Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salg av bil. Hvilken pris skal jeg be om?

Startet av hpe, onsdag 25. mai 2016, klokken 08:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på lørdag 28. mai 2016, klokken 19:08
Skinnseter holder seg normalt pene lenger enn stoffseter og kan ha betydning i forhold til at bilen tar seg bedre ut og derfor vil få en bedre pris.

Gjør de det? Min erfaring er stikk motsatt. Eneste bil med skinnseter jeg har solgt er en '96 BMW 328i Touring. Den solgte jeg rundt 2005, da var skinnsetene ganske slitte og sprukne dessverre. Var godt på vei til å bli slitt når jeg kjøpte den 2-3 år tidligere.

Vi solgte også en '88 Jetta rundt 2008, med blå velour-seter. De setene var bortimot strøkne i stoffet når bilen ble solgt for 3500,-. '04 Touranen vi solgte i 2013 hadde også strøkne stoffseter, og vår Leaf fra 2011 har definitivt mindre synlig slitasje på setene enn i den to år nyere TMSen med skinnseter.

Min erfaring er at gode stoffseter varer bortimot evig uten noe pleie av betydning, mens skinnseter krever nøye oppfølging om de skal holde seg noenlunde. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. mai 2016, klokken 21:05
Sitat fra: eivhelle på lørdag 28. mai 2016, klokken 19:08
Skinnseter holder seg normalt pene lenger enn stoffseter og kan ha betydning i forhold til at bilen tar seg bedre ut og derfor vil få en bedre pris.

Gjør de det? Min erfaring er stikk motsatt. Eneste bil med skinnseter jeg har solgt er en '96 BMW 328i Touring. Den solgte jeg rundt 2005, da var skinnsetene ganske slitte og sprukne dessverre. Var godt på vei til å bli slitt når jeg kjøpte den 2-3 år tidligere.

Vi solgte også en '88 Jetta rundt 2008, med blå velour-seter. De setene var bortimot strøkne i stoffet når bilen ble solgt for 3500,-. '04 Touranen vi solgte i 2013 hadde også strøkne stoffseter, og vår Leaf fra 2011 har definitivt mindre synlig slitasje på setene enn i den to år nyere TMSen med skinnseter.

Min erfaring er at gode stoffseter varer bortimot evig uten noe pleie av betydning, mens skinnseter krever nøye oppfølging om de skal holde seg noenlunde.
Vi kvittet oss med en 16 år gammel Audi A6 i 2014. Skinnsetene var nesten som nye selv om vi ikke hadde brukt mye innsats på å holde de ved like de 12 årene vi hadde bilen.

Ellers har det vært skrevet en del på forumet her om stoffseter på e-golf som blir flekkete og stygge. Så det er tydeligvis kvalitetsforskjeller både når det gjelder stoff og skinn.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

e-curious

Problemet med stoffsetene er jo at de ikke tåler vann slik de er fra fabrikk :)   Jeg kjøpte bilen med impregnerte seter for snart ett år siden.  Har ikke hatt problemer  med flekker så langt, selv i regnfullt vestlandsvær. 

Når det gjelder ekstrautstyr så tror jeg det kommer veldig an på hvilke forventinger en har til en gitt biltype, generelt er jeg er enig i at dersom det har en funksjon (bruksverdi eller sikkerhet) så vil verdien være større enn rent kosmetiske ting.  For min egen del vil nok fks terskelen være stor for å kjøpe bil som ikke har ryggekamera og lane-assist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA