Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har dere tenkt å gjøre med skiene?

Startet av Bjoris, søndag 26. juni 2016, klokken 11:29

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg vil tro at svært mange av dere som kjøper/vurderer å kjøpe X er folk som jevnlig ferdes til fjells. Selgeren hos Tesla mente at X kjøperen er en som allerede har hytte på fjellet og dermed ikke trenger å ha skiene i bilen, de stod jo på hytta, hehe... det fungerer ikke slik for oss iallefall, vi har ikke ski inn/ut for både alpint og langrenn...

Normalt kjører vi ett par km til der vi går og da har vi minst 4 par skøyteski og 4 bare vanlige langrennski i boksen samt en hauge med staver... Dette ser jeg ikke for meg å ha på dette latterlige greiene på hengerfeste. Selger hos Tesla mener det går greit å ha inni bilen om jeg velger 6 seter, men ærlig talt en legger ikke inn 8 par ski og staver i denne bilen?? Vi har av og til også ski med hjem til skidag for barna og om det er forhold til å gå hjemme også... Skal dette inn i bilen med bagasje blir det iallefall surr...

Nå er prisen også en showstopper for oss, men vi ser vi kunne klart en X75 med ikke altfor mye utstyr, men er skeptisk, rekkevidden såvidt mer enn S60 og så disse skiene som MÅ fungere, vi kan ikke kjøpe en bil som vi ikke kan bruke på fjellet!!

MEN X var en opptur ellers, helt konge, men nå har jeg ikke prøvd den, men om den er som S blir jeg garantert fornøyd:)

Øyvind.h

Model X er mer show/soccermom-bil enn praktisk SUV for norske forhold :)

Er jo en grunn til at en del kansellerer. Men ikke alle har behov for det en SUV normalt kan by på av praktiske løsninger. Dog overrasket over at debatten var såpass stor i USA. I Norge forstår jeg det, men trodde ikke dette skulle være såpass viktig der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Nei, virker ikke som at behovene folk som kjøper slike biler har blitt analysert nøye. Det er absolutt ett dårlig tegn at du kan få en slik nå levert i Sept ved bestilling nå... At den er ytterligere 5 cm breiere enn S er jo også en bra ulempe for oss iallefall som syns S er for stor...

Blip

Dette med dørene var en viktig grunn til at vi kansellerte. Vi går ofte på ski "i nærområdet" og har ikke hytte på fjellet. Jeg ser for meg at det dukker opp diverse "løsninger" i løpet av vinteren, men er redd det nærmeste blir takboks på en av sidene med sugekoppfeste.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

o.b.lix

Om jeg kjøper X (er blitt dyr ja), så ville jeg brukt noe som dette til ski

http://www.webshop.nts.no/Bilsystemer/Skistativ/Skiholder-til-hengerfeste-Exclusive-Ski--Board/g596.596i16699


Dette kan også brukes som sykkelstativ.

Må være mye bedre enn å klatre opp etter bilen med all slags ski og bagasje? Husker i alle fall når vi hadde Mercedes ML - så måtte man stå i setet eller til slutt kjøpte jeg meg gardintrapp for formålet for å rekke skiboksen.


«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Står virkelig brettet horisontalt helt på tvers av kjøreretningen? Må da bli en enorm påkjenning på festet?
Tesla har forsåvidt en lignende løsning med stativet som stikker langt ut bak bilen, men ser en del påpeker at det er uaktuelt å la skiene henge i skittstormen bak bilen. Og stativet bak løser ikke behovet for å frakte lange og lette ting annet enn ved bruk av tilhenger.

Model X er ganske lav til å være SUV, så den hadde fungert ypperlig med takboks.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

Legger skiene inne i bilen.  6-seter, maks fire på "skitur" fungerer fint for meg.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Bjoris

Mja, det går, men med disse glinsende seteryggene og med isete ski som vil tine inne i bilen er jeg ikke overbevist. Der var snakk om muligheter for å legge under setene, en form for trau her kunne gjort susen kanskje...

Øyvind.h

Sort høyglans på seteryggene er nok et større problem ift barn/personer som går forbi dem enn ski som ligger lavt ned mellom setene i 6-seters-konfig.
Med 6-seters konfig kan man ha en del lange gjenstander inni bilen slik man kan med Model S.
Problemet jeg hadde var at 6-seter ville blitt helt feil konfig for oss. Stort sett 1-5 i bilen, en sjelden gang 6. Dermed vil bakerste rad nesten alltid være nedfelt. Bortsett fra på lange turer hvor vi er alle 6. Og da kommer takboksens bagasjebehov inn i bildet.
Kikket litt på bagasjebokser til tilhengerfestet, men det blir upraktisk ift parkering, lengde, sensorer etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

Sett bilen i "high", monter skiene under bilen og kjør pent
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

KrW

Jeg tenker skipose til skiene. Burde kjøpe en stor pose til de 4 brettene også. 6 seter og legger ski i midten. Lurer bare på hvordan vi får festet posen så den ikke sklir frem til skjermen. Skal prøvekjøre på tirsdag, så får sett litt nærmere da. Så bare 7-seteren i Oslo. Går å legge ski på diagonalen om man kjører frem ett sete.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

petersv

Har faktisk funnet ut at x for oss med 5 i familien hvor alle barna er 3 og yngre ikke får plass. I S-en i dag går deg fint for alle bortsett fra den av oss voksne som må sitte i midten bak. Da får vi med pulker, ski og barnevogner.

Måtte gå fra AWD til RWD for å få større frunk også.

Om noen år vil X være mer aktuell, da persontransport blir mer i fokus. Synes fortsatt det er dumt de ikke finner en løsning på å låse ene døra og lage noe på taket.

Beamer Screamer

#12
Jeg tror det bare er å innse at denne bilen er laget for soccermoms i sunny California som skal vise seg frem (som en annen nevner over her).

Norske barnefamilier med 10 par ski, pulk og hytte på Geilo har ikke vært i ingeniørenes tanker i det hele tatt.

Likte den kommentaren fra selgeren forresten, om at den typiske kjøper har ekstra ski stående på hytta.  :) Noe må de jo si!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

petersv

Magiske ski som flyr seg til hytta selv etter innkjøp da eller?

Epleskreller

Man kan lage problem av det meste, eller man kan løse dem... For min husstand på 4 fungerer det fint med seksseter.  Ski legges i midten og da var det løst. Velger man 7-seter blir det mer krøkkete og man trenger noe hengerfesteopplegg.

For de som er avanserte og trenger plass til mange ski, de må få seg en passende henger..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA