Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan du gi meg gode grunner til ikke å velge en hybridløsning?

Startet av GeirHM, fredag 13. mai 2016, klokken 13:38

« forrige - neste »

Robert Sund

Ikke et ord om plug-in rekkevidde. Ingenting om ladestandarder. Ingenting om kWh på batteriet.

Bare at batteriet er lett (kun 33 kilo) og at bilen er bygget på en dedikert miljøplattform. :o


IMHO en bil som sikkert går på bensin i 20 år. Og hvorfor er det kun fossilbilene som får krok? Bare helelektriske Buddy og Tesla leverer krok på elbil.

Øystein16

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 26. mai 2016, klokken 21:14
Og hvorfor er det kun fossilbilene som får krok? Bare helelektriske Buddy og Tesla leverer krok på elbil.

Vår ladbare Golf trekkjer fint tilhengjar - maks vekt er vel 1,5 tonn. Seinast i går var det ein elbileigar som spurte om eg kunne hjelpa til med få heim eit lass med byggjevarer.  Boggitiljengjaren vart lånt på byggvarehuset, men det gjekk heilt fint å køyra t/r 4x8 km reint elektrisk, sjøl om restrekkevidde på batteriet faktisk var 32 km før start. Eg hadde heller ingen angst for at det ikkje skulle gå. ;-) 

arthur

Sitat fra: Øystein16 på fredag 27. mai 2016, klokken 07:42
Sitat fra: Robert Sund på torsdag 26. mai 2016, klokken 21:14
Og hvorfor er det kun fossilbilene som får krok? Bare helelektriske Buddy og Tesla leverer krok på elbil.

Vår ladbare Golf trekkjer fint tilhengjar - maks vekt er vel 1,5 tonn. Seinast i går var det ein elbileigar som spurte om eg kunne hjelpa til med få heim eit lass med byggjevarer.  Boggitiljengjaren vart lånt på byggvarehuset, men det gjekk heilt fint å køyra t/r 4x8 km reint elektrisk, sjøl om restrekkevidde på batteriet faktisk var 32 km før start. Eg hadde heller ingen angst for at det ikkje skulle gå. ;-)

Nå er det vel snakk om den nye GTE, en ladbar hybrid, og ikke el-bilen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øystein16

Sitat fra: arthur på fredag 27. mai 2016, klokken 08:33
Nå er det vel snakk om den nye GTE, en ladbar hybrid?

Ja, det er ein GTE, men motoren er fråkopla når bilen går i E-modus, som er primært/normalt kjøremodus. Slik me brukar bilen har fossilmotoren ingen funksjon før batteriet er tomt.

GeirHM

Dette er en ubetydelig anekdote og skal ikke påvirke noen til ikke å gjøre sitt nybilkjøp på den ene eller den andre måten. Men likevel. Vårt elektriske smykke er inne til sin årlige service. Og siden den fortsatt er under garanti har fabrikanten storsinnet spandert lånebil. Jeg forsøkte å antyde at jeg godt kunne tenke meg å låne elektrisk transport. Min behandler lette etter den positive vinklingen på sin tilbakemelding og fortalte meg at jeg fikk det beste av begge verdener. En rask ladbar hybrid. En Passat GTE. Jeg lot meg lede av min behandlers snarrådige retorikk. Og tok i mot nøkkelen. Det behandleren sa om å refundere eventuelle bensinutlegg bidro på positivt vis. Selv om jeg insisterte på å ta de utleggene selv. Det siste håper jeg ikke de har på teip. Jeg gikk ut og tok mål av min nye transport. Det var en helt ny bil. Selv om den var full av søppel og tomflasker fra forrige bruker. Hvor mange flasker med kola light går det egentlig an å legge igjen i lånt transport? Jeg fikk bilen i gang. Fin bil. Og hadde jeg ikke hatt elektrisk transport til vanlig ville jeg nok tenkt at den var rask. Men jeg syntes bare at det bråkte. Det var derimot helt umulig å forstå av dashbordet når jeg kjørte på el og når jeg kjørte på bensin. Det forsto jeg først når jeg kom til destinasjonen. For nå skulle jeg lade. Jeg fant det midlertidige vognkortet og instruksjonsbok. Og fant ladepunktet på bilen. Jeg konsulterte boka igjen. For hvor var egentlig ladeledningen? Jeg fant bare flere tomme kolaflasker. På side 161 sto det at ledningen lå i et eget rom under bagasjerommet bak i bilen. Og jeg fant fram. Men der var det tomt. Og veldig reint. Det var ikke engang kola der. Da først forsto jeg. Det var ingen. Den helt nye ladbare hybridbilen som skal gjøre et signifikant bidrag til vårt miljø kom ikke med noen slik. For sannheten er at den går på bensin. Og derfor håper jeg at Tesla ikke har på teip at jeg har lovet å betale bensinen sjæl. God helg!

Kanutten

Sitat fra: GeirHM på fredag 10. juni 2016, klokken 20:05
...Det var derimot helt umulig å forstå av dashbordet når jeg kjørte på el og når jeg kjørte på bensin. Det forsto jeg først når jeg kom til destinasjonen.

Turteller heter det instrumentet du leter etter... Du finner den på venstre side i dashbordet.

GeirHM

Kanutten skulle ikke vite hvor den ladeledningen kan være da, når den ikke befinner seg på den plassen instruksjonsboken sier den skal være?

Jeg skal sjekke denne turtelleren. For sannheten er at jeg godt kunne tenke meg å finne et eller annet menyvalg som fortalte meg hva slags forbruk jeg har til en hver tid.

Kanutten

Sitat fra: GeirHM på fredag 10. juni 2016, klokken 21:00
Kanutten skulle ikke vite hvor den ladeledningen kan være da, når den ikke befinner seg på den plassen instruksjonsboken sier den skal være?

Nei, men jeg kan foreslå at du spør etter den der du lånte bilen :-)

Alternativt vil en hvilken som helst type 2 kabel fungere vil jeg tro?

stefse

Høres ut som et typisk hybridopplegg for å lure seg unna avgifter og fremstå med miljøprofil.

Dette blir ikke OK før de har fjernet alt av motor og drivverk fra fossiltiden og begynt med rene strømgeneratorer og adekvat batteristørrelse.
Mange bilkjøpere bryr seg uansett ikke hva som er under panseret, så hvorfor ikke lage en bil som virkelig KAN kutte bensinutgiftene. Og da mener jeg ikke Prius metoden, med å gjøre bilen så lat og treg at det uansett vil bli lavt forbruk selv som ren bensinbil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Robert Sund

Sitat fra: Øystein16 på fredag 27. mai 2016, klokken 07:42
Sitat fra: Robert Sund på torsdag 26. mai 2016, klokken 21:14
Og hvorfor er det kun fossilbilene som får krok? Bare helelektriske Buddy og Tesla leverer krok på elbil.

Vår ladbare Golf trekkjer fint tilhengjar - maks vekt er vel 1,5 tonn. Seinast i går var det ein elbileigar som spurte om eg kunne hjelpa til med få heim eit lass med byggjevarer.
Det er fint at folk som kjører elektrisk hjelper hverandre.
Det er fint at folk hjelper hverandre.
Pluss i margen til deg.

Min oppgitthet var myntet på produsentene.

Sitat fra: GeirHM på fredag 10. juni 2016, klokken 20:05
Hvor mange flasker med kola light går det egentlig an å legge igjen i lånt transport?
200?

200 1,5l flasker er nesten en enkelt bensinfylling. Kanskje han var i det spandable hjørnet?

SitatOg hadde jeg ikke hatt elektrisk transport til vanlig ville jeg nok tenkt at den var rask.
Som en tenåring sa til meg for en uke siden; "Tesla har lengre rekkevidde enn elektriske og hydrogenbiler, og er kjappere enn nesten alle andre biler"

Jeg liker umiddlebarheten til elektriske biler, at de alltid er klare.

SitatMen der var det tomt. Og veldig reint.
Forhandleren burde vist frem ledningen og vist hvordan man plugger til og fra, istedet for at kundene skal være nødt til å lete. Og da ville de sett at det ikke var noen ledning der. Det er veldig tydelig at forhandleren ikke har gjort det.

GeirHM

Sitat fra: Kanutten på fredag 10. juni 2016, klokken 21:29

Nei, men jeg kan foreslå at du spør etter den der du lånte bilen :-)


Sitat fra fantomets lover: "Man ringer ikke Teslas servicekontor før man må."

Jeg har full tank. 

turfsurf

Jeg prøvekjørte en Passat GTE over 60 mil for ett par uker siden. Hadde ikke noe problem med å finne gjennomsnittsforbruk både i strøm og bensin. Var og helt greit å se når fossilmotoren gikk. Men instrumentene ble selvfølgelig veldig kompliserte når de skulle vise forbruk og effektuttak både for EL og bensin. Greide faktisk å kjøre 54km på bare strøm, men hadde da ca 700 høydemeter med hjelp. På samme turen (250km) endte bensinforbruket på 0,51 + da ett batteri med strøm. Sammenlignet med Model S så strømforbruket ut til å være kanskje litt høyere, men ikke mye.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA