Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feilfylling av strøm

Startet av Kjell Leaf, lørdag 28. januar 2017, klokken 14:13

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Jeg var så uheldig å fylle på ren strøm fra vannkraft på Leafen, og som alle vet skal den gå på strøm fra kullkraft. Uhellet skjedde fordi noen idioter hadde brukt opp all kullkraftstrømmen på hyttene sine. Bilen står nå i garasjen med varmen på fullt for å tømme batteriet, tør ikke kjøre før jeg har fått på riktig skitten strøm. Må jeg på verksted , eller er det bra nok å tappe batteriet helt for ren vannkraftstrøm ? Er litt bekymret for bufferen i bunn som gjør at jeg ikke får tømt all den rene strømmen. Tror dere bilen kan ta skade av dette ? Jeg syns det er simpelt av hyttefolkene å bruke opp kullkraftstrømmen vår >:( >:(
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

AppleKnocker

Hvis du tømmer og fyller batteriet gjentatte ganger, vil du vanne ut strømmen fra vannkraft. Det vil ta lang tid å bli kvitt alt.

Foreslår også at du stikker innom Skeidar i Asker. De tilbyr mulighet til å lade elbil med dieselaggregat. Det vil også hjelpe deg å bli kvitt vannkraften og du har full kontroll på hvor strømmen kommer fra.

http://www.dagbladet.no/nyheter/lader-elbil-med-diesel---veldig-komisk/60855963
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

Pass på at vannkraften i batteriet ikke fryser til. Holde batteriet over 0.
Er heldig kan det være spor av bølgekraft fra sjøen (saltvann) i vannkraft, slik at det ikke fryser til presis på null.
Lykke til.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Oioioi, ikke bra!
Jeg har heldigvis berget for det  :D
Bare tøm unna så mye du kan og fyll helt fullt med kullkraft, eller fra dieselaggregat som Apple foreslår. Men IKKE kjør til et aggregat før du garantert har fått fylt opp med kullkraft!
Bufferen i bunn går nok greit, så lenge du har max 10% vannkraft går det nok bra  :)

Håper du slipper å ta bilen til forhandler for dette, i verste fall må du bytte hele batteriet, det koster 3 eller 400.000 pluss arbeid, husker ikke helt...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elbil fundamentalist

Du får skylt ut vannkraften enda mer effektiv om du husker å lade på ettermiddagen mellom kl 17-19 slik at man får maksimalt svinn i overføringsnettet på langreist beksort kullkraft fra Polen ispedd litt kjernekraft fra Sverige. ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Burger

Jeg hadde det problemet en gang, men jeg fikk lånt noen skitne strømfiltre som fikk ned renhetsgraden strømmen tilnærmet kullkraft. Tror jeg rengjorde 3-4 filtre på denne måten. De kan du selge til buddyeiere som skal kun ha ren strøm. J.... hippier!
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Burger på lørdag 28. januar 2017, klokken 18:08
Jeg hadde det problemet en gang, men jeg fikk lånt noen skitne strømfiltre som fikk ned renhetsgraden strømmen tilnærmet kullkraft. Tror jeg rengjorde 3-4 filtre på denne måten. De kan du selge til buddyeiere som skal kun ha ren strøm. J.... hippier!
Kewet/Buddy kan kjøre på ren vannkraft i kortere perioder da de har dieselvarmer. Heldiggriser!!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

automat

Du må huske å kjøpe opprinnelsesgaranti, som garanterer at strømmen er skitten polsk kullkraft. Da slipper man problemer som dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lynet

Det er jo nesten umulig å få skitten fossilkraft her i Norge. På grunn av alt regnet som er forårsaket av at dinosaurene døde for noen millioner år siden renner landet over av vannkraft.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Frank Halvorsen


...

Det finnes enkle løsninger på enkle problemer.

Montér ulovlig hengerfeste på Leaf'en, heng på en stor jævel, f.eks. denne https://m.finn.no/b2b/construction/ad.html?finnkode=88100611
Da kan du fylle luft hvorsomhelst, og lade bilen mens du kjører. Eventuelle dieselforbud slipper du sikkert unna også, siden dette bare er et aggregat :)

Griffel

Sitat fra: Frank Halvorsen på søndag 29. januar 2017, klokken 09:53
Kan man bruke et kullfilter?
Får en tak i et brukt fra en som kjøper 100% ren strøm og monterer dette reversert går det fint. En behøver imidlertid ikke være så redd for dette Leafen tåler ren strøm med oktantall over 220V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bondeknøl

Da jeg leste forsikringsavtalen så oppdaget jeg til min forundring at den faktisk er forsikret mot feilfylling. Håper det også gjelder din bil.

elektrolux

Pass på, for i følge Nissan ryker garantien om du har fyllt på strømmen via ikke original ladekabel. Garantien ryker enda mer om du har fyllt på feil type strøm på toppen av det hele.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Sitat fra: elektrolux på søndag 29. januar 2017, klokken 17:05
Pass på, for i følge Nissan ryker garantien om du har fyllt på strømmen via ikke original ladekabel. Garantien ryker enda mer om du har fyllt på feil type strøm på toppen av det hele.

Bra jeg har forsikring som dekker feilfylling  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Men nå har jo garantien på min Leaf gått ut så jeg kan gjøre hva jeg vil  8) 8) 8) 8) 8) 8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA