Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har jeg drept CC?

Startet av OnkelLoe, mandag 20. juni 2016, klokken 17:15

« forrige - neste »

OnkelLoe

Jeg har overtatt en Buddy av ukjent årstall/modell. Denne hadde et problem med revers, den ville ikke gå bakover selv om det lyste i knappen og hele pakken. Dette løste seg dog når jeg byttet CC.

Den "nye" CC førte til at det begynte å pipe et sted under dashen, samtidig som det kom opp "1 H" i displayet. Etter å ha fundert og plukket litt kom jeg frem til at denne pipingen skyldtes at det var lav spenning på 12V batteriet bak i bilen.

Jeg koblet til ladekabelen og oppdaget at noen grå kabler med kabelsko ikke var koblet til laderen. Jeg ressonerte meg frem til at disse går til lading av 12V batteriet på bakgrunn av at tidligere eier sa at han jevnlig hadde ladet batteripakken men det var jo tydelig at 12V batteriet ikke hadde fått lading.

Og her kommer kanskje den store feilen... Jeg koblet til en separat 12V lader direkte på 12V batteriet uten å koble dette fra ledningsnettet. Pipingen under dashen sluttet med én gang det kom spenning på 12V batteriet og displayet viste at drivbatteriene var nesten fulladet. Etter et par minutter kom det et smell og en røyksky fra under rattstammen et sted og displayet tok kvelden...

Etter dette koblet jeg fra alt av ladere og bante litt. Når jeg nå vrir om nøkkelen skjer det ingenting i bilen.

Fakta om nå-tilstanden:
- Det piper under dashen
- Nødblink fungerer
- Taklys fungerer
- Hovedlys fungerer
- Vifte fungerer ikke
- Fjernlys fungerer ikke
- Display fungerer ikke
- Bilen går ikke fremover
- Bilen går ikke bakover

Så hva sier dere som har peiling på dette, har jeg drept CCen? Eller er det noe annet som sitter i nærheten av rattstammen som kan ha tatt kvelden med et stort smell og litt røyk?

tom

Hei
De grå kabler med kabelsko er vel de som hindrer deg og kjøre bilen under ladning og disse må vel gå til CC.  Disse kablene skal tilknyttes laderen som slutter et rele utgang.  Det er vel høyst sannsynlig at at CC ikke liker å få 12 volt (uten sikring?) på denne inngangen.

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Rav4_EV

Som "Tom" påpeker er de to grå ledningene bak laderen en "kjøresperre" slik at bilen ikke skal kunne kjøres når laderen er tilkoblet. Forbindelsen er normalt lukket og brytes dersom laderen er tillkoblet 220 volt.

"1 H" i displayet betyr at Carcontroller har oppfattet at drivbatteriene er sterkt utladet og må lades innen en time for å unngå at telleverket for "missuse"  stiger med "1". Dette ble benyttet for å avgjøre eventuelle garantisaker.

12 volts batteriet lades via en DC/DC konverter som henter strøm fra drivbatteriene. Denne er konstant i drift og så lenge det er strøm på drivbatteriene blir 12 volts batteriet ladet.

Med andre ord er det neppe noen hensikt å lade dette eksternt. Trolig bør det byttes fordi det har mistet for mye kapasitet. (vanlig feil)

Jeg gjetter at grunnen til ditt problem er at en av de to grå kablene til kjøresperren bak laderen har kommet bort i rammen på bilen. Den ene er 12 volt pluss og den andre er retursignal til CC.

Skru opp CC og se om ikke noen printbaner er brent av.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

HenryJac

Denne ligger til venstre ved rattstammen: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74638403&ref=ads&myad=74638403

Bor du i Oslo kan du alltids få lånt og se om den hjelper
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Olee

Er det den originale fra en 07 Henry? Med USB?

HenryJac

#5
Sitat fra: Olee på torsdag 23. juni 2016, klokken 15:10
Er det den originale fra en 07 Henry? Med USB?
Den kabelen som er på bilde er en USB og original så vidt jeg vet.

Drar til Aurland i morgen, så får ikke gjort noe før Mandag om låne/kjøpe.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

OnkelLoe

Hoppsann! Ser at det har kommet noen svar nå mens jeg bedriver litt ferieaktivitet. Takker så mye for det!

Jeg er altså på ferie og får ikke sett på noe med bilen med det første, men skal ta en titt på innsiden av CC når jeg kommer hjem igjen.

Vil bare nevne at jeg koblet den omtalte 12V laderen direkte til polene på 12V batteriet, ikke på de to grå ledningene. Når jeg skrev at batteriet fortsatt var tilkoblet ledningsnettet i bilen mente jeg altså de røde ledningene som da tydeligvis går til DC/DC-converter. Om jeg forstår det riktig så betyr det at jeg kanskje har tatt livet av DC/DC-converter da? Hvor er denne montert i bilen? Under dashen ved rattstammen en plass kanskje?

Ellers må jeg takke for tilbud om lån av CC, men både jeg og bilen befinner oss hovedsakelig i Bergen, så det blir litt utenom daglig reiserute å dra til Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA