Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY-prosjekter (Nissan Leaf)

Startet av lunitiks, lørdag 28. mai 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

lunitiks

Savnet en egen DIY-tråd for Nissan Leaf.

Så, jeg kicker off med et jålete, men fullt reverserbart felgprosjekt  ;D  Ønsket å teste ut dette PlastiDip-stoffet. Tenkte at de grå standardfelgene *gjesp* var et naturlig sted å teste. Tok kanskje litt av på rengjøringen, men er greit fornøyd med resultatet. Clue't er mange lag, tålmodighet og nøye maskering. Det fine med dette produktet er at man lett får det av når man blir lei / ikke er fornøyd. Jo flere lag, jo lettere å peel'e av igjen.

Fint om folk vil dele sine DIY'er her inne. Og husk: Pics or it didn't happen!!

EDIT: Glemte å punkte oppskriften:

Materiell: Rengjøringsmidler, 3-4 bokser plastidip, evt også 1 boks metalizer/glossyfier, maskering, tid og tålmodighet.

Metode (uten å ta av hjulene):
1. Rengjøring, rengjøring, rengjøring.
2. Tørk godt. Plastidip hater vann.
3. Maskér. Bruk plastpose e.a. til bremseskiver osv. Tips: Masker eller bruk egnet anti-plastidipstoff på dekkene. (Tungt å få av tynn overskuddsspray fra gummien etterpå.)
4. Spray jevnt og tynt, i mange lag. Gjerne 6-8 lag.
5. Peel av overskudd.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Balrog

Har gjort det samme på uorginale felger. Testet også ut lignende produkt fra en "konkurrent" av plastidip. Det som ikke var plastidip forsvinner med hageslange eller høyttrykkspuler, eller litt heftig nysing.
Plastidippen tålte vinteren og et par vask fint. Er vel strengt tatt mye mindre jobb å gjøre dette i forbindelse med hjulskift/hjulvask. For øvrig svært fornøyd med svarte felger vinterstid, ser ikke i nærheten av så jævlig ut som sølvgrå felger når de er grisemøkkete som de stort sett er.

Den geniale bryteren til varmeanlegget bør jo nevnes i en DIY-tråd.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Seteextension :)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26302.msg447815.html#msg447815

PS: En utfordring jeg har er tid til å lage for de som har bestilt seg forlengere, for som i dag som eksempel går dagen med til å kjøre spiller hit: https://www.fotball.no/fotballdata/kamp/?fiksId=6385444, og det ble den søndagen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Tetting av grill vinters tid. Klippet til svart liggeunderlag, tapet på med svart gaffa. Sparte ca. 1 kWh/100 km på denne mod'en i vinter. (Dårlig bilde, tatt i skumring og økte lysstyrken litt, mer for å vise at dette ikke blir så veldig synlig på en svart Leaf). Anbefales vel ikke sommer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på søndag 29. mai 2016, klokken 22:54
Tetting av grill vinters tid. Klippet til svart liggeunderlag, tapet på med svart gaffa. Sparte ca. 1 kWh/100 km på denne mod'en i vinter. (Dårlig bilde, tatt i skumring og økte lysstyrken litt, mer for å vise at dette ikke blir så veldig synlig på en svart Leaf). Anbefales vel ikke sommer.
Kjørte slik sist sommer på langtur tl Hamar i temperaturer opp mot 30 grader, og AC på. Gikk helt uten problem. Så under norske forhold går det greit, i allefall gikk det greit på min bil. og AC fungerer den dag i dag 8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#6
Lette 15"-felger på Leaf. Bilde: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21140.msg359677.html#msg359677

Forbruk ned tilsvarende ca. en rullemotstandskarakter (sommerhjulforbruk på vinterhjul). Bedre vintergrep med litt smalere dekk, merkbar bedre aksellerasjon og bedret komfort. Disse sto på Chrysler Voyager, 6,5x15 ET40. Navhull 71,5 (krever senterringer 71,5->66,1)

Mens 16", 17" og 18" ordnes greit via dekkforhandler eller tilpasses via felgkonfigurator på nett, så er 15" et DIY prosjekt siden de ikke står oppført i noen pasningslister. Finn er forøvrig full av billige 15" som "ingen" vil ha, bør prøve dem på før kjøp. Felger med 5, 6 eller 7 enkle, tynne eiker er som regel lettere enn felger med fete/flere/doble/triple eiker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

lunitiks

Lyddemping av dørene

I dag lyddempa jeg dørene i Leafen. Brukte Ground Zero's GZDM 1850-ML, Biltema's 20mm lyddempingsplate og Dynamat Xtreme.

Resultat: Bilen er merkbart stillere, samtidig som lyden fra anlegget oppleves bedre. Ulempen er at man nå vil høre ulyder man ikke har hørt før. (For min del dukket det plutselig opp en ulyd som jeg også irriterer meg over i Teslaen, nemlig "gnikking"/"knatring" fra området hvor A-stolpen møter dashbordet.) Så: Vær obs på at lyddemping fostrer mer lyddemping!

Fremgangsmåte:

       
  • Bilde 1: Fjern pianolakken; bruk tynne plastverktøy og vipp ut. Lett som en fjert. Elektronikken som er festet i pianolakken er bare å klipse ut med samme plastverktøy.
  • Bilde 2: Vipp ut plastdekselet bak dørhendelen og avdekk en byggskrue/6-kantskrue som du trekker ut (10mm pipe). Avdekk også en vanlig Phillips-skrue der hvor pianolakken var. Nå kan du ta en kjeks.
  • Bilde 3: Fjern dørtrekket med plastverktøy og håndmakt. Dørtrekket er festet med klips. (The victims of sound deadening!) Skru ut de 3 Phillips-skruene som dørhåndtaket er festet med. Dørtrekket er nå løst, og du kan plassere det et trygt og lunt sted. Fjern høyttaleren.
  • Bilde 4: Plastikken du nå ser foran deg skal liksom forestille en slags dampsperre. VÅS! DET ER JO HULL I DEN! Uansett: Forbered deg på ditt livs verste mareritt: Gummigørra som dampsperra er festet med!
  • Bilde 5: Du får 1000 kroner hvis du finner et kjemikalium som tar knekken på denne FORFERDELIGE gummigørra. I kid u not. (Brukte hele natta på Google, og endte opp med å kjøpe både White Spirit, Blårens og WD40. NO GO! Så jeg lot gummigørra være. Dynamat'en limer over denne dritten.)
  • Bilde 6: Legg ønsket lyddemping inni døra. Jo mer jo bedre, men pass på å ikke komme i konflikt med vinduet eller dreneringshullene nederst.
  • Bilde 7: ...
  • Bilde 8: Til slutt gjelder det å klippe til et passende stykke alubutyl mens du holder flaket provisorisk mot døra for å finne en passform. Lag hull til kabelklips og andre gjennomføringer (bruk et skrujern eller kanskje hvis du har en veldig spiss og tynn finger). Vals alubutylet tett mot døra! Contact is king.
Så er det bare å feste alt tilbake igjen.

Yess, du kommer til å plages første gangen. Men det blir MYE lettere på dør nr 2, 3 og 4!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nr1rayner

Sitat fra: lunitiks på onsdag 15. juni 2016, klokken 20:41
Lyddemping av dørene
Har vurdert dette selv, ikke pga lyd, men forhåpentligvis å holde litt bedre på varmen vinters tid.
Usikker på hvor mye det hjelper, selv om det vel ikke er noe isolasjonsmateriale i dører og tak er vel ikke Leafen av de mest trekkfulle bilene.

Sitat fra: lunitiks på onsdag 15. juni 2016, klokken 20:41
For min del dukket det plutselig opp en ulyd som jeg også irriterer meg over i Teslaen, nemlig "gnikking"/"knatring" fra området hvor A-stolpen møter dashbordet.
Der kommer det lyd fra min også, spesielt når det er litt kaldt.
Husker ikke om jeg tok vekk plasten på A-stolpen på min eller bare den lille plata nederst, men fikk ikke lyden vekk. Spørs om man må kile inn noen plater i det området for å få det stille, eller stusse noen hjørner av plasten  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Sitat fra: lunitiks på onsdag 15. juni 2016, klokken 20:41

Du får 1000 kroner hvis du finner et kjemikalium som tar knekken på denne FORFERDELIGE gummigørra.

MYE cred for billedbruk og forklaring!

Og tusenlappen kan du sende meg per post! For løsningen er faktisk veldig enkel: kulde!

Jeg har slitt med det samme selv, og ved å kjøle det ned så pelles det ganske enkelt av. Er det kaldt nok så følger hele remsen med i ett når man drar av plasten. Gjøres dette om vinteren har man gratis kjøling.

Men, dette var vel ikke et "kjemikalium"... så tusenlappen kan nok ikke inkasseres...   >:(

Og ja: "lyddemping fostrer mer lyddemping!", MEN du slipper at folk utenfor bilen kan følge med på mobilsamtalen din...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Muffinman

Tror jeg ville fjernet den 20mm matta fra innsiden av døren. Den trekker vann, og da er det ikke noe særlig å bruke den der. Vannet som treffer vinduet renner ned mellom vinduslist og glass, og ned i døra. Det er derfor det er flere dreneringshull nederst.

tomrh

Tenkte å gjøre det samme på mjauen vår for 3 år siden for varmeisolasjon men ble sterkt frarådet det av andre som påpekte det Muffin sier her. I ettertid har jeg tenkt at man kan jo bare bruke et isolasjonsmateriale som ikke trekker vann, f.eks. porøst "liggeunderlag".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Har tenkt samme tanken selv. Fukt er jo strengt tatt ikke nødvendigvis så stort problem i seg selv, men rusta som kommer etterpå derimot..
Har lagt inn slik i flere dører tidligere (på blekket, ikke det indre dørpanelet), ble overraskende lite fukt, til tross for at disse er som en svamp... Den første bilen jeg la slikt på hadde jeg i en god del år senere, hadde ingen antydning til rust i dørene på den.
Døra har som regel en knekk utover, så hvis man legger hel plate i høyden (hvis mulig) og trekker den så langt opp som mulig så skal det nok ikke bli så stort problem. I tillegg å teipe alle skjøter, og i toppen hjelper nok også mye på.
Det er normalt sett "understellsbehandling" inne i dørene, som også stopper problemene med rust.
Men, selvsagt bedre er jo å legge svamp på innsiden mtp fukt.

Prosjektet stoppet for meg da, selv med Biltema's produkter, ville prislappen fort kommet på 2 lapper.
Kjente etter trekk, men fant ingen nevneverdig.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lunitiks

#13
@Muffinman: I etterpåklokskapens flombelysning ville jeg kanskje ikke lagt inn Biltema-platene hvis jeg skulle gjort det igjen. Men nå har jeg klistret og valset Dynamat over alle "adkomståpningene" og gidder derfor ikke å begynne å rive med mindre det er et reelt behov. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke det burde være noe problem:

1. Da jeg kikket inn i "adkomståpningene" før montering, så jeg at drittvannmerkene var begrenset lokalt/nært bunnen av døra. Har ikke lagt skumplasten helt ned til bunnen, så det er grei klaring til drenshullene.

2. Var påpasselig med å skjære skumplasten i samme str. som GroundZero-platene, og la sistnevnte mot metallet og limte skumplasten oppå der igjen. Ingen direkte kontakt mellom skumplasten og døra, altså.

3. Kjørte en liten test av skumplasten på kjøkkenet i går (se bilder). Shotglass og rød Fun-saft  :P . Viser seg at skumplasten fra Biltema ikke har spesielt høy kapillæritet, dvs. den "suger" ikke til seg vann som f.eks. papir/papp/tørkekluter/tørt treverk. Men jeg innser at Biltema-platen _holder_ på vannet i stor grad. Ikke noe å bruke i svært fuktige omgivelser, altså.

4. Det store spørsmålet er dermed hvor fuktig det egentlig blir inne i bildøra... "Tropisk" kan det jo ikke bli: I så fall ville det vel oppstått endel rust der inne i utgangspunktet. I tillegg ville de svære hullene i "dampsperra" som Nissans gummigørroperatører har limt på, ha transportert masse fuktighet ut til OEM-"lyddempingsfiltet" som ligger i dørtrekket og dessuten til selve dørtrekket m/elektronikk og det ville vært spor av dette.

Det drypper antakelig noe ned i sterkt regnvær/bilvask eller når man kjører et vått vindu opp og ned. La forresten merke til at det var mer omfattende drittvannmerker i bunnen av døra på førersiden vs. passasjersiden, noe som kan tyde på at åpning/lukking av våte vinduer kan være den største bidragsyteren.

Ble mye diskusjon her om våte Biltema-plater, det var ikke meningen med tråden. Men jeg runder av for min del med å konkludere med at jeg skal ta en sjekk senere i høst bak Dynamaten og vurdere status. Håper @nr1rayner har rett i at rustfrykten er noe overdrevet.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nr1rayner

Godt resonnert og konkludert lunitiks.
Klapp deg på skuldra og slapp av, høres ut som du har gjort alt rett  ;)
Når jeg tenker meg om var det vel som du sier helt nederst på plata det ble vått, men da la jeg vel den plata temmelig langt ned i døra.
Det er ikke sånn at det renner ei elv inni der, men tar du bort gummilista mellom vindu og dør skal du se at det blir vått da.
PS: Et annet, svært så tvilsomt, alternativ vil være å fylle opp døra med byggskum :P Da snakker man isolasjon da  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA