Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruk av Autopilot

Startet av mogu, tirsdag 19. april 2016, klokken 21:17

« forrige - neste »

mogu

Etter et par diskusjoner her inne er jeg nysgjerrig på hvor mye, og hvordan folk bruker autopilot. Jeg har prøvd å lage svaralternativer som skal kunne dekke alle leire, men prøv å velge den som du føler passer best.

Forhåpentligvis gir dette folkets mening: autopilot; nyttig førerassistanse eller kun gimmick?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

krl

Jeg vil si at "autosteer" er et bedre begrep enn autopilot når det gjelder bruk på norsk landevei. Det er livsfarlig å la den styre uten at man er 100% oppmerksom. Plutselig drar den hardt til en av sidene, men gjerne etter perfekt styring i et par mil.. Bytte av felt på motorvei, uten at det er bedt om dette av fører, skjer også fra tid til annen.

Det eneste tidspunktet autopiloten føles som en ekte autopilot, er ved køkjøring. Der er den fenomenalt god nå, og det er knapt nok nødvendig å korrigere. En gang i blant fikser den til og med rundkjøringer.

Trustno1

Henger meg litt på forrige poster. Jeg bruker autopiloten mye selv, på de fleste veier, men man må være 100% oppmerksom på svingete/dårlige veier. Her kan det skje mye rart. Men uansett behagelig å bare la henda hvile på rattet isteden for å aktivt styre.

På rette, fine og godt markerte veier så går det an å slappe av litt mer, men det kan skje eppisoder her også, så man må hele tiden passe på.

Pompel

Kjører mellom Skogn-Trondheim (ca 7 mil) t/r jobb hver dag og bruker autopilot særdeles sjelden. Slår jeg den på så tar det ikke mange sekunder før den maser om å holde rattet, og selv synes jeg det er plagsomt å holde særlig i rattet når autopilot er på. Når den er på synes jeg også den stort sett kjører vinglete som en lett påvirket fyllekjører...

I saktegående kø derimot, da fungerer den fint :)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

krister461

Jeg bruker autopilot daglig. I køkjøring er det en drøm. På gode veier med god merking er det også svært behagelig.

Når jeg kjører med autopilot så hviler jeg stort sett en hånd på rattet. Da kjenner jeg fort om den gjør noe uforventet slik at jeg tar over. På kjente veier så oppfører den seg veldig forutsigbart, og jeg vet når jeg må være ekstra påpasselig på grunn av dårlig veimerking etc.

På ukjente veier er jeg mye mer oppmerksom ved bruk av autopilot, spesielt om det er variabel veikvalitet og merking.

o.b.lix

Sitat fra: krister461 på onsdag 20. april 2016, klokken 11:19
Jeg bruker autopilot daglig. I køkjøring er det en drøm. På gode veier med god merking er det også svært behagelig.

Når jeg kjører med autopilot så hviler jeg stort sett en hånd på rattet. Da kjenner jeg fort om den gjør noe uforventet slik at jeg tar over. På kjente veier så oppfører den seg veldig forutsigbart, og jeg vet når jeg må være ekstra påpasselig på grunn av dårlig veimerking etc.

På ukjente veier er jeg mye mer oppmerksom ved bruk av autopilot, spesielt om det er variabel veikvalitet og merking.

+1
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

weld77

For min del holder det lenge med adaptiv cruisekontroll, den bruker jeg mye i typisk "køkjøring" - fint eksempelvis hjem fra fjellet i helgene hvor det uansett ikke har noen hensikt å kjøre forbi. Jeg synest den automatiske styringen er noe ubehagelig, særlig i svinger.

mogu

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

mogu

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

MyMuffin

Jeg har bare hatt autopilot i ett par dager (30 days free trial).

Hittil er jeg veldig imponert, har i hovedsak testet den i køkjøring og det fungerte overraskende bra!
Jeg lener dog mot å spare de 25k det koster for å heller bruke dem på min fremtidige model 3.

Kanskje tesla skulle begynt med rabatterte priser for oppgradering av biler som har vært på veien ett par år? Kunne fort vært mer interessant hadde det kostet 10k.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Bushy

Jeg bruker den t/r hamar-Oslo.
Smeller den på med en gang det blir 2 felt. Og tar den av når jeg svinger av til østre Aker veg. Genial rett å slett. Men er litt som du må bli god kompis med den. Å forstå styrker å svakheter. Var litt skummelt i starten. Men når det er sagt. Så er autosteer veldig forbedret etter oppdateringer.
Nå cruiser jeg med ene hånda i fanget. Med grep om rattet. Følger med. Å kjenner med en gang den gjør noe som ikke jeg ville gjort.

Eneste som jeg holder på klikke av. Er at det må jo for f.. Komme en kart oppdatering. Bremser å gasser i et sett nord for Eidsvoll. Pga jeg kjører utenfor veien...
S75D sept. 17

Wattson

Dette begynner å bli veldig bra. Kjørte Oslo-Malmø i forrige uke og brukte AP på 90% av motorvei - altså veldig mange mil - med veldig godt resultat.  Måtte avbryte og ta over bare en gang da den begynte å vingle.  Det å bytte fil er også blitt mye mer funksjonelt selvom dette ikke virker alle gangene.  Synes dog den kunne ligge litt mer til høyre i venstrefila når det kjøres høyresvinger.  Men det er generelt stor forbedring siden første versjon kom.
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

GeirHM

Dette er underlig! 23 teslasjåfører av 96 sier at de enten aldri bruker autopiloten, eller de bruker den sjelden eller av og til. Er det virkelig så mange som hver femte sjåfør av en TMS med autopilot som ikke bryr seg om at de har denne muligheten?

Det er verdt å merke seg at når Tesla fremheves som en fremtredende eksponent for det som kalles "disruptive technologies" så er det ikke bare fordi de er aller først til å lage reelle nullutslippsalternativer til tradisjonell fossil privatbilisme - EVs med lang rekkevidde. Det henger også sammen med at Tesla lager biler som tar oss i retning av en fremtid med førerløse biler. (Er det derfor de første prototypene av M3 ble vist omtrent uten ratt og dashbord?).

Men selvfølgelig, det er jo ingen tvang om å svelge alle sider ved denne innovasjonen (eller egentlig denne ødeleggingen av eksisterende) teknologi.  Selv så blir jeg helt på styr når autopilot - slash - adaptive kruisekontroll av og til faller ut. Da vrenger jeg til siden og trykker "power off" som om jeg var en heroinavhengig som ikke fikk skuddet sitt. Jeg kjenner hvordan abstinensene først avtar når ikonene dukker opp igjen på hver sin side.

Men så har jeg gjort meg selv helt avhengig - på samme måte som det store flertallet i denne uhøytidelige undersøkelsen.


Thor2014

Kan jo være at man ikke har....

GeirHM

Nuvel. Vi får håpe at de som svarer at de aldri bruker autopilot har den installert. Ellers er det noe de har misforstått. 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA