Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor dum har man lov til å være?

Startet av Østfold, tirsdag 21. juni 2016, klokken 16:57

« forrige - neste »

Østfold

Har funnet en parkeringsplass hvor det går an å lade semi-hurtig på Oslo kommune. En Tesla parkerer på plassen fordi det står tilgjengelig for EL-bil (alle plasser er gratis for el-bil, også de plassene hvor du ikke kan lade).

Kan jeg da parkere på utsiden av Tesla når den står der hele dagen uten å lade?

hsverre

Sitat fra: Østfold på tirsdag 21. juni 2016, klokken 16:57
Har funnet en parkeringsplass hvor det går an å lade semi-hurtig på Oslo kommune. En Tesla parkerer på plassen fordi det står tilgjengelig for EL-bil (alle plasser er gratis for el-bil, også de plassene hvor du ikke kan lade).

Kan jeg da parkere på utsiden av Tesla når den står der hele dagen uten å lade?

I velkomst brevet fra elbilforeningen lå det med lapper man kan legge på biler som opptar lade plasser unødig. Husker ikke helt Hva det står, noe sånt som at vi må dele på plassene. Prøv å legg på en sånn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Østfold

Det var veldig høflig, men jeg tenker i grunnen at jeg parkerer på utsiden av den Teslaen neste gang den står der - uten å lade. Så strekker jeg ladekabelen over (oppå) Teslaen :-) Hvis jeg finner de lappene fra el-bil foreningen så skal jeg dekke bilen med dem :-)

turfsurf

Helt greit å strekke kabelen over Teslaen, men ikke greit å okkupere en semi-hurtig lader med en Leaf som maks kan trekke 6,6kW.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nr1rayner

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. juni 2016, klokken 17:49
Helt greit å strekke kabelen over Teslaen, men ikke greit å okkupere en semi-hurtig lader med en Leaf som maks kan trekke 6,6kW.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hvorfor ikke?? Har man mer rett på plassen hvis man kan lade fortere enn en stakkar som kommer med 15% på tanken i Leafen,  men må ha 40 for å komme hjem?
Klart, er det annen lademulighet rett ved ser jeg poenget ditt..

Vet ikke hvordan parkeringen til trådstarter blir, men såfremt du selv ikke står ulovlig og risikerer bot så kjør på  ;)
Men vær litt grei og legg igjen en lapp med tlfnr..
Ser dette stadig vekk med alle typer biler, ser ut som enkelte tror de ikke har lov å stå andre plasser enn på ladeplasser, men koble til, nei det gidder de ikke..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

hsverre

#5
Tull og tøys. Å sorter etter hvilke elbiler som kan stå på hvilke ladeplasser tror jeg de færreste vil akseptere. "Hei, du med Teslaen. Du kan ikke lade her på dette schukostikket du må finne deg en annen lader, en semihurtig". Blæ


Sent from my iPhone using Tapatalk

lunitiks

Ladies and gentlemen, det blir rett og slett for dumt hvis folk blir sure om en Leaf lader på 32A eller en Tesla på schuko.

Det er derimot UAKSEPTABELT å okkupere ladestasjoner uten å lade bilen! Faktisk bør man slutte å kalle det "elbilplasser", "parkeringsplasser for elbiler" eller lignende, og kalle det for hva det er: Ladeplasser!

Så er det naturligvis god folkeskikk å ikke utnytte gratis ladeplasser med 80-90% SOC på tanken hvis du ikke trenger full tank da andre kan ha reelt behov for strøm på bilen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Olee

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. juni 2016, klokken 17:49
Helt greit å strekke kabelen over Teslaen, men ikke greit å okkupere en semi-hurtig lader med en Leaf som maks kan trekke 6,6kW.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hva med en Tesla med enkeltlader da? Er det greit? Må vi da snart få klistrelapper på bilene slik at vi kan skille de med mindre enn 22 kW også?  ???


Sent from my iPhone

turfsurf

Hvis man ikke trenger en semihurtiglader, så kan man la vær å bruke den. Har sett mange eGolf,Leaf osv som okkuperer 11 og 22kW ladere, med ledige 3,6kW ved siden av. Ganske frustrerende hvis man eier en Zoe f.eks, og har behov for hurtigere lading. Det handler bare om å ta hensyn til hverandre. Men selvfølgelig, i Norge er det egoismen som rår. Og selvfølgelig mange tilfeller av mangel på kunnskap. Derfor alle ladeplasser skulle hatt minuttprising etter effekt.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lunitiks

Jojo, står det en fri "Leaf"-stasjon ved siden er jo fyren dust om han kaprer 22kW'eren. Samtidig må en være litt tålmodig med elbilister, spesielt ferske, da de ofte ikke har snøring på hvilken effekt bilen kan lade med og har mer enn nok med å huske hvordan ladeplugg de kan bruke  ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

hsverre

Strålende forslag. Kan du ikke ringe kommunen å foreslå at de som har feil bil ikke får lade der og der. Sikkert ikke noe problem at rfid brikken, nøkler ol er kodet for de og de stasjonene. Kjempesuksess


Sent from my iPhone using Tapatalk

bob-bob

Men svaret på spørsmålet til trådstarter ser vel ut til å være åpenbart eller hva ?

Man kan være ganske dum , det er ikke ulovlig.  :P

Hempe

El-biler som opptar ladeplasser uten å faktisk lade er en fordømt uting, og krever dressering av elbileiere.
Man kjører heller ikke en fossilbil klin inntil bensinpumpa, dra på håndbrekket, låser døra for deretter å tusle avgårde på shoppingrunde med familien.
Vi opplever det noen ganger, og i tillegg til lappen fra foreningen, så søker jeg opp eier utfra reg.nr. og sender denne en høflig tekstmelding med henstilling om å straks flytte bilen. Det funker, og har nok også en dresserende effekt
Disse plassene bør også merkes tydeligere så alle forstår at det er en ladeplass og ikke en parkeringsplass. Selv om dette egentlig bør være unødvendig.
- 2015 Nissan Leaf Nordic Edition -

nr1rayner

Offentlig skilt burde hett P-plass for LADENDE elbil. Og de som ikke oppfyller det burde fått bot på lik linje med andre feilparkerte biler.. Det dekker forøvrig også de som parkerer bil på en mandag og henter den på onsdag..

Dette forarget meg nesten grønn da jeg hadde Kewet, ca 2 mil rekkevidde, da har man nesten ikke strøm nok til å komme seg til neste stasjon. Heldigvis er det enklere med Leaf, men likevel..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Østfold

Ville sikkert fått en passelig bot og risikert inntauing om jeg parkerte utenpå - på den annen side om jeg ikke stod iveien for noe så ville jeg sikkert bare fått en bot.

Et godt tips er nok å slå opp bilnummeret og gi vedkommende et høflig tips pr. sms - så man får vel forsøke å roe seg ned etter 3.de besøk i løpet av dagen og gjøre det fornuftige. Send vedkommende en høflig anmodning om å ikke parkere på plass for folk om har behov for å lade - spesielt når det er godt med plass for gratis parkering! Jeg har fortsatt problemer med å forstå hvorfor noen ønsker å oppta ladeplass når det er godt med ledig parkeringsplass som er gratis for el-bil - kanskje bedre skilting hjelper!

Et morsomt alternativ er å ta med nok postit lapper til å dekke hele bilen med beskjed om at det er andre alternativer, men det krever jo at man har godt med tid :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA