Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hastighet på QC

Startet av nr1rayner, fredag 10. juni 2016, klokken 21:25

« forrige - neste »

nr1rayner

Her ute i det o-store forumet er det folk som er mer bevandret innen QC enn jeg.
Kan noen sette opp et ruffly tidsforbruk fra SOC 10-20, 20-30 osv?
Tar det som en selvfølge at det spesifiseres om det er 24 eller 30kwh batteri, samt temperatur.
Forøvrig interessant å se forskjellen i hastighet på de to.

Har flyttet og mistet mulighet for lading hjemme og/eller offentlig ladepunkt i umiddelbar nærhet  :-[
Borettslaget skal visst, omsider, sette opp ladepunkt om litt, men trolig med max parkeringstid på 5 timer.. Da må det vurderes om det må baseres på ganske ofte QC eller bilen selges  >:(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

#1
Tid for lading fra 0% SOC.
24 kW (Sommervarmt batteri)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på fredag 10. juni 2016, klokken 22:57
Tid for lading fra 10% SOC.
24 kW (Sommervarmt batteri)
Da sier vi sånn sirkum sarium:
10-30%: 8 min
30-50%: 8 min
50-70%: 12 min

Med ladepris på 2,50 kr/min så blir den sånn ca 40kr for 10-50%, omtrent det jeg bruker Orkanger-Trondheim, også sånn ganske nøyaktig hva utgiftene i bompenger blir på en fossilbil  ;)
Men drivstoffkostnad omtrent dobbelt av en dieselbil, 0,5 l/mil * 3,7mil * 11 kr/liter= 20,35 kr.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på fredag 10. juni 2016, klokken 23:58
Sitat fra: leafnor på fredag 10. juni 2016, klokken 22:57
Tid for lading fra 10% SOC.
24 kW (Sommervarmt batteri)
Da sier vi sånn sirkum sarium:
10-30%: 8 min
30-50%: 8 min
50-70%: 12 min

Med ladepris på 2,50 kr/min så blir den sånn ca 40kr for 10-50%, omtrent det jeg bruker Orkanger-Trondheim, også sånn ganske nøyaktig hva utgiftene i bompenger blir på en fossilbil  ;)
Men drivstoffkostnad omtrent dobbelt av en dieselbil, 0,5 l/mil * 3,7mil * 11 kr/liter= 20,35 kr.
Kurven starter på null, så trekk av 2 minutter. 10 til 50 tar maks 14 minutter, i heldigste fall 13 minutter. Når du sitter å lader, se på klokken på lader. Er du taktisk på avslutting av lading på omlag 45 sek etter minutteller har tikket opp, sparer du "2,50". Skal du gjøre 440 hurtigladinger på ett år (220 arbeidsdager og to ladinger om dagen) så blir det over 800,- spart på året mot om du bryter lading like etter minutteller tikket opp.
De 40,- er med litt optimistisk tilnærming mer 32,50,-, regn 35,-.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Så ofte blir det heldigvis ikke  for min del ;)
Blir vel mer 2 ganger i uka i snitt, og ellers ved behov..
2,50 eller 5 kr til eller fra må man da leve med, står så lenge man gidder å vente eller til man har det som trengs.. 
Ser et av problemene nå med å ha elbil uten ladeplass hjemme, og være bussjåfør.. Kjører gjerne hjemmefra i 4-6 tiden, og kommer hjem i 16-20 tiden. Gidder ikke å løpe ut og flytte bilen etter 5 timer, midt på natta.. Eller å kjøre Orkanger -  Trondheim for å få 1-3 timer der for så å kjøre tilbake igjen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Orkanger er det flere sakteladerpunkt. Men kanskje du har et langt stykke å gå fra de.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på lørdag 11. juni 2016, klokken 12:36
Orkanger er det flere sakteladerpunkt. Men kanskje du har et langt stykke å gå fra de.
OTI-senteret er like ved, men der får vi ikke stå lenger..
Står der iblant i ca 1 time mens jeg er inne og handler, spiser litt osv, men det er jo begrenset hva det hjelper selv med 16A..
Det er flere plasser rundtomkring på Orkanger, har ikke sett på alle, men det blir fort 10 min å gå. kl 5-6 om morgenen i -15 C er 10 min dyrebar tid  ;)
Men problemet koker uansett ned til det samme, enten må bilen stå på samme sted i 12 timer, noe som jeg hverken liker eller er populært..
Eller så må jeg sitte på Orkanger (bor i Trondheim) i 3-4 timer, for å ha mulighet til å flytte bilen. Da er jeg jo også borte fra hjemmet i 12-13 timer de dagene..
Jeg kjører jo ikke hjem (ca 40min kjøring hver vei), for å ha 1-3 timer der, kjøre ut igjen og strengt tatt ha samme problemet..  >:(

Med dagens situasjon hadde jeg (dessverre) ikke nølt med å bytte ut Leafen i noe "bybil" med fossilt brennstoff hadde det ikke vært for alle bommene.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Kurven jeg laget er konservativ, litt kompromiss sommer/vinter.
Kjørte en tur til Berkåk i går. Ankom Berkåk med 69 GIDS, SOC 30%. Startet hjemme på 232.
Med batteritemperatur på like over 20 ladet den på 46kW frem til SOC 35%, og holdt seg over 40kW frem til SOC 40. Endte på 27 kW etter 11 minutter, hadde da ladet til 145 GIDS, 11,4 kw.
Du trenger 6,5 kW, sommers tid.
Kjører du LOW-SOC strategi så skal du klare deg med 10-11 minutter lading på sommer. På vinter 15 minutter, og så kjører du full varme under lading samtidig.
Spander 10-16 minutter på hurtiglader (Sommer/Vinter) før du kjører hjem eller til Orkanger. 25-40,- hver veg, det er billig?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Ca 40 kr i bom hver veg, så ja, kommer vel uansett billigere ut med Leafen.
Men det er så f... upraktisk å MÅ innom QC for å komme seg hjem, og kanskje i tillegg innom en ny QC for å være sikker på å komme seg til jobb igjen neste dag..
Og fossil-forkjemperne er i harnisk fordi vi slipper endel avgifter og mener elbilen pr.d.d. er konkurransedyktig med fossilbil på like vilkår...  ;)

Ikke så ofte jeg kjører den vegen, men plutselig kan det bli hver dag i en periode.
Hadde vært kjekt med en 60kwh Leaf ja ;) Hadde nok hjulpet ganske bra bare med 30kwh, men vi får se hva valget havner på.. Forbasket synd å kanskje måtte kvitte seg med en så herlig bil som Leafen!

Uansett, takk for data og tilbakemeldinger :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 10. juni 2016, klokken 21:25
Har flyttet og mistet mulighet for lading hjemme og/eller offentlig ladepunkt i umiddelbar nærhet  :-[
Borettslaget skal visst, omsider, sette opp ladepunkt om litt, men trolig med max parkeringstid på 5 timer.. Da må det vurderes om det må baseres på ganske ofte QC eller bilen selges  >:(
Det var et utrolig dårlig flyttevalg da, regner med du hadde pistolmunningen mot tinningen i valgøyeblikket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Electrix

5 timer var jo et særdeles dårlig valg, det gjør jo at ingen kommer til å lade om natta når belastningen i borettslaget er lavest. I belastningstoppene om morgenen ok ettermiddag/kveld kan man derimot regne med full belastning hver dag. Man bør minimum ha 7-8 timer på et slikt sted, eller dobbel parkeringsplass slik at nestemann kan plugge ut din bil og plugge inn sin egen etter 5 timer.
Også synd det ikke ser ut til å være noen GK hurtigladere i området ditt. Med et slikt forbruk ville du nok fått full rabatt og dermed bare betalt 1,50 pr minutt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

nr1rayner

#11
Sitat fra: tomrh på søndag 12. juni 2016, klokken 23:06
Det var et utrolig dårlig flyttevalg da, regner med du hadde pistolmunningen mot tinningen i valgøyeblikket.
I know! Vel, var ikke riktig så ille da.. Men når man må flytte, ingenting på leiemarkedet tilfredsstiller alle krav og ingen av oss er hverken lege, advokat eller ingeniør får man ikke nok lån til å kjøpe hus.
Så, da havner man i leilighet, og hva er det leiligheter mangler? Jo, lademuligheter..
Hadde planlagt å bruke ladestolpe på en skole like ved, men innen jeg rakk å koble i der første gang kom det info på stolpen om at den kun var til Tr.h kommunes ansatte og kun på dagtid. Uansett var den så ofte i bruk, selv på kveldstid, at russisk rullet ville hatt mye større vinnersannsynlighet enn å få ladet en liten dæsj.
La merke til at bensinstasjon rett over gata hadde både schuko og blå-kontakt. Spurte pent om å få lade der, selvsagt mot betaling.
Men, de "har ikke strømmåler så kunne ikke fakturere riktig". Foreslo fast mnd.pris for "leie av parkeringsplass", men de var vel bare ikke interessert i å ha en bil stående der regner jeg med..

Sitat fra: Electrix på mandag 13. juni 2016, klokken 00:08
5 timer var jo et særdeles dårlig valg, det gjør jo at ingen kommer til å lade om natta når belastningen i borettslaget er lavest.

Også synd det ikke ser ut til å være noen GK hurtigladere i området ditt. Med et slikt forbruk ville du nok fått full rabatt og dermed bare betalt 1,50 pr minutt.
Du har et poeng der ja.. Ingen ting er avgjort enda, hullet i bakken har ikke kommet heller..
Men det MÅ være noen form for tidsbegrensning på slike plasser, ellers kan noen egoister stå 1 uke koblet til og andre får ikke ladet.
Men, som jeg påpekte burde det vært tidsdifferensiert, f.eks. 10 timer fra kl 20 på kvelden, og 3 timer kl 6-20 eller noe deromkring, eller maks 4-5 timer kl 8-20 og ingen begrensning kl 20-8.

Dette er et "prøveprosjekt" i borettslaget, stolpene kommer ganske midt i, men jeg har 7-800m å gå derfra. Det vil bli en betalingsløsning, visstnok med noe påslag på strømmen, som jo er helt greit.
De sier at de ikke skal tjene på strømmen, men at ladepunktene vil bli betalt av brukerne så sytepavene i borettslaget som bruker fritiden sin på "vi som ønsker elbilen dit pepper'n gror" ikke skal få flere argumenter.
Blir de flittig brukt, så kan det med tid og stunder bli flere gode lademuligheter, muligens på faste plasser. Hmm, de snakker om elbil-pionerene, vi er visst der enda  :-\

GK ja, eller gamle EV-power. De hadde jo månedsavtaler som kunne vært gunstig, det var vel 4-500 pr.mnd, lad så mye du vil..
Men her i området er det kun Fortum og Statoil..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Dette ble mine tall på første hurtiglading for dagen:

Startet ved 4%.        40,9kW ved 10%.
10-15% 1min35sek. 41,4kW ved 15%
15-20% 1min37sek. 41,4kW ved 20%.
20-30% 3min13sek. 42,3kW ved 30%
30-40% 2min46sek. 42,9kW ved 40%
40-50% 2min36sek. 43,1kW ved 50%
50-60% 3min02sek. 35,2kW ved 60%
60-65% 1min55sek.

Batteritemp ved start var 25 grader, utetemp var 17 grader. Sluttemp ble 29 grader. 2015 Leaf, lader fra ABB. Fikk ikke helt med meg når den begynte å sakke ned farten, men full guffe frem til 50% er jeg fornøyd med :)

nr1rayner

Supert Olee  :)

For å runde av tallene dine litt setter jeg opp:
10-20% 3 min
20-30% 3 min
30-40% 3 min
40-50% 2,5 min
50-60% 3 min


10% SOC er ca 2kwh, og 3 min pr 10% gir da 3,75 kr/kwh.
42kw /60min = 0,7kwh/min. 2,5kr/min / 0,7kwh/min gir 3,57kr/kwh.
Altså ingen tvil om at det er billigere å lade hjemme for den som har mulighet for det...  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ladet i dag 20-50% SOC på 9-10 min.
Skulle jo sitte med stoppeklokke, men da laderen av ukjent årsak ikke fungerte, det ble da en trivelig samtale med Fortum, og det stod en annen svært så trivelig el-bilist på naboladeren gikk dette litt i surr, så bedre lykke neste gang  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA