Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hente Kia Soul i Frankrike?

Startet av Tranhaug, onsdag 04. mai 2016, klokken 23:46

« forrige - neste »

Tranhaug

Jeg vurderer å hente en Kia Soul ultimate i Frankrike. Men det er et par spørsmål som er vesentlige før jeg setter meg på et fly med en handel for øye.

Vil en slik bil ha samme garanti som norskkjøpt bil.

Er det noe man bør passe på for å slippe å betale fransk moms?

Og hva med de franske subsidiene? Jeg har hørt at noen har fått regresskrav fordi bilene ble eksportert for tidlig.

Så til utstyr:) En versjon heter Ultimate. Dette er såvidt jeg kan skjønne ganske tilsvarende Exclusive-varianten.

Og aller sist. Hvor lang tid er det fornuftig å beregne på å hjulkjøre en slik bil hjem til gamlelandet fra eksempelvis Paris? Jeg antar at det er mulig mtp tetthet av ladestasjoner.

elektrolux

Kjører du bilen hjem selv må du betale Fransk moms, men kan kreve den tilbakebetalt. Er firmaet du handler hos seriøst går dette helt greit, men vær obs på at det kan oppstå misforståelser og regelrett svindel.

Papirer skal stemples når du kjører ut av EU og inn i Norge.

Selve kjøreturen bør hjem bør gå greit, men lurt å sjekke opp i lademuligheter. (ChaDemo) langs ruten.

Er du usikker ville jeg vurdert å be proffe ta seg av dette og levere bilen til deg. Ofte har slike eksisterende kundeforhold. ( http://www.finn.no/bedrift/zimmermann-as-19516350 ) og kan ordne at du får akkurat den bilen du har funnet for minimale påslag levert til din adresse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tranhaug

Det vil med andre ord si at alt av papirarbeid i forhold til momskompensasjon i prisippet kan gjøres på Svinesund eller en annen tollstasjon jeg er komfortabel med språket på. Det vil altså si at jeg kan gjøre følgende:

1
Kjøpe en meget pent brukt  bil til 24000 euro hos en kiaforhandler. Det er et titall slike biler å velge mellom til omtrent samme prisen.

2
Få forhandler til å fylle ut eksportpapirer mm.

3
Lade, kjøre, lade kjøre sove osv videre helt til den siste grensestasjonen. Antar at jeg da vil være mest komfortabel med å velge ferge fra kiel til Gøteborg for å slippe å store meg gjennom en runde på tysk tollkontor, men heller ende opp på Svinesund.

4. Legge fram innførselspapirer på den norske siden og betale nødvendige avgifter.  Håper ikke dette er all verden. Men jeg vet at det skal betales gassavgift for AC og vrakpant, men usikker på hvem/når med dette.

5
Siste blir en tur på min lokale trafikkstasjon. For visning og registrering.

6
Være en lykkelig elbilist som snart får 4000 euro inn på konto i momskompensasjon og opplever bare velvilje hos min lokale kiaforhandler den dagen jeg får bruk for garantien på bilen:-)

OlavEmil

Kan ikkje hjelpe deg med importbiten.

Garantien er den same som om du kjøper bil i Noreg. Forhandlarane skal vere velvillige, har iallefall ikkje hatt noko problem med tyskaren vår hos BoS Bergen.

Ultimate er akkurat den same bilen som Exclusive.

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

svingen

Mye vil du spare på det her? Vs ny i norge?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Tranhaug

Snaue bilen koster rundt 23000-24000 euro. Da har den gjerne gått opptil 5000 km

Den franske momsen utgjør 19,6 %

Da vil regnestykket se omtrent slik ut

23000-(23000*19,6÷119,6)=19230 euro = ca 180000 kr

I tillegg kommer selvsagt fly, båt, overnattinger, hurtigladeabbonement og en del dagers arbeid (hvis man velger å se det som jobb)

Trekkoppbil

Jeg tipper man må kjøpe fra bedrift, og ikke fra privatperson, om man skal ha håp om momsrefusjon.
Søker man etter bil på f.eks Autoscout24, så mener jeg det er et eget felt som sier om momsen er refunderbar eller ikke.  Om det da gjelder eksport, kjenner jeg ikke til.
Bestiller du ordinær bilfrakt, så kjenner sikkert fraktselskapet godt til åssen man gjør det med fortolling.

Tranhaug

Jeg har vært i telefonisk kontakt med en forhandler i Paris. Dette var en av bilene som ligger ute for snaue 23000 Euro. De fortalte at denne bilen har en bonus på 6000 EUR innbakt i prisen. Dermed ble denne kostende oppimot 29000 EUR som jeg vil få momsrefusjon på

Regnestykket blir dermed ikke fullt så interessant:

Momsrefusjon:
29000*20/120=4833 EUR

Det betyr at bilen kommer til å koste 24166 EUR som med dagens kurs betyr 225000 kroner, og da er det ikke veldig mye å spare i forhold til å kjøpe brukt/demo fra Norge

Men jeg lurer på om det er unntak for biler som er eldre enn seks måneder og har kjørt mer enn 5000 kilometer? Da vil saken bli litt annerledes

AmocoCadiz

Det gå stort sett greit å importere en bil som er typegodkjent i EU til Norge, har gjort det selv for noen år siden.
Men vær obs på, hvis du ikke tenkt eie den så lenge, at norske bruktbiljøpere fortsatt har den gammeldagse holdningen til importbil, slik at bruktprisen dessverre blir tilsvarende lav når du skal selge den. Selv om alt på bilen ellers er likt, ringer fortsatt importvarselbjellen hos bruktbilkjøperne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA