Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Soul som familiebil

Startet av Kai., mandag 02. mai 2016, klokken 15:45

« forrige - neste »

Kai.

Hei,

Vi har nå en vurdering i forhold til det å bytte ut vår bil nummer 1 med en elbil. Har allerede en E-up! Så vi er noe kjent med hvordan dette vil bli.

Det vi ikke er sikker på er hvordan dette vil bli rent praktisk. Vi er pr i dag 3 pers med en 4 på vei. Vi er ikke avhengig av barnevogn til han eldste men vil jo helt klart være det til nummer 4. Når det gjelder barneseter så ser jeg for meg at dette ikke vil være noe problem i denne bilen men kanskje plassen generelt.

Det jeg også lurer på er i forhold til rekkevidde, hva kan vi forvente oss her? Jeg forstår nok at hytta som ligger 45 mil unna kanskje er i det drøyeste laget men fint om noen kan komme med litt innspill i forhold til deres bruk og hva dere har oppnådd med denne bilen.

Så kort oppsummert: Hvordan bruker du/dere bilen i det daglige, ferier osv? Hvilke erfaringer har dere gjort dere og ikke minst, skulle dere valgt en ny bil i denne klassen - ville det blitt en ny Soul?

Ssseee

Ang. rekkevidde :

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16940.0.html

Skulle jeg valgt på nytt - så hadde det blitt en Soul igjen. Bilen er helt super. Komfortabel, god sikt, god rekkevidde og skikkelig garanti.
2015 Kia Soul

Ch.re.we.sa

Jeg har ei lita ei på 1.5 år. I baksetet har jeg satt inn isofixbarnesete. Det er fortsatt godplass til en voksen person i passasjersetet, selv om setet står der. Problemt er vogna for oss. Understellet må stå på høykant i bagasjen, mens bagdelen må stå i baksetet.

Jeg bruker bilen nesten kun på e18. Ligger da mellom 110-120km/t da angir bilen en rekkevidde på 120km.

fiskeri

Som familiebil synes jeg Soulen er litt for liten. En familie på 4-5 får lite bagasje med seg, selv om 2 voksne og 3 barn sitter godt i bilen. Å frakte familien fra A til B er helt greit, men mye pikk-pakk får man ikke med.

Angående rekkevidden synes jeg er meget god. Kjørte tur-retur Stavanger forrige helg 142 km. 2 personer bort, og 4 hjem igjen. 3 undersjøiske tunneller og 3 grader da vi kom hjem sent påk velden. Bilen anslo da en restverdi på 35 km. Brukte lite varmeapparat (men ratt og setevarme hele veien) ettersom jeg var usikker på rekkevidden i mye 80-soner. Altså ca. 170 km med blandet kjøring på en kald vårdag. Hadde jeg vært tryggere på rekkevidden ville jeg spandert litt mer varmeapparat, men vi led ingen nød.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Kai.

Takk for gode svar så langt. Noen som har Kia med "skiboks" ? Hvordan er og ser dette ut ? Noen bilder?

Vatneværing

#5


Ikke min forresten.

SUNPWRD

Vi bruker Soulen som familiebil når vi skal på tur. Kona kjører denne i hverdagen og jeg kjører en C-Zero. Vi har solgt fossilbilen. Akkurat nå er vi på ferie i syd Danmark og bagasjeplassen er god nok til å dra på langtur for oss 4.

Være barn er 3 og 4,5 år, så et sitter fortsatt bakovervendt. Dette setet har vi bak på passasjersiden. Det vil bli utfordring med barnevogn sammen med annen bagasje. På utflukter i helger tar vi enten med trilla eller Urban Jungle vogna, men droppet disse på ferieturen nå. Vi leier derfor tralle på Legoland og leide hytte med vaskemaskin noe som reduserer behov for klær så mye
klær.

Oppsummert funker Soul fint som familiebil, men en bør prøve å finne gode løsninger før en drar på langtur. Ser mange Souler med takboks og dette øker jo bagasjeplassen betraktelig. Vi her ikke takboks, men satt inn lastegitter i bagasjerommet slik at vi kan utnytte hele høyden opp til taket.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA