Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av børster og tilstandssjekk av kommutator

Startet av Helge, onsdag 01. desember 2010, klokken 16:34

« forrige - neste »

Helge

Jaja, det var ikke akkurat grundige sjekken av børster og kommutator i vår P106 jeg rakk da jeg fikk vite at min far døde denne helgen :'(  Jeg får ta jobben grundigere etter bisettelsen og minnestunden fredag. Det betyr tidligst i løpet kommende helg.

Jeg benytter likevel noen ledige minutter til å legge inn et bilde og kommentar om det lille jeg rakk å se for mulig tilbakemelding på dette. For en som ikke har sjekket børster på denne motoren før kan det være greit med tilbakemelding på sannsynlig status før jeg rekker å få gjort dette ordentlig. Jeg rakk bare å se på nederste børste og den bakover i fartsretningen og disse to var slitt til et punkt der bakenden av børstene gikk omtrent akkurat kant i kant med ytterste kant av hylsene som holder børstene på plass. Spørsmålet er da hvor få millimeter sånn grovt anslått som er igjen av slitehøyden på børstene? Nå vet jeg jo ikke dette enda for de to siste børstene, men tilstanden på to gir vel også en indikasjon (men ingen garanti) for de to siste børstene.

Det var vanskelig å få til noe godt bilde da det ble tatt med mobilen (glemte speilrefleksen), men det gir vel kanskje også en brukbar indikasjon på tilstanden på kommutatoren (farge etc).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Det ser ganske så bra ut, med riktig farge på kommutator, og lite slitasje på ditto.

Børstene bør nok byttes snarest, men vil fungere helt til fjøra ikke lenger klarer å trykke dem mot kommutatoren og i stedet hviler på børsteholderen.

Elbilshop.no kan hjelpe med nye børster til en hyggeligere pris enn merkeforhandleren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Takk for tilbakemelding elektrolux.

Med parkert bil er det vel ikke spenning på noen av ledningene rundt kommutator og børster? Jeg kan selvsagt enkelt måle dette selv med Fluke'n, men kjekt å på forhånd få høre hvordan det SKAL være. Er det sikkerhetsmessig nødvendig å koble fra noe (utover avslått bil/tenning) når man bytter børster?

elektrolux

Uten at du har hørt klikket fra kontaktoren i bilen er der ingen strøm til Motoren. M.a.o. av med tenning og sett i gang.

Husk å justere tilbake til hullet i børsteholderen for å få rett timing på motoren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Helge

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. desember 2010, klokken 17:07Husk å justere tilbake til hullet i børsteholderen for å få rett timing på motoren.[/quote

Will do :) Takk igjen elektrolux]

Helge

Da ble det endelig tid til å få byttet børstene. Jeg hadde inntrykk av at dette hastet litt selv om det kanskje ikke var akkurat prekært. Men allerede for over et år og 11000 km siden var børstene ca halvslitte fikk jeg høre nå i høst. Det eneste jeg hadde sjekket på forhånd var at den nederste børsten var hadde et slitasjenivå som hadde brakt bak-kant av børsten akkurat i flukt med metallrammen/børsteholderen. Nå etter byttet er jeg imidlertid litt usikker på om det var på tide eller om det var litt unødvendig tidlig å bytte?

Ved bytte i går viste det seg at den nederste børsten jeg hadde inspisert var den minst slitte børsten, men at selv den mest slitte av de andre tre var slitt bare et par/tre millimeter mer. Jobben var med ett unntak kjempeenkel selv om det var enkelte ting jeg ikke var helt sikker på før jeg startet. Det eneste jeg syntes var tungvindt og litt kjelkete ( i hvert fall for en som ikke har gjort det før) var å få løsnet den øverste mutteren som holder børstebroen. Her gikk jeg til slutt inn venstre forskjerm og skrudde av et deksel (en 13 mm bolt) som holdt/støttet noen av ledniingene inn i motoren. Deretter fikk jeg til å løsne 10 mm mutteren.

Jeg hadde på forhånd merket posisjonen til "børstebro-ringen" med en permanent tusj selv om det sikkert burde være nok med de to "styrehullene". Det jeg ikke visste på forhånd var at jeg selvfølgelig måtte skru av de to forsyningskablene til børstebroen, men dette var jo enkelt og greit. Børstene var som sagt relativt jevnt slitt og overflaten var også ganske jevn og fin. Det er imidlertid to småting jeg er usikker på og spør her:
1.) Jeg fant ikke noe slitasjevarsel/indikator/merke på børstene, med unntak av kanskje på kun den minst slitte av de brukte (se bilde 1). Der var det et lite spor/hakk som det var igjen ca 2 - 3 millimeter av. På de nye "originale" børstene er det imidlertid ikke et slikt spor.
2.) Skal børstene være "så lite" slitt som her når de byttes? Det er jo såpass mye som mellom halvparten og 2/3 igjen av børsten. Dersom disse børstene var "passe slitt" før bytte kan man jo bruke bak-kant av børsteholderne som indikator...?

Bilde 1: Den minst slitte børsten (nederste børste) sammenlignet med en av de nye "originale" børstene.

Bilde 2: Den mest slitte børsten sammenlignet med en av de nye. Beklager dårlig bilde (uten blitz og ute av fokus), men det bør vel antyde lengdeforskjellen mellom ny og den mest slitte børsten.

Jeg prøvde å være svært nøye (festing/tilskruing av kabler og børstenes kabelsko, plassering av fjærene på børstene etc) for "æ har blitt litt skræmt" av historier fra folk som ser ut til å få havari relativt kort tid etter at de har byttet børstene. Men om dette helst skyldes at børstene ble byttet for sent, slurv fra den som gjorde jobben, dårlige børster eller annet er jo avgjørende her. Er likevel litt spent på de første få tusen kilometrene.

elektrolux

Ser at de nye børstene har 45 graders kant helt ytterst. Det er bra.

Børstene annses som utslitte når de er 13mm lange. Dine er antakelig kun 70-80% slitte.

Hilsen Robort
Stavanger:

Helge

Takk for tilbakemelding Robort.

Bare for å være 100 % sikker på hva du mener så er vel det at 70 - 80 % av det børstene kan slites ned var slitt bort nå? Vi kunne slitt maksimalt ytteligere 20-30 % ?

God Jul
Helge

Elmo

Sitat fra: Helge på onsdag 22. desember 2010, klokken 10:31
Det eneste jeg syntes var tungvindt og litt kjelkete ( i hvert fall for en som ikke har gjort det før) var å få løsnet den øverste mutteren som holder børstebroen. Her gikk jeg til slutt inn venstre forskjerm og skrudde av et deksel (en 13 mm bolt) som holdt/støttet noen av ledniingene inn i motoren. Deretter fikk jeg til å løsne 10 mm mutteren.
Jeg syns man kommer super-enkelt til nedenifra, men liten skralle og 10-15cm forlenger.

1.) Jeg fant ikke noe slitasjevarsel/indikator/merke på børstene, med unntak av kanskje på kun den minst slitte av de brukte (se bilde 1).
Børstene jeg har kjøpt fra eco-drive i England har slitasjemerking (se bilde). På 13mm som Elektolux sa.
Den brukte børsten på bildet er kjørt for langt. Her kan man såvidt skimte den høyre ledningen i grafitten på sliteflaten (ikke bra!). Men det var faktisk ikke synlig skade på kommutatoren enda.

2.) Skal børstene være "så lite" slitt som her når de byttes? Det er jo såpass mye som mellom halvparten og 2/3 igjen av børsten. Dersom disse børstene var "passe slitt" før bytte kan man jo bruke bak-kant av børsteholderne som indikator...?
Børstene slites litt ujevnt. På bilen bildet kommer fra var den minst slitte børsten så streken fremdeles såvist var synlig.
Hvis man vet at børstene slites veldig ujevnt kan man jo bytte dem inndyrdes på halvveien.

Saken med ujevn børsteslitaje har vært omtalt i en annen tråd tidligere.
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. november 2009, klokken 07:47
Har sett ekstrem tilfelle av ulik slitasje av børstene. De positive børstene var nedslitt og brendt, mens de negative var omtrent som nye. Tror dette skyldes feil på motorstyring, mer enn hard kjøring, men har ikke fått dette bekreftet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 23. desember 2010, klokken 11:59Jeg syns man kommer super-enkelt til nedenifra, men liten skralle og 10-15cm forlenger.
Hm? Den skrallen må jammen være liten på vår P106... Der er det svært trangt mellom bolt m/mutter og dekselet som jeg nevnte.

Sitat fra: Elmo på torsdag 23. desember 2010, klokken 11:59Børstene jeg har kjøpt fra eco-drive i England har slitasjemerking (se bilde). På 13mm som Elektolux sa.
Jeg kjøpte "original-børster" fra Citroenforhandler og de ser ikke ut til å ha slitasjevarsel. Det som imidlertid ser ut til å være tilfelle er at så lenge kullbørstene stikker ut over metallhylsen de står i er det fremdeles litt å slite på. Når de forsvinner ned i hylsen må de ved inspeksjon tas ut og måles eller sjekkes mot slitasjeindikatoren om de har dette.

Sitat fra: Helge på onsdag 22. desember 2010, klokken 10:31Børstene slites litt ujevnt. På bilen bildet kommer fra var den minst slitte børsten så streken fremdeles såvist var synlig.
Det var ikke avskrekkende stor forskjell i slitasje på børstene i vår bil. Men det hadde jo vært praktisk om den som ble mest slitt faktisk var "den nederste" i steden for at den (i vår bil) faktisk var den minst slitte.

Tony

Hvordan så kommutatoren din ut? når du fikk ut børstene mener jeg.
Legger ved et bilde av min med en ganske stygg skade(bilen gikk ganske nøkkete)

Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Helge

Jeg tror ikke jeg overså noen skader på kommutatoren i vår motor Tony. Kommutatoren så ganske ok ut og lik rundt hele omkretsen (ikke noen mindre partier som så tydelig værre ut enn andre).

Synes det ser om som ganske tydelige spor etter varmgang på din kommutator (også noen få millimeter ut til siden for kontaktflaten for børstene). Som om bilen har stått i ro med strøm gjennom børstene.

Tony

Sitat fra: Helge på mandag 10. januar 2011, klokken 13:01
Jeg tror ikke jeg overså noen skader på kommutatoren i vår motor Tony. Kommutatoren så ganske ok ut og lik rundt hele omkretsen (ikke noen mindre partier som så tydelig værre ut enn andre).

Synes det ser om som ganske tydelige spor etter varmgang på din kommutator (også noen få millimeter ut til siden for kontaktflaten for børstene). Som om bilen har stått i ro med strøm gjennom børstene.
Stemmer nok det, det var en liten skade som ble større når jeg forsøkte å kjøre bilen opp på 2 bukker.
Små skader kan fort bli store om man ikke er forsiktig.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA