Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre e-Golf fra Trondheim til Lillestrøm?

Startet av Strømgolf, fredag 22. april 2016, klokken 21:44

« forrige - neste »

Strømgolf

Jeg skal kjøpe en e-Golf i Trondheim, og planen er å ta fly opp og kjøre elbilen hjem.

Har lest her på forumet at det er en del ladestasjoner på den strekningen, men blir litt forvirret over navnene på disse, samt snakk om abonnement og type ladere.

Er det noen her som er kjent med den strekningen og kan gi meg noen råd om hvor det er best for meg å lade på veien?

Setter stor pris på all hjelp. :)

Strømgolf

Etter råd her inne har jeg nå registrert meg på og lastet ned app fra Grønn Hverdag og Fortum. Det er i alle fall en start. :)

als77

"Problemet" med å kjøre fra Trondheim og sørover er at du, pr dags dato, må bruke Arctic Roads sine ladere for å komme over fjellet (og da må du ha abonnement). Mulig du kan unngå det ved å kjøre langs kysten, man da tror jeg du må over Trollstigen og Geiranger og dermed en kjempeomvei. Har du lyst på en skikkelig lang (og treg) tur så er det kanskje en mulighet, ellers så må du bite i det sure eplet og basere deg på Arctic Roads (i tillegg til Fortum og Grønn Kontakt, men der må du ikke ha abonnement så det er ikke noe problem).

Joachim3111

Vi kjørte Oslo-Trondheim tur/retur i fjor og kan bekrefte at det er fult mulig å kjøre over Dovrefjell på en ladning. Vi ladet på Fortum sin ladestasjon i Otta og kom oss til Berkåk hvor det også var ladestasjon fra Fortum. Dette er en strekning på ca 160km. Nå skal de sies at dette var i juli måned, men dersom du tar det rolig opp fjellet får du regenerert mye på vei ned. Jeg tror derfor ikke det skal være noe problem.

tutti

Jeg ville ikke ha anbefalt en nybegynner å kjøre 160 km i et over et fjell på denne årstiden. Da bør du vite endel om økokjøring og elbiler først. Dette kan gå galt.

Cowboystrekk

Du kan jo betale 220 for sms-lading med arcticroads. Ja, det er dyrt,m men hvor ofte gjør man det? :) Den ene gangen vil det jo virkerlig være verdt det :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Strømgolf

Tusen takk for alle svar. :) Jeg har bestemt meg for å sende bilen med transport isteden, siden det framstilles her som noe risikabelt for meg som nybegynner å ta den lange turen.

Jeg takker for alle innspill!

Heimdal-eGolf

Sitat fra: Joachim3111 på mandag 25. april 2016, klokken 22:32
Vi kjørte Oslo-Trondheim tur/retur i fjor og kan bekrefte at det er fult mulig å kjøre over Dovrefjell på en ladning. Vi ladet på Fortum sin ladestasjon i Otta og kom oss til Berkåk hvor det også var ladestasjon fra Fortum. Dette er en strekning på ca 160km. Nå skal de sies at dette var i juli måned, men dersom du tar det rolig opp fjellet får du regenerert mye på vei ned. Jeg tror derfor ikke det skal være noe problem.

Spennende. Kan du si noe mer om forholdene (last, temperatur, nedbør, ...), ECO+? og hvor mye strøm du hadde igjen på batteriet når du kom frem til Otta/Berkåk?
2018 eUp
2021 eC4
2019 TM3 LR
2015 eGolf solgt
2014 eUP solgt

Joachim3111

Sitat fra: Heimdal-eGolf på onsdag 27. april 2016, klokken 12:34
Sitat fra: Joachim3111 på mandag 25. april 2016, klokken 22:32
Vi kjørte Oslo-Trondheim tur/retur i fjor og kan bekrefte at det er fult mulig å kjøre over Dovrefjell på en ladning. Vi ladet på Fortum sin ladestasjon i Otta og kom oss til Berkåk hvor det også var ladestasjon fra Fortum. Dette er en strekning på ca 160km. Nå skal de sies at dette var i juli måned, men dersom du tar det rolig opp fjellet får du regenerert mye på vei ned. Jeg tror derfor ikke det skal være noe problem.

Spennende. Kan du si noe mer om forholdene (last, temperatur, nedbør, ...), ECO+? og hvor mye strøm du hadde igjen på batteriet når du kom frem til Otta/Berkåk?

Har bare tallene fra Otta til Berkåk tilgjengelig. Vi var to voksene i bilen, kjørte over fjellet på Eco+, det var sol og ca 18 grader. Strekningen var på 160km og snittforbruket lå på 11,6kWh. På vei opp fjellet så det ut til at det ikke skulle gå, men da vi ankom Berkåk hadde vi en rest på 24km takket være MYE regenerering på vei ned :-)

als77

160km med stigning? Det er ikke dårlig!  :o (selv under ideelle forhold)
Tror ikke jeg tørr prøve det samme, selv under samme forhold (men nå har jeg ikke hatt e-Golfen i sommersesongen enda)

Joachim3111

Sitat fra: als77 på søndag 01. mai 2016, klokken 10:20
160km med stigning? Det er ikke dårlig!  :o (selv under ideelle forhold)
Tror ikke jeg tørr prøve det samme, selv under samme forhold (men nå har jeg ikke hatt e-Golfen i sommersesongen enda)

Det er ikke 160km med stigning. Grovt regnet er halve turen stigning opp fjellet og den andre halvparten er ned fjellet, men det gikk veldig greit. Så fort du er på vei ned fjellet så regenerer man så mye at en nesten ser tanknåla bevege seg :-)

magnus600

Otta er 288 meter over havet, Berkåk 430.. Da er det godt gjort å kjøre så billig som 11,6 i snitt! Det hadde vært nyttig å vite hvor fort du kjørte i snitt på denne turen? Var det sneglekjøring i 50 eller holdt du fartsgrensene sånn nogenlunde?
2015 e-Golf Night Blue

Trond.m

Ja, det er meget godt gjort. BMW oppgir at de har senket forbruket til 12,6 kwh/100 km og det skal være best i klassen. Men medvind og hjemlengel kan sikkert gjøre underverker  ;)

Heimdal-eGolf

Planlegger en tur til Oslo i eGolfen og har sjekket litt lademuligheter.

Det er helt unødvendig å utsette seg for rekkeviddeangst over Dovre. Ved å melde seg inn i ArticRoads gjennom GoCharge app'n kan man være medlem i bare en mnd, og medlemsskapet gjelder fra den dagen man melder seg inn. En mnd koster 399,- så dette vil også være en rimligere løsning enn å bruke Fortum og GK. Skal jeg bare lade på F/GK to så regner jeg med at jeg skal lade 4 ganger (Berkåk, Otta, Lillehammer og Minnesund) hver vei + i Oslo etter behov. Tur retur blir vel det fort 135min hver vei, noe som koster 675,- hos F/GK. Med AR betaler jeg 399,- og da kan jeg lade på Oppdalsporten, Dombås og Lillehammer. I tillegg må jeg lade på Minnesund 30min hver vei. Tilsammen 549,-
I tillegg kan jeg lade alt jeg har behov for i Oslo med AR.

Har jeg oversett noe? Er det andre grunner til å unngå AR?
2018 eUp
2021 eC4
2019 TM3 LR
2015 eGolf solgt
2014 eUP solgt

SHN

@Heimdal-eGolf
Jeg har kjørt flere turer med eGolf mellom Oslo og Oppdal. Min erfaring er at du bør beregne inn en ladestopp til. Værgudene er ikke alltid medgjørlige. Dombås - Lillehammer og Lillehammer - Minnesund er utfordringene da. Det kan faktisk gå raskere og det vil være billigere å ta en ladestopp ekstra, så lenge du lader til maks 80%. På de to nevnte strekningene må du nok kjøre hele eller deler på øko+. Jeg har også prøvd å kjøre Hjerkinn til Lillehammer over Venabygdsfjellet på en lading. Jeg måtte bite i de sure eplet og lade på Øyer.

Så forøvrig på forumet at Ladestasjonen på Otta var nede. Sist jeg kjørte strekningen var Kiwi på Minnesund nede også. Det viktigste før du setter deg i bilen og kjører sørover, er å sjekke statusen på ladestasjonene.

Ha en god tur ;D

PS! Jeg foretrekker toget på strekningen. Det går mye raskere, og billigere med minipris ;)
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA