Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil for familien?

Startet av Altern, søndag 01. mai 2016, klokken 00:37

« forrige - neste »

Altern

Hei! Vi eier for øyeblikket en Toyota avensis 2012 (bensin) og er fornøyd med denne. Vi trenger en bil som er på denne størrelsen neste gang vi kjøper bil. Vi har barnesete i bilen, og jeg er 195cm høy (dvs jeg sitter bra på "lengste" innstilling i førersetet, i tillegg så klarer jeg å sitte foran barnesetet selv om dette ikke er spesielt komfortabelt).

Vi tenker å kjøpe en bil om 1-2 år. Prisen har selvfølgelig en del og si, men det har også beinplassen og bagasjeplassen. Spørsmålet er da som følger: Vil det være mulig å få kjøpt en god elbil for familien til under 400 000kr, og hvilken kunne dette vært? Om ikke det er mulig, hva kan være alternativene være? (husk at dette blir om 1-2 år) Håper noen har peiling  :)

elektrolux

Sitat fra: Altern på søndag 01. mai 2016, klokken 00:37
Vi tenker å kjøpe en bil om 1-2 år. Prisen har selvfølgelig en del og si, men det har også beinplassen og bagasjeplassen. Spørsmålet er da som følger: Vil det være mulig å få kjøpt en god elbil for familien til under 400 000kr

Gå til  https://www.teslamotors.com/model3 og reserver en slik.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

als77

Hvor eksakt er 1-2 år? I dagens elbilmarked så er det stor forskjell på 1 og 2 år! (mye positivt som skjer)

Tesla sin model 3 som elektrolux linker til er planlagt lansert høsten 2017, noe som kan bety at de første av de kommer til Norge om 2 år (Tesla er dog ikke kjent for å klare og overholde datoene sine, og dersom det ikke blir en massiv kansellering så kan det ta tid å ta unna køa).

Ellers er det jo en del andre "større" elbiler som er på vei, men da mindre enn Avensis. Hvordan dette ser ut om 2 (eller 3) år kan være vanskelig å forutsi.

Pr i dag er det vel kun Tesla S (og X) som passer i størrelsessegmentet ditt, men med dagens dollarkurs så faller de godt utenfor segmentet ditt. I så måte er spørsmålet hva som vil skje med dollarkursen fremover; en fullstendig "ribbet" ny Tesla S kostet i høst 550 000 (ribbet er da 2WD, uten vinterdekk, men med standardutstyret Tesla har som i en del tilfeller er ekstrautstyr hos andre). Etter valutakorreksjon (50 000) og facelift (30 000) så koster den nå 630 000. Skulle dollaren dumpe (til tidligere/"vante" nivåer) så kanskje den kommer i "nærheten" av 400 000?

Apropos Model S så er det en del brukte på finn rundt 500 000. Disse har holdt seg godt i pris så langt (en del selger med fortjeneste...), noe som delvis skyldes den høye dollarkursen. Dersom dollaren går ned til 6-tallet igjen så kan det hende at du får en "ny" Model S til 400 000?

Definisjonen på "god elbil" er også en diskusjonssak; dersom rekkevidde ikke er et stort spørsmål så kan det være verdt å prøve ut dagens elbiler da en del av disse er overraskende "store".

Som sagt så er det mye som skjer de nærmeste årene. Kanskje bare greit å vente og se :) I mellomtiden så kan dere jo vurdere å leie en av dagens elbiler for å teste (dog under eget ansvar; det kan være at dere plutselig ønsker å fremskynde kjøpet... hehe)

timingbeltkiller

Han får neppe en M3 før tidligst 2020.
Med det avgiftsregimet som da gjelder,
skal det godt gjøres å få en helt skrapa innstegsmodell for 400.
Med det utstyret de fleste norske spesifiserer, godt opp mot 500.

Jfr US medier regner med 450 US dollar for velutstyrt bil
med supercharging adgang.

Om 2 år har antakelig eGolf, Leaf med flere fått øket reel rekkevidde
fra dagens 150 km til i alle fall 250 med pris for bra utstyrt bil
rundt om 400.

Billigst er antakelig å melde seg inn i Bondelaget og få rabatt på minst 50 for en Leaf.

Ampera-e er forøvrig bilen med lengst rekkevidde til omkring 400
på markedet i 2018. Men er antakelig for liten som familebil.

Forutsetningen for å kjøpe brukt Tesla S eller X bør være at
bruktbilprisene faller ned på samme nivå som for biler flest.

I dag overfører første eier den normalt høye startavskrivingen
til eier nr 2. Og muligens eier 2 videre til eier 3.

Før eller siden vil det systemet sprekke og siste eier
sitter igjen med nybilavskrivning for en godt brukt bil.
Det kan bety tap på mange 100 tusen.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Altern

Takk for gode svar hittil! Skjønner at prisen for en større elbil (som f.eks model S) blir litt høyere enn det jeg tenker meg. Model 3 ser litt mindre ut, men virker jo spennende (trodde denne skulle bare koste rundt 300k-400k jeg?).. Men er det ikke realistisk at f.eks e-golf kommer i stasjonsvogn om noen år? Eller at andre bilmerker lager større el-biler?

Magster

Hyundai Ionic kommer snart og er vel litt større enn de andre som finnes. Opel Ampera-E er nok kanskje for liten, men noe å vurdere pga rekkevidden og pris.

Venter du 2-3 år har du mest sannsynlig også Bmw i5 og Audi quattro (prisen på disse er ukjent, spes Audi blir nok dyr). Muligheten for at Audi/Volkswagen kommer med noen andre alternativer er vel også tilstede.

Trekkoppbil

#6
Det er vanskelig å si hvordan markedet vil være om 1-2 år.

Det kan stadig komme nye modeller.

Du har ikke sagt noe om ønska rekkevidde. Det er en vesentlig parameter.
Konvensjonelle biler i år, har kapasitet på 20-30kwt, og som passer til typisk daglig jobbpendling.
Til neste år kan det komme biler i størrelsesklassa 50-60kwt. GM har sluppet en del data om Bolt, og den kan bli litt liten. Nissan har ikke kommet med så mange detaljer om arvtageren etter Leaf som skal prodsettes Q2 17, og jeg har håp om den dukker opp som 2018-modell her i landet, og at det kan være den spennende bilen å følge med på om 1-2 år.

En annen sak er om du trenger en reint elektrisk bil.

Leaf har bra takhøyde, men du kan ikke ha barensete for store barn rett bak deg. Bagasjeplassen er begrensa, men det bør gå å ha bagasjeboks på taket.
Ellers kan du jo studere om e-nv200 passer, og følge med på kommende batterialternavtiver.

automat

Ett alternativ kan være å kjøpe en brukt elbil til 100-150 tusen nå, til dagligkjøringen. Slik at fossilbilen spares for bruk, og kan vare i mange år til for langturkjøring.

Jeg tror 1-2 år er litt for tidlig for å ha fullverdige familiebiler på markedet. Men det spørs jo hvor mange kompromisser man er villig til å gjøre, når det gjelder bilbruken.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AppleKnocker

Sitat fra: Altern på søndag 01. mai 2016, klokken 00:37
Hei! Vi eier for øyeblikket en Toyota avensis 2012 (bensin) og er fornøyd med denne. Vi trenger en bil som er på denne størrelsen neste gang vi kjøper bil. Vi har barnesete i bilen, og jeg er 195cm høy (dvs jeg sitter bra på "lengste" innstilling i førersetet, i tillegg så klarer jeg å sitte foran barnesetet selv om dette ikke er spesielt komfortabelt).

Vi tenker å kjøpe en bil om 1-2 år. Prisen har selvfølgelig en del og si, men det har også beinplassen og bagasjeplassen. Spørsmålet er da som følger: Vil det være mulig å få kjøpt en god elbil for familien til under 400 000kr, og hvilken kunne dette vært? Om ikke det er mulig, hva kan være alternativene være? (husk at dette blir om 1-2 år) Håper noen har peiling  :)
Hva slags krav har du til rekkevidde?
Mht barnesete bør man ta med setet og prøve. Jeg opplevde at jeg fikk bedre plass i førersetet i Leaf enn i en BWW 5 serie stasjonsvogn med samme barnesete bak meg.

Det er ikke lett å hvem som har noe nytt på markedet innen to år. Det kan komme overraskelser. Det som er sikkert, er at du får en brukt Model S i 2018 til under 400'.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elektrolux

Enig med Automat.

Som regel er det mye bedre å kjøpe en lite elbil med en gang og beholde eksosbilen du allerede har, enn å vente på den perfekte elbilen som skal dekke alle behov.

Ofte viser det seg problematisk å manøvrere en gigantisk langtursbil i bymiljøet og det er lett å få parkeringskader på handlesenter. Kjenner flere som har en langturs bil til langturer, og elektrisk bybil til alt det andre.

Og så er det blitt veldig lett å låne en langtursbil via Nabobil.no. Spørsmålet blir om en skal beholde sin og leie den ut de 300 dagene den ikke lengre brukes, eller leie en de 65 dagene en trenger en?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Taffelman

Avensis er en stor bil, på størrelse med Passat og Mondeo, og jeg antar at TS har stasjonsvogn?

Det finnes ikke elbiler i den størrelsen til under 400', og ikke er det annonsert noen heller. Alle snakker om at det skal komme ...en eller annen gang på 2020-tallet...

Alternativet er mindre elbil, dyrere elbil eller Plug-in hybrid, men selv der er utvalget av store rimelige familiebiler veldig begrenset (Outlander, Passat).

X75D
TM3 LR AWD

Vollis47

Dersom du har anledning til å ha to biler parkert, vil jeg absolutt vurdere å følge "automat"og "electrolux" sine anbefalinger. Du vil selvfølgelig ende opp med å elske din lille elektriske og dessverre føle et enda større behov for å finne den perfekte elektriske erstatningen for deres Avensis. Lykke til.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

sven erik

jeg ville ikke venta med å kjøpe elbil men ville og  solgt fosil bilen nå mens en ennå får penger for den  da kan en fort ha spart  de pengene en nå gir for en brukt elbil  for om noen år når alle kommer med lenger rekkevidde og bra pris kn en bare hive  fosil bilene

Altern

Rekkevidde har jeg ikke tenkt på spesielt, men det dreier seg for det meste om bykjøring. Har fått en jobb som innebærer denne reiseruten 5 ganger i uka: Bjerke->trondhjemsveien->sinsenkrysset->bryntunnellen->Ryen->Nordstrand + bomring. (står mer om i denne posten http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27958.0.html).
Så jeg vil jo si at det er av miljøårsaker, men jeg tenker også at det blir et økonomisk aspekt som er inne i bildet. Trenger jo avensisen når vi skal kjøre til Nord-Norge i sommer. Og vi kjøpte den for 4 måneder siden, og vil ikke selge den før om tidligst ett år. Ser også at det å lease en av trillingbilene ligger ned i 1800kr måneden.. kan dette være et alternativ?
Altså hvilke av disse alternativene ville vært mest økonomisk/miljøvennlig:

1. Ha toyotaen, bruke denne til langkjøring og lease en el-bil til ca 2000kr måneden?
2. Selge toyotaen om et år, kjøpe passat hybrid / outlander PHEV - for så å vente til en større elbil kommer?
3. Beholde toyotaen, og kjøpe en brukt elbil ved siden av? (har ikke råd til å legge mer enn 100k inn i dette)

OlavEmil

Samd med sven erik. Ta ein runde og prøv dei ulike elbilane som finst, evt sett deg inn i dei som skal kome. Det kan hende du ikkje eigentleg treng stasjonsvogn når det kjem til stykket. Vi gjekk frå Corolla Verso stasjonsvogn og SsangYong SUV til 2xKia. Rettnok ikkje ungar enno, men to store hundar som skal vere med. Funkar heilt fint.

Som elektrolux er inne på, er det heller ikkje særleg dyrt å leie bil dei gongane ein MÅ ha stasjonsvogn. Det ein sparar på elbil (iallefall om ein køyrer litt) dekkjer ganske mykje leigebil i løpet av eit år. Dessutan vil det nok vise seg at behovet for å leige bil blir mykje mindre enn ein hadde tenkt seg. Vi har avtale om å byttelåne med mine foreldre ved behov. Har enno ikkje skjedd, etter eitt år og nesten 50 000 elektriske km.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA