Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på reparasjoner av Tesla S

Startet av TrondT, onsdag 25. mai 2016, klokken 22:42

« forrige - neste »

Kavorka

Cookie Monster,

Takk for opplysninger!

Hvis de har hatt en oppgradering av ledningsnettet kan det være grunn for at de byttet ut hele kabelsalaten. Det er imidlertid rart at de da pusher deler av regningen over på eier pga ledbar.

Har selv en 2014 bil. Hvis den feiler innen garantiperiode er det greit, da Tesla får ta regningen. Får krysse fingrene for at bilen min feiler snart da ;) Med en gang garanti er løpt ut må man kanskje inn og dekke til de mest utsatte kontaktene med egnet tape..

Muffinman

Noen som vet hva kalippere og bakre nav inkl hjullagre koster?

petersv

Sitat fra: Jejl på torsdag 26. mai 2016, klokken 10:20
8 år/160.000km serviceavtale med slitedeler inkludert blir mer og mer lønnsom etterhvert som tiden går, ser det ut som.

Nå med den nye bilen fikk jeg skriftlig at deler som bremser etc. ikke er inkl. i serviceavtalen, og at ev. inkl. deler er de samme om man forhåndsbetaler eller betaler gang for gang.

E_S

Har gjort litt research på bremser. Ser ut som bremseklosser er samme som Cadillac CTS og enkelte Corvette (dertil hørende stort utvalg og lav pris), men skivene får jeg ingen kryssreferanser på. Andre hjulopphengsdeler finner jeg (enn så lenge) ikke i det hele tatt i ettermarkedet, men det virker som hjulopphenget på Model S i stor grad er hentet fra Mercedes, så at det er en del deler derfra som kan være identiske er vel forholdsvis sannsynlig.


:)

hgs

Nyttig tråd, den kan godt gjøres sticky. Dere som har passert 100000 km: Hva er deres erfaringer med mht reklamasjonsretten når det oppstår feil som burde falle inn under 'ment å vare mer enn 2 år' - regelen i forbrukerkjøpsloven?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Cookie Monster

Sitat fra: petersv på torsdag 26. mai 2016, klokken 22:13
Sitat fra: Jejl på torsdag 26. mai 2016, klokken 10:20
8 år/160.000km serviceavtale med slitedeler inkludert blir mer og mer lønnsom etterhvert som tiden går, ser det ut som.

Nå med den nye bilen fikk jeg skriftlig at deler som bremser etc. ikke er inkl. i serviceavtalen, og at ev. inkl. deler er de samme om man forhåndsbetaler eller betaler gang for gang.

Lovnaden om at slitedeler er inkludert i serviceavtalen kan man nok bare tørke seg bak med på eldre biler også.
Noen som i det hele tatt har det skriftlig? Sett bort fra mail fra over ivrige Tesla selgere. Ikke at det hjelper så mye i Tesla verdenen det heller :P
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Jejl

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 26. mai 2016, klokken 23:40
Sitat fra: petersv på torsdag 26. mai 2016, klokken 22:13
Sitat fra: Jejl på torsdag 26. mai 2016, klokken 10:20
8 år/160.000km serviceavtale med slitedeler inkludert blir mer og mer lønnsom etterhvert som tiden går, ser det ut som.

Nå med den nye bilen fikk jeg skriftlig at deler som bremser etc. ikke er inkl. i serviceavtalen, og at ev. inkl. deler er de samme om man forhåndsbetaler eller betaler gang for gang.

Lovnaden om at slitedeler er inkludert i serviceavtalen kan man nok bare tørke seg bak med på eldre biler også.
Noen som i det hele tatt har det skriftlig? Sett bort fra mail fra over ivrige Tesla selgere. Ikke at det hjelper så mye i Tesla verdenen det heller :P


TESLA SERVICEPLANAVTALE:

A. Teslas ansvarsområder
Tesla samtykker til å yte fem
(eller åtte, avhengig av Ditt valg av plan)
vedlikeholdskontroller ved et
Tesla
-
autorisert servicesenter, med intervallene (det som inntrer først) spesifisert i spalten "Service" i avsnittet
Valg av plan i denne avtalen.
Uten hensyn til når denne avtalen inngås eller trer i kraft, må vedlikeholdskontroller utføres innen 1 600
km eller 30 dager fra de spesifiserte vedlikeholdsintervallene i planen du har valgt. Planlagt vedlikehold
som ikke blir utført i dette tidsrommet annulleres, og slike annullerte vedlikeholdskontroller erstattes ikke.
Planlagte vedlikeholdskontroller skal
inkludere følgende (kan når som helst endres av Tesla etter eget
skjønn og uten forvarsel):

inspeksjon av kjøretøyet;

utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk;

hjuljustering* og

dekkrotas
jon*.
* Må utføres ved et Tesla
-
servicesenter.
--------------------------------------
"Planlagte vedlikeholdskontroller skal
inkludere følgende (kan når som helst endres av Tesla etter eget
skjønn og uten forvarsel)"

Må nesten le litt av dette punktet.

Tesla kan jo da si: Nå har vi endret 8 års serviceavtalen deres, og nå trengs kun påfylling av spylerveske på din årlige service.


Tuxedo

Sitat fra: Jejl på fredag 27. mai 2016, klokken 00:15
"Planlagte vedlikeholdskontroller skal
inkludere følgende (kan når som helst endres av Tesla etter eget
skjønn og uten forvarsel)"

Må nesten le litt av dette punktet.

Tesla kan jo da si: Nå har vi endret 8 års serviceavtalen deres, og nå trengs kun påfylling av spylerveske på din årlige service.
Dette er et forbehold fra Tesla sin side som neppe står seg juridisk, siden man har forhåndsbetalt for tjenesten.

Jejl

Sitat fra: Tuxedo på fredag 27. mai 2016, klokken 09:48
Sitat fra: Jejl på fredag 27. mai 2016, klokken 00:15
"Planlagte vedlikeholdskontroller skal
inkludere følgende (kan når som helst endres av Tesla etter eget
skjønn og uten forvarsel)"

Må nesten le litt av dette punktet.

Tesla kan jo da si: Nå har vi endret 8 års serviceavtalen deres, og nå trengs kun påfylling av spylerveske på din årlige service.
Dette er et forbehold fra Tesla sin side som neppe står seg juridisk, siden man har forhåndsbetalt for tjenesten.
Helt enig.
Derfor forventer jeg at alle deler er inkludert i min 8 års serviceavtale.

Cookie Monster

#24
Man har vell godtatt at Tesla kan endre det når det sto på avtalen man har betalt for?

Slitedeler er vel uansett stort sett bare bremseklosser, skiver og vindusviskere. Viskere er ink bytte i prisen på vanlig service så da sitter man igjen med at de kanskje bytter klosser og skiver.
Kaliptere, dørhåntak, sensorer osv går ikke under slitedeler da det er ting som vanligvis lever ut bilens levetid så lenge man behandler det riktig.
Har feks kalipter blitt ødelagt siden man ikke bruker den nok sier bare Tesla sorry brukerfeil. Eller er det produksjonsfeil på deler går det under garanti/reklamasjon uansett.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

#25
Sitatkan når som helst endres av Tesla etter eget
skjønn og uten forvarsel

Avtaler som inneholder slik tekst kalles slavekontrakter, og er noe man bør styre unna. Ikke for det, mulig avtalelovens §36 kan komme til anvendelse her (takk til lunitiks :)  )

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/908/909

Det kan vel ikke være stor tvil om at å for eksempel fjerne slitedeler i avtalen etter signering er i strid med god forretningsskikk.

Leif1

Finnes det noen som har screenshots eller lignende av de første sidene?
Mener da vitterlig jeg har lest dette med "alt inkludert, utenom dekk" hos Tesla.



Konvertitt fra S til X

Cookie Monster

#27
Måtte lese litt på garantivilkårene nå. Og stemmer som muffinman sier at de har lagt til et punkt om at bilen høres ut som en skrangleboks er ok.
Her kan det både hvine, skrangle samt banke uten at Tesla mener det nødvendigvis skal gå på garanti.

Bra man kan reklamere på det under Norske regler. Har jo for F ikke kjøpt en Lada til 10 000,- og de kan jo ikke bare drive å endre slike dokumenter i ettertid.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

lunitiks

Knirking ja... Følg med på denne Cookie, for snart føyer de til "Sirkelsaglyd", "Ballongfiselyd", "Klunk".


Blir litt useriøst
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kavorka

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 26. mai 2016, klokken 14:26
(...)
Er også problem med Euro spec ladeporten på mange som gjør at det kommer vann inn som gjør at superlading slutter å fungere etterhvert.
(...)
Bilen skal inn for bytte av vinduer med riper. Fikk beskjed om at de skulle fikse på ladeport også, kanskje den feilen du nevner her? I så fall er det proaktivt og god håndtering. Ikke noe jeg har klaget på altså. De skulle også gjøre en generell sjekk av kjøretøy, og jeg spurte om de kunne sjekke hjulstilling. Fikk følelsen av at bilen "svømmer" litt etter at jeg la om til sommerdekk.

To tomler opp for det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA