Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk vinter vs sommer

Startet av nr1rayner, tirsdag 08. november 2016, klokken 20:39

« forrige - neste »

nr1rayner

Selvfølgelig har man høyere forbruk om vinteren fordi man (normalt sett) bruker varme, og varme trekker vesentlig mer enn AC, som vel de fleste har erfart..
Nå er ikke det hovedmålet mitt i første omgang, men det dukker vel opp noe om det også etterhvert vil jeg tro  ;)

Anyways, nå skal jeg trille sakte men sikkert frem til poenget.
Om sommeren (med min 24-kwh) regner jeg ca 1,3-1,4 km pr %, mens om vinteren regner jeg grovt sett 1 km pr % med varme. Nå er jo vinteren i Trøndelag stort sett mild, stort sett rundt 0C, har vel ikke tenkt særlig på det i -15C, bare at det går MYE..

Litt uventet måtte jeg på jobb på Stjørdal, Heimdal-Stjørdal er ca 40km med stort sett 80-90 sone.
Temperaturen var friske -10/-11 C, stort sett hele veien.
Måtte kjøre en liten runde lokalt først, med en dæsj varme, nok til å få bort is osv.
Startet da fra Heimdal med 39 eller 40%, og hadde 40km å kjøre.
Ok, det burde jo gå greit tenkte jeg, men jeg starter uten varme for å "spare opp" noen % i margin, og bruker heller litt ekstra når jeg ser det går bra.
Men noe overs til varme ble det slettes ikke! % etter % forsvant, fortere enn svint, selv om varmen var av, HELT av.. Vel, sete- og rattvarme var jo "selvfølgelig" på, men det trekker jo minimalt.

Innså at jeg ikke kom til å komme frem, selv uten varme hele veien.
Ankom QC Malviksenteret med den nette sum av 7%.
Jeg hadde da altså kjørt ca 28km og brukt 33%, UTEN varme!
Ifølge jurassictest har jeg starthøyde på ca 140moh og slutthøyde på ca 170moh, altså ikke den voldsomme høydeforskjellen.
Har flere noteringer Heimdal- Stjørdal med forbruk på ca 25-30%, da både med sommer- og vinterdekk i sånn ca +2 til +10 C, noen da med varme.

Så, i dag kom jeg 28km i -10C uten varme med tilsynelatende høyere forbruk enn 40km i +5 med varme!
Vindhastighet og retning vet jeg ikke, men når det er så kaldt i Trøndelag er det sjeldent mye vind å snakke om..

Så hvorfor det høye forbruket?
Dekk: Dekkene mine har rulle F, men tester jeg har tatt mot mine Tekna B og tomrh's 16" B har vist marginal forskjell. Da har det riktignok vært snakk om vesentlig mildere dager.
Så kan det være sånn at rullemotstand i vinterdekk viser seg mer tydelig i kulda?
Hastighet: Det skal sies at jeg hadde det mer travelt enn til vanlig, og derav noe høyere hastighet. Tipper jeg hadde 5km/t høyere snitthastighet. Høyeste hastighet begrenset jeg likevel til rett over 90.
La oss si worst case 10% høyere forbruk pga økt hastighet, uansett er det fortsatt "milevis" forskjell..
Tykk luft: Lufta er vel tykkere den kaldere den er. Kan dette øke forbruket med 10%?
Batterivarmer: Kan denne ha vært aktivert? Hadde det litt for travelt til egentlig å legge merke til temp i batteri, mener det var ca -5/-6 et stykke ut i turen og -2 en eller annen gang litt senere. Ser på Leafspy nå (slo den av etter QC) ligger det lagret ca +2C på batteriet.


Edit:
Slik jeg har satt opp bilen "min" i jurassictest anslår den ca 20% forbruk Heimdal-Malviksenteret i 80km/t.
Jeg brukte altså 33%..
Jeg har endret data i jurassictest så det stemmer temmelig bra med tidligere kjøreturer.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Tettheten å luften mellom +5 og -10 skulle gi noe nært +13% mer forbruk.
Når du kjørte 5% raskere så blir det 1,13x1,05=1,186, tilnærmet +20%
Så er det kaldt batteri. Det er betydlig større indre motstand i kaldt batteri enn varmt.

Så, større fart, kaldere luft og ikke minst iskaldt batteri, og du får raskt +30% økt forbruk.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

En liten "test" med varme vs ikke varme:
Kjørte en kjapp tur, typ 4 km i -8C, noe start og stopp, stort sett 50-60km/t.
På ingen måte noen vitenskapelig test, men en liten pekepinn..

Tur:
Uten varme, startet med 46%, framme med 44%.
2% forbruk
Retur:
Varme lå på ca 3kw hele veien, startet med 44%, framme med 37%
7% forbruk

Kom nok fra med en "lav" 44, så kan vel strengt tatt si 3% tur og 6% retur.
Ble også litt mer stopp på returen.
Men likevel, Jesus Kristus, Johannes Døperen osv osv!
Varme suger strøm!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Er det virkelig så stor forskjell ja leafnor..
Finnes det noen graf e.l. for dette? Er det noe "magisk" punkt hva angår temp?
Har vel ikke merket noen vesentlig forskjell på feks +15 vs +5 eller 0..
Men turen i dag i -10 var jo bare rett og slett skremmende..
Jeg antar altså at økningen pga tykk luft pga temperatur skjer mer "plutselig" i minusgrader, altså at forskjellen mellom +15 og 0 er mindre enn 0 og -15..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Jeg husket litt feil så regningen over ble litt feil, men like vell ender det opp med 30%.
Motstand øker lineært med tetthet, kvadratisk med hastighet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bondeknøl

Uten å komme med noen store matematiske regnestykker så er jeg også overrasket over hvor liten rekkevidde jeg har nå som kulda har kommet og vinterdekkene er på. Skal sjekke lufttrykket og regner med å fylle på, men regner jo med at rekkevidden går enda lenger ned i tung snø og slaps.

Torgeir Ekerbakke

Kjører ca 60 km til jobb.  80 km/t landevei med 2 korte 60 km/t soner. 2 dager denne uken var temperaturen mellom -18 og -20 hele veien. Starter med 98 % og forvarmet bil i ca 20 min . Varme på auto og 20 grader. Rest ved ankomst 45-50 %. Samme strekning i +/- 0 grader gir rest på ca 60 %. Godt fornøyd bilen til pendling i Gudbrandsdalen vinterstid, varm og gode kjøreegenskaper. 30 kw 2016 Leaf Nordic.

Strømbil

#7
Lufttetthet og indre motstand i batteri stjeler noe voldsomt med kapasitet. Usikker på hva som er verst. -10 i lufta, eller et batteri som har -5grader.
Savner en hack som lar oss tvangskjøre varmeteppet i batteripakken når vi er tilkoblet 230v.

Skulle vel vært mulig å lage et tilsvarende opplegg på tempmålere i batteripakke, som vi har på HVAC systemet og lurer sensor der..
Svart Nissan Leaf 2013.

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 08. november 2016, klokken 22:10
Er det virkelig så stor forskjell ja leafnor..
Finnes det noen graf e.l. for dette? Er det noe "magisk" punkt hva angår temp?
Har vel ikke merket noen vesentlig forskjell på feks +15 vs +5 eller 0..
Men turen i dag i -10 var jo bare rett og slett skremmende..
Jeg antar altså at økningen pga tykk luft pga temperatur skjer mer "plutselig" i minusgrader, altså at forskjellen mellom +15 og 0 er mindre enn 0 og -15..

Ved 10 minusgrader vil vel varmepumpen begynne å gi for lite , og det store stygge elektriske varme-elementet fyrer opp...
Kan gi et lite tilleggsforbruk fra sånn ca minus 8 og kaldere ?

Lauvet

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 08. november 2016, klokken 22:07
...
Tur:
Uten varme, startet med 46%, framme med 44%.
2% forbruk
Retur:
Varme lå på ca 3kw hele veien, startet med 44%, framme med 37%
7% forbruk
....
Varme suger strøm!
Ja, og det ser utvilsomt skremmende ut på en så kort tur hvor anlegget går på full guffe hele veien for å varme opp bilen. Helt normalt for småkjøring etter min erfaring.
En test over 30-40 km ville nok vist et hyggeligere bilde.


Sitat fra: leafnor på tirsdag 08. november 2016, klokken 21:48
...
Så er det kaldt batteri. Det er betydlig større indre motstand i kaldt batteri enn varmt.
...
Det tror jeg har størst betydning.

Mine logger fra Carwings viser at jeg i sommerhalvåret har ca 19kWt tilgjengelig til forbruk ved 100% lading. (forskjellen fra nominelle 21kWt skyldes nok at diverse tap i konverter osv. ikke logges av Carwings)
Når bilen har stått i temperaturer ned mot 10-15 minus, og batteriet er tilsvarende kaldt, gir ikke 100% lading stort mer enn 14-16kWt til forbruk ifølge den samme Carwings.
Dette gir omtrent 20-25% mindre strøm tilgjengelig i kulda.

Samme logger viser ikke noe entydig om forbruk til framdrift øker i kulda. Noe er det nok, men mildvær og våt vei trekker utvilsomt mer til motoren. Men her er store feilkilder, så det er vanskelig å konkludere.

Varme derimot... I sprengkulda går det fort vekk 50-60Wt pr km om jeg kjører noen mil og ikke har forvarmet. Mer på korte turer. Snittet i temperaturer rundt null ligger vel på omtrent 10-20Wt pr km, og det kan reduseres ytterligere ved forvarming eller ved å skru av varmen helt.

Så når prosentene forsvinner fortere enn ventet i kulda, tror jeg det i hovedsak skyldes at batteriet rett og slett ikke har samme utnyttbare kapasitet som når det er sommervarmt. De andre forholdene har vi mer kontroll på.




nr1rayner

Elementene fyrer uansett opp i starten.
Ser ut som vp trekker max 1,5kw i starten i kulda,mens den vel var på max 1kw i mildere vær. Og joda, den er nok i tillegg mindre effektiv..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burger

Fra Malvik senteret så triller du ut helltunellen med 0% forbruk. 7% burde få deg helt til Stjørdal. Men jeg hadde nok lada litt jeg og :)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Olee

Sitat fra: Strømbil på onsdag 09. november 2016, klokken 11:39
Savner en hack som lar oss tvangskjøre varmeteppet i batteripakken når vi er tilkoblet 230v.

Skulle vel vært mulig å lage et tilsvarende opplegg på tempmålere i batteripakke, som vi har på HVAC systemet og lurer sensor der..
+1 :) Kunne vært veldig kjekk å ha på langtur, hvis man hadde startet med batteritemp på 20 grader  8)

Bondeknøl

Sitat fra: Torgeir Ekerbakke på onsdag 09. november 2016, klokken 11:28
Kjører ca 60 km til jobb.  80 km/t landevei med 2 korte 60 km/t soner. 2 dager denne uken var temperaturen mellom -18 og -20 hele veien. Starter med 98 % og forvarmet bil i ca 20 min . Varme på auto og 20 grader. Rest ved ankomst 45-50 %. Samme strekning i +/- 0 grader gir rest på ca 60 %. Godt fornøyd bilen til pendling i Gudbrandsdalen vinterstid, varm og gode kjøreegenskaper. 30 kw 2016 Leaf Nordic.
Men med det forbruket så er rekkevidden under 12mil, og det mindre enn jeg forventet meg.

leafnor

Tema med kaldt batteri vært opp før:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25943.msg449845.html#msg449845
Gravd frem beregningene fra den gang.

Det er nok en eksponensiel økning av indre motstand frem til frossent batteri, slik at det raskt er 4-5 ganger mer motstand i batteriet ved -5 en +15.
Indre motstand på 0,16 ohm ved 13 grader jeg fant i januar betyr at batteriet varmes med 2kW opp Moholtlia her i Trondheim. Da trekker min bil 110A
Med 0 grader batteri vil det fyres rundt 6kW!


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA