Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)

Startet av petersv, mandag 30. mai 2016, klokken 15:53

« forrige - neste »

petersv

Tenkte å starte en ny tråd om hacking (avlesing av data) på Tesla Model S.

Det har etterhvert blitt ganske enkelt å gjøre, da ferdigproduserte kompatible komponenter er tilgjengelige.

HW:

SW:

Linker:


Fortsettelse følger...

petersv

#1
Enklest tilgang til diagnoseporten er å dra hylla under senterskjermen rett ned i forkant. Man trenger ikke ta den helt av. Bak den ligger to kabler som er tapet sammen. Den ene (største svarte) er den som har CAN-husene.

Koble til kabel og OBD leser til denne og les av med TM Spy på android telefon eller tablet.

Muffinman

SitatTM Spy Registrer deg som betatester her.
TM Spy ligger ute som betalbar app på Google Play, er det samme appen? Stabil versjon på Play kanskje?

petersv

Stemmer. Samme app. Tror det er den jeg linket til i første lenken :)

Muffinman

Skal ha på plass utstyr for dette, men dårlig med tid til å sette sammen noe selv. Får se i ferien om det ikke dukker opp "ferdigpakke" som kan kjøpes først :)

petersv

Hvis du kjøper komponentene (ferdig kabel og ELM 327-boksen fra Teknikmagasinet) så har du all HW du trenger. Ingen selvmekk. Appen må også kjøpes naturligvis.

kjølholdt

Siden batteriet mitt tok kvelden rett før påske. Det er sendt til Amerika ;-) . Men jeg har ikke hørt noe fra tesla enda. Har nå et lånebatteri som ved 100% gir 385 km.  Hvis tilbudet blir å overta dette kunne jeg tenke meg å få foretatt en avlesning av batteriet. Noen i Bergensområdet som kan hjelpe meg med det. Kan jo være greit å vite helsetilstanden på batteriet jeg evt sier ja til det.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Sitat fra: petersv på tirsdag 31. mai 2016, klokken 08:32
Hvis du kjøper komponentene (ferdig kabel og ELM 327-boksen fra Teknikmagasinet) så har du all HW du trenger. Ingen selvmekk. Appen må også kjøpes naturligvis.
Men da får man vel data på mobilen? Er det mulig å eksportere til PC?

aness

Jeg har i grunnen ventet på dette, så jeg har kjøpt inn noen av de kablene allerede. (De var billigere enn i linken over, jeg skal se om jeg finner link til hvor jeg kjøpte)

Men jeg trodde ikke ELM327 var rask nok til å lese CAN fra Tesla, eller gjelder det bare billige kopier?

petersv

#9
Det med hastighet er nok en seiglivet myte, Can-busene på Model S går på 125kbps og 250kbps, mange andre benytter 500kbps.

Det stemmer at billige kopier av ELM kan slite med å lese data, fra flere biler, så kjøp en som er verifisert, eller fra forhandler i Norge der du kan bytte.

Fint om du poster info om kabler ja :)

petersv

#10
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. mai 2016, klokken 10:30
Sitat fra: petersv på tirsdag 31. mai 2016, klokken 08:32
Hvis du kjøper komponentene (ferdig kabel og ELM 327-boksen fra Teknikmagasinet) så har du all HW du trenger. Ingen selvmekk. Appen må også kjøpes naturligvis.
Men da får man vel data på mobilen? Er det mulig å eksportere til PC?

Det er nok mulig, jeg har ikke sjekket. Du kan høre med utvikleren, han er aktiv i tråden på TMC jeg har linket til i 1.-post. Nettbrett er vel kanskje det mest aktuelle i bilen, slik jeg ser det.

Edit:

Du kan poste en melding her med spm. om androidutgaven: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/using-tm-spy-for-android.65988/

ios: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/using-tm-spy-for-ios.65913/

Muffinman

#11
Husker jeg kjøpte en blutooth ELM327 adapter til den nette sum av kr. 85 og leste ut sanntidsdata fra dieseldyret jeg solgte i 2013. Lurer på hvor stor sjanse det er å få en som ikke funker til TMS på ebay. Må vel i det minste være sikker på at man får en som passer til kabelen det linkes til.

EDIT: Ser nå at de customkablene er adaptere mellom bil og ELM327. Da passer jo alle slik sett. Tenker jeg bestiller et adapter av hver. 85D`en er produsert i august, men levert sent november 2015. Så vil jeg jo ha mulighet for å lese av nyere biler også :)

EDIT: App er kjøpt, OBD adapter bestilt og melding til selger at adapterkabler sendt. Trasig at de i utgangspunktet ikke sender direkte til Norge  :P

sigurdi

Tesla kjøre litt ulike hastigeter på de ulike CAN kanalene.
CAN 3 som kablene her leser fra kjører på 500kBb/s så man bør nok gå for en litt dyrere variant leser.
Er dog ikke alle data som sendes like ofte, men har ikke testet å koble til med annen hastighet en 500 på CAN3. 

Har vært i kontakt med utvikler, han har IKKE Tesla selv og er avhengig av tilbakemeldinger fra brukerene.

Tesla har endret på CAN data verdier i senere oppdateringer, slik at folk er obs å at SOC utlesing ikke er riktig på andre en 85 batteriet.
Når det gjelder spenning fra batteri pakken så er det en endring og kan se som Tesla kjører en dropp i alle verdier som blir trigget av SOC eller spenning på noen celler.

Utvikler anbefalte ikke billige 327 adapter, men man burde ha en som kjøre 500kbit/s og Bluethoot 4.

Har bestilt inn noen tester for utprøving, så får se om det ikke kommer en pakke. ;-)

Men jobber videre med plug and play løsning for PC med logging og historikk.
(Dette er et lengre project så hadde vært greit med en ferdig løsning for de utolmodige. ;-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

petersv

#13
Lurt med en god leser ja, men bluetooth er ikke flaskehalsen her, bluetooth 2 har en overføringshastighet på 2.1 Mbit/s i praksis (høyere teoretisk.)

Fordelen med BT 4 er at den bruker mye mindre strøm og derfor egner seg veldig bra for kontinuerlig avlesing.

Generelt om leserne er at de kan lese busene greit uten noen innstilling:

SitatTurbo3, May 5, 2016

    The OBDII adapter should auto detect the baud rate so no setting should be required. I just need to remove the command that forces 11 bit ID and 500 kb rate. The LELink was OK with being set to 125 kb so I think it should auto switch to the correct rate as needed.

Turbo3 er utvikleren bak LeafSpy, så jeg har god tro på at han lager en bra app til Tesla også.

Veldig bra med forskjellige tilbydere og varianter av "avlyttingsutstyr", jo fler jo bedre :)

petersv

Fikk svar fra han som lager kablene. Han sier man kan bestille herfra for direkte levering til Norge: https://www.etsy.com/listing/271567361/tesla-model-s-model-x-roadster-obd2can

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA