Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny studie fra NTNU om CO2-utslipp elbiler vs. fossilbiler

Startet av Falsum, mandag 09. mai 2016, klokken 17:41

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på søndag 22. mai 2016, klokken 12:13
For prisen av ein Tesla til ein million kan ein i dag kjøpa:


  • 5-6 stk elektriske "Trilling" , e-UP, Renault m.v. - kroner 150 000 - 200 000
  • ...

Interessant. Bare jeg finner løsningen på å kunne plassere disse 5-6 Trillingene slik at jeg kan kjøre hjemmefra til neste utplasserte Trilling på en ladning for så å bytte bil for neste rekkevidde-distanse og så bytte igjen så jeg kommer frem til alle de stedene jeg skal, og tilbake, så tror jeg nesten jeg vil gå for denne løsningen ;)
Model S 85D

stefse

Sitat fra: Amoss på mandag 23. mai 2016, klokken 01:06
Sitat fra: Øystein16 på søndag 22. mai 2016, klokken 12:13
For prisen av ein Tesla til ein million kan ein i dag kjøpa:


  • 5-6 stk elektriske "Trilling" , e-UP, Renault m.v. - kroner 150 000 - 200 000
  • ...

Interessant. Bare jeg finner løsningen på å kunne plassere disse 5-6 Trillingene slik at jeg kan kjøre hjemmefra til neste utplasserte Trilling på en ladning for så å bytte bil for neste rekkevidde-distanse og så bytte igjen så jeg kommer frem til alle de stedene jeg skal, og tilbake, så tror jeg nesten jeg vil gå for denne løsningen ;)
Her snakker vi god gammeldags skyss-stasjon, bare med Trilling istedetfor hest  ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øystein16

#47
Sitat fra: Amoss på mandag 23. mai 2016, klokken 01:06

Interessant. Bare jeg finner løsningen på å kunne plassere disse 5-6 Trillingene slik at jeg kan kjøre hjemmefra til neste utplasserte Trilling på en ladning for så å bytte bil for neste rekkevidde-distanse og så bytte igjen så jeg kommer frem til alle de stedene jeg skal, og tilbake, så tror jeg nesten jeg vil gå for denne løsningen ;)

Husk å inngå avtale med straumleverandør om at dei kan disponere batteria mens dei er kopla til straumnettet. Det kan til slutt finansiera heile "millionen" :-).  Å køyra rundt med eit statisk gigantbatteri er ikkje framtidsretta.
---
"Skysstasjon og hest" - hestemøkk er ein viktig energiberar og husdyrgjødsel generelt er viktig handelsvare og viktig for vårt nitrogenavhengige liv... :-)

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på mandag 23. mai 2016, klokken 08:46
Å køyra rundt med eit statisk gigantbatteri er ikkje framtidsretta.

Du har så klart ett poeng her, men virker ikke akkurat fremtidsretta å kjøre rundt med ett batteri som ikke gir deg den rekkevidden du trenger i det daglige heller. Klart, noen klarer seg fint med ett lite batteri, og de må så gjerne nøye seg med en bil med en rekkevidde som reflekterer dette, men andre trenger mer.

Så istedet for å skape motpoler ala "haha, du hadde ikke råd til ett skikkelig batteri" / "haha, jeg kunne kjøpt 5 av mine biler for prisen du ga for din bil bare for å få med unødig stort ett gigantbatteri" så får man heller respektere at folk har forskjellige behov og forskjellige midler til å dekke behovene. Mitt behov for rekkevidde tilsier at ingen annen elbil i dag kan dekke mine rekkeviddebehov, og da jeg ikke har midlene til en så dyr bil betyr det at jeg fortsatt er nødt til å kjøre med fossiler mens jeg venter på Model 3 - eller at noen skal lage en god gammeldags skysstasjonløsning for elbiler ;)
Model S 85D

Øystein16

Sitat fra: Amoss på mandag 23. mai 2016, klokken 11:06

... og da jeg ikke har midlene til en så dyr bil betyr det at jeg fortsatt er nødt til å kjøre med fossiler mens jeg venter på Model 3 - eller at noen skal lage en god gammeldags skysstasjonløsning for elbiler ;)

Det er heilt fundamentalt at folk og samfunn aksepterar ei slik haldning. Får håpa at det er nokre Teslafolk lurar på forumet som fangar opp skysstasjonproblematikken og sørgjer for at du rykkjer laaaangt fram i køen :-)  - Hestla er kjiipt :-)

turfsurf

Løsningen på rekkevidde og små batteri er induktiv lading i veiene. Så trenger man bare batteri for å komme seg "the last mile".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. mai 2016, klokken 13:56
Løsningen på rekkevidde og små batteri er induktiv lading i veiene. Så trenger man bare batteri for å komme seg "the last mile".

Og når kan dette være på plass langs alle hovedveier?

Her blir nok kostnadene for et landsdekkende H2-fyllestasjonsnettverk for småpenger sammenlignet med å legge ned induktive ladesløyfer i x-antall tusen km hovedveg. Det holder ikke å frese ned asfalten, legge sløyfe og asfaltere på toppen. Sløyfene må nødvendigvis plasseres under slitelaget hvis de ikke skal bli ødelagt av neste runde med fresing/asfaltering.

Hvis batteri kun skal dekke "last mile", så må jo alle fylkesveger, vinterstengte fjelloverganger, hytteveger (veldig ofte privatveger/grusveger) innover i fjellheimen osv. ha induktiv lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Beckern

Sitat fra: Amoss på mandag 23. mai 2016, klokken 11:06
Sitat fra: Øystein16 på mandag 23. mai 2016, klokken 08:46
Å køyra rundt med eit statisk gigantbatteri er ikkje framtidsretta.

Du har så klart ett poeng her, men virker ikke akkurat fremtidsretta å kjøre rundt med ett batteri som ikke gir deg den rekkevidden du trenger i det daglige heller. Klart, noen klarer seg fint med ett lite batteri, og de må så gjerne nøye seg med en bil med en rekkevidde som reflekterer dette, men andre trenger mer.


Det er viktig å poengtere at "noen" i denne sammenhengen nok er nærmere 90% av den bilkjørende befolkningen.
Det er selvsagt noen få som har veldig spesielle behov og de må man akseptere, men de er altså få.
Probelmet er tvert imot å få det store antall til å begripe at det mange trenger er en dagligdags-bil som utmerket godt kan være en kortrekkevidde el-bil.
Til annen kjøring utover det daglige har man alternativer som leiebil, lånebil, bilkollektiv, bruke litt ekstra tid med ladestopp, kollektivt, bil nr 2 m.fl.



Amoss

Sitat fra: Øystein16 på mandag 23. mai 2016, klokken 13:35
Får håpa at det er nokre Teslafolk lurar på forumet som fangar opp skysstasjonproblematikken og sørgjer for at du rykkjer laaaangt fram i køen :-)  - Hestla er kjiipt :-)

Nå er jeg vel omtrent så langt fremme i Model 3 køen som jeg kan få kommet basert på lokalisasjon (Norge, Europa) og utstyrsgraden jeg vil komme til å velge. Så eneste de evnt. kan bidra med er å fremskynde leveransene til Europa og/eller prise bilen/utstyret enda lavere... ;)

Sitat fra: Beckern på mandag 23. mai 2016, klokken 15:00
Sitat fra: Amoss på mandag 23. mai 2016, klokken 11:06
Klart, noen klarer seg fint med ett lite batteri, og de må så gjerne nøye seg med en bil med en rekkevidde som reflekterer dette, men andre trenger mer.

Det er viktig å poengtere at "noen" i denne sammenhengen nok er nærmere 90% av den bilkjørende befolkningen.

Det påståes så ja, men nei, jeg "kjøper" ikke den påstanden. Mulig det kan gjelde nærmere 90% av de som bor i byer og andre sentrale strøk (når man altså også tar med de som ikke regnes som "bilkjørende" - noe de ikke er nettopp fordi deres behov er så begrensede), men utenfor disse områdene er det unntaksvis at noen kan klare seg med bare en slik rekkevidde. Tar man med de som kan ha det som en #2 bil så blir det nok andelen litt høyere.
Model S 85D

Beckern

Jeg vet ikke hvilken valuta du handler i men vi andre forholder oss til statestikk. Når over 80% av alle kjøreturer er kortere enn 20km så er tallenes tale ganske klare. Monopolpenger er ikke godtatt, så du må nok finne hard valuta i form av andre statistikker som sier noe annet.
Det blir jo reinspikka synsing stikk motsatt alle bevis når du påstår at dette bare unntaksvis gjelder de utenfor sentrale strøk.
At det er direkte feil er alle kortrekkevidde elbilene som kommer her i området. Dvs 50km unna Oslo, på god vei mot sverige. De fleste pendler til oslo siden dette går akkurat t/r, men mange jobber jo også lokalt og kjører vesentlig kortere.
Prosentandelen som dagpendeler med en avstand som gjør kortrekkevidde bilene ubrukelige er ganske så få. Mener du noe annet må du nok finne på noe beder en synsing som har kommet så langt.
Både tallene og de praktiske bevisene i form av elbiler på "landet" viser noe annet.

hgs

Sitat fra: Beckern på mandag 23. mai 2016, klokken 22:11
Jeg vet ikke hvilken valuta du handler i men vi andre forholder oss til statestikk. Når over 80% av alle kjøreturer er kortere enn 20km så er tallenes tale ganske klare. Monopolpenger er ikke godtatt, så du må nok finne hard valuta i form av andre statistikker som sier noe annet.
Det blir jo reinspikka synsing stikk motsatt alle bevis når du påstår at dette bare unntaksvis gjelder de utenfor sentrale strøk.
At det er direkte feil er alle kortrekkevidde elbilene som kommer her i området. Dvs 50km unna Oslo, på god vei mot sverige. De fleste pendler til oslo siden dette går akkurat t/r, men mange jobber jo også lokalt og kjører vesentlig kortere.
Prosentandelen som dagpendeler med en avstand som gjør kortrekkevidde bilene ubrukelige er ganske så få. Mener du noe annet må du nok finne på noe beder en synsing som har kommet så langt.
Både tallene og de praktiske bevisene i form av elbiler på "landet" viser noe annet.

Man kjøper da ikke bil basert på gjennomsnittslengde på kjøreturene sine. Selv om våre kjøreturer i medianverdi er ca 1 mil er vi på reise enten i forbindelse med jobb eller fritid minst 1 gang i uka, og dette er turer som krever minimum 13 mils rekkevidde. Kollektiv/Bilkollektiv/Leiebil? Vel, selvsagt mulig, men fryktelig tidkrevende, dyrt og upraktisk når man har med unger,masse bagasje og sportutstyr. Er man single og har fritidsproblemer funker jo det, men det er iallfall temmelig fjernt for oss (og folk i vår omgangskrets). Må man ha to biler er jeg enig i at man nok kommer langt med en liten elbil som bil nr 2 (som fort blir bil nr 1...). Men skal man få massene over på elbil kan du nok ikke belære folk på den måten du prøver her. Rekkevidden må opp, og prisen må ned. God ladeinfrastruktur kan til en viss grad kompansere for batteristørrelse, men dagens småelbiler går for kort for de fleste. Hører veldig ofte at 'Når det kommer en som kan gå 30 mil til en fornuftig pris, da skal jeg kjøpe'.       
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Amoss

Sitat fra: hgs på mandag 23. mai 2016, klokken 23:12
Hører veldig ofte at 'Når det kommer en som kan gå 30 mil til en fornuftig pris, da skal jeg kjøpe'.     

Jepp, den der er en gjenganger. Og ja, jeg har sagt, og sier det fortsatt, selv. Greit nok, er neppe alle som sier det som har sjekket nøye etter hva de trenger før de sier det, men selv har jeg sjekket grundig mine normale turer og rundt 30 mils rekkevidde (etter EPA normen, glem NEDC) er for meg en fornuftig grense for å ha tilstrekkelig til min hverdagskjøring - også midtvinters. De gangene jeg skulle trenge å kjøre lengre er jeg entusiast nok til å ikke ha noe problem med å vente på lading, så lenge jeg har kunnet kjøre over 20 mil mellom hver ladesesjon.

... og i parantes bemerket:
Sitat fra: Beckern på mandag 23. mai 2016, klokken 22:11
At det er direkte feil er alle kortrekkevidde elbilene som kommer her i området. Dvs 50km unna Oslo, på god vei mot sverige.

Dette kan ikke være så veldig langt herifra det, men har tilgode å se mange kortrekkeviddebiler i området. Men jo, noen få er det. Men Tesla'er ser jeg stadig flere av.
Model S 85D

THE

250 km rekkevidde på vinter eller med tilhenger på sommertid er nok et minimum som en elbil må klare for at madammen godtar overgang til helelektrisk bilpark. Sommerens bilferie (som ikke er en engangsforeteelse) blir 2300 km hver vei fra Vestlandet til Øst-Finnmark. Vi er avhengige av bil oppe i nord, og for våre behov i alle fall i år, er fly og leiebil ikke aktuelt. Bilturen nordover blir ei ren transportetappe, men på tur sydover blir det nok et par stopp.

Selv med Tesla hadde ikke dette vært mulig i år da vi ville fått mange ladinger på 22kW nordover som hadde gitt alt for lang tid på turen.

Mine daglige behov for rekkevidde er minimum 100 km, men ofte har jeg behov for 170-200 km. Det er flest dager på vinteren at jeg har behov for opp mot 200 km rekkevidde pr dag, og det går med Zoe pga rask hjemmelading. Jeg har ingen hurtigladetilbud som jeg kan bruke der jeg kjører ofte, og ikke lademulighet på jobb, så jeg er avhengig av hjemmelading og den rekkevidden jeg får med meg i batteripakken.

De fleste jeg kjenner har ukentlige, eller i alle fall månedlige, kjøreturer som overstiger rekkevidde til de fleste kortrekkeviddeelbiler, spesielt på vinteren. Utbygging av hurtigladetilbudet går også alt for tregt i distriktene til at elbil er et reelt valg for de som har bare en bil i husholdningen, og slik kommer det til å være minst 2-3 år framover. Selv når alle hurtigladerne i Enova-traseene er bygd ut, så er batteripakken i Zoe i minste laget for mange av mine kjøreturer i løpet av året. Over Valdresflya f.eks. er det over 100 km mellom Kvam og Beitostølen med en god del stigning. Med bilen full av bagasje og passasjerer blir det i lengste laget med kortrekkeviddeelbil siden man aldri lader til 100% på hurtiglader. Dette er en fjellovergang jeg ofte benytter meg av like etter åpning om våren eller før stenging ved juletider, så det kan være kaldt og vinterføre også.

Jeg håper Model 3 kommer med større batteripakke som opsjon da 300 km sommerrekkevidde er nok for meg som oftest, men ikke alltid. Hvis jeg ikke kan erstatte all kjøring med Model 3, så blir det nok å beholde en kortrekkeviddeelbil til dagligkjøring, og fremdeles bruke dieselbil til resten av turene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Beckern

Sitat fra: Amoss på tirsdag 24. mai 2016, klokken 00:40
Dette kan ikke være så veldig langt herifra det, men har tilgode å se mange kortrekkeviddebiler i området. Men jo, noen få er det. Men Tesla'er ser jeg stadig flere av.

Som alle andre steder: Tesla synes litt bedre men det er langt fler av de andre, bortsett fra på E18 vest og Gardermoen el-parkering.
Og nei, det ER ikke så veldig mange men det er stadig flere. Andelen øker ganske raskt men den har nok enda ikke nådd nivået der ihuga ICE bilister lurer på hva alle elbilene gjør der, de kjører jo ikke t/r Oslo? Bare for å finne ut at jo det gjør de, for en liten brøkdel av prisen de selv må betale. Det sammen med at man ser at batterier, selv på dårlig regulerte pakker, varer mye lenger enn fryktet så tror jeg vi får en ny bølge med elbiler om et års tid. Da kommer jo Ampera E og småbiler med utvidet rekkevidde også.


Beckern

Sitat fra: hgs på mandag 23. mai 2016, klokken 23:12
Man kjøper da ikke bil basert på gjennomsnittslengde på kjøreturene sine. Selv om våre kjøreturer i medianverdi er ca 1 mil er vi på reise enten i forbindelse med jobb eller fritid minst 1 gang i uka, og dette er turer som krever minimum 13 mils rekkevidde. Kollektiv/Bilkollektiv/Leiebil? Vel, selvsagt mulig, men fryktelig tidkrevende, dyrt og upraktisk når man har med unger,masse bagasje og sportutstyr. Er man single og har fritidsproblemer funker jo det, men det er iallfall temmelig fjernt for oss (og folk i vår omgangskrets). Må man ha to biler er jeg enig i at man nok kommer langt med en liten elbil som bil nr 2 (som fort blir bil nr 1...). Men skal man få massene over på elbil kan du nok ikke belære folk på den måten du prøver her. Rekkevidden må opp, og prisen må ned. God ladeinfrastruktur kan til en viss grad kompansere for batteristørrelse, men dagens småelbiler går for kort for de fleste. Hører veldig ofte at 'Når det kommer en som kan gå 30 mil til en fornuftig pris, da skal jeg kjøpe'.     

Når jeg snakker om det daglige behovet så snakker jeg helt  klart om hva man bruker til fra jobb + barnehage, altså daglig. Jeg ser heller ikke problemet med 130km, det gjør jeg stadig vekk. På jobbturer blir det ofte 200 - 300km også. Det medfører litt lading men som regel er kunden overlykkelig for å kunne ordne lading om de ikke alt har dedikerte ladestasjoner på gjesteplassene eller jeg står på ladeplass på OSL.
Beklager hvis jeg fremstår belærnde men jeg motgår altså påstander med fakta. Jeg har sett at enkelte oppfatter slikt negativt.

Jeg har heller aldri sagt at man skal kjøpe rekkevidde utfra snittturen på 20km. Jeg har antydet at flertallet kanskje klarer seg med en bil som klarer 150km. Snakker om å vri om og putte inn stråmenn. Sjerpings.

Jeg er ikke her for å omvende massene men jeg ønsker å debunke påstandene om at folk flest kjører så voldsomt mye og så voldsomt variert (hele tiden). Troen på at alle trenger en 300-400km rekkevidde er en myte.
En ny bil går vel i snitt ca 15 000. Snitt på bensin er 9000, jeg kjører 30 000 med en i3, og noen få tusen med bensinbil. Hvordan henger det sammen at jeg så lett kan kjøre tre ganger snittet av en bensinbil mens dere mener at "de fleste" trenger en bil med over dobbelt så lang rekkevidde? Jeg bruker hurtiglader kanskje en gang i måneden i snitt og da som regel 15 min av gangen. Så jeg kan ikke si jeg tilbringer stor deler av livet mitt der. Jeg tilbrakte nok mer tid på bensinstasjoner når jeg hadde diesel (med stor tank). Jeg er på ingen måte unik. Tvert om har jeg som mange andre bare innsett at jeg ikke har et så utrolig spennende liv at jeg stadig MÅ på 300 km kontinuerlige turer med elbilen der jeg er alt for viktig til å ha tid til 20min lading.
Som så mage andre kan jeg bare sette meg inn i den andre bilen om jeg må langt på kort tid.
Jeg synes du selv illustrerer holdningen som er rådende. De går så kort, men mye lenger enn du kjører daglig. Det er så fryktelig tungvindt. Hva da? Først og fremst har svært mange faktisk en bil til, problem solved. Når det utgår kan man altså svinge innom en utleie forretning på veien hjem fredag for å plukke opp unger og pikk pakk hjemme når de skal på vinterferie. Tungvindt?
Man lager seg store hindringer som ikke er der i det virkelige liv.
Jeg forstår at de som kjører 60 mil for å komme på hytta hver helg ikke ønsker en liten elbil som eneste bil, den utgår jo også når man skal ha med en hel familie og pikk pakk. Så det er en no-brainer, men de er faktisk ikke i det store flertall. Mange føler nok at de gjør det men sjekker man så finner man fort ut at det er et par år siden vi kjørte over 35 mil på en dag og det ble nok ikke mer enn to turer til svigers i fjor heller.

Det er omtrent som påskeferie det. "Alle" er jo på fjellet? Eller 20% som statistikken sier.
Jeg sier ikke elbil er for deg og har ikke noe ønske om å overtale deg, men inntil du og THE har noen annet enn anekdoter og synsing så mener er jeg så nedlatende at jeg mener dere tar feil når dere sier at "de aller fleste trenger....." For meg er tallene overbevisende klare og tilsier at svært mange hadde klart seg vel så bra med en elbil av i dag. At så mange sier at de venter på 300km bilen til samme pris er jo akkurat det som er saken. Selvsagt sier de det etter alt skremsel som spys ut om hvor vanskelig det er med elbil. Det er jo den myten jeg vil til livs.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA