Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladbare hybrider selger bedre enn elbiler

Startet av Mippen, tirsdag 03. mai 2016, klokken 10:57

« forrige - neste »

Mippen

Ladbare hybrider har for første gang gått forbil rene elbiler. Det er positivt at det selges ladbare hybrider I forhold til bensin eller diesel, men det er ikke så bra at salget av rene elbiler går ned.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/ny-statistikk-ladehybrider-foran-elbiler/a/23673414/
Fremtiden er elektrisk.

Kanutten

Det finnes p.t. bare en elbil som kan erstatte biler med forbrenningsmotor som eneste bil i en husholdning, og den er forholdsvis kostbar. Da er det logisk at folk flest velger en hybridløsning.

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 10:57
...men det er ikke så bra at salget av rene elbiler går ned.

Dersom denne brukes slik den kan, dvs. at all småkjøring foregår hel-elektrisk er det jo ikke noe problem? En av fordelene er at eldre biler med kun forbrenningsmotor gradvis fases ut.

Mippen

Elbiler solgte svært bra lenge. Flere av bilene har nå kommet med bedre rekkevidde og det har også kommet flere nye modeller. Det er også bekreftet billige elbiler med lang rekkevidde. Eneste grunnen til at det selges mindre elbiler nå slik jeg ser det er på grunn av reduserte avgifter på ladbare hybrider. Det er synd at det skal gå ut over salget på 0 utslipp biler. De fleste kjører såpass lite at man ikke trenger en ladbar hybrid. Man kan i stedet låne eller leie en bil de få gangene man har andre behov. Hva er vitsen med en ladbar hybrid hvis man bare kjører korte avstander?
Fremtiden er elektrisk.

Kanutten

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:57
Hva er vitsen med en ladbar hybrid hvis man bare kjører korte avstander?

Vitsen? At man for eksempel kan kjøre til hytta, på harrytur, til bestemor på vestlandet, etc etc ...

At man bare kjører korte avstander til daglig, betyr ikke at man aldri har behov for å kjøre lengre turer. Jeg forstår godt at folk gjerne vil ha en bil som kan gjøre begge deler istedenfor å måtte knote med å leie en annen bil til langturer. Det er mange som har behov for litt lengre rekkevidde i helger og ferier.

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:57
Eneste grunnen til at det selges mindre elbiler nå slik jeg ser det er på grunn av reduserte avgifter på ladbare hybrider.

Det er nok litt mer sammensatt enn som så, men joda, det er nok en del av svaret. Andre deler av svaret er at fordelen med bruk av kollektivfelt har blitt kraftig redusert de steder dette var ett viktig element, man begynner å se at det nærmer seg slutten på fritak fra bompenger og andre incentiver, og det er fortsatt uklart hva som evnt. kommer istedet (blir det halv pris i bommene?), slik at man ikke like lett kan kalkulere inn sparte bompenger/fergeutgifter etc. over X antall år når man vurderer kjøp av elbil.

... men med det sagt: joda, at hybridene også har fått så gode avgiftsletter som de har det siste drøye året har nok helt klart vært med på å konkurrere ut de rene elbilene.  (Men om det betyr at familien har EN hybrid vs en elbil + en fossilbil så kanskje det ikke er så ille likevel?)
Model S 85D

Sverreb

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:57
Elbiler solgte svært bra lenge. Flere av bilene har nå kommet med bedre rekkevidde og det har også kommet flere nye modeller. Det er også bekreftet billige elbiler med lang rekkevidde.

Nåja. Kronekursen gir relativt sett større utslag på elbiler p.g.a. fravær av avgifter, så disse har litt mye dyrere relativt til andre biler i det siste.
Regner også med at mange nå venter på nye modeller med bedre rekkevidde, noe som begrenser salget nå, men gjør at det vil ta seg opp igjen når disse begynner å leveres. (Og siden en av disse er modell 3 kan opptrappingen ta noen tesla-uker)
At ladbare hybrider vokser mye nå er simpelten fordi de har blitt faset inn på markedet nå.

Mippen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 03. mai 2016, klokken 13:28
Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:57
Eneste grunnen til at det selges mindre elbiler nå slik jeg ser det er på grunn av reduserte avgifter på ladbare hybrider.

Det er nok litt mer sammensatt enn som så, men joda, det er nok en del av svaret. Andre deler av svaret er at fordelen med bruk av kollektivfelt har blitt kraftig redusert de steder dette var ett viktig element, man begynner å se at det nærmer seg slutten på fritak fra bompenger og andre incentiver, og det er fortsatt uklart hva som evnt. kommer istedet (blir det halv pris i bommene?), slik at man ikke like lett kan kalkulere inn sparte bompenger/fergeutgifter etc. over X antall år når man vurderer kjøp av elbil.

... men med det sagt: joda, at hybridene også har fått så gode avgiftsletter som de har det siste drøye året har nok helt klart vært med på å konkurrere ut de rene elbilene.  (Men om det betyr at familien har EN hybrid vs en elbil + en fossilbil så kanskje det ikke er så ille likevel?)

Det er ikke så ille hvis de ladbare hybridene brukes på "rett måte", men siden målet er å redusere utslippene på sikt er det bedre for miljøet at nye biler som selges er av typen 0 utslipp - ikke biler som kan være på veien i 10-20 år til, og som i praksis kan kjøres uten bruk av strøm.

Mange reiser bare på langtur når det er ferie og knapt det. De menneskene kan kanskje klare seg med en ren elbil til hverdags. Får for eksempel elbil med 7 seter til under 300.000kr. Reiser man på langtur 1-2 ganger i året er det rimeligere å kjøre en vanlig elbil og bruke litt lengre reisetid med lading. En PHEV er en del dyrere. På den andre siden hvis man kjører mye på langtur, for eksempel Bergen - Oslo, bruker faktisk en PHEV mer drivstoff enn en tilsvarende bil uten batteri. Med andre ord er skal man ha et spesielt kjøre mønster for å utnytte PHEV drivlinjen best mulig, og for å kjøre mest mulig miljøvennlig. Flere i min omgangskrets kjører PHEV, og omtrent halvparten bruker den som en ren elbil. Bilen er aldri utenfor byen... De andre lader den kanskje et par ganger i mnd. og kjører mye på langtur. Kjøpte bilen først og fremst fordi den var billigere, fordi de fikk mer ytelse for pengene. De som kjører den som en ren elbil er flink i forhold til miljøet, men de bruker mer penger enn de hadde trengt på bil.

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 03. mai 2016, klokken 13:10
Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:57
Hva er vitsen med en ladbar hybrid hvis man bare kjører korte avstander?

Vitsen? At man for eksempel kan kjøre til hytta, på harrytur, til bestemor på vestlandet, etc etc ...

At man bare kjører korte avstander til daglig, betyr ikke at man aldri har behov for å kjøre lengre turer. Jeg forstår godt at folk gjerne vil ha en bil som kan gjøre begge deler istedenfor å måtte knote med å leie en annen bil til langturer. Det er mange som har behov for litt lengre rekkevidde i helger og ferier.

Man kan komme seg på hytten og på harrytur med en vanlig elbil også. Har selv kjørt nesten 60 mil en vei med Leaf. Alt er mulig... Det kommer bare an på hvor ofte man skal reise langt, og hva folk tenker er langt. Mange som har hytte bor kanskje maks 2-4 timer unna. Det tilsvarer 1-2 ladestopp med en vanlig elbil.


Sitat fra: Sverreb på tirsdag 03. mai 2016, klokken 15:08
Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:57
Elbiler solgte svært bra lenge. Flere av bilene har nå kommet med bedre rekkevidde og det har også kommet flere nye modeller. Det er også bekreftet billige elbiler med lang rekkevidde.

Nåja. Kronekursen gir relativt sett større utslag på elbiler p.g.a. fravær av avgifter, så disse har litt mye dyrere relativt til andre biler i det siste.
Regner også med at mange nå venter på nye modeller med bedre rekkevidde, noe som begrenser salget nå, men gjør at det vil ta seg opp igjen når disse begynner å leveres. (Og siden en av disse er modell 3 kan opptrappingen ta noen tesla-uker)
At ladbare hybrider vokser mye nå er simpelten fordi de har blitt faset inn på markedet nå.

Naturligvis er det flere faktorer som er med å spille inn, men det er ikke tilfeldig at salget av hybrider har tatt seg opp på samme tid som avgiftene har gått ned. Man bør passe seg litt slik at ikke fordelen for ladbare hybrider blir for stor. Slik jeg tenker bør den største fordelen være alt du sparer på å kjøre mest mulig på strøm.
Fremtiden er elektrisk.

Kanutten

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 17:03
Man kan komme seg på hytten og på harrytur med en vanlig elbil også. Har selv kjørt nesten 60 mil en vei med Leaf. Alt er mulig... Det kommer bare an på hvor ofte man skal reise langt, og hva folk tenker er langt. Mange som har hytte bor kanskje maks 2-4 timer unna. Det tilsvarer 1-2 ladestopp med en vanlig elbil.

Om du lurer på hvorfor folk flest heller kjøper hybrid enn ren elbil så har du svaret her. Folk flest gidder ikke disse ladestoppene hver eneste gang de skal på hytta. Jeg forstår at du synes det er helt ok å kjøre 60 mil med Leaf, men det er ikke representativt for hvermansen.

Jeg forsøkte selv som et eksperiment å dra på "harrytur" forrige helg med min eGolf, og jeg opplevde det usedvanlig tungvint og knotete, til tross for at det bare er 12-13 mil hver vei. Jeg tror de fleste opplever det som ganske håpløst å måtte ta 20 minutters pause underveis på såpass korte strekninger.

Mippen

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 03. mai 2016, klokken 17:45
Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 17:03
Man kan komme seg på hytten og på harrytur med en vanlig elbil også. Har selv kjørt nesten 60 mil en vei med Leaf. Alt er mulig... Det kommer bare an på hvor ofte man skal reise langt, og hva folk tenker er langt. Mange som har hytte bor kanskje maks 2-4 timer unna. Det tilsvarer 1-2 ladestopp med en vanlig elbil.

Om du lurer på hvorfor folk flest heller kjøper hybrid enn ren elbil så har du svaret her. Folk flest gidder ikke disse ladestoppene hver eneste gang de skal på hytta. Jeg forstår at du synes det er helt ok å kjøre 60 mil med Leaf, men det er ikke representativt for hvermansen.

Jeg forsøkte selv som et eksperiment å dra på "harrytur" forrige helg med min eGolf, og jeg opplevde det usedvanlig tungvint og knotete, til tross for at det bare er 12-13 mil hver vei. Jeg tror de fleste opplever det som ganske håpløst å måtte ta 20 minutters pause underveis på såpass korte strekninger.


Igjen kommer det som jeg nevnte hva som føles langt for den enkelte, og hva som føles kronglete. Jeg kjørte ofte på fjellet med min Leaf. For at tiden skulle gå raskere planla jeg for eksempel å handle inn til turen mens jeg måtte stoppe for å lade, spiste litt, gikk meg en tur osv. 12-13 mil er ikke så langt for de fleste, det krever av og til bare litt mer planlegging. Det er utrolig hvordan man kan tilpasse seg når man blir vant til en ting. Selv byttet jeg til Tesla etter hvert for å spare meg mye lading og mer effektiv reise, men jeg klarte meg helt fint med Leaf. Kjørte ca 25.000 i året og måtte på den tiden benytte meg av leiebil 2-3 ganger. 4-5000 kroner i leiebil utgifter på et år mot alt jeg sparte på å kjøre en ren elbil ellers. Er ikke så ille det regnestykket.

Folk er forskjellig og har ulike behov. En PHEV er for meg en slags elbil med støttehjul. Man trenger egentlig ikke støttehjulene, men det er trygt å ha de. For de som bruker den som en elbil mest er miljøgevinsten også stor, og det er jo bra. Sier bare at mange ville klart seg fint uten. Du har også de som bare kjøper seg PHEV fordi man får mer bil for pengene, og ikke bryr seg så mye om å lade.
Fremtiden er elektrisk.

Kanutten

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 18:20
Igjen kommer det som jeg nevnte hva som føles langt for den enkelte, og hva som føles kronglete. Jeg kjørte ofte på fjellet med min Leaf. For at tiden skulle gå raskere planla jeg for eksempel å handle inn til turen mens jeg måtte stoppe for å lade, spiste litt, gikk meg en tur osv. 12-13 mil er ikke så langt for de fleste, det krever av og til bare litt mer planlegging. Det er utrolig hvordan man kan tilpasse seg når man blir vant til en ting. Selv byttet jeg til Tesla etter hvert for å spare meg mye lading og mer effektiv reise, men jeg klarte meg helt fint med Leaf. Kjørte ca 25.000 i året og måtte på den tiden benytte meg av leiebil 2-3 ganger. 4-5000 kroner i leiebil utgifter på et år mot alt jeg sparte på å kjøre en ren elbil ellers. Er ikke så ille det regnestykket.

Folk er forskjellig og har ulike behov. En PHEV er for meg en slags elbil med støttehjul. Man trenger egentlig ikke støttehjulene, men det er trygt å ha de. For de som bruker den som en elbil mest er miljøgevinsten også stor, og det er jo bra. Sier bare at mange ville klart seg fint uten. Du har også de som bare kjøper seg PHEV fordi man får mer bil for pengene, og ikke bryr seg så mye om å lade.

Hmm... jeg tror kanskje du misforstår svarene mine. Jeg er ikke ute etter å diskutere om man kan klare seg med elbil eller ikke - jeg har selv en elbil og synes den er helt super (til sitt bruk).

Jeg forsøker egentlig bare å gi en logisk forklaring til ditt første innlegg - dvs. hvorfor det selges flere hybrider enn elbiler.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 17:03
Det er ikke så ille hvis de ladbare hybridene brukes på "rett måte", men siden målet er å redusere utslippene på sikt er det bedre for miljøet at nye biler som selges er av typen 0 utslipp - ikke biler som kan være på veien i 10-20 år til, og som i praksis kan kjøres uten bruk av strøm.

Jeg tror det er smart å være litt pragmatisk rundt dette. Første mål bør være å få avsluttet salget av biler uten lademulighet. Deretter tror jeg overgangen til rene elbiler blir vesentlig lettere.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mippen

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 03. mai 2016, klokken 18:35
Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 18:20
Igjen kommer det som jeg nevnte hva som føles langt for den enkelte, og hva som føles kronglete. Jeg kjørte ofte på fjellet med min Leaf. For at tiden skulle gå raskere planla jeg for eksempel å handle inn til turen mens jeg måtte stoppe for å lade, spiste litt, gikk meg en tur osv. 12-13 mil er ikke så langt for de fleste, det krever av og til bare litt mer planlegging. Det er utrolig hvordan man kan tilpasse seg når man blir vant til en ting. Selv byttet jeg til Tesla etter hvert for å spare meg mye lading og mer effektiv reise, men jeg klarte meg helt fint med Leaf. Kjørte ca 25.000 i året og måtte på den tiden benytte meg av leiebil 2-3 ganger. 4-5000 kroner i leiebil utgifter på et år mot alt jeg sparte på å kjøre en ren elbil ellers. Er ikke så ille det regnestykket.

Folk er forskjellig og har ulike behov. En PHEV er for meg en slags elbil med støttehjul. Man trenger egentlig ikke støttehjulene, men det er trygt å ha de. For de som bruker den som en elbil mest er miljøgevinsten også stor, og det er jo bra. Sier bare at mange ville klart seg fint uten. Du har også de som bare kjøper seg PHEV fordi man får mer bil for pengene, og ikke bryr seg så mye om å lade.

Hmm... jeg tror kanskje du misforstår svarene mine. Jeg er ikke ute etter å diskutere om man kan klare seg med elbil eller ikke - jeg har selv en elbil og synes den er helt super (til sitt bruk).

Jeg forsøker egentlig bare å gi en logisk forklaring til ditt første innlegg - dvs. hvorfor det selges flere hybrider enn elbiler.

Det er jeg også ute etter å forklare, men jeg prøver også å si at jeg føler mange kjøper ladbar hybrid på feil grunnlag. Kjører du lite er det for eksempel ikke vits å bruke penger på en Ladbar hybrid siden du kan få en elbil som dekker de samme behovene rimeligere, ikke minst med rimeligere vedlikehold. Kjører du mye på langtur bruker en Ladbar hybrid mer drivstoff enn en tilsvarende bil uten batteri og el-motor. Folk blir lurt av reklame og media som sier "forbruk på 0,2 liter pr mil..." "elbil med bensinmotor" for å ta noen eksempel. Ladbar hybrid passer for de som kjører mest i by i hverdagen, men som kjører maks et par time til hytten hver helg hver vei. For de som kjører mye jevnt over sparer man lite eller ingen ting på å kjøre ladbar hybrid siden forbruket går opp når batteriet går tomt. Ikke minst viser det seg at ladbare hybrider omtrent kjøres utelukkende på strøm om vinteren når det er som kaldest. Det er spesielt om vinteren forurensingen er mest merkbar.

Media og bilprodusenter får folk til å velge hybrid fordi de mener det er best, men i realiteten er det ikke best for mange. Det er best for noen...
Fremtiden er elektrisk.

Kanutten

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 03. mai 2016, klokken 19:11
Jeg tror det er smart å være litt pragmatisk rundt dette. Første mål bør være å få avsluttet salget av biler uten lademulighet. Deretter tror jeg overgangen til rene elbiler blir vesentlig lettere.

Korrekt

automat

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. mai 2016, klokken 20:53


Det er jeg også ute etter å forklare, men jeg prøver også å si at jeg føler mange kjøper ladbar hybrid på feil grunnlag. Kjører du lite er det for eksempel ikke vits å bruke penger på en Ladbar hybrid siden du kan få en elbil som dekker de samme behovene rimeligere, ikke minst med rimeligere vedlikehold. Kjører du mye på langtur bruker en Ladbar hybrid mer drivstoff enn en tilsvarende bil uten batteri og el-motor. Folk blir lurt av reklame og media som sier "forbruk på 0,2 liter pr mil..." "elbil med bensinmotor" for å ta noen eksempel. Ladbar hybrid passer for de som kjører mest i by i hverdagen, men som kjører maks et par time til hytten hver helg hver vei. For de som kjører mye jevnt over sparer man lite eller ingen ting på å kjøre ladbar hybrid siden forbruket går opp når batteriet går tomt. Ikke minst viser det seg at ladbare hybrider omtrent kjøres utelukkende på strøm om vinteren når det er som kaldest. Det er spesielt om vinteren forurensingen er mest merkbar.

Media og bilprodusenter får folk til å velge hybrid fordi de mener det er best, men i realiteten er det ikke best for mange. Det er best for noen...

Mange synes nok at dagens elbiler (utenom Tesla) er for små til å kunne fungere som eneste bil, selv om de skulle ha rekkevidde nok. Og MB B-klasse, som har best plass, har jo diskvalifisert seg, ved ikke å ha hurtiglading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Enigami

Dette er langt fra overraskende, og også litt gledelig for meg som liker bensinmotorer.
Jeg tror mange tar seg en pause i elbilmarkedet da de fleste i fremtiden kommer til å ha en grei elbil som Nr 2 og en hybrid som bil Nr 1. Dermed vil ønskedrømmen for folk flest være hybrid og for de med behov for flere biler vil den neste være en bybil/konebil i form av elbil.

Hvorfor? Folk ønsker frihet, minst mulig "hassel" og å kunne reise på lange turer, og samtidig kjøre gratis, parkere gratis på byturer/småturer, eller til og fra jobb. Veldig mange nordmenn har dessuten hytte/fritidsbolig. Og ikke alltid med lademulighet. Da er man nødt til å ha bensinmotor eller hybrid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA