Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabel sitter fast i bilen

Startet av Jarl-Egil, søndag 01. januar 2017, klokken 16:45

« forrige - neste »

Krollefsen

Da jeg kjøpte bilen var selgeren veldig tydelig på at jeg MÅ IKKE ÅPNE DØRA før jeg drar ut laderen for det kan det bli trøbbel av. Da jeg opplevde at laderen satt fast så hadde jeg åpnet bagasjelokket for å putte det jeg hadde i hendene oppi der, før jeg så skulle dra ut laderen fra bilen, og dermed så satt den bom fast. Jeg kan ikke si helt sikkert at det er det som er årsaken men det passet veldig godt med advarselen jeg fikk...

Er det andre som har hørt noe om denne sammenhengen?

HPSE

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Elmo

#17
Aldri hørt den advarselen. Og at man skal godta at det "skal være sånn" er bare tull.

En annen tråd omhandler problemer med at ladekabelen ikke er låst til bilen etter at ladingen er ferdig, og at det skal være sånn (noe jeg også syns er tull). Og trådstartet ble frastjålet kabelen :o

Begge deler kan umulig være rett, og jeg mener at begge deler er feil. Kabelen skal sitte fast i bilen til du låser opp, og så skal den være løs. 
eUp'n låser riktignok fast kabelen igjen hvis den ikke tas ut innen et lite minutt (40-50 sek?), men det er bare å trykke lås opp på nøkkelen så er den løs i nye 40 sek. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Krollefsen

Tror ikke at det er MENINGEN at det skal være sånn, men at det handler om dårlig programmering viss så er tilfelle.

trykkertor

Hvis dere er to personer når det skal trekkes i den nødutløseren, kan det være en fordel om en person står med ladekabelen og skubber den inn mot bilen mens den andre drar i nødutløser.
Eventuelt rikker litt rundt, frem og tilbake på ladepistolen mens den andre drar i nødutløser.

Tanken min er at hvis ladekabelen står i spenn, og du skal trekke i nødutløser, så må du trekke rimelig hardt for å overkompensere for spennet. Mens hvis lader blir skubbet inn mot bilen og rugget litt på, så forestiller jeg meg at ting løsner lettere.

Dette er kun spekulasjoner, men verdt et forsøk ved neste korsvei.

Crown

Sitat fra: Elmo på mandag 02. januar 2017, klokken 22:29

En annen tråd omhandler problemer med at ladekabelen ikke er låst til bilen etter at ladingen er ferdig, og at det skal være sånn (noe jeg også syns er tull). Og trådstartet ble frastjålet kabelen :o

Begge deler kan umulig være rett, og jeg mener at begge deler er feil. Kabelen skal sitte fast i bilen til du låser opp, og så skal den være løs. 


Akkurat det med at man kan ta ut kabelen er en "feature", dvs man kan sette den på auto (samme som Leaf) og da låser den opp kabelen når ladingen er ferdig. Dermed kan andre ta over hvis man deler ladestasjon f.eks. Men den kan også settes på manuell, slik at den må låses opp manuelt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Inop

#21
SitatAkkurat det med at man kan ta ut kabelen er en "feature", dvs man kan sette den på auto (samme som Leaf) og da låser den opp kabelen når ladingen er ferdig. Dermed kan andre ta over hvis man deler ladestasjon f.eks. Men den kan også settes på manuell, slik at den må låses opp manuelt.

En liten utdypning (se på tegningen under):



- Hvis den knappen merket med rødt er aktiv (lyser) så vil kabelen låses opp når bilen er ferdig ladet. Denne er tenkt brukt på steder hvor kabelen sitter fast i veggen slik at andre kan ta ledningen når du er ferdig med å lade.

- Hvis knappen ikke er aktiv vil ledningen være låst helt til du låser opp bilen. Den bør med andre ord være deaktivert når du lader med egen ledning slik at den ikke blir stjålet.

SitatDa jeg kjøpte bilen var selgeren veldig tydelig på at jeg MÅ IKKE ÅPNE DØRA før jeg drar ut laderen for det kan det bli trøbbel av.

Den var ny for meg :) Har så og si alltid åpnet dører og noen ganger slått på tenningen før jeg tar ut ladekabelen. Har aldri hatt problemer med at ledningen har sittet fast i bilen (bank i bordet).

Bruker dere som har hatt låseproblemer original ladeledning?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

dolsen

Sitat
Bruker dere som har hatt låseproblemer original ladeledning?

Ja. Hadde også oppe bagasjeluken (og stengte den) den ene gangen kabelen ble sittende fast. Har gjort dette senere også, uten problem.

Inop

Hvis bilen er låst og man bare åpner bagasjeluken tror jeg ikke de andre dørene og kabelen blir låst opp i det hele tatt så det burde jo ikke være noe problem.

Merkelige greier...
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

dolsen

Sitat fra: Inop på tirsdag 03. januar 2017, klokken 08:16
Hvis bilen er låst og man bare åpner bagasjeluken tror jeg ikke de andre dørene og kabelen blir låst opp i det hele tatt så det burde jo ikke være noe problem.

Merkelige greier...

Husker dessverre ikke sekvensen jeg låste opp i, men mulig jeg låste opp hele bilen.

Ja, det er ganske merkelig. Heldigvis hadde forhandleren min opplevd det samme, og kunne beskrive nøyaktig hvordan jeg skulle få ut kabelen igjen.

Krollefsen

Jeg er helt enig i at det høres rart ut men det er også rart at selger advarte så tydelig mot dette og så var det akkurat da jeg glemmte å følge annbefalingen at kabelen min satt seg fast.

Elmo

Sitat fra: trykkertor på mandag 02. januar 2017, klokken 23:08
Tanken min er at hvis ladekabelen står i spenn, og du skal trekke i nødutløser, så må du trekke rimelig hardt for å overkompensere for spennet. Mens hvis lader blir skubbet inn mot bilen og rugget litt på, så forestiller jeg meg at ting løsner lettere.
Kan dette ha noe med det faktum at Ioniq kabelen ikke funker på eUp uten at man tar ut det lille DC-lade lokket også ??  I utgangspunktet har selvfølgelig DC lokket ikke noe med type2-kontakten å gjøre, men det at eUp ikke klarer å låse kontakten (med DC-lokket tilstede) kan tyde på at Ioniq pluggen er bittelitt feil. Og kanskje det er det som er årsaken til at den henger seg på Ioniq, og det at det er så hardt å nød-utløse den ??

Kanskje ikke så lett, men hadde vært fint om noen som har opplevd flere ganger at kabelen henger seg, kunne prøvd med en ikke-Ioniq kabel ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Emil Nyström

#27
Sitat fra: Krollefsen på mandag 02. januar 2017, klokken 22:02
Da jeg kjøpte bilen var selgeren veldig tydelig på at jeg MÅ IKKE ÅPNE DØRA før jeg drar ut laderen for det kan det bli trøbbel av. Da jeg opplevde at laderen satt fast så hadde jeg åpnet bagasjelokket for å putte det jeg hadde i hendene oppi der, før jeg så skulle dra ut laderen fra bilen, og dermed så satt den bom fast. Jeg kan ikke si helt sikkert at det er det som er årsaken men det passet veldig godt med advarselen jeg fikk...

Er det andre som har hørt noe om denne sammenhengen?

Jag har haft samma problem. Antalet "buggar" är helt klart besvärande på denna bil. Jag kan ta ett exempel.

Du kommer fram till bilen och låser upp dörren. Bilen har stått på laddning och laddningen är avslutat. Sätter du dig in i bilen och startar den kan du inte komma in i "kör-läge" utan bilen är i "12V-läge". Lämnar du bilen på det viset kommer 12v batteriet ta slut eftersom värme och defroster går igång. Meddelandet som säger att du inte får starta bilen ser ut som på bilden jag bifogat. Om laddningen inte är klar går det dock bra att starta till "kör-läge".

Resultatet av denna varning är att man inte kan starta bilen för värme efter avslutat laddning med laddkabeln ansluten. I så fall måste kabeln lossas och sedan anslutas igen.

För att få loss kabeln måste bilen stängas av, nyckeln tas ut ur kupén och dörren stängas, låsas och låsas upp igen.

Jag är nöjd med bilen men håller på att sammanställa en lista på "buggar" så som denna.

mjaubeibi

Jeg hadde bilen inne hos forhandler  jeg med samme problem. De byttet en del og nå virker alt hver gang.

ProsjektX

Opplevde også at ladekabel satt fast i dag. Bilen står i garasje med original ladekladd, og etter planlagt lading til 8:00 i dag så fikk jeg ikke ut den ved å låse opp bilen. prøvde flere ganger å låse bil for deretter å låse opp igjen, men det skjedde ingenting med låsemekanismen til kabelen. Fant ut at jeg skulle prøve å "starte" bilen. stoppet den igjen, for deretter å låse og så låse opp, så løste den ut...

Tydeligvis en eller annen SW bug ute å går her også, som noen andre plasser.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA