Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P90D Ludicrous leverer ikke som lovet?

Startet av Cookie Monster, tirsdag 03. mai 2016, klokken 15:02

« forrige - neste »

Cookie Monster

Ingen eiere av P90D Ludicrous som bryr seg om at bilen er langt fra å levere hva Tesla har lovet? P85D med Ludicrous har Tesla sakt er ca 0.2 sek bedre til 100 og på 402 meter som er greit for det leverer den.

Men P90DL derimot står det enda på nettsiden at den skal klare 10.9 på 402 meter. Men realiteten viser bare rundt samme tid som P85DL som kun er en ca 0.2 forbedring og fattige 1.6 km/t høyere slutthastighet.
P90DL ser ut til både på kvartmilstider og effekt man leser ut via canbus til å levere akkurat samme som en P85D med Ludicrous gjør.

Forskjellen er så liten at en lett P85D uten tungt ekstra utstyr som panoramatak (55-60kg) luft (5-10kg) premium lyd (5 kg) samt lett sjåfør klarer samme tiden.
Man har altså betalt i dyre dommer for en godt utstyrt bil som er ca like raskt som en dårlig utstyrt P85D.
I tillegg leverer Tesla batterier til senere leverte 85D med Ludicrous hw som man betaler dyrt for på P90D og P85D så kan ikke være dyre delene. Dette har jeg bevis på fra delekatalogen og har også lest av delenummer på en sent levert 85D.


Forskjellen på 11.4 og 10.9 sek på 402 meter er betydelig når det kommer til effekt og forskjell på aks.
http://www.greencarreports.com/news/1100718_drag-strip-test-of-top-tesla-model-s-cars-p90d-vs-p85d-vs-p85-video/page-2

På tide Tesla leverer det de sier eller endrer på nettsiden igjen. Til dags dato er det kun Motortrend som liksom har klart tidene. Men ingen andre klarer i nærheten, har sjekket ca 15 tider fra alt fra Dragtimes til vanlige som har hatt bilen på dragbane. Lukter fusk lang vei fra Motortrend sin side. At de har vært kreative eller at Tesla har levert en "presse" bil med mer fart i som ikke er et ukjent fenomen som bla Ferrari har blitt tatt for tidligere.

På tide at Tesla leverer det som de sier eller gir en tupp i ræva til markedsføringsavdelingen.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

mogu

Det kan jo godt være at disse tallene er oppnåelige for en P90D uten soltak, ekstra lyd, luftfjæring osv.. Det vil vi mest sannsynlig aldri finne ut av fordi det mest sannsynlig aldri vil bli bestilt en.

I tillegg ligger det jo mer i prisforskjellen mellom P90D og P85D, nemlig en større batteripakke med lengre rekkevidde. Det er vel faktisk det man betaler for, så er den forbedrede akselerasjonen kun en naturlig konsekvens av det.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Cookie Monster

#2
Ingen regnestykke eller praksis som kan forsvare at vektforskjellen på maks 65-70kg skal utgjøre at den klarer 10.9 og ikke 11.4 på kvartmila. I beste fall ca 0.1-0.2 sek inkluderer man en lett sjåfør også.
Motortrend sin bil var også full utstyrt står det i beskrivelsen. Samt at P85D leverer helt fint oppgitte kvartmil tid selv med det meste av utstyr.
Mulig den klarer 10.9 sek når man tar ut alle setene osv, superlette felger med draghjul, nedoverbakke og medvind. Men det er lite interessant for en kunde ;)

Man betaler hele 83 000 mer for Ludicrous valget enn for en P90D uten Ludi. Er heller ikke noe forskjell på hva en 85 og 90 pakke kan levere maks (Også bekreftet via can bus utlesing). Forskjellen mellom feks 85 ned til 70 og 60 er fordi de har mindre celler og lavere volt. 85 og 90 er likt. For den prisen på 83 000 for noe som stort sett bare er en sw endring bør de jaggu levere mener jeg.
Har tenkt å bestille Model 3 til dama men når man enda ikke kan stole på tallene til Tesla de har på nettsiden blir jeg veldig i tvil og er redd for å gå på en ny smell slik som på P85D'en jeg kjøpte.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Teslanewbie

Hvor står saken med danskene som klaget på P85D akselerasjonen ? Skulle ikke de saksøke Tesla eller ble det gjort opp i det stille?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

Det pågår i det stille og er mye venting. I Norge kommer det ikke til retten før ut i høst en gang hvis ikke Tesla ombestemmer seg og inngår et forlik.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

jazzwheel

Må ikke overdramatisere nå da, det første googletreffet ga meg 11,2 og ikke 11,4 - og det ser ut som det er ekstra digre hjul i tillegg. De har vel trukket fra 0,3 sekunder rollout på selve differansen til P85D også :)

http://www.youtube.com/watch?v=_5tRHlOYNiQ

Men ja, Motortrend er jeg skeptiske til.

Hodetelefoner

Vi kjører jo rundt i de mest humørsyke bilene som finnes. selv med varmt batteri. så kan jeg oppleve vesentlig bedre akselerasjon ved 70% soc enn ved 90-95%. Best akselerasjon opplever jeg som regel ved 85-90% men ikke med max battery power helt ferdig. 15-20min igjen.  når den sier den er klar. så spinner ikke bilen igang. ikke er den like sprek hvis man skal kaste seg ut i en forbikjøring heller.
Men dette er jo godt for de med P90D. da vet de at de kan hente ut mere effekt ved en update.
At P85D blir like rask med L gjorde meg ekstra glad denne morgenen :D

Cookie Monster

#7
11.24 da begynner det å nærme seg litt mer ;) Da må Tesla bare komme med en fw update som gir litt mer så er man nok nede på 10.99.
Hadde vært interessant å vite hva drag times har gjort annerledes på sine senere run i forhold til i starten hvor de også lå på rundt 11.4. Tipper launch mode eller slip start gjør det mulig å hente 0.15-0.20 ved gode forhold når underlag, temp osv er riktig.
Edit: ser nå at han har tatt inn speilene på den videoen, kanskje det var alt som skulle til ;D

Det virker ikke som det hjelper så veldig mye på hvilke dekk og vekt man har idag innenfor hva bilen blir levert med. Siden den virker som å være programmert til å øke hastigheten så og så mye pr ms. Så er først når man har veldig mye ekstra vekt man merker store forskjellen da moment/effekt begrenser, men med standard utstyr har Tesla allerede programmert bilen til å gå som den gjør. Så den nyttiggjør seg minimalt av bedre dekk og litt lavere vekt hvis underlaget ikke er dårlig.


Forskjellen på P85D med Ludicrous og P90D med er så å si ikke eksisterende på effekt og aks.

Her er sammenligning av P85DL mot P90DL. 85DL har bare 78% SOC og 90DL har 95%. 85DL striplet linje 90DL solid. Selv ved lavere SOC ser man moment er det samme, men mer spenningsfall på 85 pga lavere SOC.
Uansett hvilke dekk, og ekstra utstyr som er på bilen kan man legge grafene over hverandre og det passer så og si 100% på hvor fort effeken/moment øker, samt hastighet.
En lettere uten ekstra utstyr vil ha en fordel med at det kreves mindre friksjon fra dekkene å flytte mindre vekt. Men så lenge dekkene ikke slipper og man ikke har masse ekstra vekt er det ikke stort å hente virker det som, siden den nyttiggjør seg ikke stort av at bilen har blitt lettere.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Cookie Monster

Sitat fra: KristofferH på onsdag 04. mai 2016, klokken 06:36
Vi kjører jo rundt i de mest humørsyke bilene som finnes. selv med varmt batteri. så kan jeg oppleve vesentlig bedre akselerasjon ved 70% soc enn ved 90-95%. Best akselerasjon opplever jeg som regel ved 85-90% men ikke med max battery power helt ferdig. 15-20min igjen.  når den sier den er klar. så spinner ikke bilen igang. ikke er den like sprek hvis man skal kaste seg ut i en forbikjøring heller.
Men dette er jo godt for de med P90D. da vet de at de kan hente ut mere effekt ved en update.
At P85D blir like rask med L gjorde meg ekstra glad denne morgenen :D

Ja disse er veldig humørsyke etter riktig temp på både batteri og motor  ;D

Kan logge via can bus hva max discharge power er. Det er hvor mye kW effekt som kan trekkes fra batteri før tap i inverter/motor.
Beste jeg har sett er rundt 405-410 kW når batteri er 40-45 grader. Kjør en tur om morgenen og batteri er rundt 10-15 grader og man har ca 100-120kW mindre effekt.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Teslanewbie

forskjellen var at den røde teslan hadde speilene felt inn :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

nie

Interessant det du skriver om at sene 85D har batterier som P90D.
Jeg har en 85D produsert første uken i oktober -15 og levert desember -15. Kan det tenkes at jeg har et "90-batteri"?

Cookie Monster

De har ikke 90 batteri men 85 batteri med ludicrous hw. Altså kontaktor/sikring ;)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

nie

OK. Vet du noe om hvilket tidsrom dette foregikk?
Dette kan vi vel uansett ikke bruke til noe særlig?

Cookie Monster

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/newer-p90dl-makes-662-hp-at-the-battery.72128/page-53

Ser endelig ut som Tesla leverer en P90DL som klarer i nærheten av ytelsene de oppga for 1 år siden. Beste tid er nå 11.05. Så ikke langt unna 10.9x på 402 meter. Det ble gjort med en med panotak og tung sjåfør. Så en uten det tunge panotaket og lett sjåfør så er man nok på 10.9x.

Bare synd man må kjøpe ny Model S P90DL. For de produsert før mars 2016 er langt unna. Siden det mest sannsynlig er ny batterikjemi i det nye batteriet som også X har som gjør at de har 50-60hk mer. Sikring er enda samme på 1500A.

Så har man kjøpt en P90DL før det og trudde den skulle være 20% raskere til 250 og klare 10.9 på 402 meter som Tesla har oppgitt.

Beklager det var synd. Selg bilen og kjøp en ny. Tesla mente en senere utgave når de oppga det :)

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA