Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på reparasjoner av Tesla S

Startet av TrondT, onsdag 25. mai 2016, klokken 22:42

« forrige - neste »

TrondT

Er ute etter erfaringer med kostnadsnivået på reparasjoner.

Fant et eksempel fra Canada:
http://cleantechnica.com/2016/05/24/8500-new-tesla-model-s-brakes-canada/
Brake caliper assembly with piston (each): $745.00
Rear rotor (each): $331.00
Front rotor (each): $290.00
Parking brake caliper with pads: $1,235.00
dette omfatter også kalipere, ikke bare klosser.

Jeg antar at slitedeler (bremseklosser/skiver etc) må betales ekstra ved servicer.
Hva kan vi forvente av driftskostnader på Tesla S?
Hva er erfaring med verkstedkostnader?
Er det noen som har eksempler.

2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

EspenA

Karosseriskade:

Jeg var så uheldig at jeg rygget på en stolpe, små hakk i bakskjerm og den grå under(Begge byttes). Tot rep kost 17.000,- hos fana Bilskadesenter

Marmolada


DagfinnN

I påska fant en issvull det for godt å hoppe inn gjennom grillen og punktere kjølevannstanken for batteriet. 18.500 hos Bilia i Trondheim. Tesla var inn i bildet for å kalibrere radaren på nytt. Tesla selv fikser ikke karosseriskade.
Bonus tap og egenandel på 14.000 så det lønte seg å bruke forsikring.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

rsomby

Sitat fra: TrondT på onsdag 25. mai 2016, klokken 22:42
Er ute etter erfaringer med kostnadsnivået på reparasjoner.

Fant et eksempel fra Canada:
http://cleantechnica.com/2016/05/24/8500-new-tesla-model-s-brakes-canada/
Brake caliper assembly with piston (each): $745.00
Rear rotor (each): $331.00
Front rotor (each): $290.00
Parking brake caliper with pads: $1,235.00
dette omfatter også kalipere, ikke bare klosser.

Jeg antar at slitedeler (bremseklosser/skiver etc) må betales ekstra ved servicer.
Hva kan vi forvente av driftskostnader på Tesla S?
Hva er erfaring med verkstedkostnader?
Er det noen som har eksempler.


Priser på bremser i norske kroner:
FRONT BRAKE ROTOR WITH AS-CAST OUTER HAT (1025099-00-B)  2.00stk  a 1,432.26  total 2,864.52kr
FRONT BRAKE PAD SVC KIT HP1000-T (1055066-00-B) 1.00stk a 1,359.86 total 1,359.86kr
REAR BRAKE ROTOR - OUTER HAT AS CAST (6006431-00-D) 2.00 stk a 1,449.99 total 2,899.98kr

Jejl

8 år/160.000km serviceavtale med slitedeler inkludert blir mer og mer lønnsom etterhvert som tiden går, ser det ut som.

Roma

Nåja... det kommer til å poppe opp bremseklosser, skiver etc fra 3.part etterhvert som åra går. Så de Tesla prisene tar jeg med største ro.

Jeg har forresten fått delepris på komplett bakfanger med den grå plastikkdelen og kromskinna til ca 6000 kr. Selve fangeren må lakkeres utenom. Synes ikke det er så avskrekkende priser jeg.

E_S

Disse prisene på bremsedeler er ikke helt uvanlige for bremser i den dimensjonen, så det ser ganske greit ut.

Noen formening om understellsdeler og lignende?
:)

Kristian O

Vart det ikkje sagt tidligere at service inkluderte "alt av slitedeler utenom dekk", uten ekstra kostnad på service?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

weld77

Blir bremsene særlig slitt på en Tesla? Jeg bruker jo knapt mine... i motsetning til tidligere biler jeg har hatt er det knapt antydning til bremsestøv på innsiden av felgene når jeg legger om til sommer/vinter.

morpheos

Utfordringen er vel mer at de ikke blir brukt, og følgelig at det samler seg rust på dem. Hvis man ikke får det bort gjennom regelmessig bremsning så kan det vel fort bli et problem, særlig mtp. PKK.

Cookie Monster

Har allerede vært tilfeller at selve kalipter blir ødelagt for at man ikke bremser nok som gjelder alle biler. Og da blir det fort dyrt da det fort koster 15-20 000 for nye på en Tesla.
Når de ikke blir brukt så ruster stemplene i kalipterne fast med tiden siden de ikke er i bevegelse. Så er anbefalt å bruke bremsene skikkelig noen ganger i uken.


Leste på facebook Tesla gruppa nå istad at Tesla skulle ha 16 000 ++ for å fikse to dørhåntak som ikke gikk ut på en 2013 som var gått over 100 000km og de mente det ikke var garanti.
Takk og pris for reklamasjonsretten i Norge eller så er det jo ikke mulig å eie en Tesla når garantien har gått med alle feilene som går igjen.
For å nekte å fikse det gratis kommer de ikke langt med.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Kavorka

#12
En kamerat som hadde korrosjon på strømplugg til varmevæskepumpe måtte ha ikke bare ny pumpe, men også hele kabelsalaten. To dagers jobb å bytte alt, ca 20 kNOK. (Pga egenmontert ledbar på dette systemet fraskrev Tesla seg garantiansvar, men de kom til en ordning til slutt. Det er en annen historie)

Jeg er litt skremt av at de bytter ut alle kabler pga en korrodert kobling da det burde la seg gjøre å bytte den kabelkontakten som er ødelagt. Om det var mulig å bare bytte kontakt på pumpe ville hele jobben vært gjort på kort tid, med deler for noen få kroner.

Kameraten kommenterte at det så ut til at kabler ikke var egnet til å kjøre på salt snøslaps og at det antakelig bare er et spørsmål om tid før det korroderer. Er litt bekymret for å få en solid regning når garantien går ut. Ikke for å dra tråden altfor langt vekk fra topic, men er det andre som har hatt korrosjon her? Eller de som har åpnet og sett, kan slaps trenge inn her?

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 26. mai 2016, klokken 13:01
Leste på facebook Tesla gruppa nå istad at Tesla skulle ha 16 000 ++ for å fikse to dørhåntak som ikke gikk ut på en 2013 som var gått over 100 000km og de mente det ikke var garanti.
Takk og pris for reklamasjonsretten i Norge eller så er det jo ikke mulig å eie en Tesla når garantien har gått med alle feilene som går igjen.
For å nekte å fikse det gratis kommer de ikke langt med.
Forhåpentligvis blir det mulig å modifisere disse håndtakene når bilene bli gamle og ikke verdt å koste på særlig mye lenger. En løsning hvor de står litt ute i fast posisjon hele tiden og åpner døra ved trekk ville vært greit. Tesla kunne virkelig spart seg rammeløse vinduer og disse håndtakene. De har ingen fordeler ut over å se fancy ut. Men de har mange ulemper.

Cookie Monster

Sitat fra: Kavorka på torsdag 26. mai 2016, klokken 13:29
En kamerat som hadde korrosjon på strømplugg til varmevæskepumpe måtte ha ikke bare ny pumpe, men også hele kabelsalaten. To dagers jobb å bytte alt, ca 20 kNOK. (Pga egenmontert ledbar på dette systemet fraskrev Tesla seg garantiansvar, men de kom til en ordning til slutt. Det er en annen historie)

Jeg er litt skremt av at de bytter ut alle kabler pga en korrodert kobling da det burde la seg gjøre å bytte den kabelkontakten som er ødelagt. Om det var mulig å bare bytte kontakt på pumpe ville hele jobben vært gjort på kort tid, med deler for noen få kroner.

Kameraten kommenterte at det så ut til at kabler ikke var egnet til å kjøre på salt snøslaps og at det antakelig bare er et spørsmål om tid før det korroderer. Er litt bekymret for å få en solid regning når garantien går ut. Ikke for å dra tråden altfor langt vekk fra topic, men er det andre som har hatt korrosjon her? Eller de som har åpnet og sett, kan slaps trenge inn her?

Er flere kabler spes på de eldre som står utsatt for vann/salt over tid som ikke er laget for det. Det ser man jo også på TPMS pre autopilot. Bare et spørsmål om tid og ikke om når det slutter å fungere og tar ned hele bilen.

Kommer til å bli mye dyre reparasjoner framover fordi Tesla trodde det var lurt å legge vanlige ledinger med ubeskyttete kontakter der de får vann og salt på seg.
Bare å håpe de fikser det så kundene slipper masse ekstrautgifter pga enn gjeng ingeniører i USA som umulig kan ha tenkt veldig mye utenfor California klima når de designet det.

Model S produsert fra midten av september 2015 fikk en stor overhaling av ledningsnettet med bedre egnet type kontakter på utsatte steder. Model S med Autopilot hw slipper i det minste TPMS problemene men er også der flere kontakter i bla frunk som jeg bare tror er et tidsspørsmål før blir ødelagt.

Er også problem med Euro spec ladeporten på mange som gjør at det kommer vann inn som gjør at superlading slutter å fungere etterhvert.

Det bør brukes tid å dokumentere alle designfeilene Tesla har gjort så man har noe å slå tilbake på om noen år eller etter bilen har gått 100 000km så man enkelt får reklamert på det, hvis de skal begynne å bli vanskelige å ha med å gjøre.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA