Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere elbil i Trondheim

Startet av Helge, torsdag 02. desember 2010, klokken 14:07

« forrige - neste »

Helge

For min del synes jeg så langt at det er heller DÅRLIG tilrettelagt for parkering av elbil i Trondheim. Når er det vel pr i dag bare ca 200 elbiler i Trondheim og omegn, men likevel. Nå bør en vel ligge i forkant å tilrettelegge for det som kommer i en helt annen skala fram og med 2011?

Hvilke problemer ser jeg?

  • De aller meste av kommunal parkering i Trondheim har maksimumstid på 5 timer parkering. Dette gjelder også elbil og i følge Trondheim parkering vil de absolutt bøtelegge elbiler som står over 5 timer - også om de har mistanke om at elbilisten "jukser" med urskiven i vinduet og bare går ut en gang i løpet av arbeidsdagen og flytter viseren i steden for å flytte bilen. Man er i følge nevnte etat altså pliktig å FLYTTE bilen innen 5 timer og ikke bare flytte skiven og dette vil vaktene kontrollere ved å ta bilder av bilens plassering og notere hjulventilenes posisjon etc  :o ??? Dette synes jeg er dumt mht insentiver til å få folk til å bruke elbiler til jobb. Helst burde man selvsagt gå, sykle eller ta bussen, men elbilen er det mye bedre enn bensinbilen og dieselbilen. For den lokale luftkvaliteten de verste dagene er den vel også bedre enn bussen?
  • På Elbil ladeplassene er tillatt parkeringstid alt for kort. Med unntak av noen avgiftbelagte plasser i et av parkeringshusene er alle de få plassene i selve bysentrum begrenset til bare 1 eller 2 timer. Dette gir langt fra en arbeidsdag, men verre er det at det betyr svært lite etterfylling av rekkevidde. Bare som eksempel gir dette på vår Peugeot 106 bare ca 1 mil ved 1 time (kortere på kalde dager) og 2 mil ved 2 timer (Selv bor vi såpass sentralt at dette ikke er en sak i vår egeninteresse). Men foreløpig er altså elbil ladeplassene i bykjernen av Trondheim kun å anse som rene nødladeplasser og ikke for å lade for hjemturen for de som pendler noen mil inn til byen.

Når man kommer litt ut av selve bykjernen (universitetsområdet Gløshaugen, utover mot Lade etc) så er det heldigvis flere ladeplasser for elbil uten tidsbegrensning.

Er det spesielt dårlig i Trondheim? Burde det ikke jobbes for at eksempelvis parkerings makstid på kortere enn en normal arbeidsdag ikke gjelder elbil og at makstiden på ladeplassene er lengre enn bare 1 til 2 timer?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

cra

Sitat fra: Helge på torsdag 02. desember 2010, klokken 14:07
i følge Trondheim parkering vil de absolutt bøtelegge elbiler som står over 5 timer - også om de har mistanke om at elbilisten "jukser" med urskiven i vinduet og bare går ut en gang i løpet av arbeidsdagen og flytter viseren i steden for å flytte bilen. Man er i følge nevnte etat altså pliktig å FLYTTE bilen innen 5 timer og ikke bare flytte skiven og dette vil vaktene kontrollere ved å ta bilder av bilens plassering og notere hjulventilenes posisjon etc 

Det kompenserer man lett for ved å kjøre bilen en liten meter framover eller bakover. Tar ikke mange sekundene ekstra når man alikevel er ute for å trekke frisk (?) luft og jukse med skiva.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

For å være helt sikker, kjører jeg bilden helt ut av parkeringsplassen -og så inn igjenn.
Har sjekket med en parkeringsvakt som sa jeg ikke ville få bot hvis jeg gjorde det slik (jeg nevnte ikke elbil, men reglene er de samme).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

Dette høres ut som tvilsom praksis. Å flytte på tidsuret tilsvarer å legge ny parkometerlapp i vinduet, eventuelt forlenge via SMS der det er tilgjengelig. Hevder parkeringsvaktene dette heller ikke er lov?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lynet

Jeg har praktisert å kun vri urskiva de 6 årene jeg har parkert med elbil i Trondheim, regner med at parkeringsvakten har gått forbi noen hundre ganger. De få gangene jeg har fått bot er det fordi jeg har glemt å vri urskiva midt på dagen  :'(
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RoadRunner

Sitat fra: Helge på torsdag 02. desember 2010, klokken 14:07
  • På Elbil ladeplassene er tillatt parkeringstid alt for kort. Med unntak av noen avgiftbelagte plasser i et av parkeringshusene er alle de få plassene i selve bysentrum begrenset til bare 1 eller 2 timer.
....og kommunen har fortsatt kun to lade-punkt i "friluft" i sentrum!


Var i sentrum lørdag morgen og fant heldigvis det ene punktet ledig - jeg er ikke istand til å kjøre tur-retur hjem-sentrum med rimete blybatteri uten en ekstra klatt lading  :-)

Hva skjer med "satsingen" ?
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 12. november 2009, klokken 23:15
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1409032.ece

Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Lars C. Krogenæs

Blir litt off-topic å skrive om urskiver, når tråden handlet om parkering i Trondheim, men jeg så i den nye katalogen til teknikmagasinet. Der har de en svensk elektronisk urskive som endrer klokkeslett ved bevegelse til 450,-:

http://teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product.html&artnr=660532
Produsent link: http://www.autoparktime.se/fungerar.html#

Det virker imidlertid som om tidsuret stiller seg til nærmeste kommende hele eller halve time. Uret blir ved da ubrukelig i Norge?

Lars

PS! Tidsur har vært diskutert før:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=452.15
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=378.0
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Yeyeye

Trondheim har også reklamert i media om Smartcitysamarbeidet deres, men det virker som om det å skryte om komme seg frem i media er mest viktig. Viktig at vi følger opp politikerne litt nå. Så langt er det jo de privateide kjøpesentrene som har vært flinkest til å bygge ut elbil ladepunkter.

http://www.trondheimsmartcity.no/


Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Helge

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 02. desember 2010, klokken 22:03Dette høres ut som tvilsom praksis. Å flytte på tidsuret tilsvarer å legge ny parkometerlapp i vinduet, eventuelt forlenge via SMS der det er tilgjengelig. Hevder parkeringsvaktene dette heller ikke er lov?
Det var IKKE parkeringsvakter som sa dette, men noen høyere oppe i administrasjonen i Trondheim parkering som jeg ble satt over til når damen på sentralbordet hørte hva jeg skulle spørre om! Der fikk jeg klar beskjed om at maks parkeringstid på eksempelvis 5 timer (det vanligste for vanlige kommunale plasser i Trondheim - ikke ladeplasser) gjaldt elbiler like mye som biler med forbrenningsmotor og det betydde at man måtte pelle seg vekk fra den aktuelle parkeringsplassen for å gi plass til andre. Når jeg spurte om det var ulovlig å kjøre rundt kvartalet for så å kjøre inn på den samme parkeringsplassen svarte damen indignert at dette nok strengt tatt ikke var ulovlig slik at det ikke kunne bøtelegges, "men det var jo ikke slik det var ment at folk skulle gjøre"  :o ??? ::) :-\ >:(

Det ble altså utrykkelig bekreftet at det IKKE var lov å bare flytte på urskiven - man måtte flytte seg fra parkeringsplassen. Helt tåpelig synes jeg - da er insentivordningen med veldig gunstig parkering til dels ødelagt for de som ønsker å bruke elbil til jobb i steden for bil med forbrenningsmotor.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Har man et slikt automatisk tidsur, har man håndfast bevis på at bilen faktisk er startet i alle fall.


Kjøpte et selv, etter sist debatt, men det ligger ende umontert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: Helge på fredag 03. desember 2010, klokken 01:18
Det ble altså utrykkelig bekreftet at det IKKE var lov å bare flytte på urskiven - man måtte flytte seg fra parkeringsplassen. Helt tåpelig synes jeg - da er insentivordningen med veldig gunstig parkering til dels ødelagt for de som ønsker å bruke elbil til jobb i steden for bil med forbrenningsmotor.

Trondheim kommune bør etablere flere ladeplasser -ikke lage flere unntak fra parkeringsbestemmelsene.
Hva slags unntak (for elbiler) ser du egentlig for deg -og hvordan mener du de skal skiltes?

Midt i pressområder tror jeg vi må leve med tidsbegrenset parkering. I Oslo er det nå et brukbart antall ladeplasser, men få eller ingen midt i sentrum som ikke har (kort) tidsbegrensning.

Thomas
(legg merke til at jeg er enig i det prinsippielle du tar opp)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Helge på fredag 03. desember 2010, klokken 01:18Når jeg spurte om det var ulovlig å kjøre rundt kvartalet for så å kjøre inn på den samme parkeringsplassen svarte damen indignert at dette nok strengt tatt ikke var ulovlig slik at det ikke kunne bøtelegges, "men det var jo ikke slik det var ment at folk skulle gjøre" 

Dette høres omtrent like teit ut som en gang jeg skulle kjøpe hele boksen med noe smågodt i butikken. "Du kan ikke kjøpe alt" sa hun i kassa. "Tenk om noen andre kommer og vil kjøpe slike, og så er det tomt!". Her blir det samme prinsippet; plassen er der for å dekke behovet til de som trenger å parkere. Om det er meg, og så meg igjen, eller meg og så noen andre er vel hipp som happ? Jeg parkerer jo ikke der igjen bare for at andre ikke skal få plassen, men fordi jeg trenger å stå der lenger!

Likevel skjønner jeg selvfølgelig meningen med tidsbegrensning, men når den lkevel er så lang som 5 timer kunne den like godt være 8 timer, så man får gjort en arbeidsdag. De på 2 timer er greit - de er tydeligvis for at man skal kunne gjøre noen ærender, handle litt og kanskje få klippet håret før man må videre.

For øvrig har jeg ved to anledninger fått beskjed fra parkeringsvakter (to forskjellige) i Ålesund om at elbilen ikke trenger å flyttes hver 2. time - den står jo gratis uansett.  :)  Likevel flytter jeg gjerne bilen i alle fall et par ganger om dagen, og da gjerne en plass eller to lenger bort (er ikke ladeplasser der uansett), så er jeg i alle fall sikker.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

#12
Dette reguleres i "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr".
(http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19931001-0921.html#11)

Det er andre ledd vi må lese nøye:

§ 11. Parkeringstid

       Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass. Gjelder det ikke tidsbegrenset parkering på det tidspunkt kjøretøyet stilles på plass, stilles viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt det igjen innføres tidsbegrenset parkering.

       Senest når parkeringstiden løper ut, må plassen frigis ved at kjøretøyet fjernes. Er parkeringsplassen avgiftsbelagt kan forlengelse av parkeringstiden skje før den har løpt ut, men samlet parkeringstid må likevel ikke overstige en eventuell maksimal parkeringstid på stedet.

Altså er det ikke lovlig å endre tidspunkt på skiven. Dette blir etter min mening det samme som å trekke nye "betalingslapp" for fosilbiler. Hvis du derimot fjerner bilen fysisk fra parkeringen, og så kjører inn igjen, har du oppfyllt kravet om å fjerne kjøretøyet. Det nevnes ikke noe om hvor lang tid det må gå mellom hver gang du parkerer.


Lars
(PS! dette er min personlige tolkning. Jeg er ingen jurist eller dommer, så andres tolkning kan være anderledes.)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 03. desember 2010, klokken 09:47
       Senest når parkeringstiden løper ut, må plassen frigis ved at kjøretøyet fjernes. Er parkeringsplassen avgiftsbelagt kan forlengelse av parkeringstiden skje før den har løpt ut, men samlet parkeringstid må likevel ikke overstige en eventuell maksimal parkeringstid på stedet.

Ja, men her står det jo at man likevel ikke har lov å stå i mer enn X timer, så det vil være unødvendig å justere skiva. Kommer man kl 10 har man lov å stå til kl 15. Med fossilbil kan man komme kl 10 og betale til kl 12, finne ut at man trenger å stå lenger og betale videre til kl 15. Fordelen med elbil blir nettopp at man slipper å gå ut for å "putte på mer penger".


Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 03. desember 2010, klokken 09:47
Altså er det ikke lovlig å endre tidspunkt på skiven. Dette blir etter min mening det samme som å trekke nye "betalingslapp" for fosilbiler.

mente du ikke ...Ulovlig å endre....?

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 03. desember 2010, klokken 09:47
Hvis du derimot fjerner bilen fysisk fra parkeringen, og så kjører inn igjen, har du oppfyllt kravet om å fjerne kjøretøyet. Det nevnes ikke noe om hvor lang tid det må gå mellom hver gang du parkerer.[/i]
(PS! dette er min personlige tolkning. Jeg er ingen jurist eller dommer, så andres tolkning kan være anderledes.)

Helt enig. På den annen side - hvis jeg ber noen om å fjerne seg fra min eiendom så ligger det i kortene at jeg ikke ønsker at de skal komme tilbake. Ever.  ;)

Men ved å ta en runde rundt kvartalet har man da vitterlig gitt andre en fair sjanse til å ta plassen, om enn vinduet var smalt. Kan man evt. flytte til en annen tilsvarende plass er man i alle fall sikker. Kanskje kan man avtale med andre elbilister på naboplasser om at man møtes kl xx:xx for en bitteliten elbilprat - med plassbytte?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: cra på fredag 03. desember 2010, klokken 09:57
mente du ikke ...Ulovlig å endre....?

Jeg mente det jeg skrev. Det er ikke lov å endre tidspunktet på skiven bort fra den tiden man parkerte.
Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA