Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Planlegge tur til Danmark

Startet av Aleksander_B, mandag 08. august 2016, klokken 16:36

« forrige - neste »

Aleksander_B

Heisann,

Vi har skaffet oss en 2015 tekna, og ønsker oss på en liten biltur til Danmark.
Tenker oss på en rundtur fra Hirtshals, Thisted, Lemvig, Viborg, Ålborg og så Hirtshals igjen.
Dumt nok har vår bil ikke 6,6kw lader, og det ser ut til at det er ladestolper det finnes mest av rundt om i Danmark.

Det jeg lurer på er om det er andre her som har kjørt rundt med sin Leaf i Danmark og gjorde seg noen erfaringer som de vil dele? :-)

Tips og råd settes stor pris på.

leafnor

Hei.
Var nettopp i Danmark en uke under DanaCup.
Svært enkelt, kjøp deg et CleverFri ladekort, og gjør deg kjent med ladestasjonene deres her:
http://services.clever.dk/pcmapr.html

Ladekort FRI som er etterskuddsbetaling bestiller du på den svenske siden til Clever: http://webbshop.clever.nu/shop/product/clever-fri

Ellers, var litt tynt med "gratisladere" der vi bodde, så ladet med unntak av en gang på Clever hurtiglader.
Deres Type 2 stoppet lading etter 1 time viste det seg (Hjørring). Om det var bevist eller en feil vet jeg ikke. To ganger var ladere opptatt, en nordmanns Kia som var ferdig ladet, og da tok jeg bare pistolen, og en annen gang i Frederikshavn av en danske. Dansken avsluttet umiddelbart lading da han så det det kom en nordmann. Ventet i 15 min som jeg skulle lade, og så begynte han på igjen (Kan vell sies å være unntaket med høffelighet)

Sjekk ladepunkter ellers her: https://chargemap.com/

God tur.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Aleksander_B

Takk for svar!

Det ser ut til at vi må belage oss på mye hurtiglading. Lurer litt på å kjøpe en Type 2 Mode 3 kabel, men lurer på om det er vits? Ellers tror jeg at vi ikke skal "planlegge" å kunne lade der vi tar inn på hotell heller.


leafnor

Sitat fra: Aleksander_B på mandag 08. august 2016, klokken 17:04
Takk for svar!

Det ser ut til at vi må belage oss på mye hurtiglading. Lurer litt på å kjøpe en Type 2 Mode 3 kabel, men lurer på om det er vits? Ellers tror jeg at vi ikke skal "planlegge" å kunne lade der vi tar inn på hotell heller.
Hotell vi bodde på skulle ha DKK150 for lading, så lading går sikkert men nødvendigvis ikke billig.
Ble mest hurtiglading ja for oss, og ser Clever har hurtiglading der du tenker å dra. Prisen er per kWt så like greit å lade til du er fulladet. Hurtigladere stoppet på 90%, og kunne startes igjen om en ville ha mer.
Har Type 2 mode 3 jeg, og brukte den en gang. Men som sagt, lading stoppet etter en time så måtte på en hurtiglader like vell (Hjørring). Trekker du 22Kw i en Zoe så er jo batteri full, så kanskje det Clever tenkte på.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Tenker dere å tilbringe nettene i telt, på campingplass er det godt mulig du får ladet der.
De bruker nesten utelukkende CEE (blåstikk), har du ikke overgang selges det som regel på de fleste campingplasser.

Har ikke prøvd i Danmark, men campet med lading i Norge. De hadde aldri hatt besøk av elbil så visste ikke helt hvor på hodet de skulle klø seg, men det var ingen problem  :)
Og heldigvis havnet det ikke en nedbrent Leaf i lokalavisen, så det er nok sannsynlig at også nestemann får ladet på de plassene jeg besøkte  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

hauern75

6 dagers rundtur i Danmark med 30kWh Tekna fra Oslo. Hadde et Clever-kort fra Sverige som jeg fylte opp før avreise. Brukte det kun to ganger med hurtiglader.

* Båt til København, med første overnatting i Odense. Hadde behov for en hurtiglading på veien.
*Odense til Kolding - Hurtigladet i Odense da de ikke hadde lading på hotellet.
*Kolding til Aarhus - Ladet på hotellet i Kolding. Kjørte herfra til Legoland og Løvepark på forskjellige dager(3netter).
*Aarhus til Aalborg - Ladet på hotellet.
*Aalborg til Fredrikshavn - Ladet på kjøpesenter rett over gata for hotellet (Clever).
*Fredrikshavn - Oslo - (Nesten) eneste bilen (pga. el) som kunne bruke AC mens vi ventet på å kjøre om bord  ;D
2012 Leaf, solgt jun.15
2016 Tekna 30, februar 2016 --->

Arha

#6
Hadde 4 overnattinger i Danmark i sommer, ladet alle plassene.  Betalte 50 kroner for strømmen, og det var de godt fornøyd med.

- Edelsminde B&B sør på Sjælland, hyggelig økologisk gård ved et slott
- Knudsens Gård i Odense
- Hotell Park i Middelfart, tidligere gammelt sykehus med 2 ladeplasser
- Sauntehus slottshotell et par mil fra Helsingør

Husk også at Danmark har en helt egen jordet stikkontakt.  Kjøp en overgang til denne samt blå og rød CEE til schuko, samt en solid skjøteledning så kan du nattlade de fleste steder.
http://www.av-connection.dk/?PGr=1857&ML=1041
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
http://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/32-6039
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

e-curious

#7
Flyttet innlegget mitt over i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33620.0.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA