Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil som firmabil og godtgjørelse for strøm

Startet av Øystein Sund, mandag 25. april 2016, klokken 09:53

« forrige - neste »

als77

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. april 2016, klokken 21:43
Har er svaret jeg fikk etter henvendelse til Skatt vest.

Svar: Du må oppgi leieinntektene i selvangivelsen dersom brutto leieinntekter overstiger kr 10 000, noe som er tilfelle for din del. Brutto leieinntekter oppgir du i selvangivelsens post 3.1.12. Du er også berettiget noen fradrag som skal føres i selvangivelsens post 3.3.7. Du kan f.eks. fradragsføre andelen til nettbasert markedsplass. Når det gjelder fradrag for bilkostnader, så skjer fradragsføring etter sats med mindre bilen anses som yrkesbil. Siden leietakerne dine har dekket drivstoff skal du benytte en sats på kr 3,30 per km som leietakerne har kjørt bilen din. Dersom bilen er kjørt f.eks. 1000 km i løpet av uteleieforholdet blir følgelig fradraget ditt på kr 3 300 (1000 km x kr 3,30). Skatt på 27 % beregnes av din nettoinntekt, dvs. utleieinntekt fratrukket fradrag. Med hilsen Skatt vest

Ikke dårlig 8) Skal vel litt til å få mer enn 3,30kr/km i leie? Hadde jeg leid ut e-Golfen min de 20 000km jeg kjører i året til 3,30kr/km så hadde jo det blitt 66 000kr/året. Det bør vel langt på vei dekke verditap og andre utgifter  :o

Mente jeg leste et sted at dersom man leier ut bilen sin mye (kun langtidsleie?) så kan man trekke fra nedskriving. Har du sjekket opp den muligheten? Dersom man kan kombinere det med kr/km i tillegg (antageligvis vesentlig lavere enn 3,30kr/km) så blir det jo virkelig bra.

elektrolux

Siste utleien innbrakte ca 950 kr og omtrent samme sum i avskrivning siden leietaker hadde kjørt ca. 300 km.

Dermed blir det ingen skatt på de pengene i alle fall.

Og det beste av alt er at Nabobil.no dokumenterer alt slik at det blir enkelt i forhold til skattemyndighetene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ZOE

Er det mye etterspørsel etter leie ? Kanskje jeg må leie ut zoe

als77

Må være obs på fallgruber her;
http://www.skatteetaten.no/nn/Radgivar/Rettskjelder/Frasegner/Prinsippfrasegner/skatteplikt-ved-utleie-av-bil-som-formidles-via-nettbasert-markedsplass/

Leies bilen ut for mer enn 6000km i året så er det en "yrkesbil" (uten at jeg ser om det slår positivt eller negativt ut).

Leies den ut "for mye", uten at det spesifiseres hvor mye det er, så er det næring.

elektrolux

#19
Det kan være at 3,3 kr regelen vurderes om det blir mye utleie av den bestemte bilen.

Selv har jeg stort sett 1 til 2 biler ute til enhver tid, og etterspørselen øker. Nå har også kona begynt å leie ut sin e-Up, og er heldigvis med på å dekke etterspørselen.

En elektrisk Nabobil.no er jo et genialt konsept. For utleier betyr det at en får nedbetalt investeringen etter 40-50 000 km utleie. Det betyr nesten en gratis bruktbil med tilsvarende kjørelengde noe som selvfølgelig er et kupp.

For leietaker er det enkelt å finne nærmeste elbil og slippe å tenke på ekstra kostnader for drivstoff, km, bom, ferger, etc

Til og med de gangene en må litt lenger enn bilens rekkevidde kan nabobil.no være en ide'

Tenker f.eks en t/r dyreparken med ungene fra Stavanger. Kjør til Mandal og bytt til fullt opplader elbil der. Han som leier ut lader og bruker din i mens, men passer på at din er fullt oppladet til du kommer tilbake. Dermed klarer en seg med rimeligere biler også på langturer.

Sist utleie var en sjømann som trengte en bil i også denne havnen. Han hadde sykkel med seg og la den baki og hadde dermed en helt annen bevegelsesfrihet enn han ellers ville hatt. Med tusenvis av Cruice turister som besøker byen hver sommer er jo en Think Classic med en GPS ferdig programmert med noen interessante ruter sikkert et hyggelig alternativ til en hopp on hopp off turistbuss. Her får en både prøvt ut en "rar" lokalprodusert plastbil, og opplevt plasser en kanskje ellers ikke ville. Og på toppen av det hele til en rimeligere pris. ;D

Anbefaler alle å legge ut egen bil. Ikke bare soper en inn penger, men en møter utrolig mange hyggelige folk, og lærer mye av dem og deres perspektiv.

Ene langtidsleieren er innvandrer som studerer til byggingeniør. Verdens hyggeligste mann, og ikke noe styr selv da bilens DC-DC forårsaket tomt 12V batteri havari på vei til jobb.   

Med bilene på utleie slipper en også parkering problematikken en har når en bor midt i en storby, og siden alle bilene mine er utstyrt med reklame for eget firma får jeg spredt det glade budskapet helt gratis, faktisk får jeg penger inn mens folk kjører rundt med reklamen min. Normalt må en betale for slik markedsføring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Registrer meg på nabobil.no i dag.  Tok en sjekk i nabolaget på nabobil.no i går og det kryr jo av biler med fossilmotor, hengefeste og takstativ som en uten trenger nå og da. Supert konsept !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA