Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hastighet på QC

Startet av nr1rayner, fredag 10. juni 2016, klokken 21:25

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på fredag 24. juni 2016, klokken 19:06
Ladet i dag 20-50% SOC på 9-10 min.
Skulle jo sitte med stoppeklokke, men da laderen av ukjent årsak ikke fungerte, det ble da en trivelig samtale med Fortum, og det stod en annen svært så trivelig el-bilist på naboladeren gikk dette litt i surr, så bedre lykke neste gang  ;)
Tilsvarer snitteffekt på ladingen på 36-40 kW.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Olee

Ladet fra 13-66% i dag, og fulgte litt med på LeafSpy. Hele veien opp til 50% ligger laderen på maks strømstyrke, 120A  8) Tok rett under 15 min til 66%  :)

nr1rayner

Stod bare min, SOC og kwh på den jeg brukte i dag, Veerify elns, ny lader som jeg aldri har vært borti før.

Har du 24 eller 30kwh Mr. Olee?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Jeg kjører 24 kWh  :)
Siste ladestopp i dag/natt straks unnagjort... På et tidligere stopp fikk jeg bare rundt 85A fra start, og lurte kanskje på om batteriet begynte å bli for varmt, og begrenset ladestrømmen. Men der tok jeg feil, har 8 batteri-temp-streker nå, 41 grader på den ene tempføleren, og ABB laderen kjørte på med 115-120A frem til 65%!  :o 9-75% gikk unna på 17min!

leafnor

Med varmt batteri lader det raskt. "Rekord" jeg har notert er en ladng på Kvam på veg hjem forrige sommer med batteritemp opp mot 40 grader
Ladet fra 18% til 68% på 14 minutter. Ut av min side på Grønn Kontakt leser jeg at det var 9,4kWt, og en snitteffekt på 40,18 kW.
Nå er det unntaket i Trøndelag å kjøre rundt med 40 grader batteri, heldigvis. Det ligger i heldigste fall litt over 15 grader. Da lader det på maks opp til 35-40%, før det kryper ned. Skal man ikke over 60% så utgjør det bare 2-3 minutter, men de føles lange.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

#20
Jeg opplever at det varierer på laderenes dagsform også, ladet nylig i Etne og så at det gikk tregere enn vanlige. Med 5 streker på batterivarmen på 30 kWh Leaf og 15% SOC skulle jeg få ca 0,7 kw pr min. Her var det på det halve av dette. Stoppet ladingen etter noen minutter og startet laderen igjen og vips, full lading. 7 kw på 10 min...

tomrh

Jeg har aldri opplevd at hurtigladeren justerer opp strømstyrke. Bare ned. Spesielt om vinteren så starter man med kaldt batteri, og etterhvert som batteritemp stiger skulle man tro at strømstyrken ble justert opp. Men neida. Så jeg gjør ofte som bjoris, trekker ut og plugger inn igjen. Går ofte endel raskere etterpå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Snublet borti en youtube-video, link nederst med QC på 30kwh.
Her går faktisk strømstyrken OPP, og når toppen på rundt 70%.
Og bikker først under 40kw på 84%.. ! Og fortsatt 30kw på 87%..
Wow, de tuller ikke når de sier at 30kwh lader raskere..
Tok ikke notater da jeg brukte QC her om dagen, men sluttet vel da den var på rundt 13-14kw, hadde vel da såvidt over 80% da..

https://www.youtube.com/watch?v=1MTWmds_pBc

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Sitat fra: nr1rayner på mandag 18. juli 2016, klokken 00:06
Snublet borti en youtube-video, link nederst med QC på 30kwh.
Her går faktisk strømstyrken OPP, og når toppen på rundt 70%.
Strømstyrken holdes nok konstant, men siden spenningen på batteriet går opp, vil også effekten øke. Dette skjer på min også, bare at den makser før 70% for å si det sånn!  :P Jeg antar det samme vil skje på en Tesla med adapter som lader på samme lader. Hvor langt den lader på max vet sikkert noen andre :)

nr1rayner

Ahh, selvfølgelig Olee  :)
Toppen kommer "litt" før 70 på 24kwh ja..
Ser ut som min begynte å gå ned ved ca SOC 35.
Ved SOC 57 hadde jeg mer enn nok til å komme hjem og avsluttet ladingen, da var den på ca 30kw...
Ladet altså litt saktere enn tallene du oppgav, men det er jo som kjent litt etter dagsform, lader +++..

Bjørn Nyland har en youtube-video med sammenligning Chademo og superlader, finner sikkert svar der  ;)
Og apropos Tesla-Bjørn, han har vært ut på road-trip med 30kwh-Leaf her om dagen. Youtube-video kommer  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Erl_end

Kan i alle fall bekrefte at 30kwh lader fort. 10/30% til 90% går stort sett unna på ca 25 min.
Ladet 14,38 kWh (38 tror jeg det var, til 98% ) i dag på 28 min.
På fredag 19,28 kWh på 29 min.
Har måttet gå og flytte bilen midt i middagen begge ganger.. :o
Virker nesten som og lade fra 10 eller 40 til 90 går på omtrent samme tid. Begge eksemplene over ladet jeg til 98 og 97 fordi det gikk for fort.. På fredag hadde jeg tenkt til kun og lade 85-90 da det ville holde fint..
Kjørt 291,4 km med en QC lading i dag og start på fult batteri (k.sand - indre Østfold) og da ladet jeg når jeg var på ca 38% og hadde 6% igjen når jeg kom hjem. Snittfart har vært 61,5.
98% til 6% gikk 169,0 km
I tillegg er jeg imponert over hva man kan få med av bagasje.
Vi er familien på 3 (barn 5 i barnestete) og var borte en langhelg. Bagasje + temposykkel og treningstøy, hjelm osv var null stress og få inn ved og legge ned toseteren...
Er SÅ fornøyd med kjøpet av 30kWh Leafen.  :D ;D
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

leafnor

Kjørt Trondheim-Sandefjord i dag. Vedlagt ladekurver fra Leafspy frem til og med Grønn kontakt lader på kc Berger.
Det var 28 varmegrader fra Lillehammer. På Hamar nådde batteri 52 grader. Ser på ladekurve at lader begrenset ladeeffekt til 40kw når det var så varmt.
Etter hvert som temp steg ladet det full effekt fra mellom 35% til 60%. Stoppet i Oslo og sakteladet mens vi så oss rundt i byen og fikk i oss mat. Da sank temp og de neste to hurtigladinger i Drammen og på AR sin lader på Grelland gikk på full guffe.
AR sin på Grelland var ekstrem. Den makset på 50kw og lå der til 61%.
Takker AR for lån av ladekort som plaster på sår fra i vinter da jeg ikke fikk liv i ladere på Hjerkinn i bitende kulde og servicetlf var stum.
Ladesteder på kurvene er
Berkåk
Fagerhaug
Hjerkinn
Dombås (ladet til stopp da vi handlet mat etc)
Kvam
Lillehammer
Hamar
Minnesund
Berger (begrenset effekt pga hett batteri)


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

9 ladestopp til Oslo? Ja, vi er visst elbil-pionerer enda!
Hadde vel holdt med 4-5 med 30kwh Leaf, og ingen grunn til å trille inn på QC med så lav SOC som mulig..

Nå som det omsider kommer ladepunkter i borettslaget må det sterkt vurderes å bytte ut Leafen når det kommer 40-60kwh på markedet,da holder det vel med 2 ladestopp til Oslo  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Med større batteri færre stopp. 30 kwt leaf ville klart seg med halve antallet. Men ladetid rimelig samme unntagen start og stopptiden.
Summert nå og ladet i 120 minutter ned til Sandefjord. Snitteffekt tett på 40 kW. Lagt med ladekurvene fra Drammen og den for AR sin på Grelland som ladet opp i 50kW.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Regner med det er mulighet for screenshot på den taben din.
Normalt på Android er hold hjem-knapp og power-knapp inne samtidig i ca 2 sek.
Blir litt mer tydelige bilder da enn et mobilbilde tatt av en annen skjerm  ;)
Jeg sender alle mine bilder fra mobil til PC gjennom bluetooth, burde da gå å overføre fra tab til mobil også. Går utrolig tregt, men det går. Så selv om du ikke har nett på taben skal da vel det også gå  :)

Ser jo hastigheten dropper bra på de gangene du står over ca 50%, men et snitt på nesten 40kw er jo knallbra  8)
Spørs om du bare har kuttet ladetiden med 15-20min med 30kwh ja.
Men, det blir for min del mer avslappende og "effektive" ladestopp med kurven til en 30.
Vet man at man kan stå i 30min med høy effekt er det jo bare å tusle rundt og dekke de menneskelige behovene i ro og mak. Men med 15 min på høy effekt blir det for meg litt stress.
På de ladestasjoner hvor prisen er pr.min står man jo selvsagt i kortest mulig tid.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA