Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk ved 110 km/t i praksis

Startet av Olemann, tirsdag 03. mai 2016, klokken 15:24

« forrige - neste »

Olemann


Vurderer å ta bilen til hytta i sommer, men ...
Noen som har erfaring med å ligge i 110-115 km/t på E18 i normal vind og regn, AC på, + 10 grader, altså følge køen i venstre fil, om man da må opp i ca 2 kWt/mil i snitt?  Eller mer?
Har testet korte distanser, men ikke flere mil i strekk.

Truls Martin

Kona kjører daglig fra Kolbotn til Moss. Det er 55km stort sett 100/110 og hun bruker ca 50% på den turen.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Olemann

Sitat fra: Truls Martin på tirsdag 03. mai 2016, klokken 16:09
Kona kjører daglig fra Kolbotn til Moss. Det er 55km stort sett 100/110 og hun bruker ca 50% på den turen.

OK; det er jo bra, altså at hun klarer få ut ca 11 mil i den farten. Takk for svar.

leitom

Daglig pendling sandefjord - tønsberg 24km = 25%+
2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

02jan

Sommertemperatur, tørr vei. E6 Minnesund-Skedsmokorset i venstrefeltet.
Snittfart 106kmt , er ink start og stopp et stykke fra motorvei.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Anterialis

115-120 kmh på E6 mellom Hamar - Tønsberg, temp. ute: 0-10 gr. Temp inne 19-21gr. ECO pro. Dekktrykk 2.5 - 3.0 (foran-bak). Last: 2 pers (125kg) pluss bagasje 10kg. Vær: stort sett opphold.

Da får jeg ca 21-22 kWh/100km.

Jeg har vel kjørt 20-30 turer under slike forhold, får samme verdier omtrent hver gang. Data er fra kjørekomputer i bilen.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Goggen123

Sitat fra: Anterialis på onsdag 04. mai 2016, klokken 11:55
115-120 kmh på E6 mellom Hamar - Tønsberg, temp. ute: 0-10 gr. Temp inne 19-21gr. ECO pro. Dekktrykk 2.5 - 3.0 (foran-bak). Last: 2 pers (125kg) pluss bagasje 10kg. Vær: stort sett opphold.

Da får jeg ca 21-22 kWh/100km.

Jeg har vel kjørt 20-30 turer under slike forhold, får samme verdier omtrent hver gang. Data er fra kjørekomputer i bilen.

Hvordan er bilen å kjøre/oppførsel under slike hastigheter over lengre avstander? Jeg vurdere i3 nå som rekkevidden er blitt bedre, og komme ri hovedsak til å pendle motorvei 100-110 km/t

turfsurf

Den oppfører seg helt fint på motorvei, litt følsom for vind er vel det værste, i tillegg til hjulstøyen. Håper det kommer sommerdekk fra en annen leverandør snart. 


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

epsilone6

Så at Nokian hadde et sommerdekk som het i3, greit skuffende at 16" var max dim  :P

turfsurf

He. Nokian har vel dog ett vinterdekk som passer. Men det er sommerdekkene som bråker mest.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

leitom

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. mai 2016, klokken 14:15
Den oppfører seg helt fint på motorvei, litt følsom for vind er vel det værste, i tillegg til hjulstøyen. Håper det kommer sommerdekk fra en annen leverandør snart. 


Sent from my iPad using Tapatalk

Ved litt kraftig vinn i 110 så er det litt ubehagelig ja!
2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

eirikjac

Kjører daglig i 110 på E18 og synes bilen er litt nervøs i høye hastigheter, og skuffende følsom for vind. Merker det godt når jeg kjører forbi trailere også.
BMW i3 60ah
Polestar 2

leitom

Sitat fra: eirikjac på onsdag 04. mai 2016, klokken 19:54
Kjører daglig i 110 på E18 og synes bilen er litt nervøs i høye hastigheter, og skuffende følsom for vind. Merker det godt når jeg kjører forbi trailere også.

+5
2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

leitom

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 04. mai 2016, klokken 23:33
Da burde dere prøve en trilling... ;D

Å du burde ikke prøve en i3 i sterk vind i 110-120 :)
2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA