Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilen lader ikke

Startet av Yoak, søndag 22. januar 2017, klokken 17:00

« forrige - neste »

Yoak

Bilen vil ikke lade. Jeg har prøvd å huke av og på forvarming.
De blå lysene blinker et par ganger og så skrur de seg av. Det lille rød lyset er på hele tiden.
(Ja det er strøm innledningen. Den lille boksen lyser, men lade symbolet kommer ikke på, men den viser at bilen er tilkoblet.
Noen ideer?

hexachordia

Har du forsøkt å koble laderen til en annen kurs? Det kan virke som om laderen detekterer jordingsfeil og derfor ikke vil starte ladesyklusen.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

Yoak

Hei. Nei, men jeg kjørte til lokale forhandleren nede i gaten og prøvde saltoboksen der. Funket heller ikke.

hexachordia

Tror du må levere bilen inn hos forhandler for feilsøking.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

Yoak

Hei
Bilen ble hente med hjelp fra Hyundai assistanse i går. (Hvis jeg hadde kjørt den selv til forhandler hadde jeg ikke hatt krav på leiebil)
De har ikke hatt tid til å se på den i dag. Håper de finner ut av det kjapt. Dyrt å kjøre bensin leiebil gjennom bomringen hver dag

Elmo

Sitat fra: Yoak på tirsdag 24. januar 2017, klokken 21:54
Håper de finner ut av det kjapt. Dyrt å kjøre bensin leiebil gjennom bomringen hver dag
Hvis forhandler "velger" å låne deg en fossilbil så burde ja de dekke bensin og bom. Det er ingen problem for dem å leie en Leaf eller eGolf hos AVIS.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Yoak

Etter 3 dager gikk "leie" avtalen ut. Forhandler gav meg en hybrid i stedet. Bilen min funker fortsatt ikke. De tror det er OCB/lade hjernen som er gåen, men de vet ikke hvorfor. Må få godkjenning av Hyundai for å bestille ny del da den visstnok koster rundt 100.000 sa de.

nr1rayner

Sitat fra: Yoak på tirsdag 24. januar 2017, klokken 21:54
Hvis jeg hadde kjørt den selv til forhandler hadde jeg ikke hatt krav på leiebil
Du kødder nå, sant...?
Utrolig merkelig system, det MÅ da være bedre om man klarer å levere bilen selv..

Ang leiebil har det vært diskutert endel før, og de fleste er vel enige om at man ikke kan kreve å få en elbil som leiebil, selv om det er nettopp det man har kjøpt. Men selvsagt er det en utrolig stor fordel. Så kan man jo diskutere hvem som betaler hva..
Nissan har vært så lenge på markedet, så de burde klare å hoste opp en Leaf eller e-NV.
Men for nye biler, slik som Ioniq, som går raskere unna enn varme hvetebrød, er det underskudd av biler å oppdrive. Så da bør man ikke være storforlangende, mener nå jeg.

Har bare vært borti noen rare symptomer med jordfeil. Kan jo også være problemer med kladden.
Men, slikt bør da forhandler klare å finne ut av.
Håper du får bilen raskt tilbake  :D Og at du får en bedre beskrivelse på hva årsaken var enn at "vi måtte bytte en del"..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

HPSE

Sitat fra: Yoak på fredag 27. januar 2017, klokken 18:42
Etter 3 dager gikk "leie" avtalen ut. Forhandler gav meg en hybrid i stedet. Bilen min funker fortsatt ikke. De tror det er OCB/lade hjernen som er gåen, men de vet ikke hvorfor. Må få godkjenning av Hyundai for å bestille ny del da den visstnok koster rundt 100.000 sa de.

100000? omg :o
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Elmo

Sitat fra: nr1rayner på fredag 27. januar 2017, klokken 20:23
Ang leiebil har det vært diskutert endel før, og de fleste er vel enige om at man ikke kan kreve å få en elbil som leiebil, selv om det er nettopp det man har kjøpt. Men selvsagt er det en utrolig stor fordel. Så kan man jo diskutere hvem som betaler hva..
Nissan har vært så lenge på markedet, så de burde klare å hoste opp en Leaf eller e-NV.
Men for nye biler, slik som Ioniq, som går raskere unna enn varme hvetebrød, er det underskudd av biler å oppdrive. Så da bør man ikke være storforlangende, mener nå jeg.
Ingen problem å leie elbil. Iallefall AVIS har både Leaf og eGolf til leie.

Sitat fra: nr1rayner på fredag 27. januar 2017, klokken 20:23
Ang leiebil har det vært diskutert endel før, og de fleste er vel enige om at man ikke kan kreve å få en elbil som leiebil, selv om det er nettopp det man har kjøpt. Men selvsagt er det en utrolig stor fordel. Så kan man jo diskutere hvem som betaler hva..
Takk i betraktning at det er leiebil (se over) så syns jeg det er ganske opplagt at hvis de velger å leie fossilbil så må de selv dekke bom og drivstoff.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Yoak på fredag 27. januar 2017, klokken 18:42
Etter 3 dager gikk "leie" avtalen ut. Forhandler gav meg en hybrid i stedet. Bilen min funker fortsatt ikke. De tror det er OCB/lade hjernen som er gåen, men de vet ikke hvorfor. Må få godkjenning av Hyundai for å bestille ny del da den visstnok koster rundt 100.000 sa de.

Skriv et snilt velformulert spørsmål som personlig melding på Hyundai Norges Facebookside.
Da tar de grep overfor forhandleren.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nr1rayner

Joda, man kan sikkert leie mye forskjellige biler (også med riktig drivstoff), men: Regner med det er forhandler som stiller med leiebil, da er det vel et nederlag samt større kostnad for de å skaffe leiebil fra et leiebilfirma enn å f.eks. sende ut en demobil eller en bruktbil som står/kommer for salg. Større nederlag er det vel for forhandler å måtte akseptere at leiebilen er av et annet merke  ;)

Dette er et tema man kan diskutere seg grønn over, hvis man vil..
Det kommer enkelte ganger ganske tydelig frem at man fortsatt er elbilpionerer. Da mener jeg at man må akseptere noe (også økonomiske) ulemper ved slike brudd. Men klart, blir man uten sin egen bil i ukesvis for samme feil er det for dårlig å måtte ta hele ekstrakostnaden på egen kappe.
Alternativet for forhandler her er jo da å sikre seg biler på lager, eller flere demobiler, som igjen går på bekostning av leveringstiden.
Surt er det selvsagt å måtte levere fra seg en spiller ny bil pga feil, men så skal man samtidig være fornøyd med at forhandler stiller med leiebil.
Vesentlig bedre enn mange elektrokjeder som knapt har en lånemobil...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

rolandvg99

Sitat fra: Yoak på fredag 27. januar 2017, klokken 18:42
Etter 3 dager gikk "leie" avtalen ut. Forhandler gav meg en hybrid i stedet. Bilen min funker fortsatt ikke. De tror det er OCB/lade hjernen som er gåen, men de vet ikke hvorfor. Må få godkjenning av Hyundai for å bestille ny del da den visstnok koster rundt 100.000 sa de.

Delen koster kanskje kr 100 000,- etter norske, utopiske servicekalkyler, men aldri i verden om det er det den koster inn til Hyundai. Kan ta et eksempel fra min nåværende bil hvor verkstedet skulle ha kr 13 000,- +mva for elektronisk håndbrekk. Pris inn til verksted var kr 9500,- +mva. Jeg kunne få den for kr 10 000,- +mva. Identisl del kostet meg kr 4 100,- pluss frakt og MVA fra England. Etter et besøk i tollen kom den på snaue kr 7 000,- inkl mva.

Norske deler hentes ofte via mellommann/distribusjonslager som skal ha ågerpris for å flytte varer fra et lager til et annet.
"I like soul with a capital S"

Elmo

Sitat fra: nr1rayner på fredag 27. januar 2017, klokken 21:18
Regner med det er forhandler som stiller med leiebil, da er det vel et nederlag samt større kostnad for de å skaffe leiebil fra et leiebilfirma enn å f.eks. sende ut en demobil eller en bruktbil som står/kommer for salg. Større nederlag er det vel for forhandler å måtte akseptere at leiebilen er av et annet merke  ;)
Virket ikke som Auto Elite Ensjø tenker sånn.
Først fikk vi en Hyundai i30. Den ville de gjerne bytte mot en Honda Jazz etter 3 dager. Og da vi etter litt spurte om vi ikke kunne få låne en Ioniq eller iallefall elektrisk, så vi fikk velge fritt mellom Leaf og eGolf - begge fra Avis.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Yoak

Jeg har nå fått en Ioniq Hybrid fra forhandler. Leiebil avtalen varte bare 3 dager.
Jeg kunne kjørt bilen min de 700 metrene ned til forhandler uten problem, men for at det skulle få inn i systemet kom NAF hjem til meg og jeg kjørte selv bilen opp på planet. Så kjørte naf den ned til forhandler. Snakk om sløsing med ressurser.
Jeg vil bare ha igjen bilen min, hybriden er ikke i nærheten like raffinert å kjøre. Den automat girkassa er ganske løen bla. Eneste som er bedre er fjernlysene;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA