Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk i-miev

Startet av EL-Skede, tirsdag 02. november 2010, klokken 20:11

« forrige - neste »

Jafo

Sitat fra: tomrh på onsdag 12. november 2014, klokken 11:13
Sitat fra: Jafo på onsdag 12. november 2014, klokken 10:44
Det har ikke vært mye vind disse dagene, men både norske og utenlandske trailere passeres uten vingling.
Det høres bra ut. Men nå har jo du senk, så mjauen din er noe mer stabil i utgangspunktet. Kan ikke ta observasjonen for god fisk sånn sett.  ;) Så det er mer interessant å høre hvordan stabiliteten er i forhold til sommerdekka?
...
Nå har det jo ikke vært noe vær å snakke om, men senk fjerner ikke alt av disse plutselige kursendringene uansett. Jeg opplever det som at dekkene er bedre enn sommerdekkene. Kan ikke huske en eneste plutselig og uventet kursendring.

Jeg får starte opp kompressoren og fylle litt ekstra. Kan jo være det i tillegg til bedre rekkevidde gir uønskede bivirkninger i form av ustabilitet.

tomrh

#91
I dag var det skikkelig vind med kuling i kastene. Kjente at vinden tok tak i bilen enkelte ganger slik at den krenget, og kursendring var uunngåelig. Likevel kunne jeg ha bare én hånd på rattet, for endringene var ikke plutselige og ukontrollerte som før men trege og ganske forutsigbare. Rimelig fornøyd med dette.

Tenkte på at dette kan ha noe med dekkbredde å gjøre, for mitt dekkvalg 185/155 gjør bilen 1 cm bredere i praksis, noe som senker tyngdepunktet (relativt til bredden). Ved å opp til f.eks. 205/175 på et eller annet felgvalg 15" eller 16" så blir bilen hele 3 cm bredere. Enhver økning i bredde er god som gull for trillingenes tyngdepunkt. En billig måte å simulere økt dekkbredde må vel være å sette på spacere? Om jeg setter på f.eks. 5 mm spacere på alle hjul nå, skulle det tilsvare å kjøre med 195/165 (noe som jo også er oppnåelig og lovlig med Sento Mits felger).

Men stabiliteten har helt klart også noe med dekkmønster å gjøre.

Mine gamle Conti TS760 har ikke langsgående riller og er derfor ustabilt.

Conti Viking 6 har noen langsgåender riller. Rillene skaper en gyroskopisk effekt som gjør at spinnet ikke så lett endrer retning, dvs. styringen blir mer stabil.

Toyo Snowprox 943 har enda bredere og dypere riller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Skotten


Mr.Zero

Sitat fra: Skotten på onsdag 26. november 2014, klokken 09:11
Men er det lov med spacere?  ???

I utgangspunktet; nei! Det er svaret Biltilsynet vil gi deg.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 26. november 2014, klokken 13:30
Sitat fra: Skotten på onsdag 26. november 2014, klokken 09:11
Men er det lov med spacere?  ???
I utgangspunktet; nei! Det er svaret Biltilsynet vil gi deg.
Å kjøre med spacere er vel på samme nivå som å bryte fartsgrensen av og til. En venn av meg med over 10 års erfaring som bilmekaniker (og eksråner...) sier at de bryr seg ikke om å sjekke felger i tekniske kontroller bortsett fra på biler som bærer tydelig preg av å være pimpet, samt ungdom som er i den aldersgruppa som typisk pimper biler. Ihvertfall ikke en elbilsjåfør i 40-åra. Bare å ta av spacerne før EU-kontroll og sette på igjen. Spacere gir uansett feil belastning på bolter og nav, men tynne spacere opp til 5 mm er ganske så neglisjerbare i denne sammenhengen.

Må innrømme at kjøreegenskapene ble noe bedre med dem da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

#95
Sitat fra: Skotten på onsdag 26. november 2014, klokken 09:11
Men er det lov med spacere?  ???
Er vel det hvis de er TUV sertifisert? Finnes jo TUV sertifisert spacer opptil 25 mm
http://www.performancealloys.com/alloy-search-results.aspx?ModelID=5818&PCDID=33&tab=3

Jafo

Sitat fra: Jafo på onsdag 12. november 2014, klokken 13:03...
Jeg får starte opp kompressoren og fylle litt ekstra. Kan jo være det i tillegg til bedre rekkevidde gir uønskede bivirkninger i form av ustabilitet.
Mer luft ga en veldig merkbar økning av rekkevidde.
Dessverre er rekkevidde ved våt veibane også merkbart dårligere enn de andre dekkene jeg har hatt på bilen.
Som piggfrie dekk flest er de mindre bra på is.
På snø, som det var litt av her i forrige uke synes jeg de fungerte bra.

For the record, så gjelder dette Conti6, piggfrie vinterdekk foran og bak i originaldimensjon.

emagic

Etter en mange triste vintere  på de grufulle TS800 dekkene byttet vi i høst til Conti VikingContact 6.

Og jeg må faktisk si at vi har fått en helt ny bil!  Den har blitt helt sinnsvakt mye bedre på vinterføre enn den var før! 

Lykke!!!

Emagic

tomrh

#98
Sitat fra: emagic på tirsdag 30. desember 2014, klokken 22:57
Etter en mange triste vintere  på de grufulle TS800 dekkene byttet vi i høst til Conti VikingContact 6.

Og jeg må faktisk si at vi har fått en helt ny bil!  Den har blitt helt sinnsvakt mye bedre på vinterføre enn den var før!
Må si det samme gjelder med komboen jeg bruker (som nevnt tidligere: Hakka R2 185 + Toyo Snowprox 155). Kommer seg fram, gode kjøreegenskaper, lav rullemotstand. Heretter kan jeg glede meg til vinteren i stedet for å grue meg. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Har nå bestemt meg for å gå over til Sento Mits som vinterfelger, har bestilt omlegging. Disse passer bedre til mine nåværende vinterdekk, samtidig som det gir adgang til å kunne skaffe skikkelige piggdekk om behovet melder seg. Ja, det finnes piggdekk i original dimensjon, Yokohama IG35 stud, distribueres av grossisten Norgesdekk. Men jeg skal aldri mer kjøre 145 foran, og Yokohama er ikke akkurat testvinner, så den opsjonen vil ikke være aktuell.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 13. februar 2015, klokken 16:09
Har nå bestemt meg for å gå over til Sento Mits som vinterfelger, har bestilt omlegging. Disse passer bedre til mine nåværende vinterdekk, samtidig som det gir adgang til å kunne skaffe skikkelige piggdekk om behovet melder seg. Ja, det finnes piggdekk i original dimensjon, Yokohama IG35 stud, distribueres av grossisten Norgesdekk. Men jeg skal aldri mer kjøre 145 foran, og Yokohama er ikke akkurat testvinner, så den opsjonen vil ikke være aktuell.
Da hentet jeg nettopp bilen med de skinnende nye Sento Mits felgene.
Legger ved noen bilder. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Har også fått bekreftet fra dekksjappa "mi" at de kan skaffe Nokian Hakka 8 pigg i 165/60R15 om jeg skulle ønske. Jeg ser jo at 165 må gå bra på Sento Mits foran. Sammen med ditto bak i 185/55R15 blir jo dette førsteklasses piggdekk for trillingene! Lav rullemotstand har de også, av egen erfaring med dem på Leafen vår.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

svingen

Mye kom det på går felg og dekk? Må ha nye selv :-)og hvor kjøpte du?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

#103
Sitat fra: svingen på tirsdag 24. februar 2015, klokken 23:53
Mye kom det på går felg og dekk? Må ha nye selv :-)og hvor kjøpte du?
Lade Dekkservice i Trondheim. De skulle ha 3400 for felgene inkl. moms eksl. arbeid. Dekkene hadde jeg fra før. Jeg kjøper vanligvis dekk fra Tyskland nå via dekkonline.com. Dagens priser er ca 1200 for Hakka R2 og knappe 700 for Snowprox som de er snart er tomme for (skjønner jeg godt, helt fantastiske dekk å ha foran!). Dekksjappa tar vanligvis 175 pr. hjul for omlegging, men fikk kvantumsrabatt ;D på omleggingene siden jeg også skulle ha sommerdekka over på de gamle 7-eiker vinterfelgene (totalt 4600 spenn for Sentofelgene + 6 dekk av felg + 8 dekk på felg).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA