Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

best måte å lade til 100% på Oppdal?

Startet av mkaut, onsdag 29. juni 2016, klokken 14:25

« forrige - neste »

mkaut

Vi skal kjøre over Dovre med vår 5 år gamle C-Zero (ca. 80-85% gjenværende batterikapasitet).
Ifølge http://www.jurassictest.ch/GR/ skal bilen bruke 76% av batteriet fra Fagerhaug (Oppdalsporten) til Hjerkinn, så jeg vil helst ha minst 90%. Mao holder det ikke å hurtiglade til 80% på Fagerhaug.

Hva er en beste måten å fikse dette på? Jeg kan se følgende muligheter:

  • Bli stående ved hurtigladeren til man lader - usolidarisk; dessuten, er det i det hele tatt mulig, eller stopper bare ladingen helt etter 80%?
  • Kjøpe Type2-Type1 kabel og lade til ønsket kapasitet på Fagerhaug - ville funke, men litt dyrt siden jeg ikke har behov for kabelen ellers
  • Hurtiglade til 80%, kjøre til Oppdal og så lade fra Schuko en eller annen sted der (bensinstasjon eller Skiferhotellet)
Noe jeg har oversett (bortsett fra å leie en fosilbil)?
VW e-Golf 2017

svingen

uten att jeg kjenner omeråde så det jeg gjør vanlighvis er og se på kart (naf kart er fint ser man hva som kan gjøre osv)
finne ut steder man kanskje har lyst til og besøke slik som museum/kaffe osv så sender jeg mail og spør att jeg har lyst til og komme innom men trenger og få ladet elbilen mens jeg er der,trenger kun vanlig stikk kontakt og mulighet til og lade på 13a har og med 25 m lang kabel hvis det ikke er strøm der hvor bilen skal stå og  da løser ting seg somregel :)
og ja ta med deg 20 meter lang skjøteledning
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elekTrond

Da jeg skulle se på mjau i Barteland brukte jeg naf.no/tjenester/ruteplanlegger/ sammen med kart.gulesider.no, papir og blyant for å kartlegge en kjørerute ned igjen til innlandet. Jeg fant bl.a. ut at Østerdalen ikke er spesielt trilling-vennlig.

Når jeg hurtiglader til 80%/15min går den bare videre, så jeg må tydeligvis passe på sjøl. Første gangen lot jeg den gå til 81% @ 16 min før jeg avbrøt. Jeg startet på kvart tank og tok bilder hvert minutt. Kunne tydelig se at det dabber av etterhvert. 3% de første minuttene, deretter 2%/min osv... Mellom f.eks 60/70 et sted og 80 % var den nede i ~1%/min. Men må du så må du. :)

Litt fjelltur/langtur/inspirasjon fra en C-Zero langturist:
reisetankar.blogspot.no/2015/07 - 1. Elbil på langtur - Frå Eidsvoll til Halsnøy; Går det bra, då?
reisetankar.blogspot.no/2015/07 - 2. Elbil på langtur - Første elektriske turdag
reisetankar.blogspot.no/2015/07 - 3. Elbil på langtur - Andre og avgjerande, elektriske turdag
.
.
.
reisetankar.blogspot.no/2015/07 - 7. Elbil på langtur - Erfaringar: Går det an med liten elbil på ein lang tur, med barn?
(Grådig fornøyelig lesning!)

Synd bloggen til elbilbruker daghb er tatt ned. elbilforum.no / Emne: Ferietur fra Sør-Norge til Finnmark i elbil. Den frister å lese!

PS! Du kan kjøpe en Type1-Type2 kabel, bruke den én gang, for deretter å donere den til en miev-og-lutfattig heltids-student! (Les: meg ; )

God tur!
'13 Mjau

mkaut

elekTrond, takk for lesetips, skal se på det i helga :-)
VW e-Golf 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA