Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tungtransport på el, enkel løsning åpnet på elvei E16

Startet av AmocoCadiz, fredag 24. juni 2016, klokken 02:17

« forrige - neste »

Gardin

Joda kjøreledninger kan falle ned, men det skjer da ikke veldig ofte. Stort sett løses det raskt også. I de fleste tilfellene ser trafikken ut til å ha kommet i gang igjen etter noen timer. Nå går det vel an å lage mer solide kjøreledningsystemer enn typiske NSB ledninger også. Uansett greit at de tester det ut i Sverige først.

AmocoCadiz

Utviklingen for få tungtransport over på el uten tonnevis med batterier og vekt, men med luftledninger fortsetter,
nå foreslår bl.a. Sintef og Statens Vegvesen å gjøre hele E39 mellom Kristiansand og Trondheim mulig med elektrisitet,
det kan bli bra!
Fordelen med dette systemet er at lastebilen har hybridmulighet og kan når som helst kan koble seg av luftledningen hvis det oppstår hindringer eller behov for annen rute. Men de faste lange transportsterkkene kan gå helt med el.

http://e24.no/energi/fornybar-energi/planlegger-elektrisk-vei-langs-e39-stroem-paa-lastebiltaket-skal-frakte-gods-fra-kristiansand-til-trondheim/23780492

Lokführer

Sitat fra: Magster på fredag 24. juni 2016, klokken 14:38
Isteden for å bruke milliarder på kjøreledning på motorveien, så kan man bruke kun litt av pengene som økonomisk støtte til godstogselskapene. Der henger ledningen allerede.
Men det er ikke penger til kontaktledning fra Trondheim til Bodø, så hvordan skal de få råd til 4X mer tråd fra kristiansand og nordover på vei?
Toleransene for kontaktledningen på jernbanen er hårfine og skinnegangen er paddeflat i forhold til en vei. Jeg stiller meg så utrolig vannvittig tvilende til dette prosjektet her...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Griffel

#33
Sitat fra: Lokführer på mandag 12. september 2016, klokken 11:45
Toleransene for kontaktledningen på jernbanen er hårfine og skinnegangen er paddeflat i forhold til en vei. Jeg stiller meg så utrolig vannvittig tvilende til dette prosjektet her...

Her stilles det nok adskillig større krav til pantografen. har du ikke sett video-snuttene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ladov

Sitat fra: Gardin på mandag 27. juni 2016, klokken 19:45
Jeg ser ikke helt hvorfor folk er så negative til kjøreledninger.
...
For noen år siden, før jeg ble klar over at det var mulig å lage langrekkevidde elbiler(før Tesla), så var kjøreledning/induktiv lading en av flere muligheter jeg så for meg kunne brukes for å gi elektriske kjøretøy lang rekkevidde. Da kunne man ha en beskjeden batteripakke for å nå nærmeste elektriske vei(stamveinettet) men nå har jeg ombestemt meg.

Jeg tror at alle disse fiffige løsningene i beste fall er overgangsløsninger, batterier blir både større og billigere og det vil ikke ta mange år før de på de fleste måte vil være bedre enn ladeveier med pantograf/induktiv lading. Akkurat nå ser det ut som de vil nå modningspunktet omtrent samtidig og da er det egentlig bare bortkasta penger å fortsette med ladeveiene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AmocoCadiz

Nå krever vel tungtransporten ganske store batterier, med de kommende mellomdistanse elbilene Bolt, Tesla 3, Ny gen Leaf, er det vel spm om batterikapasiteten ellerede er sprengt fra nåværende og planlagte batterifabrikker.

"Ladeveier" for tungtransporten kan være en lur (mellom) løsning, siden ventetiden på økt tilgjenglighet på batterier kan ta svært mange år til.

Klimamålene som er vedtatt skal jo oppnås om bare få år.

ladov

Per i dag så lages det nok batterier til at 0,5-1% av det globale nybilsalget kan være langrekkevidde elbiler, i 2020 snakker vi kanskje om 5-8% så det vil ta noen år før batterier blir tilgjengelig i store nok volumer ja. Derimot så har de et tidsperspektiv på disse ladeveiene som er tilsvarende langt, et av prosjektene så for seg overgang fra test til drift først i 2025..

Det ser ut som disse ladeveiene kan oppnå maks 10-15 år med drift før de blir innhentet av batteriteknologien. Jeg kommer ikke til å investere *mine* sparepenger i dette for å si det sånn..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

JorgenM

Dette ser ikke pent ut, men E39 er kanskje passende for et slik prosjekt så lenge man setter opp disse inne i alle tunnellene der. Ellers tror jeg kanskje ikke turistnæringen er spesielt imponert over dette :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

LA-Thing

Sitat fra: JorgenM på onsdag 14. september 2016, klokken 12:42
E39 er kanskje passende for et slik prosjekt så lenge man setter opp disse inne i alle tunellene.

En god idé, da sparer man også en del stolper og er noe beskyttet mot vær og vind. En kjøreledning kan overføre store effekter (MW), så med store batterier bør det være mulig å fylle opp en del selv på relativt korte strekninger.

Jeg er langt fra noen ekspert, men om et 1 MWh batteri kan lades ved 1MW kan en få overført ca. 80kWh på 5 min, dvs. en strekning på 7km ved 80km/t. Vet heller ikke hva slags forbruk en lastebil har, men det holder kanskje til 8 mil? Dvs. omtrent 10% av veibanen trenger kjøreledning.
Drammen, Tesla Model S #2510

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA