Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bug-report

Startet av Emil Nyström, torsdag 26. januar 2017, klokken 07:55

« forrige - neste »

Emil Nyström

Efter att kört 450mil har jag gjort en liten lista på de brister jag upptäckt hittills, de flesta är mjukvaru-problem som går att lösa om Hyundai bara vill.

-AVSAKNAD AV APP-STYRNING!

-Parkeringsradar framåt funkar inte om man inte först lagt i backen eller manuell slagit igång den. Trots att den är aktiverad i inställningarna. Dvs kör du och parkerar mot en vägg tex så kommer ingen varning. Stannar du och lägger i backen däremot så börjar det tjuta. Idiotiskt så klart.

- När batteriet är fulladdat kan man inte starta längre än till 12v-läge utan att ta ut laddkabeln. Lämnas bilen i detta läge går värmen igång och dödar 12v batteriet och bilen blir obrukbar.

När man satt sig i bilen och försöker starta får man meddela om att man måste lossa laddkabel först. När man sen gör som man blir tillsagd å går ur bilen kan man inte ta loss kabeln pga att den är låst! Bilen måste då stängas av, låsas och låsas upp igen sedan måste laddkabeln tas ur innan bilen startas.

- Antalet tiden för förvärmning? Kan omöjligt tänka mig att det kostar så mycket extra att ge åtminstone 4st tider för avfärd som kan programmeras! 2st gör att man måste ställa om hela tiden om man tex ska iväg på lunch mitt på en arbetsdag.

- Inställning av laddtider. Helt obegripligt upplägg. Om du gå in i menyn och sätter tider för laddning och markerar "ladda endast dessa tider", sedan går du ut ur menyn och väljer "ladda nu" så blir knappen för laddtider inaktiverad och inte tillgänglig för inställning, men tiderna du satt i den undermenyn styr fortfarande laddningen även fast du alltså valt "ladda nu". Förvirrande är bara förnamnet.

- Oavsett om bilen är låst eller olåst borde ett tryck på "låsa upp" även låsa upp laddkabeln. Det löser många problem som folk har.

-Bilen har avslutat snabbladdning helt slumpmässigt två gånger. Båda dessa gånger hade jag dock inte stängt av bilen innan jag påbörjade laddning(så som man skall göra enligt boken).

-Lampor för laddningindikering sitter för lågt, dessa syns inte på avstånd. Eftersom ingen app finns som kan varna så vore det bra att kunna sitta inne på en restaurang tex. och se om laddningen är klar.

- Laddkabel fastnar, har hänt 3ggr för mig. Nöd-öppnaren är enormt trög och man måste dra så det känns som man har sönder hela arrangemanget.

- Laddluckan fryser igen. Bilen är generellt sett inte så genomtänkt med avseende på att stå ute i snöväder å laddas. Avrinning och frysning vid växlande väder skapar isklumpar vid både bakruta och motorhuvens gångjärn. Laddluckan öppnas dock nästan alltid genom att använda nöd-öppnaren i bagaget. Vet inte hur farligt det är att få in snö i kontakterna men helt bra känns det ju inte å blanda 400v och snöglopp.

- Luften kan inte riktas till vindrutan utan att aktivera defrosterläge men utifrån det kan man sedan slå av AC och vrida ner fläkten å få en fungerande lösning.

- Dåligt isolerade dörrar. Kyla strålar in rejält vid framdörrarnas sidofack. Antar det inte finns någon isolering just där pga facken. Men även med bra värme i bilen så känns det kallt om knän & ben. Strålar även kyla från "rattstången" troligtvis inte så välisolerat kring den.

- Trip-loggen fylls upp och måste rensas manuellt.

- Vid för förvärmning sparas inställd temperatur inte utan förvärmningens temp blir kvar och man måste manuellt ställa ner tempen vid start.

bno

En verdifull repport dette for dem som tenker på å kjøpe ikke minst. Takk!

Yoak

#2
Ladeluke som er fryst fast opplever jeg stadig. Veldig irriterende.
Samme med parkeringssensorer foran. Burde gå på automatisk.
Min ladekabel har aldri sittet fast, (men bilen min har sluttet å lade dessverre)
Skulle ønske ratt varme knappen satt litt mer tilgjenlig til. Rattet blir for varmt, så jeg må skru det av og på for å holde passe temperatur og det er vanskelig uten å ta øynene fra veien.
Jeg skulle gjerne kunnet sette flere forvarmingstider. Som freelance drar jeg sjelden samme tid på jobb fra dag til dag. Aller helst app selvfølgelig

Men er stort sett veldig fornøyd med bilen.

Emil Nyström

Sitat fra: Yoak på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:38
Ladeluke som er fryst fast opplever jeg stadig. Veldig irriterende.
Samme med parkeringssensorer foran. Burde gå på automatisk.
Min ladekabel har aldri sittet fast, (men bilen min har sluttet å lade dessverre)
Skulle ønske ratt varme knappen satt litt mer tilgjenlig til. Rattet blir for varmt, så jeg må skru det av og på for å holde passe temperatur og det er vanskelig uten å ta øynene fra veien.
Jeg skulle gjerne kunnet sette flere forvarmingstider. Som freelance drar jeg sjelden samme tid på jobb fra dag til dag. Aller helst app selvfølgelig

Men er stort sett veldig fornøyd med bilen.

Jag är också väldigt nöjd med bilen, men skulle bli avsevärt mer nöjd om Hyundai kan fixa dessa buggar med en uppgradering.

Min har också slutat ladda slumpmässigt, la till det i listan.

Crown

Et par bug/ønsker til:

Temperatur og innstillinger for forvarming burde gjelde bare forvarming, og hoppe tilbake til innstillingene som var før forvarmingen når ferdig. Eks hvis forvarmingen står på 23 grader og DEF, burde den hoppet tilbake til 21 grader og auto hvis det var det den stod på da bilen parkerte. Irriterende å måtte skru tilbake hele tiden.

Burde være mulig å også ha på ratt- og setevarme under forvarming, hvis dette stod på når bilen parkerer (som med Leaf).

Hadde vært kjekt om knappen til å låse opp bakluken kunne omprogrammeres til å åpne ladeluken i stedet :)

Kjøreloggen "går full" og må tømmes for å få med de siste kjøreturene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Yoak

Sitat fra: Emil Nyström på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:45
Sitat fra: Yoak på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:38
Ladeluke som er fryst fast opplever jeg stadig. Veldig irriterende.
Samme med parkeringssensorer foran. Burde gå på automatisk.
Min ladekabel har aldri sittet fast, (men bilen min har sluttet å lade dessverre)
Skulle ønske ratt varme knappen satt litt mer tilgjenlig til. Rattet blir for varmt, så jeg må skru det av og på for å holde passe temperatur og det er vanskelig uten å ta øynene fra veien.
Jeg skulle gjerne kunnet sette flere forvarmingstider. Som freelance drar jeg sjelden samme tid på jobb fra dag til dag. Aller helst app selvfølgelig

Men er stort sett veldig fornøyd med bilen.

Jag är också väldigt nöjd med bilen, men skulle bli avsevärt mer nöjd om Hyundai kan fixa dessa buggar med en uppgradering.

Min har också slutat ladda slumpmässigt, la till det i listan.

Min ladet ikke i det hele tatt på 3 dager. Står på verksted nå desverre

chief

#6
Ionic-eier på dag nr. to. Kjenner allerede igjen mye av det du har nevnt. Må vel bare innfinne oss med at vi er forsøkskaniner.
På det som ellers virker til å være en ok og lettkjørt bil er det to store minuser - der det første er at bl.a. forvarming av kupé ikke kan styres fra app eller fjernstyring, og det andre er at fjernlysene er helt.....(vanskelig å finne ord her)....forferdelig elendige. Hva i huleste tenkte de når de puttet på de lampene der? Det blir bare litt GULT lys i overkant av nærlysene. Burde jo hatt FULL LED!!! Lurer nesten på om de går gjennom på en PKK (?). HUFF!! Dette var veldig unødvendig.
Dette med at den som regel ikke starter lading hvis bilen er på er jo også litt dumt. Blir jo ofte sittende i bilen under lading og det burde vært unødventig å slå av bilen - sette på lading - for deretter å slå den på igjen.
2. gangen jeg ladet slo lading seg av etter 4-5 minutter. Måtte fjerne ladekontakten fra bilen og starte på scratch. Satt heldigvis i bilen så jeg merket at ladingen stoppet.  Ved 3. gangs lading måtte jeg kontakte Fortum kundeservice for å få ladet opp bilen.  God og rask kundeservice.
Kom på én ting til... Kunne vært fint med mulighet for overvåking av 12V batteriet....eller er det jeg som ikke har funnet dette?

tuono

Det med lading du nevner.... Det er vel et laderproblem (ref. telefon til Fortum) og ikke et bilproblem). Må skille snørr og bart.

Emil Nyström

Sitat fra: Yoak på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:38
Ladeluke som er fryst fast opplever jeg stadig. Veldig irriterende.
Samme med parkeringssensorer foran. Burde gå på automatisk.
Min ladekabel har aldri sittet fast, (men bilen min har sluttet å lade dessverre)
Skulle ønske ratt varme knappen satt litt mer tilgjenlig til. Rattet blir for varmt, så jeg må skru det av og på for å holde passe temperatur og det er vanskelig uten å ta øynene fra veien.
Jeg skulle gjerne kunnet sette flere forvarmingstider. Som freelance drar jeg sjelden samme tid på jobb fra dag til dag. Aller helst app selvfølgelig

Men er stort sett veldig fornøyd med bilen.

När den slutade ladda, hade du då stängt av bilen medans du startade laddningen?

nr1rayner

Ser ikke helt hva det er å klage for at bilen må være av for å koble i/fra kabel. På Leaf får man ikke åpnet ladeluken med mindre bilen er slått av. Aner ikke om man får plugget fra med bilen på da jeg aldri har prøvd.
Uansett om det er strøm eller fossilt føde man tanker, bilen skal være av under tanking.
Vel, man kan slå den på underveis, men i hvert fall av ved plugging i og ut.

AC går på hvis man velger luft mot frontvindu på alle biler jeg har vært borti. Og naturlig er da også, da man gjerne ønsker å fjerne fukt på rutene når dette valget tas.
Dog greit at man kan slå av AC selv, slik er det på Leafen også, men det var ikke sånn på min gamle X-trail.
Altså, ingenting å klage på der heller  ;)

Ladeluken på Leaf fryser også. Men den popper man som regel lett ut ved å vippe den ut med isskrapen.
Forøvrig et kjent problem på de fleste fossilbiler jeg har hatt, tanklokket fryser fast.
Nå er jo ladeluken litt oftere i bruk på en elbil enn fossil, så hadde vært kjekt med en liten varmetråd i det området..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

chief

Har snørr men ikke bart så jeg har vel tilnærmet like mye erfaring med det som med Ionic'en ;)
Men ja, jeg benyttet kun Fortum ladestasjoner så det kan være at de er litt 'sære' på dette. Ellers så stend det i bokji at bilen skal være avslått når lading starter så ikke noe å si på det. Likevel...litt unødvendig iom at kabel ikke er strømførende før den er plugget inn. Er vel det som er en av fordelene med Type2. Ikke noe å surve over, bare at det er en ting som kunne vært med å gjøre ladingen til en bedre 'opplevelse'.

Crown

Noen andre som har opplevd at automatisk lys "aldri" slår av hovedlysene på auto uansett hvor mye sol det er? Hvis jeg så tar lysbryteren fra auto til 0 og tilbake igjen så virker det som det skal etter det. Har skjedd noen ganger.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

dif

Sitat fra: Crown på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:28
Noen andre som har opplevd at automatisk lys "aldri" slår av hovedlysene på auto uansett hvor mye sol det er? Hvis jeg så tar lysbryteren fra auto til 0 og tilbake igjen så virker det som det skal etter det. Har skjedd noen ganger.
Ja, har opplevd dette. Skal være mye sol før de slår seg av.
Akershus

jornhd

Nå har jeg lagt meg til vane og skru av antispinn når jeg skal kjøre. Antispinn tillater absolutt null hjulspinn før den slår inn, og gjør bilen ubrukelig på glatta. Kan også være direkte farlig ved utkjøring i kryss når den plutselig bare dreper motorkraften.
De siste dagene har det vært blank is i gata vår, og med antispinn på kommer bilen omtrent ikke av flekken. Skrur jeg av så akselerer den som bare det.
Har også en VW Sharan, og den tillater en del hjulspinn før elektronikken slår inn, så den fungerer veldig mye bedre på glatta. Håper dette kan omprogrammeres på Ioniq. Vil si det går under kategorien bug.

tutti

Sitat fra: jornhd på fredag 10. februar 2017, klokken 22:43
Har også en VW Sharan, og den tillater en del hjulspinn før elektronikken slår inn, så den fungerer veldig mye bedre på glatta. Håper dette kan omprogrammeres på Ioniq. Vil si det går under kategorien bug.
På VW, f.eks. egolfen, så er det bare å gi bånn pine så ordner bilen resten slik at maksimalt krefter kommer ned på veibanen. Veldig avslappende og trygt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA