Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri-degenerering og "Vehicle Life Time"

Startet av Sebass, lørdag 27. august 2016, klokken 10:29

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 17:30
Det er så langt ingen biler som er like effektiv som i3.

Bortsett fra Hyundai Ionic? http://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/

Sitat
Men siden BMW varierer hvor høy spenning de lader til, til og med i løpet av en tur, både på ny og gammel versjon,

Hva baserer du det utsagnet på? Har du målinger på spenninga? Kan batterispenninga leses ut på bilen? Noen hurtigladere viser den, men bare under lading.

Sitat
Men dette sporer helt av, det er ikke noe problem å få tak i alle tallene for å sammenligne, og det er ikke slik at alle andre elbiler har kWh estimatet som en del av modellnavnet  ;)

Nei, ikke alle. Det er vel bare en liten ubetydelig amerikansk produsent som har den praksisen ;)

Ellers enig i hovedpoenget ditt, at sammenligning av kapasitet på tvers av modeller ikke har noe for seg. Det er vel rekkevidden vi egentlig er ute etter. Ut fra kapasitet alene burde en TMS gå nesten 4 ggr. så langt som i3, men det gjør den altså ikke.

MrBeery

e-Golf er mer effektiv i mange situasjoner også. Har fortsatt til gode å få lavere forbruk på i3 enn e-Golf på vei til jobb.

Men tilbake til hovedtemaet, har lest "en eller annen plass" (husker ikke hvor) at forventet levetid på det nye batteriet er 22 år (før det går under 80 % kapasitet). Er usikker på hvilken kjørelengde det er snakk om.

LMOR

#32
Tror vi er enige da, Ferry.

Ellers skal jeg være enig i at Ionic kan slå i3, men du kan ikke konkludere basert på en useriøs test. Vi vet svaret så snart den er testet av EPA. Så langt er i3 på toppen av listene deres  :)

Kapasiteten jeg har tilgjengelig kan jeg lese av. Mulig jeg tar feil, men dynamikken BMW bruker ift lading og temperatur på batteri, hurtiglading vs saktelading, styres med hvor høy spenning de topplader batteriet til.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#33
Sitat fra: MrBeery på søndag 28. august 2016, klokken 18:31
e-Golf er mer effektiv i mange situasjoner også. Har fortsatt til gode å få lavere forbruk på i3 enn e-Golf på vei til jobb.
I følge EPA så er ikke eGolf mer effektiv i noen situasjoner. De er relativt grundige, så det er nok lite sannsynlig at dine målinger er like sammenlignbare.
i3 har et betydelig bedre klimaanlegg og responderer raskere på gasspedalen, så det er nok det som er grunnen.

(trodde dette var diskusjoner som var lagt død for lenge siden. EPA tallene betyr MYE for salget av biler i USA. Hvis VW eller andre har tall som viser at EPA tar feil, ville de klaget og lagt frem disse og krevd en ny test. Tror ikke det er mange som mener at ikke EPA er best til å normalisere alle parametre så godt som det er mulig å få det til i dag)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MrBeery

Så du sier da at tallene e-Golfen oppgir under kjøring er feil?

Det er fint å bruke EPA-tall, men det er ingen tester som er 100 % og dekker alle scenarioer. I bensinverden er det stort sprik i EPA-målinger og reelle tall. Noen biler klarer man å tyne en del under EPA mens andre ligger over.

De turene jeg har prøvd til jobb i tilsvarende vær med i3 har vært et stykke unna forbruket til e-Golf (13.8 vs. 11.8 kWh/100 km). Kjørte både i3 og Golf med ACC nesten hele tiden og ingen eco modus på Golf (AC på), mens eco pro+ på i3. Det er nok motorvei som ødelegger for i3, selv om jeg ikke kjører noe særlig raskt (95 - 105).

Øyvind.h

Sitat fra: Rollep på søndag 28. august 2016, klokken 15:00
Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 13:34
Men det er vel bortkastet uansett. 33kWh på i3 er ikke sammenlignbart med Tesla S osv.
Hvorfor er det ikke sammenlignbart? Er det ikke sammenlignbart med biler i samme klassen heller, Leaf, Zoe, eGolf osv.

Men da er det ikke sammenlignbart for Model S modellene heller da. Ettersom en S60D bruker mindre energi enn en S90D på samme distanse :)

BMW får vel bare fortsette med Ah, men ingen andre oppgir batterikapasitet i Ah. Selv jeg som er interessert i elektro har problemer med å forholde meg til Ah da de ikke sier meg noe om kapasitet uten at spenning også oppgis. Og spenningen varierer jo. S60D har lavere pakkespenning enn S90D. Og Porsche snakker om å legge seg på 800V.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Sitat fra: MrBeery på søndag 28. august 2016, klokken 18:31
Men tilbake til hovedtemaet, har lest "en eller annen plass" (husker ikke hvor) at forventet levetid på det nye batteriet er 22 år (før det går under 80 % kapasitet). Er usikker på hvilken kjørelengde det er snakk om.
Dette var vel mer et poeng ift at andre teknologier ikke holder i 20år før et eller annet forfaller.

This means with a solid aluminium housing, which is laser-welded. It is designed to last 20 years.
20 years? How can you know this for sure?
It is possible to run simulations in series of tests.
Is the service life forecast reliable?
It is very reliable. It is possible to prove this to within exactly a month. Putting it precisely, the battery life is 20.9 years. End of life means that the battery can still be charged up to 80 percent of its original capacity.

Men hvis du tar 100 000 på 8 år, som er koblingen i garantien, så snakker vi om minst 262 000 km? Hvis de har simulert med en kortere rekkevidde, så blir det fort flaut.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MrBeery

Litt merkelig at til tross for at BMW har laget et meget gjennomarbeidet og solid produkt har de elendig batterigaranti (til og med verst av alle elbiler på markedet i dag?).

LMOR

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. august 2016, klokken 19:16
Selv jeg som er interessert i elektro har problemer med å forholde meg til Ah da de ikke sier meg noe om kapasitet uten at spenning også oppgis.
94Ah gir ingen mening for de aller fleste, fordi du i tillegg til spenning også må vite hvor mange slike cellerpakker som står i bilen.
Det er ikke meningen å sammenligne med andre biler, Tesla har valgt sitt "interne" system.
96Ah kan kun sammenlignes med 60Ah versjonen, og det gir jo et riktig bilde, fordi det er 2 modeller å velge mellom, og 94/60 gir nøyaktig nok bilde på at kapasiteten og rekkevidden er ca 50% lengre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#39
Sitat fra: MrBeery på søndag 28. august 2016, klokken 19:23
Litt merkelig at til tross for at BMW har laget et meget gjennomarbeidet og solid produkt har de elendig batterigaranti (til og med verst av alle elbiler på markedet i dag?).
Enig, men kundene kjøper bilen... Det er ikke holdbart, spesielt når garantien hele veien har vært 160 000 i USA der bilene blir utsatt for mye mer varme enn i de fleste andre store markeder. Det er 160 000 i UK også.

(tviler på at det står andre moduler hos meg, og vi bor i et kaldt land, så de holder nok 160 000 her hvis de gjør det i USA og UK)

The lithium-ion cells used in the battery are notable for their high energy density and impressive cycle life, being designed to perform their energy storage function over the vehicle's entire lifespan. Customers receive an 8-year/160,000km warranty on the battery.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Luniboy

Enig i at batterigarantien er helt elendig i forhold til 'alle andre', som jeg har nevnt før her inne.
Venter som sagt på bilen, men jeg er interessert i å vite hvordan man kan begrense maks. lading på denne bilen. Vet det er som å banne i kirka her inne med tanke på at dette er BMW, deres BMS vet hva den holder på med, batteriet tar ikke skade osv osv .... men fakta er jo at pga kjemien vil disse batteriene degraderes uansett, og det er da de 3 faktorene som avgjør hastigheten på dette (lav og høy spenning, samt høy temperatur som er den verste).
Har planer om å kjøpe en Charge Amp HALO ladestasjon, for å mulig begrense/slå av ladingen, eller nå blir det vel heller for å starte ladingen, da jeg må ha precond. til batteri og grei temperatur i bilen ved avgang  8)

Vet dere om BMW har planer om å endre dette i programmet, slik at vi selv kan sette maks. lading slik som 'alle andre' har ? eller finnes det allerede ?

Har liksom rett over en mil til jobb, så rekkevidden er overhodet ikke noe problem ...  ;D
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

john

Hvor mye skal du lade til? Hvilken spenning er lav nok til at batteriet har det bra mener du?

LMOR

#42
Som jeg prøver å få frem, så sikrer bilen at ikke spenningen blir for høy. På den gamle bilen varierte det på mine avlesninger mellom 17,2 kWh til 20.0 kWh, altså 14% i tillegg til de ca 10% som ligger over der. Variasjonen avhenger av temperatur og ladehastighet. Kun saktelading i mer enn ca  +10 grader kunne få den opp i 20.0.
Kan ikke forstå at en trenger å styre dette selv.
Tvert imot så logges lademønsteret, og i manualen står det at du skal lade til 100% (som altså kan være under 80%). Hvis du da lader på din måte, og det blir problemer, hva da?
Det finnes annen forskning som mener å lade til samme nivå hver dag er bra, og stor variasjon i hvor mye du lader skader batteriet.

På den nye har jeg bare sett rundt 30, men den går sikkert ned til 27,2 ved behov. Lader altså til mellom 80-90%.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 13:08
Jeg er ikke enig i det. 94Ah vs 60Ah er fakta.
Nei dette er nominelle verdier som fabrikanten oppgir, og som er minst like unøyaktige som kWh. Dessuen gir Ah er ikke en energienhet, og det er energi innholdet som teller.

Ah i batteri er det samme som å oppgi motorsørrelse i A.

Du har heller ikke noe forhold til om det stemmer. kWh som du lader kan enkelt måles, Ah må du evt. måle etter lader i bilen. Bruker du hurtiglader oppgir ikke den Ah men kWh. Det du kjøper er kWh og det du forbruker er kWh. (eller J for de som foretrekker det).

Batteriprodusenter lurer oss med Ah virkningsgraden siden den ser mye penere ut enn energivirkningsgad.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

02jan

Min 60ah har ligget på 19.7kwh i hele sommer, Regner med at det går ned litt til vinteren.

På samme måte som jeg bruker bilen, kjører den som sportslig bensinbil, og ikke "elbilkjøring" i høyrefeltet. Lader jeg bilen hjemme ved å kun sette i laderen når bilen er under 50% ved hjemmeparkering.
Da er bilen 100% ladet neste morgen.

Med lader koblet inn, så får batteriet temperert seg optimalt ,ved høy eller lav utetemperatur.

Skulle bilen bli stående ubrukt i flere sammenhengende dager, passer jeg på at batteriet ikke nødvendigvis er fulladet.


PS. På veien blir jeg fortsatt frakjørt/forbikjørt i 30 og 40 sone, mens på 4 felts motorvei E6/E18, holder bilen fin fart.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA