Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FWD feil

Startet av jlan, onsdag 09. november 2016, klokken 18:41

« forrige - neste »

jlan

Venstre FWD nektet å åpne i dag. Dvs. den fortalte at den var åpen, men var lukket. Den virket mekanisk låst og beveget seg bare noen mm,  selv om motorene dro av full kraft til de slo ut og rapporterte "obstruction". En lang samtale med teknisk support med div. resets hjalp ikke. Til slutt kjørte jeg noen meter i lav fart på litt ujevn vei (med full alarm-FWD open). Etter 3-4 forsøk kom den plutselig. Jeg ser en liten skade på en gummilist, men jeg har ikke hatt noe klemt imellom, ingen "pølsetest", Frost, men ikke snø.

Er det noen som har hatt noe lignende? Jeg får prøve å unngå å bruke den til service har sett på den.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Epleskreller

Døren låses i to steg.  Dersom den bare låses i første indikerer den åpen, men den har bare flyttet seg litt fra helt låst. Jeg hadde trøbbel med den ene FWD. Da var det en list som visst var montert feil. Symptomet på feilen oppsto etter ca en måneds bruk da jeg ikke klarte å lukke døra skikkelig. Men da var problemet lukking og ikke åpning..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

prophan

Du nevner frost, kanskje det som er årsaken? Vil det skade å spraye delene med silikonspray, som en forhåndsregel i disse tider? Jeg har også tenkt på å spraye med fluid film for å hindre rust (tror ikke hele låsemekanismen er av alu eller rustfri stål, så følge opp med ptfe/silikon spray. Vil da garantien ryke?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

jlan

Vel jeg håper jo ikke at -8 grader er "årsaken", spec. en sier inntil -30 for mer enn 24 timer. Men kanskje temperaturen har fremkalt feilen. Døren åpnet en gang før den låste seg, så det er ikke så enkelt som at den var frosset fast. Jeg kjørte også varme foran og bak på Hi i ca. en halv time, men det er jo ikke sikkert låsen blir varm for det. Skal sjekke med Tesla service hva de mener om smøring.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

i_expect

Sitat fra: jlan på onsdag 09. november 2016, klokken 18:41
Venstre FWD nektet å åpne i dag. Dvs. den fortalte at den var åpen, men var lukket. Den virket mekanisk låst og beveget seg bare noen mm,  selv om motorene dro av full kraft til de slo ut og rapporterte "obstruction". En lang samtale med teknisk support med div. resets hjalp ikke. Til slutt kjørte jeg noen meter i lav fart på litt ujevn vei (med full alarm-FWD open). Etter 3-4 forsøk kom den plutselig. Jeg ser en liten skade på en gummilist, men jeg har ikke hatt noe klemt imellom, ingen "pølsetest", Frost, men ikke snø.

Er det noen som har hatt noe lignende? Jeg får prøve å unngå å bruke den til service har sett på den.

Virker som en kalibreringsfeil. Har også hatt utfordringer med den ene døra. SC har kalibrert den et par ganger. Du kan gjøre det selv også.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

KrW

Flere har problemer med frost og dør som ikke stenges/åpnes. Tesla anbefaler å tørke av gummilista i døråpningen og smøre den inn med silikonstift. Stift skal være bedre enn spray. Bilen bør helst tines opp først også. Jeg har enda ikke funnet sted å tine opp min bil. Har vært vanskelig med den ene døra i 5 dager nå. Tesla hadde ikke plass inne til meg. Jeg vasket bilen dagen før døra ikke ville låse seg. Sikkert frostproblemer nå. Anbefaler å prøve å aktivere autopilot. Da går pipelyder bort mens man kjører selv om autopilot ikke vil aktiveres.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

jlan

Får vel satse på at Tesla kommer med nedfellbare forseter. :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Flaks i uflaksen, feilen kom igjen når tekniker hos Tesla så på. I følge ham så kunne bilen hverken kjøres trygt eller låses. Så da bar det rett inn på "akuttmottaket"..
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Da har Tesla hatt bilen i snart 2 uker, og de har funnet ut at dørlåsen og klemsensoren må byttes. Låsen har de fått tak i, klemsensoren har de bestilt men de har ingen tracking på den.  " ...du skjønner vi har den ikke i Norge.."  ::)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

prophan

Jeg ble anbefalt av Tesla å ikke smøre disse mekanismene med noe som helst. Dette er jo merkelig da alle bevegelige deler trenger å smøres fra tid til annen.  Da får jeg håpe at de er flinke til å smøre alt på bilen på servicene.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Go-carter

Sitat fra: prophan på tirsdag 22. november 2016, klokken 15:50
Jeg ble anbefalt av Tesla å ikke smøre disse mekanismene med noe som helst. Dette er jo merkelig da alle bevegelige deler trenger å smøres fra tid til annen.  Da får jeg håpe at de er flinke til å smøre alt på bilen på servicene.

Det kan hende de har et belegg alá teflon e.l. Da kan smøring gjøre vondt verre.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Xtrastrøm

Hei
Venstre FW dør på min har tidvis gitt feilmeldinger om at døren er åpen selv om den har lukket. Jeg har etter mye frem og tilbake kommet frem til at det er låsemekanisme ved gulv/kanal som er problemet. Den slipper tak eller vil ikke lukke litt avhengig av vær og temp. Det er antagelig en sensor som gir feilmelding. Jeg har via Tesla service forsøkt diverse reset teknikker men har egentlig gitt det opp og levert inn bilen for utbedring nå, siden problemet kom og gikk med flere dagers mellomrom. I følge Tesla er ikke dette noe problem men min erfaring etter to måneder, og saumfart alt av forum, er at mange melder om problem med FW dører som ikke vil åpne seg eller som gir feilmeldinger.

M@Do

Sitat fra: Xtrastrøm på onsdag 23. november 2016, klokken 09:08
Hei
Venstre FW dør på min har tidvis gitt feilmeldinger om at døren er åpen selv om den har lukket. Jeg har etter mye frem og tilbake kommet frem til at det er låsemekanisme ved gulv/kanal som er problemet. Den slipper tak eller vil ikke lukke litt avhengig av vær og temp. Det er antagelig en sensor som gir feilmelding. Jeg har via Tesla service forsøkt diverse reset teknikker men har egentlig gitt det opp og levert inn bilen for utbedring nå, siden problemet kom og gikk med flere dagers mellomrom. I følge Tesla er ikke dette noe problem men min erfaring etter to måneder, og saumfart alt av forum, er at mange melder om problem med FW dører som ikke vil åpne seg eller som gir feilmeldinger.

Har akkurat samme problem som deg....

Teslanewbie

Huff, ser mer ut som regel enn unnatak at dørene streiker..

Har det blitt noen forberedinger på konstruksjonen på de senere bilene ? Noen med factorylogg?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

prophan

La oss ikke gjøre omfanget større enn det er uten å ha god statistikk å peke til. For sikkerhetsskyld nevner jeg at mine FW dører har fungert problemfritt, utenom en del knirk som SC har sett på.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA