Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Britiske elbiler kan blive energilagre for tog

Startet av automat, søndag 01. mai 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

automat

Network Rail i Storbritannien vil sammen med tre universiteter undersøge, om man fremover kan bruge de elbiler, der er parkeret ved stationerne, som energilager i forbindelse med eltogenes nedbremsning og accelleration.

https://ing.dk/artikel/britiske-elbiler-kan-blive-energilagre-tog-183702
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jensjacob

Mon ikke det der bliver vundet på sådan en anordning drukner i omkostninger til al den ekstra styreelektronik og store siliciumswitches osv. som det vil kræve - og dettes vedligehold ?

He..he... jeg kan lige se for mig at man sidder i toget som ruller ind på stationen og i det det bremser helt ned, så er der en I-miev eller to ovre på parkeringspladsen der eksploderer med et lille hop og så lægger sig pænt til hvile på siden  ;D
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Taffelman

Dette har jeg liten tro på.

Hvorfor skal jeg ta risikoen med å låne bort kapasitet og levetid på min bil?

Derimot er dette et bedre eksempel på bruksområder for brukte elbilbatterier.
X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Taffelman på søndag 01. mai 2016, klokken 22:55
Dette har jeg liten tro på.

Hvorfor skal jeg ta risikoen med å låne bort kapasitet og levetid på min bil?

Derimot er dette et bedre eksempel på bruksområder for brukte elbilbatterier.

Jepp. Dessuten er effktene alt for store til at noen få elbiler skulle utgjort en forskjell. Når jeg ligger med full nedbremsing på motorene på et dobbeltsett av de nyeste NSB-togene så snakker vi om 9000kW. Det tilsvarer 818 Teslaer som lader på 11kW hver seg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. mai 2016, klokken 00:22
Sitat fra: Taffelman på søndag 01. mai 2016, klokken 22:55
Dette har jeg liten tro på.

Hvorfor skal jeg ta risikoen med å låne bort kapasitet og levetid på min bil?

Derimot er dette et bedre eksempel på bruksområder for brukte elbilbatterier.

Jepp. Dessuten er effktene alt for store til at noen få elbiler skulle utgjort en forskjell. Når jeg ligger med full nedbremsing på motorene på et dobbeltsett av de nyeste NSB-togene så snakker vi om 9000kW. Det tilsvarer 818 Teslaer som lader på 11kW hver seg...

Hvor blir det av den effekten? Sendes det i 18,5 Hz inn tilbake på nettet, eller dumpes den i resistorer på lokomitivtaket?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

3irikur

Tja, det trenger jo ikke å begrense seg til biler med 11Kw-lading. Så vidt jeg forstår fungerer Nissans løsning for vehicle to grid gjennom ChaDeMo, da kan man jo komme opp i 30-40Kw (med dagens batterier på Leaf)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

automat

Sitat fra: 3irikur på mandag 02. mai 2016, klokken 21:31
Tja, det trenger jo ikke å begrense seg til biler med 11Kw-lading. Så vidt jeg forstår fungerer Nissans løsning for vehicle to grid gjennom ChaDeMo, da kan man jo komme opp i 30-40Kw (med dagens batterier på Leaf)

Det blir fortsatt over 200 Leaf'er da, selv med 40KW. Og like mange chademo-tilkoblinger. Siden formålet er å redusere effekttopper, slik at man kan kjøre flere tog, så kan det fort bli ganske mang opp- og utladninger pr time for bilene som står der. Selv om strømbelastningene er kortvarige. Spørs hvor mange elbileiere som vil utsette batteriet sitt for dette. Men interessant tanke da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Taffelman

Løsningen et håpløs fordi batteriets levetid forkortes litt for hver ladesyklus. Å låne bort elbilen som buffertbatteri betyr raskere reduksjon av bilens rekkevidde og verdi, og kanskje problemer i forhold til batterigaranti, finansieringsselskap, etc..

X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: stefse på mandag 02. mai 2016, klokken 16:53
Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. mai 2016, klokken 00:22
Sitat fra: Taffelman på søndag 01. mai 2016, klokken 22:55
Dette har jeg liten tro på.

Hvorfor skal jeg ta risikoen med å låne bort kapasitet og levetid på min bil?

Derimot er dette et bedre eksempel på bruksområder for brukte elbilbatterier.

Jepp. Dessuten er effktene alt for store til at noen få elbiler skulle utgjort en forskjell. Når jeg ligger med full nedbremsing på motorene på et dobbeltsett av de nyeste NSB-togene så snakker vi om 9000kW. Det tilsvarer 818 Teslaer som lader på 11kW hver seg...

Hvor blir det av den effekten? Sendes det i 18,5 Hz inn tilbake på nettet, eller dumpes den i resistorer på lokomitivtaket?

Energien sendes ut på kjøreledningen, frekvensen er forøvrig 16 2/3 Hz. Stort sett brukes energien av andre tog som er i akselerasjonsfasen, men den kan også mates ut på det vanlige strømnettet om omformerstasjonen er av en type som tillater dette.
Hvis omformeren ikke er tilrettelagt for tilbakemating, og det ikke er andre tog som kan benytte energien, vil spenningen på kjøreledningen stige. Da vil toget etterhvert begrense motorbremsingen og gå over til å bremse med trykkluft (skivebremser). Det skjer svært sjelden etter min erfaring, ihvertfall her på østlandet er togtettheten såpass stor at det alltid er andre tog som kan benytte energien til fremdrift.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Togene her til lands vel holdt på med ganske riktig enfas 16 2/3 Hz ganske lenge. Da er det vel snakk om en del eldre type roterende frekvensomformere rundt om kring? Hvor mye tillates spenningen å variere på kjøreledningen?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: stefse på tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:10
Togene her til lands vel holdt på med ganske riktig enfas 16 2/3 Hz ganske lenge. Da er det vel snakk om en del eldre type roterende frekvensomformere rundt om kring? Hvor mye tillates spenningen å variere på kjøreledningen?

Det finnes endel eldre roterende omformere i drift, men også mange moderne omformere basert på kraftelektronikk.
Spenningen varierer fra i overkant av 17kV og nedover. Omformer pleier å falle ut om man drar spenningen for lavt ned (typisk om man nærmer seg 10kV) men mange togsett kobler ut høyspentbryter en stund før spenningen faller såpass. Spesielt eldre lokomotiver med dårlig fasevinkel er "slemme" mot spenningen da det blir mye reaktiv effekt. Nyere togsett er me bedre på dette, men 9000kW kan uansett gjøre litt av hvert med spenningen om man er langt fra omformer og den i tillegg er dårlig dimensjonert. Så enkelte steder (typisk et stykke utenfor Oslo-gryta) må man innimellom være litt forsiktig med pådraget om man kjører dobbeltsett. Steder med dårlig strømforsyning er f.eks Gjøvikbanen nord for Roa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


KjellG

Litt på siden, men siden det er togfolk her:
Over en fagverksbru i stål går et jernbanespor. Over broen går kjøreledningen. Over buen ved siden av går nok en enkelt leder, isolert fra fagverksbuen og med kvass spenning relativt fagverket. (En ungdom fikk amputert minst en arm og et ben)  Hva går i denne ledningen?

(En elektriker i jernbaneverket hevder at denne fører "returstrømmen". Jeg stusser!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA