Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Olav Thon Gruppen fjerner ladeplasser i sine bygg

Startet av Orbit, tirsdag 03. januar 2017, klokken 19:34

« forrige - neste »

Orbit

Fant vedlagte oppslag på ladeplassene i Olav Thon Gruppen [sic] sitt bygg i Dalsbergsstien 19 i Oslo i dag. Dette er et offentlig parkeringsanlegg i gården, tilknyttet butikker etc. I dag er det 9 ladeplasser, alle med 1-fase 16A CEE-kontakt. Det betales kun for parkering; ikke noe tillegg for lading.

I "beste" tilfelle, har de kun tenkt å fjerne ladepunkter på det lukkede anlegget som er lenger inn i bygget (adskilt med egen port), og så har noen trodd at det også gjaldt de offentlig tilgjengelige plassene. Oppdaterer tråden her dersom jeg får noe svar på min henvendelse på epost til OTG (med kopi til Coop som har største butikken i lokalet):

SitatJeg så oppslag om at ladeplasser i parkeringshuset i kjelleren til Dalsbergsstien 19 skal fjernes, på grunn av ny policy i Olav Thon Gruppen (OTG,) se vedlegg. Hva er grunnen til denne endringen?

Dette er begrunnet med at OTG kun vil ha ladepunkter i offentlig tilgjengelige parkeringshus. Dette stedet er nettopp slik offentlig tilgjengelig parkering, og brukes f.eks mot betaling av kunder (som i mitt tilfelle) til matbutikken Coop Mega i samme bygg. Sistnevnte har en klar miljøprofil, og Coop har allerede lagt til rette for lading i tilknytning til mange av sine butikker. Å fjerne et allerede etablert anlegg virker derfor merkelig, og er dårlig profilering av OTG; i dette tilfellet også Coop.

Det er også verd å merke seg at den nye parkeringsforskriften, som også omfatter alle private parkeringshus, uansett vil kreve at det etableres ladepunkter på opptil 6% av plassene i løpet av 2017.

Fra §35 i den nye forskriften (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260):
«På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.
Statens vegvesen kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye.
Trer i kraft 1 jan 2018.»


Ut fra dette vil jeg anse det som mest gunstig for alle parter (OTG, Coop, og oss kunder) at dagens ladeplasser beholdes, da det uansett må etableres [minst] like mange nye ladeplasser i løpet av 2017 dersom de nåværende fjernes for noen måneder.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Jeg fikk svar per epost i dag. Generelt, går OTG fremdeles inn for å fjerne ladepunkter. Men i dette spesifikke tilfellet fant de etter ny befaring ut at sikkerheten likevel er tilstrekkelig, og lar kontaktene stå [inntil videre].

(Jeg sender oppdatering til Nobil, da de uansett har feil antall og kontakttype)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

m0nkey

Så bra at de velger å beholde ladepunktene. Tidligere var det jo schuko kontakter på dette ladepunktet som hadde blitt misbrukt ganske hardt. Jeg sendte e-post til OTG og tipset dem om CEE kontakter. Fikk svar om at de skulle vurdere dette eventuelt sette opp "hurtiglader" (Jeg antar at det er type2 punkter som ble ment med dette). Synes det er rart at de for halvannet år siden vurderte en kraftig oppgradering av anlegget, mens de inntil nylig vurderte å fjerne det helt.

Har ikke OTG en avtale med Fortum om ladestasjoner? Det er ihvertfall Fortum som drifter alle ladeplassene ved alle OTG kjøpesenterene i Norge som jeg kommer på
KIA Soul EV Classic (2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA