Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Up! eller golf?

Startet av Piff, søndag 08. mai 2016, klokken 12:13

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: Elmo på mandag 09. mai 2016, klokken 17:10
Men, med Zoe kan Piff ikke regne med å lade på jobben
Jo, det kan hun, se link tidligere i tråden. Zaptec er dessuten i produksjon nå, dersom man synes 12 kg kladd blir i overkant.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

THE

Zapcharger portable koster 16000,- kjøpt sammen med bilen, så da er jo pris for Zoe og UP den samme med mulighet for å lade fra stikkontakt. På UP får man også hurtiglademulighet, noe som Zoe mangler.

Jeg er absolutt fornøyd med Zoe selv, og kan under ingen omstendighet se for meg noengang å kjøpe et produkt fra VW, men jeg synes mangel på hurtiglading er nok til å ikke vurdere Zoe.

Jeg har 43 kW lader i min Zoe, og vet forskjellen på hurtiglading og 22kW lading. Jeg ville aldri kjøpt bil uten hurtiglading i alle fall.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HCO

Sitat fra: HCO på mandag 09. mai 2016, klokken 09:19Jeg ser heller ikke helt hvorfor VAG, og spesielt VW, har en så stor fanskare her til lands. Det er mulig de i sin tid ga oss mye bil for pengene, men de siste 20 årene ser jeg ikke helt at dette konsernet har gjort så mye for å fortjene vår tillit. Den nylige dieselskandalen er bare toppen av isfjellet.

Tidligere var det en "vedtatt sannhet" at tyske biler ruster lite, og franske mye. Nå er det visst blitt omvendt:
http://www.dinside.no/936553/volkswagen-har-hatt-store-rustproblemer

I tillegg til det artikkelen nevner om dårlig antirustbehandling fra fabrikk, mistenker jeg at deler av problemet skyldes resirkulert stål. De fleste bilprodusenter bruker resirkulerte materialer, men ting kan tyde på at VW har tøyd gjenbruks-strikken litt for langt. I 2009 sendte de ut denne pressemeldingen, der de kunne fortelle at nye VW Golf inneholdt 40% resirkulerte materialer, hvorav 501kg resirkulert metall.
http://www.autoblog.com/2009/03/02/vw-mk-vi-golf-made-from-over-40-recycled-materials/
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

pudderjagar

Sitat fra: Elmo på mandag 09. mai 2016, klokken 13:46
Sitat fra: pudderjagar på søndag 08. mai 2016, klokken 14:17
Med 6 mil er du i grenseland hvid du vil ha da komfortabelt varmt i bilen om vinteren hvis du møter på kø.

For noe tull.
Jeg kjører eUp 2015 med varmeapparatet på 28 grader hele vinteren i Oslo området. Mye på E18 i 80-90 km/t.
Jeg har ALDRI hatt mindre enn 9 mil rekkevidde.

Dette er ikkje tull, her må dere følgja med i timen!!

Eg finner ingen her inne som kjører 120 km med E-up utan å lade. Husk at du skal jo hjem igjen og. Tråden starter med at han har 6 min EIN VEG. Han har mulighet for lading på jobb men er da nok tid på jobb til å lade nok med 10A?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Vi snakkar kun 6 mil, ikkje 12. Det er vel ingen problem å lade 6 mil på 8 timar i ein eUp, sjølv med vanleg stikkontakt.

6 mil bør vere totalt uproblematisk med alle elbilane som er på marknaden i dag.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Elmo

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:34
Dette er ikkje tull, her må dere følgja med i timen!!
Eg finner ingen her inne som kjører 120 km med E-up utan å lade.

Tror det er du som må følge med i timen. Han skulle jo lade på jobben også, og altså kjøre 60km, ikke 120.
Forøvring har jeg personlig sjelden problem med å kjøre 120km uten å lade, så lenge temperaturen er over 0 grader.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Panduck

Sitat fra: Piff på søndag 08. mai 2016, klokken 12:13
Jeg ønsker meg i utgangspunktet en e-up! Dette fordi den er billigere og i mine øyne litt kulere enn golfen.

Jeg ville valgt eUp. Den er kul! Men som advarsel: mengden personer som har kjøpt elbil som "bil nummer 2" og funner ut at "det ble jo ikke sånn..." begynner å bli relatvit stor. Det er nesten bedre å ta utgangspunkt i at bensinbilen skal være bil nummer 2. Det blir gjerne realiteten.

shufu

Sitat fra: Piff på søndag 08. mai 2016, klokken 12:13
Hei
Jeg skal kjøpe min første el-bil og trenger tips i forhold til hvilken type. Husholdningen har en annen bil som kan brukes til fjellet, langturer ol., så det er snakk om bil nr. 2 til hverdag og pendling. Pendlingen er på 6 mil hver vei med smale og svingete veier, mulighet for litt kø på vei hjem. Jeg har mulighet til å lade på jobb, men da via vanlig stikkontakt. Jeg ønsker meg i utgangspunktet en e-up! Dette fordi den er billigere og i mine øyne litt kulere enn golfen. Men vil den holde mål til pendling på vinteren, både med tanke på rekkevidde og føreforhold?
Håper på noen fornuftige svar selv om dette emnet muligens er diskutert flere ganger  :)
Hei Piff,

Jeg skal ikke svare om rekkevidden siden mange har gjørt allerede og siden du kan lade på jobb det er ingen problem om vinter også. Verst jeg fikk om vinter var ca 80km med full varm, litt høyde og ikke pen kjøring.
Jeg måtte kjøpe en bil i 2014 da jeg flyttet ut av Oslo og hadde en ettårs barn. Måtte pendle hver dag til Oslo og kjøre til barnehage med mye bompassering. Da begynte å tenke elbil. Prøvde en trilling som var helt ok for å kjøre mellom A og B, men kvalitet følelse var litt lav. Prøvde den e up og fikk en store overaskelse. Veldig behagelig å kjøre, lett, god akselerasjon, kan gjøre en u-turn hvor jeg trodde ikke jeg kunne. Mye penere enn trillinger og mye bedre kvalitet (min egen mening)...  På den tiden e golf´en hadde over 6 måneder ventelist og jeg kunne ikke vente så lenge. Da bestemte vi å bestille e up´en.
Om jeg kunne ta egolf i den tiden, hadde jeg kjøpte denne.
Men etter 2 års kjøring, problemfri (første service i morgen, men forventer ingenting spesiell), lett å passe på, er jeg veldig fornøyd. Klarte å frakte ganske mye også til trosse av størrelsen (fryser under benken passet i bilen med emballasje).
Nå skal vi kjøpe en større elbil (kan ikke kjøre eksos bil lenger...) og er glad å ikke ha brukt over 100K NOK til på egolfen. Om man har kun en bil, da hadde vært bedre med egolfen. Men med 2 bil, forettrekker jeg e up som nr 2. Vi har brukt den som eneste bil i 2 år og nå fortjener hun å slappe av litt... Vi får se, jeg tror den skal fremdeles brukes mye i hverdager.
Det var ikke mitt mening å selge e up´en men jeg ville bare dele mitt erfaring siden du tenkte mellom egolf og eup.
Hvis man er rasjonel, egolf er bedre i alt (unntatt parkering i trang plass) men koster 50% mer.
For min del, det viser at e up var god nok, og ganske gunstig.

En ting som jeg glemt å nevne og som har vært problematisk (siden vi hadde ingen andre bil). Den er kun 4 seter (2 vokser, en 3 år barn og en 7 måneder). Vi klarer i hverdager med barneseter og alt men når jeg fikk min mor på besøk da var vi litt begrenset... Dette var kanskje den størst negativ side for oss.
Du må huske at den elbil som du først skal bruke som nr 2 vil bli din foretrukket valg hver gang du kan bruke den i stedet av fossilen.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Piff

#23
Takk for alle svar :) Nå har jeg sett og tenkt veldig mye og kommet fram til at det blir en golf til tross for alle gode ord om e-up. Vi regner med at bilen kommer til å bli enormt mye brukt. I tillegg har jeg prøvekjørt den og hadde ikke lyst til å levere den fra meg igjen. Jeg skjønner jo at jeg kan  få mer rekkevidde for pengene i denne prisklassen, men skal jeg først bruke nærmere 300000 på noe så vil jeg jammen at det skal være pent å se på og godt å sitte i og. Satser på bestilling i morgen  8)

PokerFjes

Sitat fra: Piff på mandag 23. mai 2016, klokken 15:48
Takk for alle svar :) Nå har jeg sett og tenkt veldig mye og kommet fram til at det blir en golf til tross for alle gode ord om e-up. Vi er 4 i familien, kanskje vi blir 5 etterhvert og da er det greit med en bil hvor vi får stuet inn alle, i allfall når vi regner med at bilen kommer til å bli enormt mye brukt. I tillegg har jeg prøvekjørt den og hadde ikke lyst til å levere den fra meg igjen. Jeg skjønner jo at jeg kan  få mer rekkevidde for pengene i denne prisklassen, men skal jeg først bruke nærmere 300000 på noe så vil jeg jammen at det skal være pent å se på og godt å sitte i og. Satser på bestilling i morgen  8)
Snakk om timing ;). 2017-modellen er rapportert å komme med 48% økt batterikapasitet og 160hk motor. Levering trolig senhøst eller tidlig 2017 (de pleier alltid starte levering av neste års modell i juli-ish, men kanskje de ikke rekker dette med denne oppgraderingen).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Piff

#25
Bestiller jeg nå får jeg 2017, produksjonen starter i uke 22. Forhandleren jeg var hos hadde ikke hørt noe om at batteriene skulle bli større nå, han mente det kom med faceliften som kommer på 2018-modellen, selv om http://www.tu.no/artikler/na-far-ogsa-el-golfen-storre-batteri/347413 jo får meg til å tvile..

PokerFjes

Sitat fra: Piff på mandag 23. mai 2016, klokken 21:56
Bestiller jeg nå får jeg 2017, produksjonen starter i uke 22. Forhandleren jeg var hos hadde ikke hørt noe om at batteriene skulle bli større nå, han mente det kom med faceliften som kommer på 2018-modellen, selv om http://www.tu.no/artikler/na-far-ogsa-el-golfen-storre-batteri/347413 jo får meg til å tvile..
Kunnskapen hos forhandlere har tidvis vært meeeeeget mangelfull, og tidvis over grensen for feilinformasjon... Hadde jeg vært deg, ville jeg ventet litt for å se om det kommer noe mer konkret informasjon om facelift-utgaven med større batteri. Motoren skal forøvrig være på 136hk, og ikke 160. Det at produksjonen starter sent på året 2016 er trolig et tegn på at VW har fremskyndet produksjonen av modellen som egentlig skulle gått i produksjon til neste sommer.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Hansi

Enig med PokerFjes, jeg hadde definitivt ventet litt på nyheter om større batteripakke
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Ferry

Sitat fra: PokerFjes på onsdag 25. mai 2016, klokken 00:39
Kunnskapen hos forhandlere har tidvis vært meeeeeget mangelfull, og tidvis over grensen for feilinformasjon...

Det er påfallende hvor lite forhandlere vet om nyheter og rykter om produktene sine, og det er ikke spesielt for VW. Bilia visste ingenting om større batteri på i3 da jeg snakket med dem i vinter. Og de vet ingenting om batteribytte på eksisterende biler nå. De burde tilbys kurs i bruk av internett og sosiale medier slik at de kan følge med på produktene sine ;)

Leaf, e-Golf og i3 var ca. like på pris, rekkevidde og størrelse. Nå som både Leaf og i3 har fått større batteri kan jeg nesten ikke skjønne at e-Golf er salgbar engang. I hvert fall ikke til den prisen. VW kan neppe øke prisen når det kommer større batteri, da vil de i så fall bli dyrere enn BMW. Akkurat nå er e-Golf det dårligste kjøpet, imo.

Piff

Jeg har satt meg på interesselista til Opel Ampera-e og tørket støv av sykkelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA