Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ på ioniq?

Startet av Jorgen86, lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:51

« forrige - neste »

Slarre40

Hyundai er lite villige til å svare på mail angåedne typegodkjenning, og Thule er tilbakeholden med info om monteringskit på 754.....
Dumt egentlig, da takstativ og ski er et must for meg.

Men Toyota Prius er ikke så ulik en Ioniq. Noen som har mulighet til å forsøke et priusstativ på enm ioniq?
Trondheim

Slarre40

Sitat fra: Esp1gr1 på lørdag 28. januar 2017, klokken 20:01
Kjøpte denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Lastholder-universal-2000031787/ for å ha noe i tilfelle akutt behov. Måtte bøye til "armen" som går inn i døråpningen litt for å passe, men fungerer greit. Kan nok ødelegge dørpakninger hvis man har disse permanent på taket, men det er jo uansett uaktuelt.

HAr du prøvd den på med last? Holder den godt nok til å kjøre rundt med sykkelen på taket?
Trondheim

Esp1gr1

Sitat fra: Slarre40 på fredag 17. februar 2017, klokken 13:59
HAr du prøvd den på med last? Holder den godt nok til å kjøre rundt med sykkelen på taket?
Har ikke prøvd den med last, men de sitter så hardt som du skrur dem fast og er beregnet for opp til 50kg, så det burde ikke være noe problem. Hadde i alle fall ikke hatt betenkeligheter med å frakte noen ski på taket, men en sykkel på taket i 120km/t medfører selvfølgelig et helt annet moment, og hvis føttene ikke er skrudd hardt nok kan de skli bakover. Er nok ikke mulig at løsner helt. Hvis du har tenkt å frakte sykkel jevnlig over større avstander og i større hastigheter er det nok kanskje greit å vente til en kvalitetsløsning er tilgjengelig.
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business Galaxy Blue bestilt 29/11-2019, levert 20/3 2020

Oddaa

Sitat fra: Esp1gr1 på fredag 17. februar 2017, klokken 14:50
Sitat fra: Slarre40 på fredag 17. februar 2017, klokken 13:59
HAr du prøvd den på med last? Holder den godt nok til å kjøre rundt med sykkelen på taket?
Har ikke prøvd den med last, men de sitter så hardt som du skrur dem fast og er beregnet for opp til 50kg, så det burde ikke være noe problem. Hadde i alle fall ikke hatt betenkeligheter med å frakte noen ski på taket, men en sykkel på taket i 120km/t medfører selvfølgelig et helt annet moment, og hvis føttene ikke er skrudd hardt nok kan de skli bakover. Er nok ikke mulig at løsner helt. Hvis du har tenkt å frakte sykkel jevnlig over større avstander og i større hastigheter er det nok kanskje greit å vente til en kvalitetsløsning er tilgjengelig.
Hva med en bråstopp da? Ta livet av medtrafikantene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Slarre40

Jeg bor jo i trondheim så det er langt å kjøre før jeg kan dra kjærra opp i 120 :-D
Angående bråstopp, så tipper jeg det sitter bedre oppover enn bak og fram så det biter seg vel fast.
Iallefall i normale hastigheter.
Trondheim

Oddaa

Sitat fra: Slarre40 på fredag 17. februar 2017, klokken 19:44
Jeg bor jo i trondheim så det er langt å kjøre før jeg kan dra kjærra opp i 120 :-D
Angående bråstopp, så tipper jeg det sitter bedre oppover enn bak og fram så det biter seg vel fast.
Iallefall i normale hastigheter.
Dette er vel ikke akkurat et tema for tipping... Hva vil forsikringsselskapet si om en forårsaker en ulykke på denne måten da? Ulovlig løsning og regress?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Esp1gr1

Sitat fra: Oddaa på fredag 17. februar 2017, klokken 19:48
Sitat fra: Slarre40 på fredag 17. februar 2017, klokken 19:44
Jeg bor jo i trondheim så det er langt å kjøre før jeg kan dra kjærra opp i 120 :-D
Angående bråstopp, så tipper jeg det sitter bedre oppover enn bak og fram så det biter seg vel fast.
Iallefall i normale hastigheter.
Dette er vel ikke akkurat et tema for tipping... Hva vil forsikringsselskapet si om en forårsaker en ulykke på denne måten da? Ulovlig løsning og regress?
Nå er ikke Biltema-takstativet verken mer eller mindre ulovlig enn et eventuelt dyrere takstativ fra Thule eller andre leverandører. Problemet er at det ikke er angitt noen lovlig taklast i vognkortet, så alle takstativ er ulovlig inntil Hyundai får en typegodkjenning og vi alle får oss et nytt vognkort. Takstativet fra Biltema sitter godt så lenge man skrur passe stramt, og jeg ser ikke at det er fare for at føttene flytter seg mer enn et par millimeter ved kraftig oppbremsing. Det er gummi under føttene og man taper på en liten gummibit på klemmene som går inn i dørkarmen, så friksjonen mot karosseriet er relativt stort. Jeg klarte i alle fall ikke å flytte på dem ved å gripe hardt tak i dem.
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business Galaxy Blue bestilt 29/11-2019, levert 20/3 2020

Crown

Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Oddaa

#23
Det var vel noen som hadde sjekket dette med SVV i en annen tråd, og svaret var at det kun er tillatt om oppgitt i vognkort eller spesifisert i bilens manual. Takstativet kan selvsagt ikke flytte seg ved oppbremsing eller ved at en tar tak i det dersom det skal tåle kreftene i en kollisjon...

Edit, gjaldt Leaf, utdrag av svar fra SVV:

"Når det gjelder Nissan Leaf er disse ikke oppgitt med tillatt taklast i typegodkjenningen.
Hvis dette ikke er oppgitt er det heller ikke lov til å ha noe last på taket, hvis ikke dette er dokumentert andre steder av kjøretøyfabrikanten. Vi sitter ikke på noen opplysninger om dette.
Blir du stoppet i kontroll med last på taket vil videre kjøring ikke tillates."


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Sele

Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...

Om du ser noen Leafer med takboks er det ikke dermed sagt at det er lovlig. Nissan sier at Nissan Leaf ikke er konstruert for taklast.

svingen

Hva med det her https://www.takboks.no/butikk/handirack-universalsystem brukt til ski fungere perfekt. Men ville ikke hatt mye mere på det. Til ski var det perfekt :) på en zoe fungerte det bra og på alle biler :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Crown

Sitat fra: Sele på lørdag 18. februar 2017, klokken 18:26
Om du ser noen Leafer med takboks er det ikke dermed sagt at det er lovlig. Nissan sier at Nissan Leaf ikke er konstruert for taklast.

Nei, jeg har ikke satt meg særlig inn i dette, og har heller ikke behov for takstativ på noen av elbilene mine, men har registrert argumenter både for og i mot her på elbilforum.no. Jeg heller også mot at det er best å la være :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Slarre40

Det med typegodkjenning og taklast er jo noe elbileiere og elbilforeningen bør presse produsentene på. Skal elbil kunne være en families bil #1 er det jo alfa og omega å få med seg stæsj til barn og voksne.
Så lenge de ikke lager elbiler på størrelse med stasjonsvogner og i tillegg lar være å typegodkjenne for taklast spiller de seg jo ut av et veldig stort marked: Småbarnsforeldre med vogn, sykler og pulk etc.....
Trondheim

Ebe

Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...

Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Crown

Sitat fra: Ebe på mandag 20. februar 2017, klokken 20:08
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...

Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)

Har sjekket noen kjøretøyopplysninger på Soul EV på Finn, og det står da vitterlig "ikke oppgitt" på taklast på dem også, så i teorien er det ikke lovlig da. Men Soul selges jo også i bensinutgave, så kanskje derfor de har det til salgs? Uansett er det sikkert helt trygt å bruke, får bare problemer med paragrafryttere, og det kan jo være ille nok.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA