Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tyskland innfører elbilsubsidier

Startet av Falsum, onsdag 27. april 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

Falsum

Gladmelding fra Tyskland i dag:

http://live.tu.no/post/260741748

4000 Euro for rene elbiler og 3000 Euro for hybridbiler.
Bilprodusentene og den tyske staten deler regningen.

Veldig viktig utvikling, ikke minst for en toneangivende bilprodusent for Tyskland. Vil trolig gi et økt modellutvalg fra tyske produsenter.

Robert Sund

Ingen av modellene Tesla selger i dag er omfattet av ordningen. Hybrider får nesten like mye som ekte elbiler. Bilindustrien og myndighetene finansierer halvparten hver.

Med andre ord tappes det offentlige for midler for å hindre salg av den eneste elbilen med god rekkevidde. Dette er proteksjonisme. Miljøet er ofret, men tysk bilindustri er nok lykkelige.

epsilone6

Nå betaler de tyske bilprodusentene halve subsidiet, så jeg er ikke akkurat overrasket over at de ikke er så keene på å sponse Tesla. Grensen på 60 000 utelukker vel også de feiteste hybrid-SUVene? Det jeg lurer på er om det er en minimumsgrense på EL-rekkevidde for å få støtte som i Kina?

Porsgrunn

Det lurer jeg også på, men er redd det ikke er det.

I prinsippet og satt på spisen holder det jo at startmotoren kan dra bilen ut av garasjen om det ikke settes minimumskrav. Disse bør også økes over tid.

epsilone6

#4
Skjønte ikke helt sammensetningen på støtteordningen og tysken min er ikke den beste, men det virker som om utenlandske biler kun får støtte hvis den utenlandske produsenten selv betaler halve subsidiet. Noe en skulle tro at de vil gjøre uansett da de kan vel bare sette opp prisen tilsvarende sin egenandel og få statssubsidiet i tillegg.

edit:
1. nevnes også at det skal brukes 300 millioner euro på ladestasjoner, hvorav 200 av disse er øremerket på hurtiglading

2. Nissan svarer med å øke sin "egenandel" med 1000 euro til 3000 euro for Leaf og e-NV200. Altså en rabatt på 5000 euro totalt hvis de beholder de samme listeprisene.

https://translate.google.no/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.newsroom.nissan-europe.com%2Fde%2Fde-de%2FMedia%2FMedia.aspx%3Fmediaid%3D144920&edit-text=&act=url

Enigami

Dette er jo veldig bra. Det vil føre til at flere velger elbiler og hybrider fremfor dieselbiler.
Mens de store skikkelige bilene blir som før (folk i markedet over 60.000 euro bryr seg ikke om slike småsubsidier uansett).

Dette er både bra for teknologien man vil ha frem, mangfoldet, tysk bilindustri og for miljøet.

Hvorfor er det folk som klager på dette?

haggen

Ja dette var gode nyheter, og det vil fremme rimelige elbiler som er det vi trenger om vi skal kunne gå fra bensin til eldrift. I tillegg så skal det brukes 2,4 milliard kroner på utbygging av laddeinfrastruktur. Det blir en 4-5000 hurtigladere a' 500'. Håper flere land følger dette eksempelet så blir det raskt klart for elektrifisering av europa.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

tomrh

Sitat fra: Robert Sund på onsdag 27. april 2016, klokken 13:40
Ingen av modellene Tesla selger i dag er omfattet av ordningen. Hybrider får nesten like mye som ekte elbiler. Bilindustrien og myndighetene finansierer halvparten hver.

Med andre ord tappes det offentlige for midler for å hindre salg av den eneste elbilen med god rekkevidde. Dette er proteksjonisme. Miljøet er ofret, men tysk bilindustri er nok lykkelige.
Normalt prisede elbiler vil få et boost, de som den vanlige mann i gata har råd til. Dette inkluderer bl.a. Nissan Leaf 30 kWh og Kia Soul EV som har brukbar rekkevidde og som ikke er tyskprodusert. Tesla Model 3 vil jo også få denne rabatten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på torsdag 28. april 2016, klokken 10:16
Tesla Model 3 vil jo også få denne rabatten.

Dersom jeg har forstått dette korrekt, så vil den kun få det dersom Tesla hoster opp halvparten av dette beløpet.

Som kjent så opererer Tesla - i motsetting til "alle andre" bilprodusenter - ikke med "prutningsmonn" på sine biler. Det vil nok reageres dersom Tesla setter opp prisen med €2k på disse i Tyskland, bare for å gi disse videre til tyske myndigheter som så kan gi €4k tilbake til bilkjøperen. :p
Model S 85D

timingbeltkiller

#9
Tyske dyre storbiler i samme prisklasse som Tesla S faller også utenfor ordningen.

Kan ikke se det er noe galt i å la være å subsidiere rikfolk som uansett har råd til luksusen de unner seg.

California har jo nettopp lagt seg på samme systemet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AppleKnocker

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 28. april 2016, klokken 17:19
Tyske dyre storbiler i samme prisklasse som Tesla S faller også utenfor ordningen.

Kan ikke se det er noe galt i å la være å subsidiere rikfolk som uansett har råd til luksusen de unner seg.

California har jo nettopp lagt seg på samme systemet.

Bra, la fattigfolk ta jobben med å redusere utslipp og forurensning :o
Det viktigste er å håndheve janteloven!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

THE

Det vil være vanskelig å lage et system for subsidier som ikke blir sett på som urettferdig.

Det som er realiteten er at de eneste elbilene som kan fungere som den eneste bilen i en husholdning ikke blir omfattet av subsidiene. Pr i dag er det kun Tesla S og X som kan erstatte større ICE biler. En eGolf/Leaf-type bil er ikke en erstatning for en BMW 5 serie eller en BMW X5, men det kan en Tesla S eller X være. Tesla S er pr i dag også den eneste elbilen som kan erstatte en ICE Golf/Astra pga. at de kompakte elbilene har alt for kort rekkevidde pr lading til at de fleste vil godta det. Selv om en liten elbil vil ha tilstrekkelig rekkevidde på 90% av kjøreturene, så er det såpass upraktisk på de få langturene folk har i løpet av året at de velger vekk elbil.

Så er spørsmålet hvor mange av de som kjører mindre og rimelige ICE biler i dag som hadde kjøpt seg en dobbel så dyr Tesla S selv om de hadde fått €4000 i subsidier. I Norge er det mange som kjører Tesla i dag på grunn av at bilen var sammenlignbar i pris med f.eks. Passat for et par år siden, men med dagens priser er Tesla S blitt så dyr at det for "vanlige" folk er en uoppnåelig bil selv uten avgifter. Det samme hadde nok realiteten blitt i Tyskland, og jeg tror folk flest hadde valgt ICE familiebiler i stedet for Tesla S selv om de hadde fått subsidiene på Tesla. Slik sett hadde subsidier på Tesla blitt en rabatt til de "rike" som uansett har råd til å velge Tesla.

Jeg mener likevel at Tesla, på grunn av at det er en bil som kan konkurrere med ICE bilene, er et såpass viktig symbol for elbilutviklingen at den burde få subsidier. Jeg har ingen mulighet til å kjøpe en Tesla selv med de prisene bilen har nå, men jeg mener det blir helt feil å ilegge Tesla avgifter i Norge så lenge det ikke finnes noe annet rimelig og reelt alternativ til ICE biler. Hvis målet er å elektrifisere bilparken, og å fjerne utslipp fra kjøretøyparken, så må i alle fall den eneste bilfabrikanten som har det samme målet for sin produktportefølje få de samme avgiftsfordelene som kortrekkeviddeelbilene. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Tesla den eneste bil man kan klare seg med ? Min eneste bil er en BMW i3 og jeg klarer meg aldeles utmerket. Man trenger ikke dra på langtur hver helg og det finnes nabobil.no, leiebiler og en kompis som gjerne vil låne en elbil en helg, om det kniper. Buss, tog og fly finnes og men det har jeg ikke prøvd  ;) ;) - kødda....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

goggo

Sakset fra  http://cleantechnica.com/2016/04/28/e1-2-billion-german-evs-hybrids-chargers/
€200 million will be for growing the fast-charging network

Her har tysk bil-industri og elektro-industri en kjempesjanse, hvis de klarer å samarbeide i stedet for å konkurrere seg imellom. 

Disse pengene kan benyttes til å bygge ut et helhetlig ladenettverk med 150 KW CCS/Chademo
ladere, og i løpet av et par år kan Tyskland gå fra å være dårligst til å være best i verden på ladeinfrastruktur.

Tesla har ca 60 supercharger lokasjoner i Tyskland i dag, la oss si at det trengs 100 lokasjoner for å dekke Tyskland fullstendig for biler med 50 KWh batteri eller mere.
Det blir 2 millioner Euro pr lokasjon det, hvor mange ladepistoler pr lokasjon blir det?

Skal se det blir nok penger til å sette opp en god del 50 KW ladere rundt omkring også, slik at vi med "gamle" biler med lite batteri kan komme oss rundt også :)

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

THE

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 29. april 2016, klokken 08:46
Tesla den eneste bil man kan klare seg med ? Min eneste bil er en BMW i3 og jeg klarer meg aldeles utmerket. Man trenger ikke dra på langtur hver helg og det finnes nabobil.no, leiebiler og en kompis som gjerne vil låne en elbil en helg, om det kniper. Buss, tog og fly finnes og men det har jeg ikke prøvd  ;) ;) - kødda....

Er for så vidt enig med deg, men det er ikke alle som har dine behov. Jeg klarer mye av kjøringen med Zoe, men en god del begrensinger er det med tanke på bagasjeplass, mangel på tilhengerfeste, ikke mulig med takstativ, lang ladetid på langtur (hvis det er lademuligheter der man skal kjøre).

Tog er det ikke i nærheten av der jeg bor, buss går et par ganger i døgnet til Oslo og Bergen, men det er jo ikke alltid det er dit jeg skal.... For å leie bil må jeg kjøre flere mil til nærmeste utleiekontor, og upraktisk og dyrt blir det også å leie bil nesten hver eneste helg fordi elbilen ikke takler behovene jeg har i helgene. Inntil videre må jeg basere meg på en dieselbil og en elbil. Tesla S kunne dekket det aller meste av kjøringen min, selv om det hadde blitt nesten umulig å gjennomføre årets planlagte biltur til Øst-Finnmark med en Tesla på grunn av mangel på lademuligheter. Jeg kunne tatt fly opp til nord, og leid bil der, men hadde uansett ikke fått med meg alt jeg skal ha med nordover i Zoe'n på tur til flyplassen.

Det er veldig bra at folk ser at de klarer seg med en kortrekkeviddeelbil, og bytter ut fossilen. Jeg håper selv at dieselbilen kan pensjoneres når Model 3 kommer, inntil videre må jeg nok brenne noen hydrokarboner i mangel på bedre alternativer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA