Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gass fra batterier ved lading?

Startet av Vollis47, tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:11

« forrige - neste »

Vollis47

På et infomøte i sameiet i går hvor vi blant annet diskuterte lading av elbil, kom en av beboerne med en bekymring for at det med eldre batterier ville bli utvikling av hydrogen/knallgass som dermed ville kunne utgjøre en eksplosjonsfare.

Har han rett? Kan dette skje eller tar han helt feil?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Rav4_EV

Han har rett når det gjelder blybatterier. Driver man vedlikeholdslading på bensin og dieselbiler bør disse tas ut av garasjeanlegget.

For fremdriftsbatterier på elbiler er det ingen fare da disse batteriene er lukket og har ingen overladingsfunksjon som frigjør gasser.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Husk også at bensinbiler gjerne gasser hele tiden fra påfyllingstuter og gamle drivstoffslanger og uansett burde parkert utenfor i mer luftige omgivelser. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zyp

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:32
Han har rett når det gjelder blybatterier. Driver man vedlikeholdslading på bensin og dieselbiler bør disse tas ut av garasjeanlegget.

Mao. burde elbiler også lades utenfor garasjeanlegget, siden de gjerne vedlikeholdslader 12V-batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades?

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:11
På et infomøte i sameiet i går hvor vi blant annet diskuterte lading av elbil, kom en av beboerne med en bekymring for at det med eldre batterier ville bli utvikling av hydrogen/knallgass som dermed ville kunne utgjøre en eksplosjonsfare.

Har han rett? Kan dette skje eller tar han helt feil?

Fremdriftsbatteriet i en moderne elbil er lithiumbasert og inneholder ingen kjemiske forbindelser som inneholder hydrogen. Det finnes derfor ingenting å utvikle hydrogengass av.

Problemstillingen med utvikling av hydrogen gjelder blysyrebatterier. Disse batteriene inneholder en vann/syre-blanding. Hvis man fortsatt prøver å skyve energi inn i et fulladet blysyrebatteri så vil overskuddsenergien starte å gjøre elektrolyse av vannet i batteriet. Elektrolyse splitter vannmolekyler til oksygen- og hydrogengass.

Denne problemstillingen elimineres ved bruk av moderne ladere som overvåker batteriet og ikke gir det mer energi enn det er plass til. Utvikling av hydrogengass er dermed stort sett bare en risiko ved ukontrollert lading, som f.eks. ved bruk av startkabler.

lettrus

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:32
Han har rett når det gjelder blybatterier. Driver man vedlikeholdslading på bensin og dieselbiler bør disse tas ut av garasjeanlegget.

Problemet er vel ganske mikroskopisk annet enn hvis man får en gnist helt inntil batteriet eller rommet der batteriet står er så til de grader feilkonstruert at det ikke er lufting (i båter er det egen lufteslange). Hydrogengass er lettere enn luft og forsvinner fort ut i konsentrasjoner som ikke er brannfarlige. Bensindamp eller propan, som er tyngre enn luft, vil i praksis være et større problem i en garasje under bakken.

KjellG

Moderne startbatterier er vel for en stor del vedlikeholdsfrie, lukket og uten fri gassing?

kodalse

Svaret er vel at ingen elbiler produsert de 10 siste årene har mulighet til å skille ut Hydrogen ved lading.

Går man tilbake til Peugeot 107, Citroen Saxo og generasjonen utviklet på 1990 tallet er det mulig dette kan hende, men ikke mer sannsynelig enn ved lading av batteriet til en hvilken som helst bensin/dieselbil.

Lekasje fra bensinbiler og kortslutning i elektrisk anlegg på disse er et langt større faremoment.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Ingeniøren

Mye folk bekymrer seg for gitt... Som sagt er batterier til elbil forseglet.

Faktisk har alle fossilbiler lufting til tank så de bør parkere ute så man ikke får oppsamling av bensin og diesel dunst. Selv en fis er brennbar, så gå ut under åpen himmel når du driver på med slikt  :) :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Sitat fra: zyp på tirsdag 03. mai 2016, klokken 09:33
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:32
Han har rett når det gjelder blybatterier. Driver man vedlikeholdslading på bensin og dieselbiler bør disse tas ut av garasjeanlegget.

Mao. burde elbiler også lades utenfor garasjeanlegget, siden de gjerne vedlikeholdslader 12V-batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades?


Ladealgoritmen til en elbil er vesensforskjellig fra en billig hjemmelader med en enkel likeretter.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

Sitat fra: zyp på tirsdag 03. mai 2016, klokken 09:33
Mao. burde elbiler også lades utenfor garasjeanlegget, siden de gjerne vedlikeholdslader 12V-batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades?

Strengt tatt ikke. 12V batteriet i elbiler lades primært av DC/DC når bilen er igang.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

3irikur

Sitat fra: Elmo på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:03
Sitat fra: zyp på tirsdag 03. mai 2016, klokken 09:33
Mao. burde elbiler også lades utenfor garasjeanlegget, siden de gjerne vedlikeholdslader 12V-batteriet samtidig som fremdriftsbatteriet lades?
Strengt tatt ikke. 12V batteriet i elbiler lades primært av DC/DC når bilen er igang.

Som igjen betyr at hele problemet er irrelevant da bilen ikke kommer til å stå i garasjen mens den er i gang! :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

TB

Sitat fra: 3irikur på onsdag 04. mai 2016, klokken 15:31
Som igjen betyr at hele problemet er irrelevant da bilen ikke kommer til å stå i garasjen mens den er i gang! :)
DC/DC er "i igang" når hovedbatteri blir lada. Dermed vil 12 V lades, og det er nok teoretisk muligheit for at det blir utvikla gass.

I praksis er 12 V batteri av den typen som er forsegla, der er det ingen tap av gass - og ingen påfylling av vatn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Sitat fra: TB på onsdag 04. mai 2016, klokken 18:51
DC/DC er "i igang" når hovedbatteri blir lada. Dermed vil 12 V lades, og det er nok teoretisk muligheit for at det blir utvikla gass.

Ja. Men det faktum at DC/DCn gir mye mere mens tenningen er på gjør at 12v batteriet i praksis er fulladet før/når tenningen slås av.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jensjacob

Hvorfor bruger man stadigvæk blybatterier til 12 V delen i elbiler ? Et Li batteri med samme spænding og kapacitet er omend måske lidt dyrere så vel også lettere ?
Eller har det noget med langtidsafladning at gøre ? Eller kan et blybatteri klare flere op og afladninger ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Sandpusher

2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA