring. De snylter hardt på de med Passat BiTDI som kjøre hardt og mye gjennom bommen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sirup

Er sikker på at disse som hyler om at vi elbileiere er så subsidiert forsyner seg godt i taxfree-butikken. Da er det plutselig en selvfølge og en menneskerett å kunne handle uten å betale hverken moms eller avgift:-)
VW e-Golf
Tesla Model X75

19quiz76

Grunnen til at de subsidierer elbiler (i mangel av ork til polemisering over semantikk) er vel at å utligne dagens subsidiering av fossilt drivstoff over skatteseddelen ville kastet en hver sittende regjering.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. mars 2017, klokken 11:35
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 08:41
Er de som slipper å betale for seg subsidiert?

Ja.
Det er hårreisende med alle subsidiene på frisk luft!
Siden det er noe alle trenger er og slipper å betale for er jo dette gigantisk.

Epokegjørende argument! Nå synes jeg du har overgått deg selv Aulie :-X

Det som er interessant er at hardcore akademikere, folk flest, media, politikere med flere har samme korrekte definisjon av subsidier. Den eneste lille klikken som er uenige er de som mottar subsidier.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA