Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Manglende baklys på mange el-biler

Startet av TromsøTorstein, onsdag 25. mai 2016, klokken 17:02

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Sele på fredag 27. mai 2016, klokken 08:59
Hvem har sagt at du skal blende??

Mulig jeg har for godt syn, men hvis noen sette fjernlysene i trynet på meg i en mørk tunnel så tror jeg faktisk at jeg kan bli blendet, trolig vil du også oppleve det slik. Forøvrig synes jeg du skal senke skuldrene og overlate til politiet å slå ned på det du mener er lovbrudd i trafikken og ikke "ta loven" i egne hender og faktisk selv begå et lovbrudd når du gjør det. Rett og slett klysete holdninger du viser, sågar til fare for den øvrige trafikken!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sele

Når ble det forbudt og bruke lyshorn? Og hvor i loven blir det omtalt som en fare?

THE

På mine biler kan jeg ha nærlyset på, og det slukker når jeg slår av tenninga. Derfor står lyset alltid på på dieselbilen uten lysautomatikk slik at jeg ikke trenger å vri på bryteren når jeg starter bilen. Hvis noen andre har brukt bilen og slått av lyset før de parkerte, så glemmer jeg ofte å slå det på ved neste kjøretur. Da setter jeg pris på at noen varsler meg med lyshornet i stedet for at politiet skal gi meg beskjed sammen med et forelegg.

På Zoe'n kjører jeg som oftest med lyset i auto, men slår alltid på nærlyset manuelt ved kjøring i regnvær og tåke da lyssensoren mener det er godt nok lys til å kjøre med kun kjørelys foran selv om det er redusert sikt.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Robert Sund

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. mai 2016, klokken 09:03
... og det er en EU standard som gjelder alle nye biler om dagen og noe vi må forholde oss til. Den er nok basert på en nytte/skade analyse  ;)
Jeg er litt mindre overbevist om akkurat det. EU systemet er ganske "politisk" og da ikke i betydningen folkestyre, men som i maktspill og "triks". Og kombinert rikelig med Dilbert.

Og mange av lysreglene er svært Dilbert, som at man ikke har lov til å montere høyt monterte ryggelys (på høye kjøretøy) som lyser ned på bakken (bak og rundt bakenden på kjøretøyet). Men lave lys som lyser rett bakover er lov. Og argumentet er at det blender andre mindre, noe som er fullstendig på bærtur.

For å bli blendet av lys som lyser ned må man ligge på rygg og se opp!

jche

Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. mai 2016, klokken 06:07
Sykt mange Toyotaer som kjører uten baklys, men mange leaf og. Det er vel fremdeles påbudt med kjørelys foran, så de kommer vel alltid. Men står bryteren i 0 kommer ikke baklys på.


Sent from my iPad using Tapatalk

Lyssensor (og dermed også autostilling) er ekstrautstyr på mange biler, på Toyota Auris for eksempel er det standard fra utstyrsnivå executive og oppover. Har også kjørt flere nye Toyota, Ford og VW (spesielt varebiler) som ikke har lyssensor.

turfsurf

Når det gjelder bruk av lyshorn så er det fullstendig lovlig, og en del av midlene trafikanter har til å kommunisere. Bruk som over er fullt lovlig, og ønsket for min del. Det er og ett lovlig middel mot folk som ligger og surrer i venstrefila. Overdreven bruk er noe helt annet.

Når det gjelder hvor farlig det er  å kjøre uten baklys i tunnel, så vil det nok stort sett ikke føre til direkte utlykker, men garantert ubehag for den som tar deg igjen. Ofte ligger elbiler og godt under fartsgrensen. Hvis du ligger i 80 i 90 sonen i en tunnel som svinger litt, og blir tatt igjen av en kø som ligger i fartsgrensen, så har du garantert skapt en farlig situasjon for de som ligger bakerst i køen.

Så ja, blinkingen på folk uten baklys er ikke å leke politi, men faktisk en måte å lære opp folk på. Kanskje man ikke skjønner det første gang, men hvis man blir blinket på hver gang man er i en tunnel, så kanskje det (bokstavelig talt) går opp ett lys.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: jche på lørdag 28. mai 2016, klokken 06:56
Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. mai 2016, klokken 06:07
Sykt mange Toyotaer som kjører uten baklys, men mange leaf og. Det er vel fremdeles påbudt med kjørelys foran, så de kommer vel alltid. Men står bryteren i 0 kommer ikke baklys på.


Sent from my iPad using Tapatalk

Lyssensor (og dermed også autostilling) er ekstrautstyr på mange biler, på Toyota Auris for eksempel er det standard fra utstyrsnivå executive og oppover. Har også kjørt flere nye Toyota, Ford og VW (spesielt varebiler) som ikke har lyssensor.

Ja, og heri ligger selve problemet. Når EU gjennomførte denne regelendringen skiulle de selvsagt gjort to ting til samtidig:

- Påbudt lyssensor i alle nye biler
- Påbudt at bilene alltid sto i auto når bilen ble startet (altså ingen mekanisk vribryter)

Da hadde antallet biler uten baklys i tunnel vært minimalt. Hvor ofte ser man f.eks en Tesla uten baklys i mørket?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. mai 2016, klokken 09:03
Sitat fra: jche på lørdag 28. mai 2016, klokken 06:56
Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. mai 2016, klokken 06:07
Sykt mange Toyotaer som kjører uten baklys, men mange leaf og. Det er vel fremdeles påbudt med kjørelys foran, så de kommer vel alltid. Men står bryteren i 0 kommer ikke baklys på.


Sent from my iPad using Tapatalk

Lyssensor (og dermed også autostilling) er ekstrautstyr på mange biler, på Toyota Auris for eksempel er det standard fra utstyrsnivå executive og oppover. Har også kjørt flere nye Toyota, Ford og VW (spesielt varebiler) som ikke har lyssensor.

Ja, og heri ligger selve problemet. Når EU gjennomførte denne regelendringen skiulle de selvsagt gjort to ting til samtidig:

- Påbudt lyssensor i alle nye biler
- Påbudt at bilene alltid sto i auto når bilen ble startet (altså ingen mekanisk vribryter)

Da hadde antallet biler uten baklys i tunnel vært minimalt. Hvor ofte ser man f.eks en Tesla uten baklys i mørket?

Nei takk ! Veldig glad jeg kan justere lyset slik jeg vil ha det selv og hater de som blinker og leker politi, men det har dere vel skjønt  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Vel, jeg ser ingen grunn til at man skal kunne sette bilen i en ulovlig og potensielt farlig tilstand. Så lenge bilen er i bevegelse skal den ha kjørelys foran, og er det mørkt skal det være lys foran og bak. At du vil ha kontroll over alt selv (i tro på egen ufeilbarlighet, for det er det du egentlig sier), er underordnet sikkerheten til oss andre.

Og selv om du forhåpentligvis har kontroll over lysene (som du sikkert har), så er det alt for mange som ikke har det. Det er f.eks ikke få ganger fruen har kommet hjem med bil fra service uten lysene på.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. mai 2016, klokken 09:44
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. mai 2016, klokken 09:03
Sitat fra: jche på lørdag 28. mai 2016, klokken 06:56
Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. mai 2016, klokken 06:07
Sykt mange Toyotaer som kjører uten baklys, men mange leaf og. Det er vel fremdeles påbudt med kjørelys foran, så de kommer vel alltid. Men står bryteren i 0 kommer ikke baklys på.


Sent from my iPad using Tapatalk

Lyssensor (og dermed også autostilling) er ekstrautstyr på mange biler, på Toyota Auris for eksempel er det standard fra utstyrsnivå executive og oppover. Har også kjørt flere nye Toyota, Ford og VW (spesielt varebiler) som ikke har lyssensor.

Ja, og heri ligger selve problemet. Når EU gjennomførte denne regelendringen skiulle de selvsagt gjort to ting til samtidig:

- Påbudt lyssensor i alle nye biler
- Påbudt at bilene alltid sto i auto når bilen ble startet (altså ingen mekanisk vribryter)

Da hadde antallet biler uten baklys i tunnel vært minimalt. Hvor ofte ser man f.eks en Tesla uten baklys i mørket?

Nei takk ! Veldig glad jeg kan justere lyset slik jeg vil ha det selv og hater de som blinker og leker politi, men det har dere vel skjønt  ;)

Så? Jeg skrev at bilen skulle være utstyrt med lyssensor og starte i auto. Ingenting om at det ikke skulle være mulig å justere lyset selv, men da får du gjøre det i starten av hver kjøretur (burde gjelde tåkebaklys også, de burde alltid startet i "av").

En Tesla fungerer forøvrig nøyaktig slik jeg beskriver.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. mai 2016, klokken 07:01


Så ja, blinkingen på folk uten baklys er ikke å leke politi, men faktisk en måte å lære opp folk på.


Sent from my iPad using Tapatalk

Så du leker både lærer OG politi? Driver du slik på alle andre områder i samfunnet også?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Politi, nei. Men å tipse folk om at de enten har glemt noe, eller har oversett noe, det gjør jeg gjerne. Håper andre gjør det samme med meg og. Kommunikasjon er faktisk en viktig ting for at samfunnet skal fungere bedre. Det kan være dagens lille tips til deg. Mener du at det skaper problemer eller farlige situasjoner? Eller tåler du bare ikke at du må rette deg etter en felles konsensus i trafikken?


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Begynner snart å lure på hvem som stod modell for Robert Stoltenberg's rolle som Narvestad!

Hvis du satte opp en meningsmåling hvor spørsmålet var noe i tråd med; en møtende bil blinker på deg med fjernlysene i en tunnel, bortsett fra at du ble blendet, hva tenker du er feil? Et av ti svaralternativ er at du har ikke tent baklysene, hvor mange tror du hadde krysset av for det svaralternativet? Min mening er at noen hadde trolig gjort det enten fordi de krysset av feil eller syntes alternativet var morsomt. Your call!

Jeg tror du skal være litt mindre lærer og politi, sikkert langt bedre for helsen og blodtrykket.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sele

Utrykningskjøretøy som bruker lyshorn vil de også blende deg? Når skal lyshorn brukes og hvorfor?

Ingeniøren

Min forrige bil hadde markeringslys godtkjent som kjørelys. Jeg brukte stort sett dette på dagen men fikk stadig blink fra folk som mente det kunne bedre enn de som bestemte dette - irriterende  >:(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA