Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY subwoofer i bil med standardanlegg

Startet av lunitiks, fredag 29. juli 2016, klokken 19:07

« forrige - neste »

lunitiks

Jeg ble hands down out of this world inspirert av Trustno1 sitt prosjekt her inne, så jeg har nå har bestemt meg for å få stappet inn mer bass i 70D'en min.

This is going to happen. Bare i et avpasset tempo  ;D

Saken er at jeg ikke har sjans i h... til å engang prøve å late som jeg kan drømme om å få til noe så rått som Trustno1 gjorde. Verken tiden, kunnskapen eller spenna strekker til når det gjelder å customize et så avansert system med DSP, glassfiber, porno-element og greier.

Så det blir en ferdig-sub. Rockford Fosgate 12" punch-kasse kanskje. EDIT: Vel, så ble det ikke det likevel da  :)

Første spørsmål: Plassering. Vel, for mitt vedkommende er den mest ubrukelige plassen i bilen frunken og rommet under trunken (fotplassen for barna for de som har 3rd row seats). Hva tror folket om disse to plasseringene? Jeg tenker at frunken har nærhet til 12v, men samtidig lite plass til både sub og amp. Trunken har grei plass, men det er jo et godt stykke til 12v så mye jævling med kabler antar jeg.

Innspill imøteses!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Tror du helst vil ha subben inne i bilen ;) Lag en customkasse til hjulbrønnen, ala org. kassa. Det er passe avansert og tidkrevende. Slipper å miste plass også. Ligger noen oppskrifter ute, men husker ikke hvor i farta.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Frunken kan du nok utelukke, selv om det hadde vært en optimal plassering lydmessig.
Det ville krevet en enorm ombygging av bilen for å få lyden inn i kupeen, vesentlig mer avansert enn mitt prosjekt.

Når det gjelder plassering av sub så er alltid det beste å ha den i en ende/hjørne av bilen. Årsaken til dette er at da vil de reflekterte lydbølgene (de som går andre retninger enn direkte i mot lytteposisjon) ha minst mulig forskjell i fase i forhold til de som kommer direkte.
Denne effekten er enkel å teste ut med en subwoofer i ett rom i huset. Den vil fungere vesentlig bedre om du setter den i ett hjørne av rommet enn om du setter den midt på gulvet.

I model S vil optimal plassering enten være å ha kassen i fotbrønnen bak med element/port pekende ut til siden slik jeg har gjort det, eller lage en sub bak hjulbuen slik som den orginale eller den NVX selger.

NVX subben ser clean ut, men det er en enkel kasse i en lukket glassfiberkasse og personlig er jeg ikke fan av lukkede kasser da de gir vesentlig mindre lydutbytte i forhold til effekten du putter inn.

Portede kasser er mer effektive, men de har en annen tradeoff. De er vesentlig større (somregel ca dobbelt så store) og man kan få ett dårlig lydbilde om de ikke konstrueres riktig til det aktuelle elementet.

Når det gjelder plassering av forsterker har du flere muligheter. De mest aktuelle vil være å ha den i frunk eller i trunk.

Litt tanker rundt å ha den i frunk:
Nærhet til 12v, man slipper å trekke strømkabel til trunk. Men man må trekke høytalerkabel fra frunk til trunk. Man må også trekke signal fra kupe og inn til frunk. Det vil si at man trenger ett kabelsett fra kickpanel til frunk, og ett nytt sett fra frunk til trunk. Samt nødvendig 12v kabling.

Når det gjelder forsterker i trunk så trenger du 12v fra frunk til trunk, og signal fra kickpanel til trunk. Jeg ser for meg at jobben er ca like stor i begge tilfeller, så dette er egentlig opp til preferanse hvor du vil ha ampen. Personlig heller jeg mot at frunk vil være det mest logiske.

Jeg ville også sett etter en amp som har mulighet for høynivå inn og autosenser etter signal så du slipper styrestrøm. Dette ville gjort monteringen enklest mulig.

Når det gjelder selve kassa så har jeg en ide til en kasse som kan se ganske clean ut og relativt enkel og konstruere (dvs ikke noe glassfiber involvert)
Jeg skal prøve å se om jeg får importert 3d bildet jeg tok av kassa mi som ett utgangspunkt inn i sketchup og se om jeg kan lage noen arbeidstegninger.

Dette vil sannsynligvis bli til enten en 10" eller 8", jeg skal se hva som er mulig å få plass til. Selv en god 8" i en optimal konstruert kasse vil kunne yte bedre enn mye annet man finner av større ferdigsubber på markedet.



Trustno1

Jeg importerte 3d-bildet av kassa mi i sketchup, og bygde en ny mer eller mindre  "tradisjonell" kasse innvendig i kassa mi slik at man vet at denne vil få plass i fotbrønnen. Resultatet ble ca 80 liter utvendig, noe som vil bety i området 70 liter innvendig. Hvis man antar at porten her vil oppta 1/3 av volumet så sitter man igjen med ca 45 liter.

Digital designs sin 10" versjon av min sub har anbefalt maksstørrelse på kassa til 1,5 cubic foot eller ca 42 liter, så dette vil mer eller mindre være en perfekt match.

Dette ser ut til å kunne være en kasse som er relativt enkel og bygge, samt den vil flukte 100% med slik dekkplata til fotbrønnen ligger i dag. Jeg kan se om jeg får laget mer detaljerte arbeidstegninger for denne kassen senere i helgen.

lunitiks

Herregud tusen takk, dette er jo gull. Er denne kassa enkel nok våger jeg meg sannsynligvis ut til byggmakker. PS: Jeg er familiær med sketchup så du kan gjerne bare laste opp fila hvis du ikke gidder arb.tegninger.

Portet vs lukket: Portet er helt klart å foretrekke om man har plass, men jeg var rimelig sikker på at det i praksis bare fantes lukkede i denne kompakte størrelsen som ville passe nedi fotbrønnen i trunk. Og da blant ferdigsubbene tenkte jeg kanskje NVX/RF sin P3S-1X12 ville passe, men jeg har ikke målt nøyaktig ennå. Men men, de gutta skal ikke få min business hvis det er mulig å bygge noe enda bedre custom til denne bilen selv!

Kabling: Har vært nedi frunken og tittet, studert 3D-bilder av torpedovegg og er ganske sikker på at det er noen steder der hvor man kan piggybacke eksisterende kabelgjennomføringer med høyttalerkabel evt 12V slik at man unngår drilling. Men det avhenger selvf av tykkelse/antall nye kabler.

Amp: Foreløpig heller jeg mot trunk. Plasserer vi forsterker i trunk, feks der originalsubben står eller motsatt side, trengs bare 1 gjennomføring fra frunk (12v). Tror der er enkler å føre kabling under pakninger/trekk ellers i bilen, enn å sende både høyttalerkabel og signal inn til trunk.

Vi får se. Venter i alle fall i spenning på hva du har sketsjet opp :-)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#6
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 30. juli 2016, klokken 01:30
Denne effekten er enkel å teste ut med en subwoofer i ett rom i huset. Den vil fungere vesentlig bedre om du setter den i ett hjørne av rommet enn om du setter den midt på gulvet.
Bedre og bedre fru Blom. Den vil spille høyere, nærmere bestemt ca 3db for hver flate den plasseres inntil. Det betyr at du får ca +6db i et hjørne. Men jeg er ikke med på at det nødvendigvis blir bedre. Hjørneplassering er en god metode for å få stående bølger, frekvensgang som en berg og dalbane og romlebass. Avhengig av hvordan resten av rommet er utformet naturligvis. Kvadratisk rom er mest utfordrende. Og eventuelle pustelyder vil bli tydeligere også. I min egen hjemmekino ble løsningen å plassere subbene godt unna hjørner, og noe unna bakveggen. I tillegg måtte jeg til med en Antimode og bygging av bassfeller før resultatet ble i nærheten av akseptabelt. Med subbene i hjørnene spilte det høyt men dårlig og antimoden var langt unna å klare å korrigere.

Trustno1

+3 db pr flate vil vel kun være om man har en 100% refleksjon av bølgene, noe som i praksis ikke vil skje. Så effekten er vel noe mindre enn dette, men avlikevel godt merkbart

Nå er rommet i en bil langt fra kvadratisk, så jeg tror ikke denne utfordringen er like stor i en bil. Her går problemene mer på skranglelyder og uønskede resonanser.

Hva som fungerer best i ett innesystem skal jeg ikke begi meg ut i en diskusjon på, da det ikke er noe jeg har mye erfaring med. Men min erfaring er iallefall at i en bil så vil i de fleste tilfeller plassering av sub være så langt bak som mulig. Eventuelt det beste, helt foran i kupeen, men dette er somregel mye mer utfordrende å få til på en god måte.

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på lørdag 30. juli 2016, klokken 06:21
Kabling: Har vært nedi frunken og tittet, studert 3D-bilder av torpedovegg og er ganske sikker på at det er noen steder der hvor man kan piggybacke eksisterende kabelgjennomføringer med høyttalerkabel evt 12V slik at man unngår drilling. Men det avhenger selvf av tykkelse/antall nye kabler.
Gjerne si fra om du finner noe. Mitt inntrykk når jeg letet var at det eneste stedet du i det heletatt kan se torpedoveggen (i en D vel og merke) er på passasjersiden under kupefilteret. Eneste gjennomføringen her på min bil var tatt av en drenering, sansynligvis fra panoramataket. Mulig denne er ledig på biler uten pano.

Sitat
Amp: Foreløpig heller jeg mot trunk. Plasserer vi forsterker i trunk, feks der originalsubben står eller motsatt side, trengs bare 1 gjennomføring fra frunk (12v). Tror der er enkler å føre kabling under pakninger/trekk ellers i bilen, enn å sende både høyttalerkabel og signal inn til trunk.

Vi får se. Venter i alle fall i spenning på hva du har sketsjet opp :-)
Om du skulle finne en eksisterende gjennomføring så tror jeg egentlig det vil være enklere å føre to sett høytalerkabler igjennom enn en relativt kraftig strømledning. Høynivå kablen inn til frunk trenger ikke være annet enn en tynn ledning da denne vil føre minimalt med strøm. Høytalerkablen bakover bør 2x2,5mm2 holde greit med mindre du skal ha noen ekstreme effekter.

Skal du ha forsterkeren bak så bør du nok ha minimum 20mm2 kabel om du har planer om en forsterker på mer enn 500w. Skal du ha en mindre forsterker kan du klare deg med en 10 eller 16mm2 (finnes tabeller for dette)

Uansett er nok en høytalerkabel enklere å tre igjennom, iallefall om du har tenkt å prøve å benytte en eksisterende gjennomføring.

lunitiks

#9
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 30. juli 2016, klokken 12:19Gjerne si fra om du finner noe. Mitt inntrykk når jeg letet var at det eneste stedet du i det heletatt kan se torpedoveggen (i en D vel og merke) er på passasjersiden under kupefilteret. Eneste gjennomføringen her på min bil var tatt av en drenering, sansynligvis fra panoramataket. Mulig denne er ledig på biler uten pano.

Brukte formiddagen på å kartlegge gjennomføringer i torpedovegg i 70D-en min.

       
  • Bilde 1: Forsøk på å gi en oversikt ved bruk av bilder jeg tok + en illustrasjon fra servicemanualen + beskrivelser i delekatalog.

       
  • Bilde 2: Drenshullet ved/under kupefilteret fremstår som ledig på min uten pano.

       
  • Bilde 3: Drenshullet fra innsiden. Lett tilgjengelig. Ø=12mm. Klarer jeg å trekke 12v gjennom dette eller blir det for smalt?
Et alternativ kan være å snitte en åpning i den store gummipakningen til høyre for batteriet (grønn farge på bilde 1) og stappe kabling gjennom her. Ser kablingen fra innsiden, men ganske trangt...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Siden drenshullet ditt ikke er i bruk ville jeg definitivt benyttet meg av denne. Jeg målte diameteren på ett par strømkabeler jeg hadde liggende, 20mm2 ø=10mm, 25mm2 ø=12mm

Når man trekker 12v igjennom torpedoveggen bør man absolutt bruke en gummigjennomføring. Litt usikker på hvor mye av hullet disse pleier å beslaglegge, men kan være at 20mm2 vil bli trangt og at du bør gå ned på 16mm2. 60A bør gå fint på en 16mm2 dvs en forsterker på ca 700W.

Alternativet er å utvide hullet som allerede er der litt.

Tror uansett ikke jeg ville trukket noe mer enn 700W uten å gjøre noen oppgraderinger på det elektriske i bilen, noe lignende det jeg gjorde med å bruke en egen batterikrets med en 12v DC/DC lader. (Uten at jeg helt aner hva 12V systemet i TMS tåler)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW


Quintilian

Du kan alltids sjekke ut subkasse fra Bilradiospesialisten i Bergen.

Disse har laget en mold av NVX B.O.O.S.T sin kasse og selger de med eller uten element....

Kikka litt på kassen deres og synes egentlig at de har laget et design som fungerer bedre enn NVX sin...

Koster vel et par tusenlapper, men sparer deg for ganske mye arbeid med tilhørende prøving og feiling for å få kassa riktig :-).... Den sitter på samme sted som Tesla sin orginale (men på andre siden av bilen), slik at den ikke tar opp plass i "fotbrønnen" der barnesetene foldes ned...


lunitiks

Sitat fra: Quintilian på lørdag 30. juli 2016, klokken 23:13
Du kan alltids sjekke ut subkasse fra Bilradiospesialisten i Bergen.

Disse har laget en mold av NVX B.O.O.S.T sin kasse og selger de med eller uten element....

Finner ikke denne på nettsidene deres... Er det ikke https://bilradiospes.no/ ?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA